Café Zimmerman (Instrumental Ensemble)
Founded: 1988 - France
Located in Saint-Catherine street in Leipzig, Gottfried Zimmermann’s coffee house would host weekly concerts by the Collegium Musicum back in the 18th century. The ensemble, founded by Georg Philipp Telemann and conducted by J.S. Bach between 1729 and 1739, performed secular cantatas and instrumental music for an audience of experienced music-lovers: duet or trio sonatas, pieces for solo instruments, concertos for violin, harpsichord, oboe, etc.
At the time, Leipzig and the neighbouring town of Dresden drew numerous musicians eager to meet the famous Cantor or participate in the rich musical life of the Saxon capital. Hence, Zimmermann’s coffee house offered a broad spectrum from the repertory: music written by Bach and his sons, by G.P. Telemann and the virtuosos and composers of the Dresden Chapel orchestra, as well as works by the major European composers - whose music mainly circulated in the form of copied or transcribed scores, or else was simply performed by itinerant singers and musicians that passed through Leipzig.
It was this spirit of open-mindedness and conviviality uniting the audience, repertory and musicians which drove Pablo Valetti and Céline Frisch to found the Café Zimmermann Ensemble in 1998 to explore the orchestral music of that era. They assembled six musicians - five bow instruments and a harpsichord (Pablo Valetti, Nick Robinson, violin; Patricia Gagnon, alto; Petr Skalka, cello; Ludek Brany, double bass and Céline Frisch, harpsichord). Other strings or wind instruments would be added depending on the programme.
Artistic Directors of Café Zimmermann are: Pablo Valetti, violin and Konzertmeister and Céline Frisch, harpsichord.
Source: Amba France Website
Contributed by Aryeh Oron (December 2007)
על האמור לעיל אפשר להוסיף שהאנסמבל הנפלא הזה חתום בחברת התקליטים α (אלפה), והוציא עד כה, החל משנת 2001, חמישה תקליטורים המוקדשים לקונצרטים השונים של בך (ברנדנבורגים וסוויטות תזמורתיות, קונצרטים לכינור/לצ'מבלו, ועוד).
הביצועים הם כמובן בכלים אותנטיים, אבל יותר מכך, גם בהרכבים מצומצמים וכנראה אותנטיים, שעושים חסד עם היצירות המופלאות האלה. קחו לדוגמה את הקונצ'רטו לצ'מבלו בפה מינור (BWV 1056): ההרכב מונה את הצ'מבלנית סלין פריש, המנגנת באנינות מרגשת, ועוד חמישה נגנים בלבד... התוצאה היא איזון פנומנלי בין הכלים השונים, המביא לידי ביטוי את כל הדקויות, הפיתולים, והמשחקים החבויים בין קפלי היצירה, הצ'מבלו האותנטי העדין לא נעלם, והתענוג מושלם. המעניין הוא שלמרות ההרכב המצומצם, היצירה לא מאבדת שום דבר מן הכוח הטמון בה - להפך!
בסוויטה התזמורתית השלישית, בפרק השני, ב-AIR המפורסם, אתם יכולים לשכוח מן השמלץ. לא עוד מריחות רומנטיות, שאפשר למצוא גם בחלק לא מבוטל מן הביצועים האותנטיים העכשוויים לפרק הזה. "קפה צימרמן" מנגנים את הפרק תוך הקשבה נקייה לפרטיטורה, והופכים אותו מדוד זחוח למצח גדול ומהורהר.
פבלו ולטי (Valetti), הכינור הראשון והקונצרט-מייסטר של האנסמבל, הוא מוזיקאי בעל תזמון מצוין - אינטואיטיבי, אבל גם מרופד בלמדנות גדולה - סוחף, נועז, קשוב, ובעל רגש עמוק, אבל מרוסן במידה הנכונה למוזיקה הזאת.
כרגיל בחברת אלפה, ההקלטה מצוינת, החוברת מפורטת ומאירת עיניים, והעטיפה יפהפייה.
להשיג ב-65 ש"ח בדיסק סנטר, או אצל היבואן, מאסטרו אודיו.
http://www.outhere-music.com/store-Alpha_168