עכשיו 21/10/17 02:35

פורסם: 22/07/09 22:53 ע"י aloni


NAT Symmetrical Preamp



NAT Symmetrical Preamp


כמה זנים למחלת האודיופיליה, יש את הזן המסופק רק מנאמנות אמיתית למקור (לפחות איך שהחולה תופס את המקור), יש את הזן שזקוק למקסימום רגש/תחושה/אוירה מאלבום נתון ויש אותו הזן הזקוק לשינוי תמידי, כמו סם, חייב להחליף ציוד ולשנות על מנת להיות מסופק.
יש כמובן עוד כמה זנים ווריאציות, אבל מה שמשותף לרובם הוא הצורך להרגיש. לא רק לשמוע אלא לחוות.
ה- Symmetrical של חברת NAT, פרה אמפליפייר שמצאתי כלא סטנדרטי כמעט בכל מובן, החל מהאריזה, דרך הטכנולוגיה וצורת התפעול וכלה בסאונד יכול אולי לשמש כאנטיביוטיקה לרוב זני המחלה. אך הדרך לשם, ואני מזהיר מראש לא תהיה קלה, אם כי על פי הערכתי האישית עלולה להיות מהמתגמלות בענף...

מעט על היצרן


חברת NAT – Nicik Audio Team (מר. Dejan Nicik מייסד החברה) הסרבית מתמחה במוצרי הגברה משולבי מנורות. כפי שניתן להתרשם מהליין הנוכחי מרבית מוצרי החברה מתוכננים בקונפיגורצית Single Ended (כולל את ה- Magma בהספק 160 וואט!) אך לפחות כרגע מוצע גם מגבר פאוור אחד בקונפיגורצית Push-Pull.
מלבד מגברים ופרה אמפליפיירים מציעה החברה גם פונו סטייג' וכבלי חשמל (אל דאגה, אלו כוללים מזוודה "מהודרת" ;) ).

ה- Symmetrical


ב- Symmetrical נתקלנו לראשונה בביקור אצל אורק אודיו – היבואן הישראלי לפני מספר חודשים. באותו סשן האזנו לשלושה סטאפים שונים מחוברים כל אחד בתורו לאותו זוג רמקולים (MFS של חברת Neat, הדגם המדפי של סדרת הדגל). כבר אז יכולתי לחוש שמדובר במוצר לא קונבנציונאלי אולם עקב השילוב בסטאפ לא מוכר לא יכולתי להגיע למסקנות מחייבות.

ה- Symmetrical אם כן הינו מוצר חדש יחסית בליין של חברת NAT (מרץ 2008) וכפי ששמו מרמז הדיזיין לוקח בחשבון את עקרונות הסימטריה, תכנון בטופולוגית Balanced Dual Mono עם שש (!) שפופרות לערוץ. התכנון הלא קונבנציונאלי ממשיך בבקרת העוצמה המשתמשת ברשת ממסרים בניגוד לשליטה דיגיטלית או פוטנציומטר היותר נפוצים (דבר המשפיע גם על אופי השימוש במכשיר כפי שנלמד מייד).

NAT Symmetrical Preamp


NAT Symmetrical Preamp


בתחום החיבוריות ל- Symmetrical אין במה להתבייש, שש כניסות מכובדות בפני עצמן, אך העובדה שכל כניסה מכילה גם חיבור RCA Single Ended וגם חיבור XLR Balanced נהדרת מאין כמוה למי שצריך חיבורים מאוזנים. אפילו הפרה שלי MBL 5011 שמכיל כניסות ויציאות לרוב אינו מאחסן כמות כזו של כניסות XLR. מצויין.
גם שתי היציאות מאפשרות חיבור RCA או XLR להתאמה אופטימאלית לכל מגבר או אביזר חיצוני שיתבקש.

NAT Symmetrical Preamp


NAT Symmetrical Preamp


בתחום נוחות השימוש יש מספר נקודות עליהן כדאי לשים את הדעת. ראשית השימוש בממסרים לצורך בקרת עוצמה (טכנולוגיה הנחשבת כאיכותית מאוד לצורך בקרה זו) גורר מן תיקתוקים בעת שינוי העוצמה. כאשר מבצעים זאת ידנית מהבורר זה ממש לא מפריע, סיבוב הכפתור לכל מצב במהירות יגרור מן "קליק" אחד ודי. אולם שימוש בשלט יגרור רצף של תיקתוקים עד לקבלת העוצמה הנחשקת, תהליך היכול קצת להעיק לעיתים. בנוסף לחיצה רצופה על השלט לא תשנה את העוצמה במהירות המתבקשת, זה יקח זמן רב וכנראה שתעדיפו לבצע לחיצות מרובות כדי להמנע מההמתנה.

NAT Symmetrical Preamp


אם כבר הזכרנו את השלט, זה התגלה כנוח ומהנה לאחיזה, אולם מכיל רק שלושה כפתורים, הגברת/הנמכת ווליום ו- mute בלבד. על מנת לבחור כניסה יש לסובב את הבורר הפיזי בחזית המכשיר וכמו כן לבחור את סוג הכניסה (XLR או RCA).

NAT Symmetrical Preamp


העיצוב של המכשיר אינו סטנדרטי ונתון לפרשנות וטעם המשתמש, לי הוא מזכיר מאוד מחשב (קצת מצחיק כשהיום המחשבים מנסים להראות כמו ציוד אודיו) יש כאלו שדווקא מצאו אותו נאה ומעניין. החומרים והבניה מפתיעים לטובה, שילוב של אלומיניום ופלסטיק מסוגים שונים כולל כיסוי עליון נעים למגע. אהבתי אפילו את אריזת המכשיר, בנויה מעץ ושימושית מאוד לנשיאה ואחסון.

NAT Symmetrical Preamp



סאונד


אחרי ששמעתי את ה- Symmetrical אצל לוני (אורק אודיו) ושמעתי את הפרזנטציה המעניינת שהוא מעניק מאוד סיקרן אותי לשמוע אותו בשילוב הסטאפ האישי שלי. אך הדבר כך התברר בדיעבד דרש מאמץ לא קונבנציונאלי.
בחיבור ארעי לנגן ופאוור של MBL ול- WLM כחוליה אחרונה עם הכבלים הראשונים שתפסתי התקבל סאונד איך לומר... מוזר... המיד היה אובר דומיננטי ואף "מנסר" לעיתים. ההרגשה הכללית היתה של GAIN גבוה מידי שמחדד תחומים טונאליים מסויימים ולא מספק רגיעה מוזיקלית.
אחרי כמה ניסיונות ותחלופת כבלים (בסוף התייצבתי על סט מלא של סילטק SQ 110 בין הנגן לפרה, כנ"ל בקונפיגורצית XLR בין הפרה למגבר ו- 330L ככבלי רמקולים) הגעתי לתוצאה המיוחלת ויכולתי להנות מהמוזיקה ולטעום מטעמו המיוחד של הפרה הזה.

את Blue Alert של Anjani רכשתי יחסית בסמוך למועד יציאתו. הוא איכשהו השתרבב לסל הקניות של אמזון בלי הרבה מחשבה או תשומת לב. אני זוכר שכאשר האזנתי לו בפעם הראשונה ישר קפצה לי המחשבה שהמוזיקה מזכירה לי אמן אחר. אחרי מספר דקות של האזנה הבנתי שהיא מזכירה לי את לאונרד כהן (שבמקרה באותה תקופה יצא לי לשמוע דיי הרבה). מה רבה היתה הפתעתי כאשר נתתי מבט בעטיפה וב- Liner notes וגיליתי שמר כהן היה שותף פעיל בהוצאת האלבום הזה. עוד תופעה שזכורה לי מאותה תקופה היא ששתי שכנות שונות בהזדמנויות שונות חקרו אותי לגבי "המוזיקה היפה שניגנת קודם", למרות שאין באלבום הזה משהו מיוחד חוץ מקצב איטי, נגינת פסנתר נעימה ושירה כזאת - קרובה למיקרופון אני יכול להבין את התענינותן.

העובדה שעם ה- NAT האלבום נשמע יותר אינטימי מהרגיל (קולות שפתיים, לשון, נשימות וכו) שימחה אותי אך לא הרשימה אותי במיוחד. מה שכן מאוד הרשים אותי היא מידת תשומת הלב שהקדשתי למלווים. כל אקורד ומלודיה בנגינת הפסנתר (בביצוע הזמרת אגב) לא רק נשמעו אלא גם קיבלו תוקף ומשמעות, קיבלו ביטוי שהופך אותם לא רק לחלק בלתי נפרד אלא הכרחי לשלמות התוצאה הסופית. כנ"ל לשאר הכלים ובעיקר כלי הנשיפה.

האלבום Bring it on home… The soul classics של Aaron Neville (המוקדש לנפגעי סופת קתרינה) מכיל אוסף של שירי soul קלאסיים בדיוק כפי שהשם מרמז. לאוהבי נוויל בעל הקול העדין והשברירי זהו עוד אלבום מומלץ.

אני לא אוהב בדר"כ להתייחס יותר מידי לקטעים/טרקים ספציפיים באלבום, אך הפעם אספר שהחצוצרה של בוטי (כריס, המתארח בטרק הראשון) נשמעה בשילוב ה- Symmetrical מאוד ריאליסטית אם כי מעט רזה. כמו כן אספר שהדואט עם Chaka Kahn נשמע פשוט מקסים, אמנם שיר אהבה דיי "מוּשי" אך השילוב בין האמנים והפרזנטציה המעניינת שהפרה סיפק עשו את העבודה.

את Paris של Malcolm McLaren, אני מודה, ניגנתי על מנת להקשות את הבחינה. אני בדר"כ לא אוהב לשמוע את הדיסק הזה על מערכות מאוזנות (שלא לדבר על זה שהוא קצת מוזר מידי לטעמי המיינסטרימי), אני מוצא אותו בדר"כ יותר משכנע על מערכת פשוטה וסלחנית או מערכת ק"ב.

ה- NAT דווקא הפתיע, הוא הצליח להוציא כל כך הרבה אוירה (אז מה אם היתה מוזרה) עד כדי שאני חושב שזאת היתה הפעם הראשונה שהקשבתי לאלבום מתחילתו ועד סופו. אני מודה שבסוף ההאזנה הרגשתי מן מועקה וגם מוטרד קצת, אבל זה הרי סוד הקסם של המוזיקה – לעורר בך רגשות, גם אם לא הנעימים ביותר.

את האלבום Thunder של מילר והחברה קניתי למטרות כאלו בלבד אחרי ששמעתי אותו אצל חברנו סטרינג. מה אעשה, המוזיקה הזאת לא מדברת אלי מבחינת תוכן, אני יכול לשמוע משהו כזה רק בהזדמנויות נדירות, סקירה זו הזדמנות אופטימאלית משום שאני בדר"כ לא מאתגר את הסטאפ בסוג זה של מוזיקה.

התוצאה בשילוב ה- Symmetrical היתה טובה אבל ממש לא אופטימאלית. הייתי רוצה את הבאס יותר פאנצ'י (דג - deal with it) ושהאפקטים (סינתי) יתנו יותר סתירה, אבל הסה"כ נחמד.



The lost chords find Paolo Fresu של Carla Bley הוא אלבום נהדר ורגוע כשמר Fresu מעניק את הנגיעה האיטלקית הרומנטית וסה"כ שילוב יפה של תכנים, ביצוע ואיכות הקלטה.

כמו באלבומים האחרים גם באלבום זה כלי הנשיפה נשמעים ריאליסטיים במיוחד דרך ה- Symmetrical. הפרזנטציה המיוחדת של ה- Symmetrical מאפשרת לך לתפוס את הכלים במרחב בצורה מאוד מוחשית, אני מדבר על משהו הרבה יותר עמוק מאימג'ינג מדוייק, אני מדבר על תחושה של כלי/אמן שנמצא בחדר על כל מימדיו ומכריח אותך להתיחס לנוכחותו, כל תו, כל מלודיה וכל ניואנס. מעבר לריאליסטיות לה כמובן התכונה הזאת תורמת רבות, הבונוס המשמעותי הוא החיבור שאתה משיג למוזיקה בזכות הריכוז האוטומטי בכל ניואנס מוזיקלי. יופי.

Different Air של יחיאל חסון מופיע לאחרונה בכל סקירה, שמתי לב. האמת שהאלבום המצויין הזה בכלל לא היה בפלייליסט של הסקירה אלא נמצא במקרה באחד הנגנים שחוברו ל- Symmetrical.
הסיבה היחידה שאני מזכיר אותו כעת היא משום שעברתי בעזרתו חוויה מאוד מיוחדת בשילוב ה- Symmetrical.

זה קרה בשעת ערב מאוחרת בימיה הראשונים של הסקירה. אני תמיד אוהב את הסאונד הספרדי של האלבום הזה, הטרק הראשון Inspirit מכיל מלבד גיטרה גם אפקטים שונים ומחיאות כפיים. ה- Symmetrical גרר אותי להגביר את הווליום מרוב הנאה לרמות שאיני נוהג לשמוע בהן, בטח לא את האלבום הזה. נכנסתי כל כך עמוק למוזיקה והביצוע כך שהרגשתי בסוג של טראנס שעד עתה חשבתי שניתן להשיג רק על ידי כימיקלים שונים.
מחיאות הכפיים מצידיי, האפקטים בפינות החדר והגיטרה של חסון מולי, גדולה, מלאה וממלאת.
אני חושב שזאת החוויה הכי חזקה שחוויתי עד כה בתחום.

NAT Symmetrical Preamp


סיכום


וואו, המוצר הזה מיוחד. נכון, לא תמיד לחיוב, צורת ההפעלה לא כל כך נוחה (לפחות עבורי), התאמת הציוד הנלווה התגלתה כמשימה קשה מהרגיל וצורתו הפיזית לא תקלע לכל טעם.
ולמרות כל זאת, היכן שבאמת חשוב, בתחום החוויתי, בתחום המוזיקלי והחיבור למוזיקה, המוצר הזה הצטיין אצלי ברמה שאף מוצר אחר לא הגיע אליה עד כה.

תכונה שהתגלתה בזמן הבחינה היא רגישותו של ה- Symmetrical לחשמל. מלבד ההבדלים (הברורים ;) ) בכבלי חשמל, שמתי לב שה- Symmetrical מושפע מאוד מהדלקה וכיבוי של מזגן לדוגמה (תלת פאזי). זה לא התבטא רק בשקט אלא ממש הרגיש כשינוי קצב.

נושא ההתאמה לציוד אחר דורש אולי עוד הבהרה. ללא ספק זהו המוצר שהיה לי הכי מסובך לשלב בסטאפ. שיחקתי עם נגנים, מגברים, רמקולים ובסוף הצלחתי להסתדר עם כבלים בלבד. אבל אין לי שום ספק שהוא פחות ידידותי סינרגית ממוצר ממוצע.
אחרי כל הניסיונות אני יודע לספר לכם שבאופן כללי ה- Symmetrical פחות מסתדר עם רמקולים נצילים, לרמקול קצת פחות נציל עם סאונד הי-פי קלאסי היה הרבה יותר קל להסתדר איתו.

ובכלל, כשאני חושב על זה, הייתי מעדיף להתחיל עם המוצר הזה מאפס, מקסימום עם רמקולים, ולבנות מעליו סטאפ שלם. מעניין יהיה לנסות את השילוב עם מגברי החברה.
אני חושב שהתוצאה של בניית סטאפ מעל ה- Symmetrical עשוייה להיות מהמתגמלות בתחום. בסוג כזה של חוויתיות, ריאליסטיות ותפיסה מוזיקלית לא נתקלתי עוד בחיי האודיופיליים. אולי זאת התרופה לתופעות שתוארו בתחילת הסקירה.

NAT Symmetrical Preamp


נתונים טכניים:


כניסות אנלוגיות : 6 RCA 6 XLR
יציאות אנלוגיות: 2 RCA 2 XLR
שפופרות: שתי OA 2, שתי 6X4W, שש 6N1P-EV ושתי 6N2P-EV
מידות: רוחב 48.3 ס"מ גובה: 16.5 ס"מ עומק: 45.5 ס"מ
משקל: כ- 17 קילוגרם

ציוד בדיקה:


מקור: MBL, Blacknote , ATOLL
הגברה: MBL, ATOLL, RED-WINE
רמקולים: WLM La-Scala
כבילה: ELROD, MBL, SILTECH

מחיר: 30,000 ש"ח
יבואן: אורק אודיו




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות