כמה דברים.
1. יישר כוח על התחביב שלך.
2. לבקרת עוצמה משתמשים בפוטנציומטר לוגריתמי. לאיזון בין שני הערוצים (balance) משתמשי בפוטנציומטר ליניארי.
3. השיקול המשמעותי ביותר לבחירת הערך של פוטנציומטר בקר העוצמה הוא עכבת המבוא של המעגל שבא אחרי בקר העוצמה. שיקול נוסף הוא עכבת המוצא של המקור/ות. לשפופרות, למשל, יש עכבת מבוא גבוהה מאד, לכן במגברי שפופרות משתמשים בבקרי עוצמה של עד 50 קילו-אוהם – ולפעמים אפילו יותר (בעיקר במגברי וינטאג'). במגברי טרנזיסטורים עכבת המבוא נמוכה הרבה יותר מאשר במגברי שפופרות, לכן במגברים כאלה משתמשים בבקרי עוצמה בעלי התנגדות נמוכה יותר. 10 עד 25 קילו-אוהם זה כלל אצבע, העשוי לספק במרבית המקרים. בהקשר לעכבת המקור, ברוב רובם של המקרים, כל פוטנציומטר בערך של בין 10 ל- 50 קילו-אוהם יספיק. אם יש לך מקור/ת בעל/י עכבת מוצא גבוהה במיוחד (מעל ל- 2 קילואוהם), עדיף בקר עוצמה של 25 קילו-אוהם (אם הוא מתאים לעכבת המבוא של המגבר). כאשר עכבת המוצא של המקור/ות נמוכה מ- 1 קילו-אוהם, בקר עוצמה של 10 קילו-אוהם הוא די והותר.
4. מצב כפתור בקר העוצמה ביחס לעוצמת הקול הנשמעת לאוזן נגזר מההגבר (amplification) של הקדם-מגבר – לא מהערך האוהמי של פוטנציומטר בקר העוצמה. כאשר 'משתילים' יחידת קדם-מגבר בתוך מגבר קיים, אם רוצים לשמור על מצב של כפתור בקר העוצמה שיהיה קרוב למצב המקורי – יש לתכנן את ההגבר של היחידה 'המושתלת', כך שהיא תהיה קרובה להגבר של היחידה המקורית בכל מגבר נתון.
5. מרבית המשתתפים בפורומים של DIY Audio הם 'טכנוקרטים'. רבים מהם עונים ונותנים 'עצות' מבלי שיהיה להם ידע מספיק ומתאים באלקטרוניקה.
6. כאשר אתה עוסק בבניית ובהשתלת מגברים, רצוי ומומלץ שתלמד בעצמך לעבוד עם LTSpice – זאת תוכנה חינמית. להדמיות יש ערך רב – אבל שליטה בתוכנת הדמיה לא יכולה בשום פנים ואופן לבוא במקום שליטה בעקרונות הבסיסיים של האלקטרוניקה. למשל, כאשר משתילים יחידת הגבר במקום יחידה קיימת – חיוני שליחידה המושתלת יהיה הגבר קרוב לזה של היחידה המקורית. לא מספיק שהיחידה המושתלת תעבוד נכון בפני עצמה – עליה גם להתאים ליחידה אותה היא נועדה להחליף.
7. כאשר 'משחקים' בהחלפת יחידות במגברים קיימים מבלי לדעת מה עושים ומדוע עושים את מה שעושים – התוצאה היא בהתאם. אני לא מנסה לרפות את ידיך – בשום אופן לא. אני רק מעודד אותך להרחיב ולהעמיק את הידע העיוני שלך באלקטרוניקה.
8. לשם בניה מוצלחת של מעגלים אלקטרוניים נחוצים שני דברים – ידע עיוני וניסיון מעשי. בלי שניהם גם יחד, לא ניתן לצפות לתוצאות מוצלחות. לכן יש ערך רב לכל הניסיונות שעשית עד עכשיו – גם לניסיונות הלא מוצלחים. משגיאות לומדים הרבה יותר מאשר כאשר 'במקרה' קולעים קרוב למטרה.
Back to square one?