עכשיו 16/12/18 08:16

פורסם: 06/05/10 09:53 ע"י aloni


ממיר דיגיטל לאנלוג PS Audio Digital Link III



PS Audio Digital Link III


ממירי דיגיטל לאנלוג (או DACים) מגיעים היום בכל הצבעים, הצורות והמחירים. החל ממוצרי רמת כניסה במאות שקלים בודדים ועד מוצרי הקצה העליון בעשרות אלפי דולרים.
התפקיד נשאר זהה, המרת סיגנל דיגיטלי לסיגנל אנלוגי, אך השימוש בפועל מעט שונה להערכתי.
(מי שעוד לא מבין מה בדיוק תפקידו של הממיר יכול לעיין בהסבר הקצר בסקירת ה- V-DAC)

בצורה שאני תופס את התחום, מכשירים ברמת הכניסה (מאות שקלים או מאות בודדים של דולרים) ישמשו בדר"כ לחיבור המחשב לסטאפ הביתי ברמת הכניסה גם הוא, וכאן בדר"כ נמצא את חיבור ה- USB הנוח.
הצורה החיצונית, הבניה, הפיצ'רים וכן, גם האיכות הסונית יהיו בדר"כ פשוטים בהתאמה.

מכשירי אמצע הדרך, בדר"כ בעלות של אלפים בודדים של דולרים, יוכלו לשמש את המשתמש הפוטנציאלי על מנת לשלב מחשב בסטאפ (שכבר יהיה בדר"כ דו-ערוצי), לשפר את ביצועיו של נגן תקליטורים "פשוט" או אפילו לשמש כצד האנלוגי של מקור דיגיטלי כגון טרנספורט CD או מיוזיק סרבר.
כאן נוכל כבר למצוא מכשירים בעלי מראה, בניה, פיצ'רים ואיכויות סוניות מרשימות מאוד. כזה הוא ה- PerfectWave DAC של PS Audio שסקרנו לא מכבר.

את מכשירי הקצה, אותן בהמות שנראה שבבנייתן לא חסכו בכלום, אם בתכנון ואם בחומרים וצורת הבנייה נמצא בדר"כ בסטאפים יקרים בהתאם, ושם לא מפתיע, יוזנו בדר"כ מטרנספורטים יקרים וישולבו בסטאפים מושקעים לא פחות. אלו פרופילים שבדר"כ פחות יתעניינו בשילוב מחשב (וזוהי לא רק סיבה פרקטית או סונית גרידא).

ברמת המחיר לא יקשה עלינו למקם את מושא סקירתנו, הוא ניצב איפשהו בין הקבוצה הראשונה לשניה. אך כמובן שלא נקבע את ערכו הסוני או את השימוש האופטימאלי בו על פי מחירו... מייד נסקור יחד את תכונותיו והשתלבותו בכל אחת מהסיטואציות המתוארות, כרגיל נתחיל עם הבסיס.

את חברת PS Audio למדתי להעריך בתקופה האחרונה בעקבות סקירותי את ה- GCPH, PerfectWave DAC וה- Quintet Power Supply. תוכלו למצוא בסקירות אלו מעט אינפורמציה על החברה.

PS Audio Digital Link III


קל לזהות את ה- Digital Link III (מעתה גם DL3) על פי הגנים המשפחתיים של הסדרה. קופסת מתכת כהה עוטפת שסי צר ועמוק כאשר את פניו מעטר פאנל קידמי מאלומיניום מוברש המציג סוג של גליות בפאתו החיצונית, כנראה עניין עיצובי גרידא.

ששת הלדים הכחולים וארבעת הכפתורים יכולים לרמוז לנו על חלק מהפיצ'רים הנתמכים על ידי המכשיר.
שלושת הכפתורים השמאליים מסמנים את שלושת הכניסות הדיגיטליות:
- כניסת SPDIF בעלת קונקטור RCA
- כניסת SPDIF אופטית (toslink)
- כניסת USB (התומכת בתדר דגימה מקסימלי של 48khz)

הכפתור הממוקם בצד הימני מזכיר לנו פיצ'ר אחר. ה- DL3 מבצע upsampling אוטומטי לכל מקור ל- 96khz או 192khz על פי בחירת המשתמש. זאת ללא קשר לתדר הדגימה המקורי שלא יוצג למשתמש אך ה- DL3 יספק אינדיקציה האם הוא נעול על האות בעזרת נורית ה- locked.

PS Audio Digital Link III


הפאנל האחורי מסודר ומתוקתק בצורה האופיינית לחברה.
יציאות אנלוגיות - סינגל אנדד ומאוזנות מחולקות על פי ערוצים לחלקו הימני והשמאלי של הפאנל.
שלושת הכניסות הדיגיטליות מקובצות לאזור המרכזי ואילו קונקטור חשמל הצמוד לכפתור הדלקה/כיבוי ראשי משלימים את תמונת הפאנל האחורי.

ברמת הפיצ'רים ה- DL3 מרגיש לי שילוב של ספרטני לנדיב במיוחד.
מחד יציאות אנלוגיות מאוזנות, שיטת upsampling הנקבעת על ידי המשתמש ואיכות בניה והרכבה מצויינים.
מצד שני החוסר בשלט או מנגנון גיין/פרה כמו של ה- GCPH.

PS Audio Digital Link III


שילובו של ה- DL3 לסטאפ לא הערים קשיים כלשהם. בחנתי אותו עם מגוון סוגי הכניסות, כולל USB למחשב ו-SPDIF למחשב (דרך כרטיס ה- Essence ST), לסקוויזבוקס ולנגן תקליטורים.

ההפתעה הגדולה ביותר היתה ללא ספק כניסת ה- USB. התרגלתי בזמן האחרון שהממירים שאני בוחן לא עושים עבודה מדהימה דרך ה- USB. הדוגמה האחרונה לכך היתה ה- V-DAC.

ובעוד כניסת ה- USB נשמעת מצויין על ה- DL3 כבר תהיתי לאיזה גובה אפשל להעפיל עם שילוב ה- SPDIF של ה- ST. ובכן דווקא כאן נרשמה אכזבה, התוצאה היתה נחותה מזאת של כניסת ה- USB בכל פרמטר, מה שאומר בעצם שמבחינתי המכשיר הזה מיועד להתחבר למחשב ב- USB בלבד.

על הסטאפ שלי היציאה המאוזנת נשמעה מעט יותר טוב מיציאת הסינגל אנדד.

PS Audio Digital Link III


כמו רבים מאלבומיה של נינה סימון, גם Wild is the wind מציג את קולה הלא פשוט לשיחזור של הגברת הנכבדה. הוא יכול להיות אמנם נמוך ואוורירי אך גם גבוה, דק וגובל בצרימה ממש, מה שבדר"כ מקשה יותר על ניגון ממקור דיגיטלי כמו מחשב.

בהקשר הזה, כפי שנלמד גם במהלך שאר סשן ההאזנה, ה- Digital Link III עושה עבודה מופתית. שום שמץ של ארטיפקטים דיגיטליים, אין זכר לאותה הילה מחוספסת סביב הטרבל והסאונד הכללי נעים ומהנה. ואולי כפועל ישיר של תכונה חיובית זו, גם שאר הטווח הטונאלי מאופיין בהתאם. טיפה על הצד הכהה והסגור יותר.
כאן על רקע הפסנתר ה-"תקופתי" כפי שאני מכנה אותו, זה לא ממש יפריע לנו, אך בהחלט נצטרך להעמיק יותר כיצד תכונות אלו משפיעות על ז'אנרים וסוגי הקלטה אחרים.

באלבום כמה מהשירים הידועים והמוצלחים של סימון, כמו Four Women, Lilac Wine, Wild is the Wind ו Black is the color of my true love's hair וה- Digital Link III מצליח להוציא גם המון רגש ברמה המוזיקלית. השירים האיטיים יותר והמרגשים בבסיסם מתנגנים לאט ובארטיקולציה וממש לא גורמים לי לחשוב האם אני מאזין למחשב, נגן או פטיפון. רק מאזין.

כאשר עולה שאלה טונאלית לרוב אעמיס אלבום סולו או לפחות מובל פסנתר. ולמרות ש- The Paris Concert Edition One אולי אינו האלבום האופטימאלי לבחינה זו, הוא עדיין יוכל לשמש אותנו בין שאר האלבום מסוג זה.
כאן בהופעה חיה בפריז בשלהי חייו של האומן הפנטסטי נמצא את הטריו ( LaBarbera תופים ו Johnson באס) מבצעים שמונה טרקים מגרשווין (I love you porgy) ועד סיימון (I do it for your love) מעובדים בכבדות עם שפע של מוטיבים המזכירים את עבודותיו הקודמות של אוונס וגם נבדלים מהן.

ה- DL3 מעביר בצורה נהדרת את האווירה המהורהרת כצריך והקצבית כשצריך. ברמה המוזיקלית אין לי שום טענה, אני מרגיש שאני מאזין לנגן CD.
אך טענתי את האלבום לבדיקה טונאלית, ולמרות שזו מצטיירת לי כאחידה לחלוטין, ללא בליטות או חורים משמעותיים, בטח כאשר אני מאזין לאלבום ללא רפרנס אחר. ההשוואה מול מקור אחר, בין אם יהיה נגן ה- CD שלי (MBL 1531) או DAC אחר מגלה תחום גבוה סגור יחסית.

לא, לא כזה המחסיר פרטים כלשהם מהכלים עצמם, אלו כולם שם, אך תויו הגבוהים של הפסנתר לא מתפתחים בצורה אליה אני רגיל. הם פחות יוצאים החוצה, פחות נתלים באויר, עם פחות סימני אמביאנס.
הבאס לעומתם שריר וקיים, בעל איזון נהדר לסטאפ שלי, עם משקל וגודל מצויינים ללא שמץ של ניפוח או הדיקות יתר. ובחיבור XLR המצב רק משתפר, הבאס טיפה יותר גדול אומנם, אך עדיין לא "נפוח", ומגלה יותר עושר ודרמה.

אני לא מתכוון לעזוב את הווקאל כל כך מהר, ברשותכם, בשלב טרום הסקירה בחר המחשב בדרכו הרנדומלית את Ells & Louis אלבום שכולנו מכירים (ואוהבים!) אך בזמן האחרון קצת ברח מתודעתי, כנראה דווקא משום שהוא כל כך בסיסי. מזל שיש את המחשב וטעמו המשובח שיזכיר לי.

וכמובן שיש לו מקום כאן בסקירתנו, שכן לא יכול להיות קול שונה מקולה המחוספס של סימון מאשר קול הקטיפה של אלה, ויש גם את לואי שיגלם ווקאל גברי נמוך וכן מחוספס.

על הנייר, לפני שהתחלתי ממש להאזין, הסקתי שכאן מצפה לי אכזבה עם ה- DL3 הרי קול הקטיפה של אלה אינו זקוק לשום ריכוך, ויהיה לי חבל עם אאבד ולו שבב מהופעתה.
אך הדעה המוקדמת עפה מהחלון עת התחלתי להאזין ברצינות לאלבום, קולה של אלה היה כל כך חם, מלא פרטים וטקסטורה ודווקא כן יוצא החוצה.
ובכן, זהו בדיוק הקטע של ה- DL3, בזמן שתחום הטרבל הגבוה ביותר מעט סגור המיד (כולל המיד הגבוה) מאוד מפותח ברמת ה- timbre (גווני קול) ואף יוצא לתצוגה תלת מימדית שמזכירה מעט מגברי מנורות. עם זאת הגוון הטונאלי של המיד בצד החם והמעט כהה.

לא התעצלתי והשוותי את התוצאה עם כל הממירים והנגנים שברשותי, ולמרות שבתכונות מסויימות מוצרים יקרים יותר (כולל פי עשרות מונים) העפילו על ה- DL3 העדפתי את קולה של אלה דרך הממיר הנסקר, הוא העביר בי את הצמרמורת המשמעותית ביותר.

גם קולו של לואי כמובן שהרוויח מסגנון סאונד שכזה והצטייר באמינות או ריאליזם, כולל ברמת הפרזנטציה השפויה אך לא קטנה.
היחידה שהפסידה מהרינדור של ה- DL3 את האלבום היתה החצוצרה של לואי. זאת לא התפתחה לגבהים בהם אני רגיל למצוא אותה, קצת כאילו ניגנה מאחורי מסך, דק, אך עדיין נוכח.
מבחינתי זה היה מחיר מקובל ולגיטימי על מנת להנות כך מהווקאל.

טוב, אני מרגיש שבחנתי את סבלנותכם מספיק עם האלבומים האיטיים שלי, וגם אם לא נגיע לשיא הקצב ברשימת האלבומים היום הגיע הזמן להגביר את הקצב.
מקדונלד, הסקוטית הצעירה מגישה כאן את This is the life אלבום בכורה בוגר מכל בחינה, מוזיקלית, ווקאלית ולירית. או אולי זה המבטא שמבלבל אותי? לא חשוב.

ולמרות שאני מחבב מאוד את תוכן האלבום, אני לא מתחבר לאופי שהוא מוצג על הסטאפ שלי. קצת Harshי ושטוח מכדי שממש אוכל להנות ממנו.
ודווקא ה- LR3 עוזר להפוך את האלבום הזה ליותר מעניין. הגסות קצת מוחלקת, והבאס הדומיננטי יותר (בעיקר בחיבור XLR) תורמים לתצוגה יותר מעניינת.

הגברת הקצב לא הזיזה ל- DL3 הוא התגבר עליה ללא שום בעיה ושמר על קצב הולם, גם עומס הבמה לא עמד לו לרועץ, כולל כאשר השירה היתה עטופה בתופים, גיטרות, כלי הקשה ולדעתי לא מעט over dubbing הוא ידע לשמור על הכל במקום ולא התבלבל.

זה תמיד סיפור לא פשוט עבורי למצוא לינק לסמפלים עבור אלבומים ישראליים, אין לי את אמזון שיציל אותי, וכך עת אני מחפש בגוגל אתר שמציע סמפלים ל- לא יפריד דבר של סנדרסון יצא לי לקרוא ביקורת באיזה פורטל איתה לא הסכמתי כמעט בשום נושא.

לאלבום נחשפתי בנסיעה ארוכה תוך כדי ההאזנה להופעה בתוכניתו של קוטנר ב- 102, העובדה שמייד רכשתי את האלבום בוודאי אומרת משהו על התרשמותי. אני לא שולל שיש סיבה נוסטלגית למעשי, ברור, אז מה?

בניגוד לאותו מבקר מצאתי המון מהקסם המוכר של סנדרסון באלבום, לא במרומז אלא בצעקה רמה. אני גם ממש אוהב ומעריך את העובדה שהוא מעניק לצעירים את הבמה והמקום לשיר לאורך האלבום, מקסים לטעמי.

וגם אם שיחזור האלבום קצת חסר את הריגוש והספונטניות של אותה הופעת רדיו אני עדיין אוהב אותו.
אמנם האלבום מוקלט פחות גס מקודמו ברשימה (בכיכוב הגברת מקדולנד) וחושף יותר רבדים ועניין על הסטאפ שלי.

ה- DL3 עושה עם האלבום הזה עבודה יפה אך לא מושלמת. אהבתי את הרבגוניות, אהבתי את ביטויי הכלים ובעיקר הזמרים ובקטעים השלווים לא הייתי צריך יותר.
בקטעים המעט יותר קצביים כן הייתי יוכל להנות יותר עם מכשיר בעל אופי יותר דרמטי. קצת יותר אקשן וחוצפה, כזה היה ה- PerfectWave DAC לדוגמה.

PS Audio Digital Link III


סיכום


זאת הפעם הראשונה שאני פוגש בממיר זול יחסית המסוגל בעזרת מחשב לייצר סאונד העומד בתחרות עם נגני תקליטורים יקרים ממנו בהרבה. נאמר פי שלוש ארבע.

זה מתחיל ברמה המוזיקלית. אין בשילוב הזה שום תחושה של מוזיקה "ממוכנת" או יבשה, ההיפך ה- DL3 מזריק טיפת רומנטיקה לעסק.
ברמה הטונאלית ה- DL3 מתגורר בשכונת המוצרים החמים, אך לא מהמקרים הקשים שבאלו.
הבאס של ה- DL3 מצויין בעל עומק, עוצמה ותחושה ריאלית טובים מאוד, על הסט שלי בעיקר בחיבור ה- XLR.
המיד עשיר, יוצא החוצה (במידה), חושף מגוון גווני צליל וטקסטורות אך נמצא טיפ טיפה על הגוון הכהה.
המיד הגבוה כבר משוך קצת אחורה עם פחות אנרגיה מהצפוי (והרצוי) וכנ"ל הטרבל הגבוה שדי חוסך בסימני פתיחות ואווירה.

אפשר לתפוס את התיאור הטונאלי לטוב או לרע, וזה בדיוק מה שאתם אמורים לעשות. לנסות להבין (אולי יותר לנחש) את הסיכוי להתאמה טונאלית עם הסטאפ שלכם. אני אנסה לעזור.

אם הסט שלכם היום על הצד הסגור, בעל פרזנטציה אחורית וחסרה לכם קצת אנרגיה או פתיחות בתחום הגבוה ה- DL3 כנראה לא יתאים עבורכם. ל- WD-202 יהיה יותר סיכוי במקרה זה.

אם הסט שלכם על הצד הניטראלי, או אפילו מעט קר ואתם אוהבים תצוגה מעט חמה ה- DL3 יכול לעזור.

אם הסט כבר מעט חמים, יש לבדוק האם שילוב של ה- DL3 לא יביא אותו לחום מוגזם עבורכם אך אני לא חושב שמישהו ממש יסבול מהחמימות הקלה שה- DL3 מוסיף.

אפשרות ה- oversampling של ה- DL3 לא זורקת אותו לכיוון ה"עשוי" והלא טבעי. למעשה במשך מרבית סשן ההאזנה העדפתי את אפשרות ה- 192khz שנראה שחושפת מעט יותר סימני אווירה.

לא יזיקו לנו קצת פרופורציות מול מוצרים אחרים שנסקרו לאחרונה.
חיבור ה- USB התגלה בעדיף לאוזני מזה של ה- V-DAC הזול יותר וכן מזה של ה- WD-202 המעט יקר יותר.
ברמה הטונאלית ה- DL3 ללא ספק קצת יותר חם משני אלו.

הוא בנוי הרבה יותר טוב, ומכיל יותר פיצ'רים מה- V-DAC אך מכיל פחות פיצ'רים מה- WD202 (בעיקר שלט לבחירת מקור ושליטה בווליום), ברמת הבניה הם די דומים כשה- WD202 על הצד העיצובי וה- DL3 על הצד הרובאסטי.

ה- PerfectWave DAC אמנם יקר יותר משמעותית, אך מבחינתי עדיף בכל מובן. הוא בעיקר יותר דרמטי, וניטארלי מבחינה טונאלית (ונמתח יותר רחוק בשני הקצוות), יודע גם הוא לשמור על סאונד מוזיקלי וחסר ארטיפקטים דרך USB אך גם תומך בהי-רז עד תדר 96khz.

ה- DL3 היה מבחינתי הפתעה נעימה, לא ממש ציפיתי לגוון הטונאלי, ובטח שלא ציפיתי לאופי השיחזור המוזיקלי דרך USB.
באופן אישי, בצורה בה אני מאזין למחשב (כמקור נוסף לא ראשי), הייתי יכול להסתדר יפה מאוד עם מכשיר כזה, אני אפילו לא בטוח שהייתי זקוק למחשב החדש שלי.
אך אם מחשב היה המקור העיקרי שלי, והתקציב היה מאפשר זאת ללא ספק הייתי מעדיף את ה- Perfectwave DAC.

PS Audio Digital Link III


נתונים טכניים


ממיר דיגיטל לאנלוג: TI PCM1798DB
כניסות דיגיטליות: SPDIF קואקסאלי ואופטי (toslink) ו- USB (מוגבל עד 48khz)
יציאות אנלוגיות: סינגל אנדד RCA ו- XLR מאוזן
אפסמלינג (קבוע): 96khz או 192khz


סטאפ בחינה והשוואה


מקור: MBL 1531, Asus Essence ST, MBL 1611, Musical Fidelity V-DAC
הגברה: MBL 8011S, MBL 5011, MBL 9007
כבילה - חשמל: ELROD, MBL, PS Audio
כבילה - סיגנל: Siltech New York, Siltech SQ110, Siltech Compass Lake, Crystal Cables Dream, Siltech Prince
סטנד: Finite Elemente Pagode Master Reference
רמקול: WLM La-Scala

מחיר : 3,800 ש"ח
יבואן: לייב סאונד




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות