עופר555 כתב:
שלום לכולם.
אני שומע את המושג הזה לא מעט פעמים מהרבה יצרנים "נאמנות למקור"
איך באמת אפשר להשיג צליל ממערכת שהיא נאמנה למקור כפי שהוקלטה היצירה עצמה.
אני מניח שזה קשור לכל גורם במערכת רמקולים+נגן+הגברה.
מה שמבלבל אותי הוא שלכל חברה יש חתימת סאונד שונה אז איך אפשר לדעת מה הכי מתקרב למושג הזה "נאמן למקור" האם זאת אשלייה בעולם האודיופילי?
התשובה מעט מורכבת.
דבר אחד הוא שלא כל אלה המכנים את עצמם 'אודיופילים' עשויים מקשה אחת – יש יותר חילוקי דעות וגישות שונות בין ה-'אודיופילים', מאשר הסכמות.
דבר שני הוא שניתן להתייחס למושג 'נאמנות למקור' רק כאשר מדובר במוסיקה המנוגנת על ידי כלי נגינה אקוסטיים בלבד וקולות אנושיים לא מוגברים. זה מתקיים במרבית ההקלטות של מוסיקה קלאסית לסוגיה, בהקלטות מסוימות של ג'אז ובהקלטות מועטות של שירי עם, ורוק, או מוסיקה פופולארית.
יש אנשים רבים המאזינים בעיקר לרוק ולמוסיקה פופולארית, אשר ברוב רובה משתמשים בכלי נגינה אלקטרוניים. במקרים אלה לא ניתן לדבר על 'נאמנות למקור', משום שלבד מאשר המוסיקאים ואנשי ההקלטה, בדרך כלל, אף אחד אחר לא יכול לדעת כיצד המקור נשמע.
גם בין אותם אנשים המאזינים בעיקר למוסיקה קלאסית, לא כולם חותרים ל-'נאמנות למקור' – לא תמיד ולא בהכרח.
לעניין אותם אנשים אשר חותרים ל-'נאמנות למקור'.
אין אף מערכת שמע בעולם, בכל מחיר שהוא, המסוגלת לשחזר בנאמנות מלאה תזמורת סימפונית, או אופרה, או אפילו מוסיקה קאמרית – גם לא כלי נגינה יחיד כמו פסנתר, או אורגן וכלי נגינה אחרים.
(כאשר אני מדבר על שיחזור בנאמנות מלאה של המקור, כוונתי לכך שמוסיקאי קלאסי ייכנס בעיניים מכוסות לחדר בו מתנגנת מוסיקה ממערכת שמע – והוא יחשוב שמדובר בנגינה חיה, שנמצאים נגנים וכלי נגינה בחדר – לא מערכת שמע).
מאחר ולא ניתן להשיג נאמנות מלאה למקור, בכל מערכת שמע שהיא ובכל מחיר שהוא – כל מערכת שמע מתפשרת יותר על דברים מסוימים – ומתפשרת פחות על דברים אחרים.
כאן – בעניין איזה פשרות קיימות יותר ואיזה פשרות קיימות פחות – נכנס העניין של טעם אישי.
יש אנשים אשר לטעמם חשוב יותר המרקם הטונאלי של כלי הנגינה והקולות האנושיים;
יש אנשים אשר לטעמם חשוב יותר האיזון הטונאלי של המערכת;
יש אנשים אשר לטעמם חשוב יותר גודל וסוג הפרזנטציה (קדמית, אחורית);
יש אנשים אשר לטעמם חשוב יותר גודל הבמה;
יש אנשים אשר לטעמם חשוב יותר הדיוק והמיקוד של הבמה;
יש אנשים אשר לטעמם חשוב יותר אופן השחזור של קבוצות צלילים מסוימות (נמוכים, בינוניים-נמוכים, בינוניים, בינוניים-גבוהים, גבוהים).
מעבר למה שהזכרתי למעלה, יש אנשים המתייחסים יותר לצלילים שהמערכת מפיקה, בעוד אנשים אחרים מתייחסים יותר למוסיקה שהמערכת מפיקה – דהיינו, למידת ה-'מוסיקאליות' של המערכת.