עכשיו 12/12/18 21:14

פורסם: 29/12/10 20:01 ע"י Byrdio


Finite Elemente - Resonator 1000HZ



Finite Elemente Resonator 1000HZ


ישנם כמה כללים מאוד "ברורים" כדי שלא יהיה לנו קר בימי החורף ובמזג אוויר מרעיד.
יש לחמם את כפות הרגליים, את הגב התחתון ואת הראש. למעשה, כלל האצבע אומר שאם
נטפל בקצוות, כל שאר הגוף יתחמם טוב יותר ומהר יותר.

באודיו ובציוד המשובח ביותר, הכללים דומים. למרות שתכנון המוצרים הוא לעילא,
הבניה מצוינת והחלקים מעולים, אנחנו בתור פרפקציוניסטים וכאלו שהסאונד חשוב לנו ביותר,
ממשיכים לשפר גם סביבם.
אנו נרכוש להם כבלי חשמל טובים יותר מאלו המסופקים, נניח אותם על הסטנד הטוב ביותר שנוכל לרכוש
וננסה להגיע למיקסום המוצרים עד כמה שאוזננו תרגיש, או ליבנו יוביל. עם טוויקים כאלו ואחרים, זולים ויקרים.
יש מהם המון כמובן ולכל כיוון.

לפני כמה שבועות כתבתי סקירה על מוצר מעניין מחברה מצוינת, שמתמחה בשיכוך וביטול רזוננסים.
שם ראינו מה רביעיית רגליים מיוחדת, משיגה תחת למוצרים שאף עולים לא מעט אלפי דולרים.
אך כמו שיש מוצרים שמשככים רזוננסים מתחתית המוצר (כמו סטנד, או כמו אלו שסקרתי לאחרונה למשל)
יש גם מסתבר, מוצר שעובד בקצה השני, בקצה העליון של המוצר.

Finite Elemente Resonator 1000HZ


אנסה היום לסקור עבורכם, מוצר קצה עליון (תרתי משמע) כזה שקיבלתי לפני תקופה, באדיבות היבואן
של 'פיניט אלמנט' בארץ - סבו אודיו. זהו מוצר מעניין מאד שנקרא RESONATOR 1000HZ
("עוגייה" מעכשיו' או לחילופין שמות קצרים אחרים).
זהו מוצר עגול, די קטן אשר עשוי מאלומיניום ובעל מראה הי-טקי אך רגוע ויזואלית עם כיתוב די
בולט, עם שמו הארוך (הדבר היחיד שקצת מסייג אותי מהערתי הקודמת).
קוטרו עומד על 12 ס"מ וגובהו הדק עומד על 28 מ"מ (2.8 ס"מ). בתחתית "העוגיה" נוכל להבחין
בעיגול קטן בקוטר 3 ס"מ בערך, אשר עשוי ממתכת אל- חלד שאותו נניח על נקודה מסוימת בציוד שבחרנו "להשתיק".

Finite Elemente Resonator 1000HZ


חברת 'פיניט אלמנט' פיתחו את הרזונטור בשיתוף עם "הפקולטה למדע מעשי" בדרטמונד-גרמניה
במשך כמה שנים וזאת כדי להגיע למצב אופטימאלי לטענתם בשינוי וביטול רזוננסים כפי שכבר אתאר.
חברת 'פיניט אלמנט' הידועה מאוד בתחום האודיפיליה, מתכננת ומייצרת שלל פתרונות שיכוך.
לרבות הסטנדים הידועים והמפורסמים שלה (הפגודה, הספיידר) ובשנים האחרונות גם רמקולים.
הרזונטור היה שלב נוסף שהחברה נכנסה אליו, מתוך הממצאים לעיל ומציעה לאלו שהרגישות שלהם
לסף "רעש" הנובעים משנאים, חלקים נעים ועוד רעות שבתחום שלנו אנו שמים לב אליהם
מן הסתם – לנסות, כדי לקבל את התוצאה השקטה והנכונה ביותר עבורנו.

איך זה עובד?
בתוך העוגייה שעשויה משני חצאי אלומיניום, ישנו כוכב בעל שש זרועות שעשויות מתכת אל-חלד
(בדומה לדיסקית בתחתית המוצר) כאשר הן "קשורות" לתחתית החצי שעומד על המכשיר ואל הדיסקית.
בעת הפעלת ציוד אודיו; השנאים, החלקים האלקטרונים והמכנים פולטים "רעש" מכני המתבטא ברזוננסים.
הפרעה זו נפלטת מכל צידי המכשיר בצורת תדרים מאמצע הספקטרום. מסת המתכת של שש הזרועות
הכלואה בתוך מסת האלומיניום העוטפת, קולטת את התדרים הנמוכים הללו
(החל מ 500HZ ועד 1KHZ) וממירה אותם לאנרגיה קינטית (לחום) ובכך משככת את ה"רעש" שמטייל
במרכב המוצר עצמו, או נפלט החוצה למוצרים אחרים אשר עומדים בסמוך.

Finite Elemente Resonator 1000HZ


חברת 'פיניט אלמנט' והפקולטה שפיתחה את הקונספט, מזכירים שהתדר הנמוך ביותר יהיה בדיוק
מעל שנאי רכיבי האודיו. בגין כך ובגלל שהעוגייה עובדת במצב אופטימאלי ביותר, בתדר 1000HZ
מיקום הרזונטור חייב להיות במרחק מה מגרעין הפליטה.
שם הוא יוכל "לקלוט" את התדרים המפריעים ביותר (500hz-1000hz כאמור)
ולהמיר אותם כפי שניסיתי להסביר קודם.

ובמילים פשוטות..
המוצר הפאסיבי הזה אמור להמיר את הרזוננסים המצטברים על המכשיר לחום.

אחרי כל האמור, האוזן היא כמובן זאת שתקבע את מעמדו של המוצר. בשינוי, או במקרה הטוב בשיפור,
שהוא אמור להביא, לפי הבטחות 'הפקולטה למדע מעשי' וכמובן על פי 'פיניט אלמנט' שמשווקת ומייצרת
את המוצר המיוחד הזה.

אם כך, בואו נעבור למצב האזנה.
אך קודם, קצת על הסט-אפ ובבעיות בהן נתקלתי כבר בהתחלה.
סבו אודיו סיפקו עבור הסקירה, זוג "עוגיות" שכאלו. כך שהיתה לי הפריבילגיה לנסות יותר מאחת בכל פעם,
על מכשירים שונים, במקביל. אך בעיה שלא חשבתי עליה צפה.
בגלל צורת הבנייה של המגברים וקדם המגבר האישיים שלי, המוצרים היחידים שהייתי יכול לנסות את
הרזונטור עליהם היו ה- DAC ו הטרנספורט. המגברים והקדם תוכננו ונבנו כך שחלקיהם חיצוניים
ואין להם למעשה שום מעטפת ממתכת, או מעץ אשר "מגנה" או כולאת בתוכה את הרזוננסים הללו.
בגלל צורת העבודה של הרזונטור, לא יכולתי להניח אותם על השנאים עצמם, זה פשוט לא עובד.

מוצר נוסף שלקח חלק בבדיקות השונות, היה גם ספק הכוח של תדי פארדו עבור ה- TOUCH.
אך את הבחינה הזו הוצאתי מהכתבה. מכיוון שהשינוי היה כל כך מינורי, עד שהייתי צריך לברר עם עצמי -
עד כמה הוא קיים בכלל. יכולות להיות כמה סיבות לכך, אחת למשל היא בגין גודלו הפיסי של ספק הכוח,
שלא נותן מספיק מרחב לתדרים לעלות ובכך לעוגייה לקלוט ולהמיר אותם כאמור.
בעיה זהה לבעיה שצפה עם יחידות ההגברה לצערי. ואולי גם סיבות אחרות.

אם כך, הבחינה שלפנינו מתארת מצב בו זוג רזונטורים של 'פיניט אלמנט' יושבים בפינות המרכב
של ה- DAC והטרנספורט אשר מהווים כיום את המקור הראשי אצלי במערכת.
(פירוט המערכת, כרגיל – בסוף הסקירה).

את העוגייה הראשונה הנחתי על הטרנספורט, בעוד הוא עומד אצלי באופן רגיל על ה DAC.
וכך שמעתי למשך כמה ימים, מבלי להתייחס יותר מדי למידת השינוי שהוא ייצר.
לאחר מכן ובמקביל, הגיעו גם הרגליים המיוחדות של באסוקונטיניו עבור סקירה שפירסמנו לפני כמה שבועות,
מה שלמעשה דרש ממני להפריד את החלקים, כל אחד לקומה משלו.
כך שהסידור החדש זירז את הוספת העוגייה השנייה למערך, על גב ה DAC כאמור.
לשם סקירת הרגליים של BC, הורדתי את העוגיות ולאחר מכן הנחתי אותן שוב, אך בלי ה BC
כדי להפיק את המסקנות הנכונות ביותר ללא עזרה. לזה ולזה. (ד"א 'פיניט אלמנט' מלהטים בכך שאת
הרזונטור מוסיפים כאשר הכול נשמע "מושלם" כביכול, כך שהייתי יכול לבחון אותם יחד ללא משוא פנים,
אך בחרתי להבדיל בין ממצא אחד, לממצא שני של כל אחד מהמוצרים).

Finite Elemente Resonator 1000HZ


המצב שתיארתי ניגן אצלי שבועות רבים, אך רק בשבועיים האחרונים, התחלתי להתייחס לניואנסים
שהשתנו יחד עם העוגיות. אנסה לתאר את הממצאים בעזרת כמה אלבומים בודדים, בתקווה שאעביר לכם
את התחושות והמסקנות השונות.

כמה מהיצירות שהשיגו מבחינתי את האימפקט הגדול ביותר מהמצב החדש בעוד העוגיות יושבות על
גבי המקור, היו רביעיות למיתרים של בטהובן. ובפרט האלבום הזה:
Beethoven: The 'Late' String Quartets, opp. 127, 130, 131, 132, 135, & 133
הקלטה נהדרת מבית הרמוני מונדי של הרביעיות הקשות ביותר והמורכבות ביותר, וכן – היפות ביותר מבין כולן
לטעמי של ה-מלחין ב- ב'. בטהובן כמובן.
שקיפות הכלים התעצמה והיה ניכר שגווניי הסאונד נשמעים באופן טבעי ביותר, עם תחושה חזקה מאד של
אותנטיות. היה אפשר להרגיש את גוף הכלים מתנפח מעצם האוויר שהתמלא בכל הנפת קשת ובכל
פראזה. ה'עוגיות' מצליחות להשתיק את המערכת השקטה ביותר ששמעתי בגלגולי הציוד אצלי.
קצת קשה לתאר את הרעיון שמאחורי השינוי הזה, מכיוון שזהו לא שינוי רגיל של הורדת רצפת רעש ממערכת
שמזמזמת, או נוהמת לה בעדינות מאחור, אלא מן מעשה קסם של "העלמות אודיופילית" על הרקע והסביבה
שמאחורי הנגנים.

ביצירות סולו לפסנתר התחושה הזו של העלמות הרקע, ניכרת גם כן ואולי אפילו בחצי רמה מעל מה
ששמעתי עם האנסמבל הקאמרי.
בכותר זה: Debussy: Complete Works for Solo Piano\alais planes
היה אפשר לדמיין איך האולם, הבמה, הוילון והמבנה עצמו שהפסנתר עומד בתוכו ומנגן, פשוט נעלם לאחור
במהירות האור (דמיינו את הקווים הכחולים מ STAR WARS) לנקודה שחורה מיקרוסקופית באופק
והפסנתר המשיך פשוט לרחף בחלל שחור וריק.
שוב הקלטה מעולה מהרמוניה מונדי ודינאמיקה מקסימה אך קצת מאופקת מידי לטעמי, שמציג כאן
הפסנתרן. האוברטונים מקסימים כאן ונשמעים היטב בעוד המשכיות התווים בחלל הם אלו שלמעשה
נהנו מן "העוגיות" הכי הרבה. הפתיחות הזו של ספקטרום התדרים, מרשימה ובעצם מאפשרת לתדרים
שבדרך כלל נמצאים מאחור, שמוקלטים חלש יותר בערוצי האמביאנט של המאסטר ועוד, להישמע
קצת יותר ברור. ולרגש קצת יותר מבחינה מוסיקאלית.
"המוסיקה האמיתית נשמעת בדממה שבין התווים" כך המורה שלי למוסיקה היה משרבב לעברי בכל רגע.
"תשלוט בהפסקות ותוכל לשלוט במוסיקה".
הרזונטור ללא ספק שולט בכל ה"רעש" שלמעשה אינו קיים, אך מפריע בסופו של דבר באחוזים
הגבוהים וכנראה אלו שמשנים הכי הרבה בטקסטורות העדינות של המוסיקה.

גם לג'אז הגעתי.. וכותר שמזמן לא האזנתי לו, מצא את דרכו אל שחזור נוסף אצלי בחדר.
Undercurrent -Bill Evans \ Jim Hall
אלבום מקסים בעל מאפיינים סונים מיוחדים מאד. כל אחד מהכלים הוא בעליו של חלק מהסקאלה
וביחד הם יוצרים מארג מוסיקאלי וארטיקולארי חדש לגמרי. זהו אלבום לא קופצני בלשון המעטה,
אך מלא בהדגשים. אם מוסיקאליים טהורים ועם הדגשים סונים כאלו ואחרים. יש כאן באלבום,
פריסת תדרים אדירה מפסנתר שמסוגל ל 7 אוקטבות ודינמיקה אדירה ועד לגיטרה שמוסיפה כאן פן נוסף
שמעשיר את כל רוחב הפס. האימג' מדויק להפליא גם ללא ה'עוגיות', אך בהוספתן הוא נהיה ממוקד יותר,
כאילו שמנו משקפיים של חצי מספר בתור רואי 6\6, בעת שאנו מסתכלים על דף תווים מקרוב.
האימג' מתחדד והשחור של ה"דיו" נהיה שחור יותר (ללא מעט אנשים זה אולי יפריע בהיפוך דבר).
דבר שקצת פחות אהבתי באלבום זה דווקא, הוא ייבוש מסוים בתדרים הנמוכים למרות התלת
מימדיות שחוויתי. נראה שהרזונטור שואב קצת יותר מידי את הטקסטורות "הרטובות" של
המיד- בס\בס ומשאיר אותנו עם צורך להחליק כוסית במורד הגרון, כדי להמתיק קצת את הסאונד.
כמובן שכל התיאורים הם למעשה באחוזונים הגבוהים ביותר, אך אם כבר נגענו במה שטוב...
הנה משהו שמצאתי שעושה הפוך ממה שאני אוהב, הפעם (ד"א אין הדבר אומר שזה "רע" אבסולוטית,
ממש לא).

בווקאל השינוי היה מאסיבי ביותר, קול האדם הוא אחד מכלי הנגינה הטבעיים והאינטואיטיביים ביותר עבורנו.
לשמוע ניטראליות ומצוינות של שחזור אין שני לו. יחד עם ה'עוגיות', הייתה תחושה של שקיפות קריסטלית
ויכולת דינאמית כמעט מושלמת.
אנה נטרבקו שמקבלת אצלנו במה רחבה באתר ובמפגשים- עלתה ובאה גם כאן בבחינה.
הפעם אלבום ישן שלה, עם אריות מדהימות ממלחינים איטלקיים, עוד לפני שהתפרסמה כל כך
בשנים האחרונות.

Sempre Libera\Anna Netrebko\Claudio Abbado
קולה עולה לגבהים מדהימים ובביטחון נדיר. יחד עם הליווי המסורתי תחת ניצוחו של קלאודיו אבאדו
ו'התזמורת הקאמרית מאהלר' הסאונד חי מאד ומרגש, עם רקע שחור משחור, שכבר חווינו לפני כן.
המרווח מקסים בינה ובין הנגנים בתזמורת ובין כלי וכלי, כאשר הפרדה של קולה מהליווי והטקסטורות
של הכלים באנסמבל מתעצמים קמעה. האלבום הזה לא קל להאזנה למי שאינו רגיל לקול סופרן, אך יותר
מהשריטה באוזן, שמקבלים בדרך כלל מגבוהים שכאלו ממערכת\אקוסטיקה שאינה מטופלת, או מאוזנת דייה.
הרזונטור מחליק ומאוורר עוד קצת את התדרים הגבוהים ביותר ומאפשר להגביר קצת יותר וליהנות מסאונד
מלא ועשיר במלוא עוצמתה הטבעית.

במוסיקה מהז'אנרים העמוסים יותר, כמו רוק, מטאל, או אפילו יצירות סימפוניות שאני מרבה לשמוע, השיפור,
או השינוי של ה'עוגיות' היה קצת יותר מינורי, או פשוט פחות נשמע מפאת עומס הכלים במרחב.
קפיציות וחיות המוסיקה היו מורגשים בכמעט כל ז'אנר בדיעבד. אך שוב, זה עניין של הכרות פנומנאלית
עם הסט אפ שלנו וכנות מוחלטת עם עצמנו - כדי להמיר את מה שאנו שומעים למסקנות ריאליות ואמיתיות.
בל נא נשכח שהסט אפ שלי עומד גם על סטנד של 'פיניט אלמנט' ומטופל באופן די מאסיבי בחשמל
ובכל הפינוקים "האודיופילים" כמעט. כך של'עוגיות' יש עבודה די קלה בסופו של דבר אצלי והשיפור
הוא אפילו קטן יותר, ממה שהם כביכול אמורים להציג, או לפחות כך אני יכול רק להניח.
{ניסיתי להקשיב יחד עם הבאסוקונטיניו כאשר היו מתחת לטרנספורט. הרזונטור שינה, אך עם פחות אימפקט,
באופן משמעותי. ממה ששינה ללא הרגליים}.

לסיכום,
מוצר מדליק, יוקרתי ו"נכון" מאד. אך רק לאלה שכבר טיפלו והגיעו לסט אפ מאוזן, נקי ושקט כבר לכשעצמו.
פיניט אלמנט מיעדים את המוצר לכאלו שהכול כביכול כבר "מושלם" עבורם, למעין מקצה שיפורים אחרון
(ללמוד כדי לשפר מציון 60 ל 90 זה קל, אך מ 90 ל 100 צריך תשומת לב מדוקדקת הרבה יותר).
'בפיניט אלמנט' מאמינים שכמו שאנו דואגים לשיכוך תחתית המוצרים, כך אנו אמורים לדאוג לשכך
את הרזוננסים שמופקים בתוכם ואף בצורה מאד מדוקדקת של ביטול תדרים בפס רוחב מאד מסוים.
שלטענתם משבש ומפריע ליכולת הסונית של המערכת שלנו באשר היא.

Finite Elemente Resonator 1000HZ


הבחינה שלי הייתה על מערכת שסטנד יעודי של 'פיניט אלמנט' הוא חלק חשוב בה כאמור
והסט-אפ כולו כבר ברמה שלא מביישת אף חובב אודיו באשר הוא (And then some).
ובכל זאת, בחלק גדול מהמקרים, הורגש שינוי ושיפור בסופרלטיבים הרלוונטיים.
ניקיון ולאחר מכן גם שקיפות טובה יותר. הפרדה מצוינת של הכלים והקולות אחד מן השני בהקלטה.
האמביאנט השתפר בגין רקע חלק ונקי יותר (מאד דומה למה שעשו הרגליות של BC) וחיות מוסיקאלית
קפיצית שעיקרה בטקסטורות תלת מימדיות שהתמקדו בעיקר בתדרים הנמוכים. למרות שפה ושם
הרגשה של יובש הגיעה גם כן באותם התדרים הללו כפי שציינתי באחד האלבומים בסקירה.

אני שוב חוזר על כך ברשותכם, כדי שלא אחשב לכזה שמפליג בקומפלימנטים,
או בשימוש בסופרלטיבים מצוצים וערטילאיים.
ניסיתי להמחיש את השוני ע"י מוסיקה ולא ע"י צלילי בדיקה, או מחולל תדרים ובכל זאת, השינויים שצפו
בשימוש עם זוג ה'עוגיות', או אפילו עם אחת בלבד (על הטרנספורט בלבד) היו באחוזונים העליונים
של איכות הסאונד המופקת אצלי בחדר. במקביל במקרים אחדים, תחושה של חיפוש אחר השוני הייתה גם כן
ובמצב זה החלטתי פשוט לוותר על הניתוח, או על הממצאים שאולי קרו באופן אמיתי ואולי היו פסיכו-אקוסטיים
בלבד. אני בטוח שאם היינו מודדים את השפעתן של העוגיות באופן פיסיקאלי, חשמלי, ואקוסטי היינו מגלים
שהן עובדות יפה מאד, למרות פשטותן לכאורה.
בסופו של דבר, זהו מוצר לא זול, אך לאלו שיש כבר מערכות משובחות, אשר מטופלות בכיוונים
שונים של שיכוך נכון, חשמל ושאר אספקטים סונים אקטיביים ואקוסטיים, חייבים לעצמם לנסות גם
את הרזונטור מבית 'פיניט אלמנט' כדי להשלים את המקצה האחרון בהחלט ...ממממ...
נו טוב, לפחות עד שיגיע מקצה נוסף...;)

אביעד. (F)

Finite Elemente Resonator 1000HZ


סטאפ בחינה והשוואה


הגברה: זוג מונו-בלוקים + קדם מגבר שפופרתיים (MBS).
מקורות: North Star 192 mkII Transport & Dac, Logitech Touch + Ttouch PS, Dell Studio 1537
כבילה- חשמל: PS Audio, Furutech
כבילה- סיגנל: Ctrl audio - XLR & RCA, Aqua Audio - RCA
כבילה – רמקולים: Ctrl Audio - SILVER
חשמל: PS Audio Quintet, Sine
סטנד: Finite Element- Pagoda Signature , Auralex- Gramma
רמקול: Audio Physic- Avanti V

מחיר: 1,800 ש"ח
יבואן: סבו אודיו




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות