אז כהרגלנו בקודש (היו רק שלושה, אבל יאללה)..
אני מסכם את המפגשים שלנו בסקירה מקיפה של הערב, בתקווה שאני כולל כמעט הכל
וגם אם לא. שאלו שלא היו, ירגישו לפחות קצת ממה שהיה וכמובן את האווירה הכללית..
אז, אתמול בשעות הערב התכנסנו, כמות חברים מכובדת למדי בביתו (השני) של זיו הלו
הוא "זיפ" ידידנו. שאירח אותנו לעילא ולעילא.
המפגש התחיל ב 20:00 בפתיחת הדלת וכמעט כנחיל בודד הגיעו החברים מכל קצוות הארץ.
כאלו מקרוב..וכאלו מרחוק (הנסיעה מחיפה וחזרה הייתה לא קלה חברים, אבל שווה כל רגע).
זיו כמובן כיבד את המשתתפים במיני מאפים, שתיה קלה יין ואפילו ברנדי למטיבי השכר (קורווזיה).
מיותר לציין (או לא כל כך מיותר, אבל נחמד) שבזמן המפגש כולו, לא דובר, דוסקס, או צויין בכלל שום חלק
במערכת, דיבורים על אודיו, או כל דבר אחר שנוגע לתחום הציודי, או הפורמי.
על כך תבוא על כל כולם הברכה. כל המפגש היה על טהרת המוסיקה בלבד, כמו שצריך להיות.
תכנית הערב התחלקה באופן מתוכנן - לשני חלקים.
החלק הראשון שפתח זיו, כמעט עם כניסתנו בדלת היה- בקונספט של "הקונצרט שלי".
שעיקרו לפי הכנה מראש כמובן, היה מבוסס על, "דברים שמזכירים דברים"
זיו השמיע לא מעט מוסיקה כמעט על גבול התיזוז, בקפיצות מיצירות ליצירות שלמעשה משתמשות באותן
נושאים בבסיסם.
הערב התחיל בפתיחה של האופרה דידו ואנאס של פרסל..
PURCELL Dido & Aeneas MusicAeterna / Teodor Currentzis. Alphaהמשיך לרביעיית מיתרים של שומאן.
Schumann: String Quartets, Op. 41 no 3 - eroica quartetעד כאן זיו חימם את הקנה..
כולם הגיעו והתישבו והיינו יכולים "להתחיל" אחרי שכולם קיבלו כוס יין (עמיר לא שתה, אל דאגה).
הקטע הבא היה הסימפוניה השנייה של בראהמס
Red Seal - Günter Wand Edition - Brahms: Symphonies No 2 {הלינק הוא לסייקל המלא, ולא לדיסק הספציפי שנוגן אתמול בערב למרות שזה אותו הביצוע בדיוק}
כאשר זיו הביא לידר מהמלחין עצמו שמביא את הנושא שוב בדיוק.
בביצוע של דיסקאו - "לשיר ערש" מהקופסא הזו:
Brahms: Complete Editionהמשכנו לשני לידים נוספים של בראהמס, עדיין מדיסקאו
OP 59 מס 3... כאשר המקבילים שלהם אצל המלחין מגיעים בדמות סונטה לכינור ופסנתר.
בראהמס כתב שלוש סונטות מדהימות לכינור ופסנתר מלווה..
ואנו שמענו מהראשונה בעיקר אשר הנושאים מודגמים לפני ואחרי בלידים של המלחין עצמו.
Brahms: Violin Sonatas Nos.1-3 Pierre Amoyalמברהמס, קפצנו למשהו קצת יותר חזק, מאהלר.. הסימפוניה הראשונה.
שמענו כמה דק מכל פרק, ובעיקר זיו רצה להגיע לפרק הרביעי והאחרון.. בגדול שמענו את ההפרדה שיש בין
הנושאים ובין הפרקים בסימפוניה הזו.
הביצוע מצויין!
Symphonies 1-9 Mahler, Wart , Netherlands Radio Philharmonic {הלינק כמובן לסייקל כולו הביצוע מתוכו}.
משם חזרה קצת בזמן לבטהובן, שמענו את הרביעיה למיתרים OP131.
מוסיקה לא קלה לעיכול, אבל מדהימה בכל רמה.
ליצירה 7 פרקים, זיו קצת טייל ביניהם והצלחנו לשמוע כמה דק' מכל פרק.
Beethoven - The Complete String Quartets / Alban Berg Quartetשוב קפיצה קצרה לאחור, לתקופה הקלאסית, שמענו את המיסה ב C של מוצארט
בביצוע מודרני.. אך זה היה רק הקדמה לביצוע אחר, אותנטי.
מוצארט כתב לאחר המיסה הדתית גם יצירה חילונית, כאשר המוסיקה שהלחין עברה במלואה אך הטקסט נכתב באיטלקית במקום בלטינית והוא היה חילוני במקום הטקסט הדתי של המיסה.
ליצירה הזו קוראים "דויד חוזר בתשובה"
{לצערי אני לא זוכר את הביצוע, זיו בתקווה ישלים את העניין בקרוב..

}
החלק שחתם את החלק הראשון של הערב היה:
הסונטה הפטתית של בטהובן בביצוע פורטה פיאנו, שמסביבו התפתח דיון על פסנתרים, ההתפתחות שלהם במשך השנים וכן על הסאונד המופק מהם ועל האינטרפרטציות שיצאו בגין המכניקה והתרבות המוסיקאלית לאחר מכן.
שמענו את:
Beethoven: Sonatas Op 13 'Pathetique', Op 14 Nos 1 & 2, Op 22 (Complete Works for Solo Piano Vol 1) /Brautigamהשעה כבר 22:00 ..
והשרביט מזיו עברה אלי..
בנסיון שהצליח בדיעבד (ועל כך אני שמח מאד) התחלתי מסורת אשר בתקווה תשתרבב לכל מפגשי המוסיקה
שלנו.. והיא תכנית השוואת ביצועים.
והפעם, הקדנצה לכינור סולו, מהפרק הראשון של הקונצ'רטו לכינור של בטהובן.
בטהובן כתב קונצ'רטו לכינור אחד ובודד OP61 כאשר הוא לא השאיר קדנצה (קדנצה הוא קטע שמלחינים היו משאירים לטובת המבצעים שיראו את יכולתם הכישרונית על הכלי המוביל)
אבל כן כתב אחת לוורסיה הפסנתרנית של הקונצ'רטו שלו לכינור.
עם השנים כנרים גדולים כתבו קדנצות וכמה מהם נהפכו לסטנדרט שכל מבצע היום כמעט מנגן כמובן עם גישה משלו על התווים שהם השאירו לקטע הסולו הזה.
השוונו 9 ביצועים שונים (הכנתי 15, אך בראי הזמן הנותר לנו ועייפות החברים בנוסף לפחד שלי שזה יהיה TOO MUCH, השמעתי תשעה בלבד)
כאשר כולם נוגנו ברצף וללא הפסקות (עריכה של כל הקטעים על דיסק בודד זה אחר זה) וכמובן בצורה "עיוורת"
כאשר אף אחד מהמאזינים אינו יודע מי מנגן.
המטרה, להקשיב לביצועים ללא כל דעות קדומות של "כנר נחשב\אהוב\מוכר" אלא האזנה ממוקדת לביצוע עצמו
באופן הכי טהור שאפשר.
למשתתפים חולקו דפים ועטים כאשר הם יכולים {לא חייבים} לרשום לעצם NOTES.. במשך ההאזנה.
לאחר שהביצועים התנגנו, כל אחד מהמשתתפים היה יכול לתת את הביצוע שהוא אהב הכי הרבה ואת זה שהוא הכי פחות התחבר אליו. בתקווה שבעתיד יכולת המאזינים לנתח ולדרג תהיה טובה יותר ונוכל להעמיק קצת את הדיון
שלאחר מכן, למרות שהופתעתי לטובה מאד, גם מ"המתנסים" שהצטרפו אלינו לשמחתי הרבה.
ולהלן תשעת הביצועים שהושמעו בסדר השמעתם כפי שהיה אתמול
1 -
Arthur Grumiaux2 -
hilary hahn3 -
heifetz4 -
Isabelle Faust5 -
isaac stern6 -
nigel kennady7 -
Thomas Zehetmair8 -
nathan milstein9 -
Christian Tetzlaffולהלן הבחירות ...
מתוך המשתתפים , רובם בחרו בחפץ באופן עיוור להזכירכם
(למרות שחלק גילו כבר שהוא התנגן מנסיונם הרב) הוא המרענן ביותר (כך אמר זיו) נשמע יותר מכינור.
עדיין משחק לפי הכללים הברורים, אך עושה זאת נכון בצורה שהפכה לסטנדט של ממש.
במקום השני, בחרו בנתן מילשטיין.. כנראה שמגיע לו, הוא אחד מהמבצעים לקונצ'רטו כולו שנחשב לקונצנזוס
כמעט בתחום.
הגרוע ביותר מבין התשעה כמעט ברב קולות, למרות שהייה עוד ביצוע שקיבל תגובות קרוב..
היה הקטע הראשון שנשמע - והוא של ארטור גרומו.
לדעתי התכנית צלחה את הערב וכולם נהנו מאד, בתקווה שעם הזמן החברה החדשים יותר, יפתחו
מיומנות ניתוח, שתביא אותם להאזין לקטעים ארוכים, קשים או למספר גדול יותר מ 9 בלבד ששמענו אתמול..
חתם את הערב עבור חלקנו לפחות.. הסונטה של שוברט OP 960 בביצוע של סטיבן קובספיץ.
Piano Sonata 19 / 12 German Dances Schubert , Kovacevichהשעה הייתה כבר מאוחרת מאד, הרבה אחרי 23:00 בלילה.. לחלקנו הייתה נסיעה ארוכה הביתה.
הבוקר דיברתי עם זיו ושמעתי שהערב המשיך קצת עם עוד מוסיקה וכמובן עד הטיפה האחרונה של
בקבוק הקורווזיה..
כאן נותר לי רק להודות לזיו פרלמן המדהים, שהשקיע, הביא, אירח וגרם לכולם פשוט להתאהב שוב ושוב במוסיקה
המופלאה הזו.ובו! ...וכמובן לכל אלו שהגיעו.
עמיר (AK1), ירון (ZY), עומר (BOOBOO), איציק (geblig), יהודה (DYS),זיו (זיפ) - שכמובן אירח אותנו,
יואל פלרמן (ללא ניק ניים, בתקווה שאחרי שהיה איתנו ותהה על קנקננו, יכתוב ויתרום בפורום הצנוע שלנו)
ואני עבדכם הנאמן, אביעד (byrdparis).
מקווה לראותכם ועוד נוספים, במפגש המוסיקה הבא.
