בניית קונספט
מתוך התנסות ארוכה של רמקולים, הגברה ומקורות, הגעתי למקום שבו השתלבו 2 העולמות: הכנסה מתאימה וגן עדן של התחביב: סינגפור. הקונספט שלי התבסס על רמקולים תחילה (ואח"כ הגברה ואחרון המקור).
ברעיון מאחורי הרמקול היה ללכת לכיוון רמקול נציל ככל שניתן. וזה מכוון לכיוון רמקולי שופר (Horn). ממאמרים בירחונים, חיפשתי לשמוע דגם ספציפי שלהם, ה-
Forte-II, מתוך ידיעה שהוא קרוב למדי לספינת הדגל שלהם דגם ה-
Klipschorn אך סביר מבחינת גודלו ומחירו. מה שנותר זה לשמוע אותו ואח"כ להשוות אותו לכמה מהמתחרים (לא שופרות). יתרונו של ה- Forte
CARVERבלט מייד, במיוחד בבהירות ובפירוט.
יתרון נוסף לרמקול עם נצילות של 99dB/W/m SPL ועכבת נוחה (8 אוהם) זה ביכולת של רוב המגברים להתמודד עמם. בעוצמות של 102dB SPL, ההספק שנדרש (Peak) מגיע ל-3 וואט! ההספק הנדרש לעוצמות נמוכות יותר, כמו 85dB SPL הוא חלקיקי וואט. מצד שני, בקטעי תופים או קטעים דינאמיים של תזמורת (כמו מהלר) הרמקול מסוגל להפיק הרבה עוצמה (SPL) עם מגבר עתיר הספק.
יתרון נוסך שיש לדגם הנבחר, זה שהוא מכיל וופר של 12" עם סאב פאסיבי (ללא סליל) של 15" בגבו, המאפשר לרמקול לרדת עד 32HZ ב-3dB-, ומכיל סופר טוויטר שיודע לעלות מעל 20KHz. יתרון נוסף שיש לרמקול זה ההעמדה שלו. בשל הנצילות של השופר, הרמקול נעזר בפינה להגברה טבעית של הנמוכים. כך שמרחקים מהקירות וזויות אינן משפיעות. הרמקול מוטה בד"כ בזוית של 45 מע' לכיוון המרכז (Tow In). במהלך חייהם במחיצתי, עברו הם משכנים רבים, ובכולם השתלבו ללא קושי. במיטבם הם היו בחדר יעודי, שלצערי נעזב.
לטובת ההגברה, חיפשתי מגבר שיהיה מלך בהספקים הנמוכים (Class A), ויספק הספק דינאמי עודף כדי לאפשר לרמקול להמריא לעוצמות הגבוהות שחשבתי שהן נחוצות. הבחירה נפלה על עם 250W RMS ומרחב דינמי של עוד 2.3dB. יתרון נוסך של המגבר, שהוא עובד ב-Multi Class ולמעשה ככל שההספק הנדרש עולה, נכנסים מעגלים נוספים לעבודה. עד אז, הם כלל ולא מוזנים (מצויין לפן התרמי).
השילוב של נצילות גבוהה (יחסית) והספק עודף, מאפשר להפיק באופן מדהים קטעי תופים ותזמורת עוצמתיים. בקטע התופים, לא שמעתי סט שיתקרב לתחושה ולחוויה של תיפוף (סולו). שם, בשל הדנמיות העצומה, יש להגביר (מול האזנה נורמאלית של -18dB) לעוצמה של -3dB או למעלה מזה (לפעמים גם +3dB)! באותם קטעים מכווני העצמה במגבר מתעופפים במעלה הסקלה, ולא אחת עוברים את קו החצי (W250). למזלי המרחב העודף, שומר את ההספק הרגעי זמין עד W445!.
האמת ששנים הסתפקתי ב-32HZ, עד שהזדמן לי להוסיף SUB, שיורד עד 24Hz. יתרונו שהוא מסוגל להפיק רמות SPL גבוהות, וכך אינו נותר מאחור כאשר ה- Forteמפיק אותם. למרות ההספק של הסאב, הצלחתי כבר לא אחת להביא אותם למצב של Bottom. מצד שני, ה- Forte אף פעם לא הגיעו לשם. לכל מי שחושב שרמקול רצפתי שיורד לסביבות ה-30Hz מסוגל לספק את הצלילים לעוגב למשל, ימצא הפתעה כאשר יוסיף לרמקול SUB. גם קטעי גיטרה באס, או תופים יקבלו נופך אחר (יותר עוצמה מורגשת ולא רק נשמעת).
מבחינת קונספט, על אף תכונות סוניות חביבות של ציוד שפופרתי, שלימים זכיתי לאהוב, לא הייתי מוכן להכנס לשם כדי לא לאבד את ההספק הנחוץ לקטעים שהוזכרו. סה"כ טכנולוגיית השופר הומצאה עבור הגברה שפופרתית דלת הספק, בפיצוי ע"י נצילות פנטסטית. למשל דגם ה- Klipsch hornעשוי להסתפק במגבר בן ווטים בודדים, מאחר ונצילות מגיע ל-104dB/W/m SPL.
לימים הזוג הנפלא ממשיך לשמר את הצליל היחודי, גם כאשר מרכיבים אחרים הוחלפו.
ביקורת עצמית: יש לרמקול נטיה קלה לצליל צורמני במיד העליון. מצד שני, הצלילות והדינאמיות, עם איזון טונאלי וצליל מאוד מרשים ונאמן למקור, לא מצאתי רמקול שיחליף אותו, במחיר וגודל סבירים, ויגשר על 2 העולמות. בכל הזדמנות שאני נתקל בתצוגה של רמקול מרשים, אני מרגיש של-Forte שלי, אין במה להתבייש, ובטח לא מטלטל אותי לרצות להחליפם.
מחיר: הרמקול נרכז חדש במחיר 2,400$ סינגפורי ב-1994, שהם כ-1,200$ US. ב-EBAY הם נמכרו ב-400$ עד 800$ ביד שניה. כך שאני חושב שה-VFM שלהם ממש טוב. במהלך חייהם הם יוצאו מארה"ב (ארץ היצור) לסינגפור, מסינגפור שונעו במחולה לישראל, עברו 4 דירות, ו-6 הובלות, ולבסוף נארזו כמטען והוטסו לקנדה. בדרך נפגעו הרגליות שנבנו מחדש (מעין מסגרת עץ), אחרי זמן, הם חזרו במטען ימי לארץ.
תחזוקה: הארגז עשוי בציפוי עץ אלון, והדרך הטובה ביותר לשמר אותו זה למרוח עליו שמן לימון אחת לכמה זמן.