עכשיו 16/12/18 08:57

פורסם: 03/02/10 21:52 ע"י aloni


YBA Design WD202 DAC



YBA Design WD202 DAC


לאחרונה אנו דנים רבות בנושא DACים, האזנה למוזיקה ללא המדיה פיזית, על מוזיקה ברזולוציה גבוהה ואנחנו לא היחידים. זהו טרנד בולט שגלש למיינסטרים בשנה/שנתיים האחרונות.

אך צריך לזכור שממירים או מכשירי DAC (ממיר אות דיגיטלי לאות אנלוגי Digital Analog Converter) קיימים (בשוק ה- Consumer) כבר שנים רבות. מרבית חברות ההי-אנד מציעות את הפתרונות הדיגיטליים הבכירים שלהם בקונפיגורציה של טרנספורט (מכשיר הקורא את המדיה הפיזית ומחלץ את האינפורמציה הדיגיטלית) וממיר בקופסאות נפרדות.

מה שקצת השתנה בשנתיים האחרונות היא הנכונות של הצרכן להשתמש בטרנספורט פחות קונבנציונאלי ממכניזם CD או SACD. זה יכול להיות מחשב ויכול להיות סטרימר.
העובדה שכיום ניתן למצוא מחשב כמעט בכל בית, בשילוב העובדה שמרבית הממירים מצויידים בכניסת USB גורמת לנו להתייחס לממיר כמעט כמו למקור. כלומר יש המתלבטים בין לרכוש נגן CD או DAC.

אני לא אסבן אתכם, מה שמיוחד עבורי בסקירה הנוכחית הוא מחירו של המוצר. במחיר של פחות מ- 5,000 ש"ח זהו המוצר ה- affordable ביותר שסקרתי עד היום. מעניין אותי לשמוע מה ניתן להשיג במחיר כזה בקטגוריה חמה בפני עצמה.

שורשים


כנראה לא צריך להציג את חברת YBA הצרפתית הפעילה בשוק מתחילת שנות ה- 80. אך אני לא בטוח שכולם מכירים את Audio Refinement, מותג הבן הקודם שעשה שימוש בייצור במזרח לטובת ליין מוצרים זול יותר בעל יחס עלות תועלת גבוה.

לפני מספר שנים החליפה YBA את היצרן במזרח תוך שהיא מקימה ליין חדש בעל שם המותג YBA Design. בין ליין המוצרים ה- YA201 וה- YC201 מגבר משולב ונגן תקליטורים בהתאמה שהוצגו כחבילה עם רמקולים של חברת האחות הצרפתיה JMLab/Focal.

ה - WD202


מתוך האריזה שלפתי מכשיר בעל קופסת אלומיניום שחורה וקטנת מידות.
איכות הבניה (חיצונית) משביעת רצון, למעשה נראה שהקופסא בנויה ממבנה אלומיניום אחד כך שאין עניין רב בהרכבה, הפינות מעט חדות למגע לטעמי האישי, אך שלוש הרגליות האינטגרליות שמעניקות מראה מרחף מעניקות טאץ' עיצובי.

בתוך מה שנראה כקופסת תכשיטים נמצא את השלט שמצליח להפתיע למכשיר במחיר כזה. בעולם בו התרגלנו לקבל שלטי פלסטיק זולים גם למכשירים יקרים (יחסית) מרענן לקבל שלט בעל פרונט אלומיניום נעים וכפתורים גדולים גם אם תחתיתו פלסטיקית.
פתרון אפקטיבי ואלגנטי מאוד לטעמי.

YBA Design WD202 DAC


פיצ'רים ותכונות


לממיר המבוסס על שבב PCM1796 של טקסס אינסטרומנטס ארבע כניסות דיגיטליות:
- כניסה אופטית TOSLINK
- כניסה קואקסיאלית בעלת קונקטור RCA - SPDIF
- כניסת USB (עבור מחשב)
- כניסת AES/EBU מאוזנת בעלת קונקטור XLR

על פי המדריך למשתמש הכניסות הדיגיטליות תומכות בגודל מילה 16 עד 24 ביט ותדרי דגימה בין 32 ל- 192khz. בבדיקה התגלה שכניסת ה- USB תומכת בגודל מילה 16 בלבד ותדר דגימה עד 48khz.

עוד הפתעה למכשיר במחיר כזה הן יציאות אנלוגיות מאוזנות בעלות קונטור XLR בנוסף ליציאות הסינגל אנדד הקונבנציונאליות.

YBA Design WD202 DAC


על הפאנל הקידמי נזהה כפתור הדלקה מכני, בורר מקור בעל כפתור דיגיטלי בודד שעובר בין המקורות במחזוריות. משמאלו לדים המסמנים את המקור הנבחר.

מימין נמצא כפתורי פלוס/מינוס לשליטה בווליום.
אציין כי המכשיר מגיע כבעל ווליום קבוע כברירת מחדל, על מנת לשחרר את שליטת הווליום יש ללחוץ לחיצה קבועה על כפתור בשלט (חד פעמית כמובן).

בטח תהיתם איזה פידבק ויזואלי נקבל על שליטה בווליום, ובכן, כל שינוי בווליום הופך את שורת הלדים מצביעי המקורות למחוון ווליום זמני למספר שניות (כולל הבהוב כמדד ביניים).

מימין נמצא יציאת אוזניות, זו נשלטת בווליום עצמאי ובזמן שימושה משתתקות יציאות ה- Line Level.

YBA Design WD202 DAC



סטאפ


קיבלתי את המכשיר חדש מן הקופסה. זה אומר מבחינתי זמן בחינה ארוך במיוחד משום שהמכשיר לא עבר ברייק-אין. ואכן, אחרי כשעה וחצי של סאונד נהדר, נקלע המכשיר למערבולת הברייק-אין ורק אחרי כשבועיים התחלתי להאזין לו בצורה ביקורתית.

חיברתי את המכשיר לכל ציוד רלוונטי שעבר כאן בזמן שהותו אצלי.
אחרי זמן קצר יכולתי להעריך בקלות לאיזה ציוד יתאים יותר ולאיזה פחות (לפחות לטעמי).

ה- WD202, בהמשך ל-"מסורת הצרפתית" מתאפיין בסאונד ניטראלי בעל תחום גבוה מפורט ותחום נמוך עמוק, הדוק ולא מנופח כלל.

בשילוב הסטאפ האישי שלי (מגבר MBL 8011S פרה MBL 5011) התוצאה שמרה על ניטראליות יחסית אך איבדה מעט מהמשקל והנפח.

בשילוב האינטגרייטד של Atoll ה- IN200 בעל הסאונד המלא ואולי מעט מנופח, ה- WD202 איזן את התוצאה מעט, תרם לתחום התחתון יותר דיוק ופינס לכל אורך הטווח הטונאלי.

שילוב עם ה- Emille KI-40L העניק פרזנטציה סטרילית יחסית, לא קרה, לא משעממת, אבל סטרילית. יש שיאהבו ויש שיהיה מוגזם עבורם.

מצאתי ה- WD202 משתדך נהדר דווקא לסטאפ חם, גם לפרזנטציה גדולה. למרות זאת העדפתי לבצע את הבחינה על הסטאפ שלי גם משום שזהו הרפרנס הנוח ביותר עבורי, וגם משום שהתוצאה היתה טובה אבסולוטית.

YBA Design WD202 DAC


סשן האזנה


אני סבור שהשימוש העיקרי בממיר כזה יהיה לחיבור מחשב, לכן את מרבית הבחינה ביצעתי על גבי המחשב. המחשב (HTPC מעבר לקיר) חובר בכבל USB פשוט ועליו שלטתי בעזרת לפטופ שמונח לצידי.
תוכנת הניגון ששימשה אותי היתה AlbumPlayer החביבה וכמובן שהשתמשתי בדרייברי ה- ASIO.

YBA Design WD202 DACYBA Design WD202 DAC


Mingus – Changes One
אני מניח שאני לא צריך להרחיב על האלבום הספציפי, אולי משום שזהו אחד האלבומים השונים של מר. מינגוס מיודענו.
הוא פחות אפל, פחות כועס, פחות ווירדי, אך אם נחפש את המאפיינים המוכרים נמצא אותם פה בסולו הבאס ושם בהתפרקות חופשית נידחת של הקבוצה.

גם מי שאינו נמנה על מעריציו של האיש יוכל למצוא כאן בוודאי דבר מה שיעניין אותו, אם לא בסשן "בית המלון" של Remember Rockefeller אז אולי בקונטרסטיות שבין הנגינה המלודית והשקטה להתפרצויות החופשיות ב- Sue's Changes, ואם לא שם אז בטח בטרק הווקאל הבלוזי המפתיע Devil's Blues.

ה- 202 יקירנו, מנגן את האלבום מיציאת ה- USB של המחשב, ומעניק פרזנטציה משכנעת בלי בושה.

התלונה האחרונה שתהיה לי ל- YBA היא גודל מנופח. לא. הוא לא כזה.
למכשיר פרזנטציה שפויה מאוד, סגנון טרנזיסטורי מעודן, נתיב הבאס של מינגוס שמיע תמיד אך לעיתים צריך לחפש אותו, החצוצרה מגיחה מנקודה מסויימת במרחב ורק הילתה מגדילה אותה במקצת.

האיזון הטונאלי ניטראלי מאוד, הבאס הדוק למדי אך לא למידה שתאבד טקסטורה, ההיפך, היא שם בצורה מובחנת. החצוצרה שעולה מעלה גם פיזית וגם טונאלית, לא חותכת, לא צורמת, אבל אני חש שגם אינה חושפת את מלוא תוכנה. צליל מעט יותר עשיר בתחום הגבוה היה עוזר כאן.

Susie Arioli Band – That's for me
אני לא זוכר אם כבר הצגתי רישמית את הלהקה בכיכובה של הקנדית, הגברת אריולי, אבל אני זוכר שקיבלתי כמה קושיות בעקבות הופעתה באחד מסרטוני הוידאו שלנו.

אז היא אולי לא כישרון השירה הבולט של שנות האלפיים, וגם קולה די חלוש ואוורירי, אבל אני מחבב את הצורה בה היא מעבירה את התכנים. יש מין תחושה של תמימות שרומזת לי שהיא לא באה לעשות דאווינים.

Officer, שמקבל קרדיט כבר על העטיפה, לא מקבל זאת בכדי. הוא מוסיף לא מעט ללהקה המוכשרת אך מעט בנאלית.

ה- YBA מתמודד יפה עם קולה הגבוה והאוורירי של אריולי, הוא עולה מספיק גבוה לטעמי אך לא שורט לעולם, הוא גם מצליח לשמור על התחושה האוורירית ולא הופך מתכתי.
בזמן שאריולי מאתגרת את הגבוהים, הגיטרה והבאס מנסים להכשיל בשאר הטווח הטונאלי אך לא מצליחים.
שניהם מרונדרים בצורה משכנעת מאוד.

עד כה אני מרוצה מהביצועים של ה-YBA.

Aziza Mustafa Zadeh – Dance of Fire
משבצת האלבום הזר מוענקת היום ל- Dance of fire (ונתעלם מהעובדה שרוב הנגנים פה הם אמריקאיים, אה, בעצם גם אמריקאי זה זר, ניצלתי). קשה לי לשים את האצבע מדוע, אבל כאשר הסטאפ לא "מנגן", אבל ממש מנגן כמו שצריך, אני לא יכול לשמוע את האלבום הזה.

ו"למרות" המחשב, ועל אף שאני משתמש כרגע ב- DAC שעולה פחות מ- 10% מה- CDP שלי, וואללה, אין לי שום בעיה לשמוע ולהנות מהאלבום הזה.
הפסנתר של עזיזה מהפנט לפרקים, ממכר, הסקסופון של ביל אוונס (הסקסופוניסט! ההוא מאילת ;) ) חלק ואמיתי, נשמע היטב גם בלחישותיו הקלות ביותר.
קולה של עזיזה בטרקים הווקאלים מצויין יחסית לקושי שהוא מציג, אך בכמה מהטרקים היתה חסרה לי קצת דרמה בנגינתו של מיולה.

בסך הכל מרשים.

Bon Iver – For Emma, Forever Ago
התרגלתי לאחרונה לספק לכם קצת חומר אלטרנטיבי, ובהמשך לאלבום החצי מלנכולי של רחל (לקרוא ראחל) משבוע שעבר, נעבור השבוע למן אינדי רוק או פולק, מהסוג שאני מכנה "שרוואליסטי" אבל האמת שאני די מחבב.

אני אחסוך את הסיפורים קורעי הלב איך הסתגר אדון ג'סטין בביקתה של אביו למשך החורף לכתוב ולבצע את האלבום לבדו (טוב מסתבר שלא בדיוק חסכתי, אבל לפחות לא אספר למה עשה זאת).

התוצאה אלבום די עצוב, אולי דיכאוני, טקסטים שירה ונגינה.
האדון שר בקול גבוה אך די חלוש, כמעט רוח רפאים מהסוג שאיני אוהב אך לא מגיע לשם. מלווה את עצמו בקול שני, פריטות גיטרה חלושות וענוגות, אם תתעמק יסחטו ממך רגש גם אם לא תרצה לתת.

לא, לא הקלטת רפרנס לבדיקת סאונד של סטאפ, הקלטה לבדיקת "נשמה" של סטאפ.
ושוב, למרות המחשב, אני נהנה מהביצוע, למעשה אם לא האזנתי זמן מה ל- CD הוא בקושי חסר לי.

אני יכול להאזין גם בווליום נמוך מאוד, ולשמוע את האלבום מתחילתו ועד סופו.
זה אחד האלבומים שכאשר עולה שיר בודד ב- Shuffle אני מעדיף לדלג עליו, דווקא אותו אני כמעט חייב לשמוע מתחילתו ועד סופו.

האם יש משמעות ל- High Resolution בממשק USB התומך עד 48?

Valerie Joyce – The look of love
קודם כל אני רוצה להצהיר: אני לא ממליץ לרכוש את האלבום הזה.
למעשה אני ממליץ לא לרכוש את האלבום הזה.

וזה לא התוכן הקיטצ'י, יש לי את חלקו בהמון אלבומים אחרים עם מעוף ועניין, אבל כאן, לעזאזל, ביצוע כל כך זקן, כבד, משעמם ומאוס.
וזה אפילו לא רק השירה, גם הנגינה והקלטת הצ'סקי מתאימות עצמן למוטיב המשעמם.

אבל אין לי המון הקלטות Hi-Res, וכפי שבטח שמתם לב אני לא אוהב לחזור על אותם אלבומים שוב ושוב, אז נתייחס ברשותכם לפחות לאיכות הסאונד.

הדקות הארוכות של האלבום חלפו לאיטן, איכות הסאונד לא הצילה את התוכן. נשמע בסדר, נחמד, שום דבר לא מציק אבל גם שום דבר מיוחד. נשמע כמו כל דיסק רגיל, אפילו מעט סגור.
אגב, גם ב- PWD האלבום לא נשמע מדהים אך הוא כן נשמע שונה מדיסק רד-בוק, והרבה יותר פתוח מהביצוע הזה.

למעשה אין לי טענות, לשמוע Hi-Rez דרך USB שתומך רק 16/48 זה די מיותר...

Tommaso/Rava Quartet – La Dolce Vita
לסיום נעשה סבב קצר על שלוש מהכניסות הדיגיטליות של המכשיר, שכן עד כה, למרות התוצאות החיוביות בחנו רק את כניסת ה- USB. בכל כניסה נחבר סוג טרנספורט אחר שיכול לעניין את המשתמש הפוטנציאלי.

חומר הבחינה יסופק לנו ע"י חבורת האולסטארים האיטלקית Tommaso/Rava Quartet באלבומם La Dolce Vita (כמובן בהשראת הסרטים האיטלקיים) בהקלטה בת כעשור.

המוזיקה המלודית בעיקרה אולי לא תאתגר כל חובב ג'אז אבל אני בטוח שתדבר לכל חובב קולנוע, בטח לחובבי הקולנוע האיטלקי.

אני רגיל לשמוע את ראבה בסביבה ה- ECMית, כאן ההקלטה קצת שונה, אולי פחות מאולצת, אך התחושה והנגינה עדיין אירופאית, ללא ספק.

לצורך הסבב השארתי את המחשב מחובר לכניסת ה- USB, את ה- Squeezebox חיברתי לכניסה הקואקסיאלית ואת נגן ה-CD שלי, ה- MBL 1531 חיברתי ב- XLR לכניסת ה- AES/EBU.

נתחיל עם המחשב, כמה לחיצות על כפתור ה- Source בשלט ה- YBA, קליק עכבר על ה- Album Player ו- Profumo Di Donna מתחיל לנגן.
איטי, מרגש, מופרד, יופי של הגשה. הסאונד עונה על כל ציפיותי, אין לי תלונות, אולי מלבד לחץ קטנטן מיותר בתחום הגבוה של החצוצרה של ראבה.

לחיצה אחת על ה- Source ואנחנו מנגנים דרך ה- SB3 (בגירסה בסיסית לא משודרגת).
הסאונד מעט סגור, כאילו בינינו לבין החצוצרה יש מסך בד דקיק. גם שאר סממני אמביאנס ומצילות מעט נפגעים.

אחרי מספר דקות אתה שוכח את ההבדל ומתחיל להנות. כן. אפשר בפירוש להאזין ולהנות מהקונפיגורציה הזו.
מידי פעם מתעורר הזכרון הסוני שלי ומסמן לי "הי! פה זה אמור להשמע אחרת", אני מרגיע אותו ומאפסן את ההרגשה. שתוק ותהנה.

המעבר ל- CDP כטרנספורט קצת פותח עיניים, וגם את הסאונד. סממני האמביאנס שבו, החוצץ הוסר, הכלים, בעיקר הבאס והפסנתר נשמעים לי כעת יותר מוצקים וקוהרנטיים. טקסטורות נוספו לא רק לבאס והפסנתר אלא לכל הכלים ללא יוצא מן הכלל.

נותר לנו לבחון את ההבדל מניגון מהמחשב שאותו בדקנו ראשון ויתכן שחווית ה- SB3 השפיעה על התחושה.
החזרה למחשב אכן קלה משחששתי, הוא גם נשמע מצויין, אבל בכל זאת פחות מוצק, פחות מציג את גווני הכלים ועדיין יש את אותה בליטה במיד הגבוה שלעיתים מציקה.

אבל יש לנו כאן עסק עם טרנספורט יקר, שמן הסתם לא יהיה מנת חלקו של כל לקוח פוטנציאלי של ה- WD202. לכן גררתי Atoll CD200 לסטנד וחיברתי אותו בחיבור דיגיטלי קואקסאלי (היחיד שיש לו).

YBA Design WD202 DAC


כעת התחרות עם המחשב היתה מעניינת.
מבחינת מוזיקליות וגווני צליל בתחום הנמוך והמיד ה- Atoll CD200 התגלה כעדיף, יותר דומה ל- 1531 מאשר למחשב, בתחום הטונאלי הגבוה המחשב הציג יותר פרטים וגרר אותי להתחבר יותר למוזיקה.
מבחינה סונית העדפתי את הטרנספורט של ה- CD. במעט. אך אני משוכנע שבחיי היום יום, אם היו לי שתי האופציות הייתי מוצא את עצמי משתמש רוב הזמן במחשב עקב חווית השימוש הנוחה יותר.

סיכום


אנו עדים כאן לחבילה די מפתה, שפע של אפשרויות ויכולות במחיר אטקרטיבי.
היכולת היחידה שהיתה חסרה לי היא תמיכה של לפחות 24/96 בחיבור ה- USB. קבצים שכאלו כמובן ינוגנו אך יעברו down sample בצד המחשב.
אני רואה אופציה זו יותר כהכנה לעתיד מאשר אופציה שימושית בימינו.

עם סאונד ניטראלי לכיוון הפתוח ובאס בריא ומוגדר היטב, אני מוצא את ה- WD202 מתאים לסטאפ מאוזן או חם ובעל סאונד גדול. במידה וקיימת התאמה טונאלית בסיסית, המכשיר יכול לתפקד בצורה מפתיעה גם בסטאפ יקר ואיכותי.

אך סביר יותר שמקומו הטבעי יהיה בסטאפ מיד-לבל שבעליו מעוניין לשדרג CD פשוט או להרוויח אפשרות של ניגון ממחשב. כמכשיר כזה אני מוצא אותו יוצא מן הכלל, וכאחד שמופיע בזמן הנכון ובמחיר הנכון.

YBA Design WD202 DAC


נתונים טכניים

תדרי דגימה: 32, 44.1, 48, 88.2, 96 & 192khz
אפסמפלינג קבוע: 24bit/192khz
יחס אות לרעש: -117db סינגל אנדד -120db ביציאה מאוזנת
מידות: 32ס"מ על 28 ס"מ בגובה 6.2 ס"מ
משקל: 4 קילוגרם

ציוד בדיקה

מקור: MBL 1531
הגברה: MBL 8011S, MBL 5011, ATOLL IN200, Emille Labs KI-40L
כבילה - חשמל: ELROD & MBL
כבילה סאונד: Siltech SQ110 , Crystal Cables Ultra
סטנד: Finite Elemente Pagode Master Reference
רמקולים: WLM La-Scala

מחיר: 4,790 ש"ח
יבואן: ארמה אודיו




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות