עכשיו 16/12/18 07:54

פורסם: 27/06/13 12:11 ע"י aloni


Beyond Frontiers Audio - Tube DAC



BFA Tube DAC


הסקירה הבאה נכתבת כסקירת אקספרס לא רק משום שלא היה לי מספיק זמן לקשקש ולוני היה קצת לחוץ על חזרתו של המוצר, אלא משום שהמכשיר שקיבלתי היה מין חצי אב-טיפוס. כמה חוסרים, ולפחות פאשלה אחת, אבל על אלו נדבר בהמשך.
מה שכן יש פה, זה ממיר דיגיטל לאנלוג שכפי שרמזתי עוד בסקירה הקודמת של ה- HD25 לא נשמע כמו שום ממיר אחר שבחנתי או שמעתי.
אם זה דבר טוב או רע, זה משהו שתלוי במשתמש ובמה שהוא מחפש, אבל זה בטח היה מעניין. מאוד.

BFA Tube DAC


ה- Tube DAC מגיע אלינו מחברת BFA הסרבית, שאני מודה שעד שלוני הציג אותה אצלנו במדור הפרסומי אפילו לא שמעתי עליה, ובטח לא שמעתי את מוצריה.

לחברה הקטנה והצעירה יחסית (2009) יש ליין מוצרים די מצומצם כיום, כולו בתחום האלקטרוניקה, כולו מכיל שפופרות (המגברים היברידיים לא שפופרתיים מלאים).

מושא סקירתנו ה- Tube DAC מגיע בשסי אלומיניום די גדול ומאסיבי, כזה שיכול לאכלס בקלות מגבר.
הגירסה שקיבלתי בצבע שחור, די נאה למראה, קצת פחות לצילום.

BFA Tube DAC


הפאנל הקדמי כולל שישה כפתורים קטנים לבחירת הכניסות, וכפתור הדלקה. לכל אחד מאלו לד קטנטן. סה"כ מראה סולידי על הכיוון הבאלקי. איכות הייצור של המארז די טובה, איכות ההרכבה הרגישה קצת פחות עם ברגים לא בדיוק באותו גובה (מניח שהיה ניתן לסידור בקלות אך לא רציתי לגעת).

BFA Tube DAC


BFA Tube DAC


הדבר הראשון שמעניין אותנו בממיר הן הכניסות הדיגיטליות. כאן יש לנו לא פחות משש (בתאוריה לפחות).
שתי כניסות קואקס על RCA, כניסת AES/EBU על XLR, שתי (!) כניסות USB וכניסה אופטית toslink.
אציין שהמעבר בין הכניסות אינו מיידי עם הלחיצה על הכפתור וישנה השהייה מסויימת.

אמרנו USB, אז מייד נשאלת השאלה אם מדובר בכניסה אסינכרונית תומכת 192/24 שגם רומזת בדר"כ על רסיבר מתקדם (ובדר"כ יותר איכותי). אז התשובה לכך לצערי היא לא. למרות שלא קיים תיעוד על כך באתר, זאת כניסת 16/48 מהזן שלמדנו להשמיץ.
במכשיר שקיבלתי לסקירה, שמסיבה כלשהי לא הגיע שלם מהחברה, היתה חסרה הכניסה האופטית (כניסה שאני לא נוהג לבחון או לעשות בה שימוש בכל מקרה).

בנושא הזה גם אזכיר שהיציאה האנלוגית המאוזנת (XLR) היתה חסרה גם היא וכן לא סופק שלט רחוק. כל אלו כן יסופקו למי שקונה את המכשיר.
עוד תופעה מוזרה היא שמסיבה כלשהי יציאות הסינגל אנדד היו מסומנות הפוך, כלומר זו שמסומנת באדום הוציאה את הערוץ השמאלי במקום הימני.

באופן כללי התפעול של המכשיר די טריויאלי, סה"כ מדובר בממיר בלי יותר מידי פיצ'רים. אולם יש לשים לב שכאשר המכשיר דלוק, לחיצה קצרה על כפתור ההדלקה/כיבוי אומנם משנה את צבע הלד אך אינה מכבה את המכשיר אלא הופכת פאזה. לחיצה ארוכה תכבה את הממיר.
אגב, באופן אופייני, עקב השימוש בשפופרות, בהדלקת המכשיר על המשתמש להמתין מספר שניות לתהליך ה- soft start.

סטאפ


למרבה השמחה הפעם אין לי ממש סיפורי בלהות על שילוב המכשיר בסטאפ שלי. הוא עבד יפה מהחיבור הראשון, רק לקח לי זמן להבין למה הוא נשמע לי קצת מוזר בהתחלה (עניין הערוצים המסומנים הפוך).
מאז שגיליתי זאת הוא לא היה מוזר, אבל כן היה מיוחד. למרות שלוני "הזהיר" אותי מראש שמדובר במכשיר עם גיין גבוה לא הייתי מוכן לעד כמה. הוא דוחף ברמה כזאת שהתבדחתי שאני מרגיש שאני יכול לחבר אליו ישירות את הרמקולים בלי מגבר.
אך למרות אותו גיין גבוה, לא הרגשתי בחסרונות, או לפחות אופי מאוד מסוים שאני בדר"כ משייך למוצרים כאלו. אבל עוד על כך מיד בסשן המקוצר.

בגלל כניסות ה- USB המיושנות ראיתי צורך להשתמש בממשק USB חיצוני, אני מניח (וממליץ) שכך יעבדו איתו בחיבור למחשב. לצורך העניין השתמשתי ב- Evo, כשהוא מחובר ב- SPDIF ו- AES/EBU. בקונפיגורציה הזו הממיר עבד בכל רזולוציה שניסיתי (עד 192).

BFA Tube DAC


סאונד


במשך התקופה שביקר פה ה- Tube DAC, האזנתי כמובן למגוון אלבומים וז'אנרים. למעשה למעט ההשוואות מול הממיר שלי (שלא היו פשוטות עקב הבדל הגיין האדיר) האזנתי לו באופן אקסקלוסיבי.
לפני שאתן כמה דוגמאות ספציפיות, אנסה לתאר את אופיו באופן כללי.

כמו שחזרתי וטענתי, ה- Tube DAC לא נשמע כמו שום ממיר אחר ששמעתי על הסטאפ שלי. התירוץ שאולי עולה בראשכם כעת הוא שזה משום שמדובר בממיר מבוסס שפופרות, אך אני מזכיר שסקרנו לא מעט מקורות מבוססי שפופרות (כמו AMR, Ayon, Audio Space, Audio Aero, Goldnote, Blacknote, Unison Research ואולי עוד כמה ששכחתי).
וגם אם יש משהו משותף לכל אלו ול- Tube DAC, כמו תצוגת הסטראו הפחות "פלקטית", זה לא כל הסיפור.

כאמור ל- Tube DAC גיין גבוה במיוחד (אין לי מושג בדיוק כמה, אבל אני מנחש שהיציאה האנלוגית מוציאה מעל ל- 3 וולט, ולא אתפלא אם גם מ- 4). בדר"כ למוצרים עם גיין גבוה יש מקרו דינמיקה (נתפסת לפחות) גבוהה, ואת זה אפשר בהחלט להגיד גם על ה- Tube DAC. שינויי עוצמה במוזיקה מגיעים במהירות ובהחלטיות ועם אימפקט סוני מורגש.
אך בניגוד לחלק מהמוצרים האלו, ה- Tube DAC מצטיין גם במיקרו דינמיקה (שינויי עוצמה קטנים מאוד) ובכלל בכלל לא נשמע יבש או אנליטי או "רובוטי".

עוד תכונה שלעיתים אני משייך לגיין גבוה היא הבלטת הקצוות הטונאליים (גבוהים ונמוכים) על חשבון המיד. זה בטח לא המצב כאן, גם אם הבאס/מיד באס יחסית מפותחים, הגבוהים אינם מוגזמים בכלל. הם מאפשרים מיד גדול עם חום וגוונים טונאליים אך גם אינם סתומים או נעלמים בגוון "עתיק".

Stacey Kent – Raconte Moi
האלבום הזה מזכיר לי את גבי (web) שהיה הראשון שהמליץ עליו, ומשעשע להבין שזה היה ב- 2010 והוא בטוח כבר הופיע באיזו סקירה או שתיים, אבל זו סקירת אקספרס ורציתי אלבום ווקאלי עם קול עדין כדי לבחון איך ה- Tube DAC מתמודד עם חומר כזה בשילוב הגיין שלו.

הוא הציג סאונד גדול ועוטף, קונטרבס מאוד מוחשי שאינו נעלם לרגע, יש הרבה "ניצנוץ" בגבוהים לדוגמה בשייקרים ובמצילות, ועדיין הקול של קנט לא הולך לכיוון הבהיר, ההיפך, דווקא חם למדי. ובדיוק אותו הדבר הסקסופון.

יש כאן אווירת "היי פיי" (לאו דווקא בהקשר של "פיידליטי" אלא של סוג מערכות בהן אתה מקבל "יותר"), לא בגלל דינמיקה מוגזמת אלא בגלל גודל הסאונד, התחום הנמוך והתלת מימדיות.
אני מאמין שרוב המשתמשים יאהבו את סוג הסאונד הזה, למעט אלו שמעדיפים את הדגש על עדינות (שלא ממש חסרה גם כאן) או אנדרסטייטמנט.

Florence and the Machine – Lungs
נעבור במעבר חד לאלבום שונה לחלוטין. אחד שאולי כבר הספיק קצת להישכח וזכה מבחינתי לתחייה מחודשת בזכות תכניות הכישרונות השונות.
דרך הממיר שלי הוא נשמע קצת בהיר, קצת lo-fi ובאופן כללי לא הכי מעניין.
דרך ה- Tube DAC הוא מרגיש קצת פחות בהיר וזה מה שנתן את מירב השיפור, אבל גם הדינמיות המתפרצת המשופרת עשתה את האלבום ליותר מעניין.
כאמור למרות שהאלבום נשמע פחות בהיר, זה לא שחסר פה אנרגיה בתחום הגבוה ויש עדיין "ניצנוץ" בגבוהים כשצריך.

Gerry Mulligan – Gerry Mulligan Meets Johnny Hodges
חשוב לי לפחות לסיים באלבום ג'אז ובחרתי אקראית את הראשון שלא הופיע עוד בסקירה (אני חושב). אבל מה שנשמע פה יהיה נכון למעשה לכל אלבום שאשים בכל ז'אנר.
כלי הנשיפה גדולים וחמים, באס מאוד מוחשי, למרות הסאונד החם עדיין שומעים את ההיס אבל איכשהו הוא פחות דומיננטי משאני רגיל, מלבד דמויות הסטראו הגדולות גם הבמה עצמה די גדולה מה שמונע את תחושת ה"ניפוח".

זה אלבום יפה, אולי מהסוג ה"בנאלי" שאני אוהב, אבל אלבומים כאלו נוטים לעבור לפעמים על ידך בלי יותר מידי תשומת לב. הממיר הזה כאילו מכריח אותך להתייחס אליו. אם תרצה ואם לא אתה איכשהו יותר שקוע במוזיקה (ואולי גם בסאונד?).
בדר"כ תכונה כזאת מגיעה בגלל סאונד מוגזם טונאלית, יותר מידי גבוהים, יותר מידי באס, יותר מידי גודל אולי. אבל פה זה לא בדיוק המצב. למרות שזה לא סאונד "רגיל" אני לא מוצא בו בעיה כלשהי.
בגדול יש בזה משהו מאוד טוב, אני מניח שלא צריך להסביר למה.
מצד שני, למי שכמוני מאזין המון שעות ביום יכול להיות בזה משהו מעייף, לא "עייפות של האוזן" כמו שמוצרים קצת מעוותים יכולים לגרום אלא יותר עייפות מנטאלית. עם זאת למי שמאזין רק כמה שעות ביום (ובטח פחות) אני חושב שסאונד כזה ימלא אותו יותר. גם בתחושות האודיופיליות, אבל (אולי יותר חשוב) גם בחוויה המוזיקלית.

BFA Tube DAC


סיכום


במשך תקופת הסקירה לא יכולתי להוציא מחשבה מסויימת מהראש: "אני יודע בדיוק למי המוצר הזה יתאים".
במשך השנים האחרונות נתקלתי לא מעט בשותפים לתחום שחשבו שאם יקנו ממיר חדש זה מה ש"יעשה להם את הסטאפ". יהפוך אותו מבינוני למדהים. המציאות היא שזה בדר"כ לא קורה (לא בממיר ולא בשום מוצר ספציפי אחר אלא אם קודמו היה ממש גרוע/לא מתאים).
אבל איכשהו אני מרגיש שה- Tube DAC זה כן מוצר שיכול ממש לשנות סטאפ (בהנחה שזה מה שמחפשים). הגודל, העוצמה, התלת מימדיות, הגוונים במיד. זה פשוט לא סאונד רגיל.

אני חייב להודות שהיו לי גם כמה אכזבות מה- Tube DAC. הראשונה היתה מכניסות ה- USB הארכאיות. אומנם זה משהו שנפתר בקלות על ידי ממשק USB חיצוני (וכאלו יש מכל הגוונים והמחירים) והעלות לא אמורה להיות מכשול בפני מי שקונה מוצר במחיר כזה, אך עדיין הייתי מצפה שממיר במחיר כזה באמצע שנת 2013 יכיל ממשק USB יותר מודרני.
האכזבה השניה היתה מהחוסר במספר פיצ'רים שאמורים להגיע עם המוצר: יציאה מאוזנת, כניסה אופטית ושלט רחוק והסימון ההפוך של היציאות האנלוגיות. לוני הבטיח לי כי יש להתייחס לאקזמפל שקיבלתי כאב טיפוס ומי שירכוש את המוצר יקבל מוצר מושלם.

לא קריטי מבחינתי, אך יש לציין שאין ל- Tube DAC תצוגת תדר או עומק דגימה.

המחיר כאן ללא ספק הינו גורם משמעותי בשיקול. מדובר במחיר גבוה ביחס לרוב הממירים שסקרנו, ומטעם חברה שעוד לא פיתחה מותג מוכר במיוחד.
עם זאת, מי שנתפס לסאונד הזה, לא יפתיע אותי אם ישים שיקולים כאלו בחשיבות משנית. למעשה כשאני חושב על הסאונד של ה- Tube DAC הוא מזכיר לי יותר מכל מוצר אחר, את קדם המגבר - NAT Symmetrical גם הוא מבית יוצר סרבי. אך בניגוד לקושי שהיה לי בזמנו להתאים את ה- Symmetrical לסטאפ שלי, ה- Tube DAC השתלב בקלות.

לסיכום תכונות הסאונד, אנחנו מדברים על דמויות סטראו על הצד הגדול אך בתוך במה גדולה ומרווחת המאפשרת להן לא להיות מנופחות וצפופות וכן בעלות נפח תלת מימדי ולא "פלקטיות". סאונד עם תחושה משופרת של דינמיות וחיות מבלי להשמע חסר נשמה, אובר דינמי או רובוטי.
בצד הטונאלי יש לנו תחום תחתון מאוד מורגש, מיד מלא גוונים ותחום גבוה מעודן שמעניק תוצאה מעט חמה בסה"כ אך לא ממש על חשבון פירוט וסימני אווירה.

בקיצור מי שסגנון הסאונד הזה מדבר אליו, ומחפש ממיר שהוא קצת שונה מ"עוד מוצר מדף", בהחלט שווה לשמוע.

BFA Tube DAC




נתונים טכניים:

אינפורמציה בסיסית ביותר ניתן למצוא באתר היצרן


מחיר: 39,000 ש"ח מחיר השקה עד סוף יולי: 36,000 ש"ח
יבואן: ORAC




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות