עכשיו 14/12/17 12:07

פורסם: 04/06/09 00:24 ע"י efib


Trigon - Mono Amplifier TRE 5 M & Pre Amplifier TV 100



מבוא



הפעם הראשונה שנתקלתי בציוד של Trigon היה בביקור שלי בתערוכת ה- High End במינכן בשנה שעברה. זה קרה בחדר הייעודי שלהם וגם בחדר של finite elemente שהשתמשו בציוד של Trigon.

trigon9.jpg



trigon8.jpg



הזיכרון שלי משם (בעיקר מהחדר של finite elemente , כי שם התעכבתי יותר) הוא של סט אפ נעים מאוד ומעניין.

בפעם השנייה שנתקלתי בציוד של Trigon היה בביקור אצל לוני מחברת ORAC. שם בין קפה תורכי אחד לשני, בין דיבור על הא וקצת על דא ובעיקר במאבקים עם אלוני על מי יתפוס את "הנקודה החמה" (Hot Spot), שמענו ציוד מגוון בנוסף למוסיקה מגוונת ובין השאר חובר גם ה- Trigon. לוני איש נעים סבר וחברמן לא קטן מייבא בין השאר את הציוד של Trigon (בנוסף הוא מייבא את הרמקולים של Neat, ציוד של NAT , כבלים של AUDIONOVA ועוד).
ההשמעה אצל לוני לא סתרה את הזיכרון הטוב שלי מהתערוכה במינכן ואף ניתן להגיד יותר מזה, ההשמעה אצל לוני הייתה טובה מאוד.

הפעם השלישית שנתקלתי בציוד של Trigon היה כשנחתו בסלון ביתי שלוש קופסאות. אני לא משוכנע מי היה יותר סקרן, אני בפרוק הנמרץ שלי את הארגזים או הכלב שלי בניסיון שלו להבין על מה מדובר בעזרת ההרחה הבלתי פוסקת את הארגזים (להירגע ... רק הריח ...).

לאחר חיבור כל הציוד, יישור החזית, הידוק הכבלים, חיבור החשמל, מדליקים את המערכת (קודם מקור אח"כ קדם מגבר ולבסוף המגברים), שמתי את ברד מדלאו לנגן ולחמם את הסטאפ (כן כן ... גם מגברים טרנסיסטורים צריכים להתחמם).

trigon6.jpg



לקחתי את הילדים לאכול פלאפל ו- "שתייה גדולה" אצל עופר. כשחזרתי כבר היה אפשר לשבת בכורסא ולהתחיל לשמוע מוסיקה.

trigon1.jpg



על החברה



חברת טריגון נושמת אודיו ועסקים משנת 1996, מקימיה היו Kolmsee Ralf & Rainer Reddemann , שנים ששחו כבר כמה שנים בתחום זה. השנים בנו את החברה כשבליבם ההחלטה לבנות מגברי HIEND בתקציבים סבירים.
המוצר הראשון שלהם היה פונו סטייג' 1 VANGUARD שנחשב למוצלח מאוד. לאחר מכן PRE AMP ומגברים. חברת טריגון נחשבת בעולם כספקית ציוד אודיו איכותי וברמה גבוהה.

נתונים טכנים Pre Amplifier TV 100

תחום תדרים: 1Hz - 200kHz (+ - 3dB)
עיוות: < 0.02 %
הפרדת ערוצים: < 80 dB ( 1kHz )
יחס אות לרעש: < 98 dBA
עכבת כניסה: 47kOhm
משקל: 10 ק"ג
מידות: 483 * 88 * 380

trigon8.jpg


trigon11.jpg



נתונים טכנים Mono Amplifier TRE 50 M
הספק יציאה: 250 וואט ב- 4 אום, 135 וואט ב- 8 אוום
תחום הענות: 0.5 Hz - 200kHz -3dB
יחס אות לרעש: -103 dB related to 1 Watt at 4 Ohm
משקל: 10.1 ק"ג
מידות: 300 * 89 * 400

trigon2.jpg


trigon10.jpg



הלכה למעשה



טריגון הוא מגבר שלא מתאהבים בו מיד בהתחלה. הוא לא משאיר אותך פעור פה מהרגע הראשון שאתה שומע אותו. אך יש לו מין קסם ראשוני סולידי והוא מצליח לטעת בך את הרצון לשמוע עוד. ו- "העוד" הזה עושה רק טוב למגברים האלה. הרצון להמשיך לשמוע וההנאה המוסיקלית שלך מהמגברים נמצאים בקורלציה ומתקדמים בכיוון חיובי.
לומר בכנות גם חיצונית הוא דיי צנוע, לא מתהדר בצבעים לא לו. פשוט, סולידי ו ... עושה את העבודה.

שליטה וכוח



המוסיקה שאני שומע, כמו עוד כמה אנשים שאני מכיר (ועוד הרבה יותר אנשים שאני לא מכיר) היא מגוונת ולכן פרמטר זה של שליטה מחייב אותנו בדיקה רחבה ככל שמתאפשר. סולו, טריו למיניהם (ג'אז וקלאסי), ביג בנד, רוק (בד"כ קלאסי), הרכבים קאמרים ותזמורות קלאסיות גדולות. יתכן מצב (והוא לא היפותטי כלל וכלל) בו מגבר לא יספיק למי ששומע מוסיקה שדורשת שליטה וכוח בלתי מתפשרים ברמקול והמגבר לא יעמוד בהספקות הזרם בסימפוניות גדולות מאוד נניח, אך יספיק בהחלט לכל מי ששומע מוסיקה אחרת.

המגברים של טריגון שולטים באופן מרשים ביותר וללא סימנים של התאמצות בקווינטה של אופרה. בכל סוג של מוסיקה ששמתי לא זיהיתי "התפרקות" של הרמקול. לרמקולים אין בעיה חמורה של נצילות אך בכל זאת הם בעלי 2 וופרים של 6.5 אינטש ומיד באותו גודל ואם הם "מריחים" מגבר עם טיפה חוסר בטחון או בעל שליטה נמוכה הם מתפרעים ומיד מרגישים זאת. אחד הפרמטרים המובהקים להרגיש זאת זה כמובן הבאס, ואחד האלבומים שיכולים לעזור בהתפרעות זו זה אלבום האוסף של ביורק. מי שעשה את המיקס לאלבום זה פישל בענק בריסון הבאסים. הבאסים נמרחים ורצים לכל כיוון בשושנת הרוחות. יש תחושה של ענן באס שרץ באופן עצמאי בחדר. הטריגון ריסן את הבריחה שלו באופן מרשים. נתן לבאס צורה מוגדרת וברורה. עדין גדול ושמן אך עם מסגרת יציבה.

פרמטר נוסף ששווה לבחון בקטגוריה זו זו ההפרדה בפרזנטציה. מגבר עם שליטה טובה יודע להחזיק כל תחום תדרים בשטח שלו ושלא יפלוש לאחר. לאורך כל האלבומים, גם בהרכבים הקלים יחסית (בטריו פסנתר למשל) וגם בהרכבים הגדולים יותר ובמוסיקת הרוק. הטריגון הראה שליטה בפרזנטציה ושמר על סדר.

trigon9.jpg



פרוט



אחת החולשות שלי במוסיקה זה זמרות, ויותר ספציפי זמרות בנות דורנו, להבדיל מזמרות אלטא זאכן (סתם ניצלתי הזדמנות להכניס לאלוני)). אחד הפרמטרים בסאונד שמשפיעים על החולשות שלי במוסיקה הוא הפרוט. הדבר הראשון שעולה בראש כשמדברים על פרוט זה הימצאותם של כלי הנגינה שתוכננו במיקס בעוצמה מספקת. וזה אכן אחד הפרמטרים ששווה לבדוק איתם פרוט בסט אפ. להתמקד בקטע מוסיקלי מוכר היטב ולחפש כניסה של כלי מוסיקלי שאתם זוכרים היטב. אני בד"כ בודק עם מדלן פירו בקטע walkin’ after midnight מהאלבום dreamland. בקטע כמעט מיד אחרי ההתחלה נכנס תוף רגל ששמעתי בסט אפים שונים שהוא גם לא נשמע כלל. קטע נוסף שאני אוהב לבדוק איתו זה השיר של אבישי כהן "אהבה חדשה" באלבום "שעות רגישות". בקטע נכנסים כל הזמן מין נגיעות של כלים אינסטרומנטליים (סינטיסיזר).

החלק השני שאני בודק את הפרוט הוא קצת יותר קשה להסבר ...
כל כלי שאנו שומעים מורכב מתחום תדרים וכל תדר בעוצמה שהקליטו. זאת אומרת פרוט גם יכול לבוא לידי ביטוי גם ששומעים כלי מוסיקלי אחד סולו. הכלי יכול להשמע לך מפורט או סתום (וזה כמובן עניין אישי לכל אחד). המוסיקה ששמעתי בסט אפ זה היו מפורטים באופן מוצלח ביותר. החל בקול האנושי וממשיך בפסנתר וכן הלאה. קולה הילדותי והמתוק של אווה קאסידי נשמע מפורט וניתן היה להבחין בקולות של סגירת הפה ונגיעת הלשון (זה נשמע אנטומי לפתע אך הכוונה למשהו פשוט ובסיסי יותר).

trigon5.jpg



ריאליסטיות



הנושא הזה דיי אישי (בעצם כמו כל פרמטר אחר שבוחנים אותו מול סט אפ אודיו) ולמען האמת גם דיי טעון בפורומי האודיו. בכל אופן, פרמטר זה נחשב בעיני לחשוב ומשמעותי מאוד והוא מהווה משקל משפיע בהנאה שלי ממוסיקה. 2 התחומים שהכי רגישים לי באוזן מקטגוריה זו הם הקול (VOICE) והפסנתר.
שמתי גוונים שונים של קולות. החל בגוון המתקתק והנפלא של אווה קאסידי, השירה שלה הייתה אמיתית (עד כמה שאני יכול להאמין שהיא אמיתית ...), מלאה, נשמעה טבעית והסבה לי הנאה רבה. כמו כן באלבום עם היצירות הווקליות של ויוואלדי שהשירה שם ריגשה אותי בטבעיותה. כנ"ל לגבי הפסנתר תחום התדרים שלו נשמע ריאליסטי, חיי ומהנה. שמעתי החל מפסנתר סולו וטריו(ים) למיניהם, קלאסי והרכבי ג'אז. כלי נוסף שהסב לי הנאה זה ההאמונד של ג'ימי סמית.

trigon4.jpg



במה



זהו אחד הפרמטרים הבודדים שנדמה לי שהם לא אישים וההימצאות שלו צריכה להיות די דומה בין המאזינים. פרמטר זה חשוב בעיני בטח בהרכבים קטנים כמו של BRAD MEHLDAU , האפשרות "לראות" את הנגנים לא צפופים וקשים לזיהוי מיקום על הבמה. התכונה הזו בוודאי חשובה בהרכבים קלאסיים גדולים, שמחייבים את היכולת לבמה כמה שיותר רחבה, אחרת המוסיקה שיוצאת תהיה דחוסה וללא אוויר בין הכלים. אני מוצא את התכונה הזו חשובה גם בניגון סולו או בשירה. כשהאלבום beyond the Missouri sky של pat metheny & Charlie haden ניגן, יכולתי "לראות" אותם על במה רחבה "וזיהיתי" את המרחק ביניהם. תכונה זו מוסיפה להנאה ולריגוש מהאלבום שממילא גם המוסיקה הנהדרת שם תרמה.

trigon3.jpg



מוסיקה



MENDELSSOHN Piano Trios Op. 49 & 66. Trio WandererVIVALDI Gloria, RV. 589Pieter wispelwey – HaydnBEETHOVEN Piano Trios Nos. 3 & 5 HUMMEL
aziza Mustafa – dance of firebrad mehldau – introducingeva Cassidy – live at blues alleyjimmy smith – the seramon
john Coltrane – balladspat metheny & Charlie haden – beyond the Missouri skyBjork - Greatest Hits


סיכום



מגברי הטריגון נתנו לי שבוע מענג ביותר, השתלטו על הרמקולים מבלי להניד עפעף וניגנו את המוסיקה באופן מהנה ביותר. המגברים הם ערמומיים במובן הזה, מראים ומתנהגים בסולידיות מהרגע הראשון. אך תופסים אותך לאט לאט ובקצב מתגבר. החזית של הציוד לוקה בחסר. פנל החזית פשוט, פשוט מידי ומזכיר לי קיטים של תלמיד אלקטרוניקה בכיתה י"ב. אך הבניה של המגבר מאסיבית, צנועה ונראית לטעמי מתאימה.

האם Kolmsee Ralf & Rainer Reddemann הצליחו במימוש חזונם כשהקימו את החברה ... ?
את זה כמובן כל אחד באופן אישי יצטרך לבדוק עם הרמקולים שלו בביתו ואז להחליט ...
בעיני הם הצליחו לא רע. המגברים שבדקתי הם בתקציב בינים (לציוד הגרמני אפילו נמוך ...) ונתנו תמורה טובה ביותר.

סיפור צד



מקרה שהיה וכך היה ... כשחזרתי מהפלאפל, שמתי את האלבום the seramon של jimmy smith, התישבתי בכורסא ... ובעודי מהרהר בסוגיה כבדת משקל האם הגזמתי גם היום במספר הכדורים שדחסתי לפיתה .... אני שומע איזשהו תדר נמוך תקוע ומהדהד לו וחופר לי באוזן באופן מטריד ביותר. אני מפנה את מבטי לכל עבר להבין את פשר השינוי המוזר הזה. הוצאתי את הדיסק והחזרתי שוב ושקלתי לכבות את המערכת ולהדליקה שוב (ל- OS ווינדוס זה תמיד עוזר ...). כששמעתי שהצליל חוזר על עצמו, הבנתי שאין מנוס וחייבים לקום מהכורסא. התחלתי מביט לפה ושם כאילו שעיני יצודו משהו הלופת בחוזקה את הבאס. כשתמו כל רעיונותיי וכמעט רציתי לחזור לתנוחה המרגיעה בכורסא, ראיתי שישנו רווח צר בין ארון קטן שממוקם בצד הסלון, בינו לבין הקיר (משהו כמו 10 ס"מ). במכונת ההיקשים המופלאה שבראשי רק רצה לה המחשבה בראש שהמנקה לא הזיזה למקום את ארון האחסנה הזה וחבל לי על 10 ס"מ מהסלון שמבוזבזים להם. הצמדתי את הארון לקיר וחזרתי לכורסא לשמוע והנה ... (כן אני מניח שאתם כבר הסקתם את זה) נעלם לו אותו צליל מטריד.

Trigon


לרגע עברה במוחי המחשבה (כן מאותה מכונת היקשים מופלאה) שאיזה יופי פתרתי את זה עם ההוצאה וההכנסה של הדיסק. אך איש קטן עם קלשון שישב על כתפי אמר לי לנסות להוכיח אמפירית את העניין וקמתי להזיז את הארון שוב ... ואני מניח שאתם יכולים לדמיין את ההפי אנד.
מסקנות ... ?
לפטר את העוזרת / לא לדחוס הרבה כדורי פלאפל / jimmy smith גורם להזיות באודיו
אההה ... ואולי גם עוד הוכחה שאקוסטיקה (מאוד) משפיעה על הצליל.

ציוד בדיקה



רמקולים: אופרה קווינטה
מקור: נגן CDP של יוניסון ריסרץ'
כבל רמקול: סילטק
אינטרקונקט: AUDIONOVA דגם AURORA
מקום בדיקה: סלון משפחתי ( 3 * 6 ) כמעט ממוצע שפתוח בצידו לשאר הבית.

מחיר הציוד הנבדק



מחיר ה- Pre Amplifier TV 100 הוא 14000 ש"ח

מחיר ה- Mono Amplifier TRE 50 M הוא 15000 ש"ח

היבואן: ORAC




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות