אני מעריך שכולם יודעים שהיה היום מפגש המוסיקה השני שיצא מהפורום.
הפיצול הנוצר עוד בהתחלה בין המנוסים ובין המתנסים הביא לתורם של המתנסים להאסף עם נספחים מהקבוצה הראשונה.
וכל זאת על טהרת המוסיקה הקלאסית.
לפני כשבועיים עמיר (AK1) קרא למפגשי מוסיקה קלאסית בין אלו שעמוק בתחום
ומשם נוצרה גם קבוצה שמעוניינת להיכנס לרזי התחום וללמוד עליו.
למרות שמבחינתי הקבוצות יכולות להיפגש יחדיו תמיד, כנראה שהפרדה היא דבר הגיוני לפחות בהתחלה
בשל הבדלים בהבנה ובעומק הדיון.
היום יום שישי בבוקר,
התאספנו שמונה אנשים אצל אחד מהאנשים הצבעוניים, הנחמדים
האמיתיים והישרים שיש בנופנו.
הלו הוא שלמה - KOOKE.
הקבוצה הייתה אקלקטית מבחינת הבנה ומיילג' בהאזנה לז'אנר. שרובה היו אלה שבאו לטעום ולהבין
קצת יותר על התחום האוקינוסי שנקרא "מוסיקה קלאסית".
השרביט הייתה בידי עמיר הפעם והתבססה על תכנית אמנותית שהוא מצא לנכון להגיש למשתתפים.
בעוד המגמה היא להציג מושגים, או כלים כאלו ואחרים אשר ישרתו את החברים בהאזנה ממוקדת לאחר מכן
מתי שיחפצו.
כמובן שבגין מגבלת הזמן, החומר העיוני היה על קצה קצהו של קצה המזלג וזה פשוט נגמר מהר מידי
גם לחלק מהאנשים קירקרה הבטן ולחלק , הזמן היה פאקטור בעייתי והם עזבו בתום השעתיים בדיוק.
כך שהשארנו לא מעט לפעמים הבאות!.
לאחר מכן הייתה כמובן ארוחה מדהימה ששלמה הכין, סטיקים מעולים, בירות ועוד מיני דברים.
אירוח כיד המלך שהפתיע את כולנו למרות שהוא הקדים והודיע על כוונותיו לכך.
זה חתם את המפגש השני (או הראשון למתנסים) והשאיר טעם מעולה של חברה טובה ומוסיקה כמובן.
אפשר לציין גם, שכולם עמדו בפיתוי ולא היו שום שיחות על אודיופיליה\צידיופיליה אלא המפגש היה על טהרת
המוסיקה בלבד וכן כמובן על טהרת המנגל (תודה שוב) ועד כך שמפו

.
"אז אחרי שצחקנו, נעבור לחלק האומנותי"אנסה בקצרה להעביר את הנושאים ואת מה שדובר במפגש, כדי לסבר את האוזן וגם לאלו שלא היו..
שירגישו כאילו הם נכחו איתנו ויהיה להם רצף לפעם הבאה שכן יגיעו.
להזכירכם, התכנית הייתה בידי עמיר שהגדיל והביא לא מעט מוסיקה איתו והשתדל להסביר מספיק ברור
את מה שהיה לו להסביר, מבלי להכנס עמוק מידי ולדברים מסובכים מידי.
הרעיון הכללי היה להעביר קודם כל את קונספט התקופות במוסיקה.
עמיר כמובן ניסה להדגים את השוני ואת הרעיונות באמצעות יצירות ממלחינים שונים שלמעשה מאופינים עם
התקופות הללו ולאחר מכן גם מושגים שונים ובסיסיים בתחום.
הקטע הראשון שפתח את המפגש היה ווקאלי מהעת העתיקה
HILDEGARD OF BINGEN A feather on the breath of Godכאשר הוא מלווה בכלי נגינה שנקרא "סימפוני"
זהו כלי זוועתי שמנסר בטון נמוך ונותן מן מפתח טוני לזמרת\זמרים ששרים.
אך קולה של הזמרת, מופלא ומלאכי (אמה קרקבי) שמרשים מאד בשקיפותו ובעדינותו.
המוסיקה והשירה מאד מונוטונית , וכך בעצם הראנו את מה שהיה מאד מאופיין עם התקופות העתיקות הללו,
אולי העתיקה ביותר שתועדה אי פעם.
זהו כמובן הקטע הראשון, קצר מאד. שפתח את המפגש ורק הדגים את התקופה ההיא, ללא התעמקות מיוחדת
אך עם הסברים כמובן.
הקטע הבא היה של ג'והן סבסטיאן באך, שבא לייצג כמה דברים: את התקופה היותר מוקדמת מהקטע הראשון
(כמה מאות שנים לאחר מכן לתקופת הבארוק)
וכן גם את המושג קונטרפונקט.
שמענו קטע מפורסם ביותר שעובד עשרות פעמים מאז שבאך הלחין אותו והוא מהקטנטטה מס 147.
Jesus joy of man's desiring
כאשר פה התפתח גם דיון על הבדלים בין קנון, פוגה ואיך כל אלה מתקשרים לקונטרנפונקט.
דבר נוסף שנדון והוסבר הוא על מה זה "פרטיטורה" עמיר אפילו הגדיל והביא צילום של דף מפרטיטורה שעליו יכולנו
להסביר וללמוד.
משם שוב קפיצה לתקופה מוקדמת יותר, לרומנטית המוקדמת ולשוברט בפרט (אל דאגה אנחנו חוזרים מיד אחריו
אחורה לתקופה הקלאסית..)
שמענו 4 גירסאות של "דג השמך" של שוברט...
ועליהן עמיר הסביר את המושג "צורה" במוסיקה הקלאסית ובעיקר את הצורה הפשוטה ביותר ABA.
וכן את המושג ואריאציות (בלינק האחרון)
הקטעים שהושמעו פרט לאחד (עמיר הדיסקאו? )
Schubert Lieder, Volume I- Die Forelle D550Schubert Lieder With Orchestra - anne sophie von otter die forreleSCHUBERT Trout Quintet, Piano Quintet- Martin Helmchen, Christian Tetzlaff. Pentatone SACDמשם קפצנו קצת אחורה למוצארט ולסיפוניה ה 40 בעיקר, כאשר המשכנו להסביר מושג אחר
של צורניות מתוחכמת יותר בסימפוניות- של נושאים, ואריאציות ופיתוחים וחזרות עליהם באופנים שונים.
הקטע שסיים את החלק העיוני\המוסיקאלי היה שייך לתקופה הרומנטית גם כן והפינאלה היה של בטהובן הגדול
עם הפרק הראשון מהחמישית שלו.
ביצוע של הרברט פון קאריאן (אחד מהרפרנסים שיש ליצירה הזו ללא ספק)
פה עמיר בעצם סיכם כמעט את כל המושגים שעברנו עליהם מההתחלה. אם זה צורות, קונטרפונקט
(אפילו היו כאלו שכבר זיהו לבד) ואריאציות פיתוחים ועוד ועוד.
כאמור, הזמן היה בלימיט וההספק היה לא רב בכלל, אולי בשל דיונים שהתארכו, אך זה לגיטימי ומובן.
בתקווה שבפעמים הבאות יהיה לנו יותר זמן ונוכל לשמוע הרבה יותר מוסיקה.
הקטעים שעמיר הביא ברובם קצרים מאד, כך שהיה אפשר להתרשם במידה ובכיף.
פה זה הזמן להגיד תודה שוב, גם לשלמה שאירח אותנו כל כך יפה וגם לעמיר שהתאמץ והשתדל לרצות ולהסביר הכי טוב שאפשר
לעתיד המאזינים החדשים

.
נתראה במפגש הבא.
