עכשיו 16/12/18 07:55

פורסם: 03/01/13 18:46 ע"י aloni


Aurender S10



Aurender S10


לקראת השנה החדשה אני שמח סופסוף לפרסם סקירה שהתחלתי לכתוב לפני כמעט חצי שנה.
למי שעוד לא מכיר, מדובר במכשיר מהסוג שמאיים להשתלט על התחום שלנו אך באופן מפתיע אני לא מכיר הרבה אקזמפלרים מסוגו בשוק הישראלי.
הקטגוריה שלנו היא מיוזיק סרבר ייעודי (יש המכנים את סוג המכשיר סטרימר למרות שקצת פחות מתאים), אך בניגוד למיוזיק סרבר מבוסס PC ג'נרי כאן אנחנו מדברים על מערכת סגורה המתנהגת כמוצר consumer ולא כמחשב.
כמובן שיש בכך לא מעט יתרונות, אך גם עלולים להימצא חסרונות, ואני מקווה שנגעתי בכל הנקודות החשובות לאורך הסקירה.

עכשיו, יש שאלה אחת שאין לי ספק שתעלה ברגע שתראו את תג המחיר:
"למה שאקנה מכשיר כזה כשאני יכול לרכוש מחשב בהרבה פחות?"
טוב, כמובן שאני לא צריך לשכנע אף אחד, זאת אשאיר לג.יפית. אך במציאות בה לא קשה למצוא נגני CD שעולים הרבה יותר, אולי לא כל כך קשה להצדיק קיום ומחיר של מכשיר כזה בהנתן מה שהוא עושה.
את שאר ההבדלים והפרופילים שלדעתי מתאימים לכל אחד מהמוצרים נגלה יחד בהמשך.

חטיבת האודיו של חברת TVlogic (בעבר Widealab) (קוריאה) המתמחה במוניטורים (וידאו) בעיקר לתחום הברודקאסט וההפקה, היא שמביאה אלינו את ה- Aurender S10 (מעכשיו גם אורנדר או S10) . נכון לרגע זה לפחות, האורנדר קיים בשוק במספר גירסאות ועוד כמה לקראת שיחרור. אנחנו כאמור בוחנים את ה- S10.

Aurender S10


Aurender S10


לפני שנתעמק בפיצ'רים השונים של ה- S10 אולי כדאי שנבין קודם מה הוא תוכנן לעשות.
ה- S10 הוא מיוזיק סרבר במובן המלא, זה אומר שהוא יכול לשמש כסטרימר ולהזרים קבצים מהרשת לממיר, אך הוא גם בעל יכולות איחסון די מקיפות כך שהוא מסוגל גם לנגן את המדיה מקומית.

אולי שמתם לב שכתבתי "להזרים לממיר", זה לא במקרה. ל- S10 אין ממיר פנימי, אך יש לו שפע יציאות דיגיטליות, כולל USB Audio Class 2 כדי לצאת לממיר.
אני מניח שיש שיהיו מאוכזבים של- S10 אין יציאות אנלוגיות, בוודאי למכשיר במחיר שכזה. אני דווקא אוהב את זה!
כפי שאני תופס את המציאות, כיום כבר מתחיל להיות קשה להסתדר עם מקור דיגיטלי אחד. כך שיש לנו שתי אופציות, להשקיע את התוספת (הכספית) של ממיר פנימי טוב בכל אחד מהמוצרים הדיגיטליים שלנו, או להשקיע בממיר חיצוני פעם אחת.
ואם זה הכיוון, אז מיותר לשלם את האקסטרה שממיר דיגיטל לאנלוג ידרוש במקרה כזה (כמדומני שיש או לפחות מתוכננת גרסה של האורנדר עם ממיר פנימי).

הרכיב האחרון שדרוש לנו כדי להפעיל מיוזיק סרבר הוא ממשק שליטה כלשהו. הפתרון של TVLogic הינו אפליקציית iPad (בלבד! לפחות נכון לעכשיו). אך בנוסף זמינים לנו גם ארבעה כפתורים על הפאנל הקידמי ושני מסכי תצוגה מדהימים.

כל מה שכתבתי עד כאן בעצם צריך להבהיר שה- S10 יכול להיות רכיב עצמאי לחלוטין. אין צורך במחשב בבית כדי להשתמש בו או אפילו כדי לטעון אליו מדיה. אנחנו כן צריכים רשת תקשורת כדי שנוכל להתחבר אליו עם ה- iPad, אך זה יכול להיות ראוטר או AP בודד.

עכשיו כשהבנו בערך מה ה- S10 עושה, אערוך עבורכם השוואה (פונקציונאלית/טכנית) בינו לבין מיוזיק סרבר מבוסס PC. אני מניח שתגלו מהר מאוד שאם אתם רוצים לחקות את האורנדר עם PC בבניה עצמית זה יהיה קשה עד בלתי אפשרי אולי.
כדי לשמור על אורך סקירה סביר אני אשתדל להתמקד בנושאים הבולטים/חשובים יותר, ואתחיל עם הנקודה החשובה ביותר לטעמי.

Aurender S10


אחסון

יש כאן פתרון ייחודי (ומעולה) לבעיה מאוד נפוצה.
כאשר אנו בונים מיוזיק סרבר אנו צריכים לבחור בין כמה אלטרנטיבות:
- שימוש בדיסק קשיח גדול פנימי המאפשר מהירות, אמינות תפעולית (פחות תלות ברשת ובמכשיר נוסף), ניידות, פשטות וכו' על חשבון חום, רעש סוני ורעש חשמלי.
- שימוש ב- SSD פנימי ומדיה מאוחסנת על גבי הרשת (על מחשב אחר או NAS). היתרונות של השיטה הקודמת יהפכו פה לחסרונות ולהיפך.
- שיטה שלישית, שלצערי נפוצה גם היא אך אני חושב שהיא רעיון גרוע הינה שימוש בדיסקים חיצוניים מחוברים ב- USB.

אם כן, לא משנה איזו שיטה בחרת אתה מפסיד משהו.
TVlogicמצאו פתרון גאוני לשלב בין שתי השיטות הראשונות ולספק רק את היתרונות שבכל שיטה.
המכשיר מכיל דיסק קשיח רגיל (2TB במקרה שלנו) וגם SSD.
כאשר אתה מוסיף טרקים לפלייליסט, התוכנה (היעודית) של האורנדר יודעת להעתיק את הטרקים המבוקשים מהדיסק הרגיל ל- SSD (זו פעולה מהירה מאוד ולא מורגשת בתור משתמש) ובתום הפעולה לכבות אותו.
מי אמר שאי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה?

שליטה

בעיה נוספת שכמעט כל חובב שמרכיב בעצמו מיוזיק סרבר נתקל בה היא בעיית השליטה.
הבעיה הזאת מחולקת לשני חלקים. שליטה במערכת ההפעלה (כיבוי/הגדרות, בדיקת סטטוס, פעולות אדמיניסטרציה וכו') ושליטה בתוכנת הניגון.
שני החלקים אינם פשוטים לפתרון בדר"כ.

שליטה במערכת ההפעלה יכולה להתבצע עם מסך ומקלדת, הרי מדובר על פעולות נדירות יחסית. אך מי רוצה להחזיק מסך, מקלדת ועכבר בסביבת המערכת? וגם אם הם קיימים שם בכל מקרה, אין כל כך חשק לחבר ולנתק לפני/אחרי כל שימוש (אני מאמין שמיוזיק סרבר צריך להיות חופשי מכל אביזר שאינו קשור לניגון מוזיקה).
הפתרון הסביר היחיד הוא שליטה מרחוק דרך הרשת על ידי שירות כגון RDP או VNC, אך אלו דורשים חיבור רשת פעיל, וכאשר אינו עובד בגלל תקלה אין אפשרות אפילו לראות מה קרה.

אפשרויות השליטה בתוכנת הניגון עצמה תלויות ישירות בתוכנה.
כמובן שתמיד אפשר לחבר מסך ועכבר, לפעמים אפילו מסך ושלט, אבל בימינו זה כבר פאסה, טבלטים השתלטו בצדק על התחום הזה.
מה שכן, ברוב תוכנות הניגון עניין השליטה ממכשיר נייד אינו חלק אינטגרלי מהפתרון ודורש עוד התקנה, עוד הגדרות וכו'. אחת השאלות הפופולאריות ביותר של משתמשים הנכנסים לתחום היא "איך אני שולט על X עם Y".
אך לצערנו, מרבית התוכנות שמאפשרות שליטה ממכשיר נייד לא מאפשרות שימוש מלא. אולי אפשר לבחור מה לנגן, אך אי אפשר לעשות פעולות תחזוקה של ספרית המדיה, אי אפשר לשנות את הגדרות תוכנת הניגון וכו'.

עם האורנדר אין בכלל בעיות כאלו. לא רק שלא חייבים מסך ומקלדת, אפילו אין חיבורים ייעודיים עבורם.
ניתן לראות על שני המסכים הבנויים במכשיר את הפונקציות הבסיסיות, ושאר השימוש, כולל ההגדרות, מתבצעים בעזרת תוכנה ייעודית ל- iPad.
כן. רק iPad. לא iPhone ולא אנדרויד (לפחות נכון למועד ביצוע הסקירה). אם אין לכם כזה הוסיפו למחיר המכשיר, הוא כל כך גבוה שלא תרגישו... ( :) )

התוכנה עצמה נחמדה, במובנים מסוימים טובה מהרבה אלטרנטיבות שיש היום בשוק. הייתי בכל זאת משפר כמה דברים, בעיקר נפטר מהצבע החום המזעזע הזה. כדי לא להעמיס על הסקירה הגם ככה ארוכה אני אפרט על פי הצורך בהמשך השירשור או כתוספת לסקירה.

Aurender S10


צורה/חומרה

מי שמוכן להתפשר על אסתטיקה או על רעש אקוסטי/חשמלי של מאווררים יכול לסגור מיוזיק סרבר ב"גרושים" (יחסית).
אך מי שלא, מהר יגלה שהפתרונות לא פשוטים, לא כל כך זמינים (בעולם בכלל ובטח לא בישראל) ולא כל כך זולים.
לדוגמה המארז והספק של המיוזיק סרבר שלי עלו אחרי כל ההוצאות הנלוות בערך פי שניים ממיוזיק סרבר מלא פשוט. ועדיין המארז לא מתקרב באיכותו למארז היפהפה של האורנדר (שהתמונות פה ממש לא עושות עמו חסד), והפוקציונאליות שהוא מציע רחוקה שנות אור.

Aurender S10


אומנם האורנדר הינו מכשיר בגודל מלא (כלומר תופס מדף שלם ב- rack), אך בניגוד לרוב המיוזיק סרברים בבניה עצמית הוא אחד שכיף להביט עליו.
חלק משמעותי באסתטיקה של המכשיר הם שני מסכי ה- oled שבחזיתו. מדובר במסכים באיכות שלא מוצאים בדר"כ במוצרים מסוג זה. גם הפיזיות, המגע, החלקות, איכות הבניה של המארז מהשורה הראשונה.

ריפ

Aurender S10


עוד בעיה בה נתקלים משתמשים שעוברים לניגון ממוחשב היא בעיית הריפ. אני מכיר הרבה שלא מודעים לחשיבות של הפעולה הזאת גם בהקשר האיכות וגם בהקשר המטה דאטה, ומתחילים עם תוכנת ריפ לא מתאימה רק לגלות מאוחר יותר שכל מה שעשו אבוד וצריך להתחיל מחדש עם תוכנה נורמאלית.
בעיה נוספת היא שאין שום תוכנה (או לפחות כזאת שאני מכיר) שמאפשרת לעשות ריפ על המיוזיק סרבר אך להציג ממשק משתמש על הטבלט. זה אומר שצריך מסך, מקלדת ועכבר או, מה שקורה לרוב זה שפשוט מתייאשים ועושים ריפ במחשב אחר.

TVlogic פתרה את הבעיה בצורה נהדרת, ואם היתה הולכת עוד צעד קדימה זה היה פשוט מושלם.
רוצה לעשות ריפ? חבר כונן תקליטורים חיצוני (כמו זה שחיברתי בתמונה) הכנס את התקליטור אחרי מספר דקות הוא פשוט יקפוץ החוצה והדיסק שלך בתוך האורנדר, כולל מטה דאטה ועטיפה.
כן, אפילו לא צריך ללחוץ על כלום...

אז חצי הצעד הראשון שהייתי רוצה לראות זה כונן תקליטורים מובנה בתוך המכשיר, בשביל מה להטריח אותי לחבר אחד חיצוני? (עולה גרושים אגב, זה לא עניין של הכסף)
חצי הצעד השני זה לאפשר לערוך את המטה דאטה דרך האפליקציה על האיפד. אומנם בכל הדיסקים להם עשיתי ריפ האינפורמציה היתה נכונה ומדויקת, אך הייתי רוצה אפשרות לתקן או לשנות אם יש צורך.


אוקי, אלו היו כמה תחומים עיקריים בהם ה- S10 שונה ממיוזיק סרבר בבניה עצמית, יש עוד האמת, אך המקום צר מלהכיל, אולי תבחינו בהם כשאפרוט מיד את הפיצ'רים העיקריים של המכשיר.

Aurender S10


נמשיך כאילו אנחנו עוסקים במכשיר אודיו סטנדרטי ונבחן את הפאנל האחורי (ימין לשמאל):
- כניסת רשת חוטית (RJ45)
- שתי כניסות USB. אלו יכולות לשמש לאחסון חיצוני, לכונן תקליטורים חיצוני עבור ריפ, ואף לחיבור לממיר דיגיטל לאנלוג, כולל בעלי חיבור אסינכרוני, ובתנאי שיתמכו בסטנדרט ה- USB Audio Class (כולל 2).
- יציאות דיגיטליות מסוג SPDIF על RCA, אופטית toslink ו- AES/EBU על XLR.
- שקע חשמל IEC
- כפתור הדלקה ראשי

הרוב די טריוויאלי אני חושב, אך אולי בכל זאת נתעכב על כניסות ה- USB והרשת.

כפי שהסברתי בסעיף ה-"אחסון" למעלה, האורנדר יכול לשמש כמכשיר עצמאי ולהכיל את כל המדיה בדיסק הפנימי מבלי להיות תלוי במקור אחסון חיצוני על הרשת (וכמובן שתומך גם באפשרות זו, אך עם מגבלות מסויימות, פרטים בהמשך). אולם יש לזכור שגם במקרה זה אנו עדיין זקוקים לממשק תקשורת עבור ה- iPad, לכן חיבור רשת אינו אופציה אלא הכרח.

מה שכן, בעזרת חיבור הרשת הזה אנחנו מקבלים עוד כמה פיצ'רים. ראשון הוא שימוש באורנדר כשרת NAS להתקנים אחרים. נניח שיש לנו סטרימרים ברחבי הבית, או מחשבי מדיה, אם הם יודעים לגשת ישירות ל- NAS הם יוכלו לשאוב את המדיה מהאורנדר. בצורה זו גם נוכל לשלוט בספריה של האורנדר ממחשב מרוחק.

Aurender S10


בצידו הימני של הפאנל הקידמי נמצא מקבץ של ארבעה כפתורים. אלו משמשים לשליטה בסיסית במכשיר ללא האפליקציה.
בצד השמאלי כפתור standby וביניהם שני מסכים נהדרים וברורים (בניגוד לתמונות שלהם) אשר תורמים המון לתחושת האיכות של המכשיר.

Aurender S10


Aurender S10


בעזרת אפליקצית ה- iPad אפשר לבחור מה יוצג על המסכים. מן UV Meter בצבע כחול או צהוב/כתום, אינפורמציה על הקובץ המנוגן או לכבות אותם.

פיצ'ר חביב נוסף, וממש לא טריוויאלי גם הוא, הינו תמיכה ב- air play. אך אני לא מתכוון שהאורנדר ינגן ל- Airport Express ומשם לרסיבר (כמובן), אלא ניגון על האייפד/אייפון/אייטיונז שיזרים את הדאטה (עם כל המגבלות של המכשיר והפרוטוקול) לתוך האורנדר ומשם לממיר שבין כה מחובר לאורנדר.
נניח שבא לכם להאזין לטרק שכבר יושב על המכשיר הנייד, או שבא לכם לצפות באיזה טיוב עם סאונד כמו שצריך, או תחנת רדיו... שתי לחיצות וזה מנגן במערכת הראשית. נחמד, שיחקתי עם זה קצת, זה נשמע בסדר, אומנם "בוצי" לעומת קובץ לוסלס ישירות מהאורנדר אך למטרות ארעיות זה על הכיפק.

מתחת למכסה

אומנם לא ממש חקרתי את הנושא לעומק, אבל על פי הבנתי האורנדר מריץ גרסת לינוקס מותאמת כלשהי (הגיוני), משום שמדובר במערכת הפעלה סטנדרטית לא מפתיע שיש לו את יכולות ה- USB Audio Class.

מבחינת אחסון כבר אמרנו שיש לנו כאן שני דיסקים. אחד קונבנציונאלי המכיל את כל המדיה (2TB ב- S10), ו- SSD קטן למדי שמכיל רק את הטרקים בפלייליסט (64GB ב- S10).

ככל הידוע לי, TVlogic אינה משתמשת בכרטיס קול "מהמדף" עבור האורנדר, אלא מדובר בכרטיס קול ייעודי שפותח לצורך זה. למעשה יש לו כמה גרסאות, כאשר ה- S10 מקבל את הגרסה עם השעון הבכיר (OCXO אוסילטור מיוצב בחום לשיפור הדיוק).

עוד מתחת למכסה, ולא פחות חשוב, לדים אדומים.

Aurender S10



סטאפ


בשל ביקורו הארוך של האורנדר אצלי, מעבר לסשן הבחינה עם הסט הקבוע (פירוט בסוף הסקירה), הוא זכה לעבוד עם ממירים שונים כמו ההגל HD11 וה- DAC2 של Wyred 4 Sound.
אך מה שהיה עבורי מעניין במיוחד, היה השימוש בהייפייס2 מחובר לאחת מיציאות ה- USB של האורנדר. בניגוד לכל תוכנה שאני מכיר, הקונפיגורציה הזאת הזרימה את הסאונד גם להייפייס וגם ליציאות הדיגיטליות של האורנדר במקביל והיה אפשר להשוות בין שתי האפשרויות בקלות.
אשתדל לספק תיאור גם של מצב זה בסוף הסשן או בסיכום.

בכל האספקטים הסטאפ של ה- S10 היה פשוט מאין כמוהו. חיברתי אותו לרשת, התקנתי את התוכנה על האייפד דרך ה- AppStore היא הציעה לעשות עדכון תוכנה למכשיר, עשתה זאת וזהו, הכל עובד ואפשר לנגן את טרקים ההדגמה שמגיעים עם המכשיר.

נושא מעניין עם האורנדר, זה שבניגוד למיוזיק סרבר שלי, הוא עבד יפה גם עם כבלי חשמל אודיופילים וגם מחובר לפילטר חשמל. בעוד המיוזיק סרבר שלי (מבוסס ה- PC הג'נרי) ממש לא אוהב להיות מחובר כך.

הייתי המום בפעם הראשונה שחיברתי כונן תקליטורים חיצוני. הכנסתי CD, שמעתי אותו מסתובב אבל לא קרה כלום בתוכנה, אמרתי לעצמי לא חשוב, נתעסק עם זה אחר"כ, אבל אחרי כמה דקות הדיסק נפלט מהכונן והאלבום פשוט הופיע ברשימה על האייפד כולל עטיפה, שמות שירים, אמן - הכל.

Aurender S10


סשן האזנה


Avishai Cohen – Duende
הרבה אנשים אוהבים את האלבום האחרון של כהן, נתקלתי בתגובות מאוד מפרגנות לא רק בפורום אלא גם אצל חברים אוהבי מוזיקה שאינם אודיופילים. אבל למרות איכות הסאונד הטובה וזה שסה״כ אני די אוהב את הכיוון היותר ג׳אז קלאסי שלו ומקסימום ספרדי מהכיוון ה-"מזרחי ארץ ישראלי", אני לא מאלו שממש משתגעים על האלבום.
מה שכן, הוא יעזור לי בסקירה הפעם, משום שדרך האורנדר הוא פשוט נשמע נפלא. וגם קשה להתעלם מהדמיון בשם.

האלבום כאמור מוקלט די טוב, ואני מאמין שישמע כך כמעט על כל מקור. אך זה לא אומר שלא נשמע הבדלים בין מקורות, ההיפך, נוכל לשמוע מה כל מקור יודע לעשות אקסטרה.
במקרה של האורנדר, הייתי אומר שמדובר בדיוק/צלילות, איזון, דינמיות, חוסר מגבלות טונאליות, שקט ולא על חשבון פרמטרים אחרים כגון מוזיקליות או חוסר בגווני צליל.

שתי התכונות שבלטו לי בעיקר מתפצלות באופן שוויוני בין שני הכלים המככבים באלבום. הפלאקינג של כהן על הבאס נשמע דינמי ומדויק, כלומר אין כאן מריחה של תחילת הצליל והוא מתחיל מיד בכח מלא אך בצורה טבעית, אנושית ואקוסטית ולא הופך לגיטרת באס המנוגנת עם מפרט.
הפסנתר מצדו מרוויח מהאיזון וחוסר הגבולות הטונאליים, כשבאחרון אני חש בעיקר בתחום הגבוה.

אני מצייר כאן תמונה חיובית אני חושב, אך היא יכולה להתפרש גם לכיוון האנליטי/רזה/משעמם, וזה רחוק מהמציאות.
מספיק לשמוע פריטת באס נמוכה של כהן שמתפרסת בחדר על מלוא האוברטונים שלה בשביל להרחיק מחשבה כזאת חיש מהר. כנ״ל פעולת קשת שמעניקה צליל בשרני ועמוק שיותר מזה לא הייתי יכול לבקש.
ולכך התכוונתי קודם ב-״לא על חשבון גווני צליל״. האורנדר מעניק צליל מדויק ברמה שקשה לא לשים לב לכך, אבל זה לא בא על חשבון תכונות צליל אקוסטי או מוזיקליות.

אני מאמין שמתחייבת מבחינתכם השוואה למקור מוכר, ואין יותר מתאים מהמחשב/מיוזיק סרבר שלי.
בהשוואה לאורנדר המחשב שלי מרגיש יותר חם, פחות דינמי ופחות שקט. זהו הכיוון אליו לקחתי את המחשב שלי במכוון וביודעין.
במקרה של האלבום הזה, הבאס של כהן מרגיש קצת יותר מלא ורך מה שמעניק לו יותר אופי אקוסטי לטעמי, אבל הוא פחות דינמי וזה קצת יכול לפגוע בתחושה הריאליסטית או הדרמטית, בעיקר אם שמעת הרגע את האורנדר.
הפסנתר פחות פתוח בגבוהים, וזה קצת מדגיש את המיד ובאופן כללי אני מודה שהעדפתי את שיחזור הפסנתר של האורנדר.

אז אם לסכם את ההשוואה הזאת, יש דימיון בין שני המקורות. שניהם נשמעים לאוזני איכותיים, ולשניהם יש מין אופי של אודיו ממוחשב שמגיע מסוג של ״שחרור״ ופחות סולידיות או ״עציות״.
אך בתוך הקבוצה הזאת שני שהמקורות הולכים לכיוונים אחרים. האורנדר לכיוון הדינמי, מדויק, שקט, המחשב שלי לכיוון יותר רך וחם. ההבדל באף אחד מהפרמטרים אינו תהומי, אל תבינו לא נכון. אך השילוב של כולם כן נותן אופי שונה בצורה מובחנת.

ועכשיו כשהבנו את האופי הכללי של האורנדר, לא בעיה עבורי לבחור אלבומים שיחמיאו לו וגם לא למצוא כאלו שפחות.

Sonny Rollins – Alfie
בחרתי כעת בכוונה אלבום (סאונדטרק אם תרצו, שאני מאוד אוהב) מאותו ז׳אנר אולי, אך בעל אופי שונה וכמעט הפוך (גם מבחינה מוזיקלית וגם בסוג ההקלטה).
במקום צמד הבאס והפסנתר יש לנו כאן תוספת של תופים, גיטרה והרבה כלי נשיפה דומיננטיים ומוזיקה יותר קצבית (ממש עיבוד ״נלסוני״ ושלא לדבר על הכישרונות המשתתפים). ברמה הסונית, זה אלבום שמוקלט יותר ״פתוח״ ונשמע פחות ״אולפני״ מרוב מה שמוקלט כיום.

בזכות המצילות וכלי הנשיפה קל יותר לשמוע באלבום הזה את האופי הפתוח של האורנדר, יותר נכון את חוסר המגבלה העליונה שלו.
אתה מרגיש שאתה שומע את הכלים עד סוף הטווח שלהם ללא קטימה או ריכוך כולל ב״אוויר״ אך מדובר בצליל חלק ללא גרייניות, צרימה או תחושת בהירות.
בשתי ההאזנות הראשונות זה היה לי מפתיע משום שאני רגיל לאופי היותר חם של המחשב שלי אבל התרגלתי לזה צ׳יק צ׳ק.
ברמה המוזיקלית אני ממש מרוצה מהאורנדר, אני חושב שזה המיוזיק סרבר המסחרי הכי מוזיקלי ששמעתי עד כה, והעובדה שהוא מצליח לעשות זאת בלי אופי טונאלי חם (שאין מה לעשות, הרבה פעמים עוזר לתחושה מוזיקלית) אומרת הרבה לזכותו.

עוד לא דיברנו על הפרזנטציה של האורנדר, בואו לא נשכח שאנו מדברים פה על אותו DAC והאורנדר והמחשב שלי מחוברים אליו שניהם דיגיטלית, ובכל זאת גם באספקט הפרזנטציה ישנו הבדל (לא גדול) כשהמחשב שלי מעניק פרזנטציה מעט יותר רחבה והאורנדר יותר מפוקס. אך מדובר בהבדל קטן.

Tierney Sutton – Blue In Green
יש לי רשימה קצרה של כ-10-15 ביצועי ווקאל שכמעט לכולם אאזין על כל מוצר שאני בוחן, אחד החביבים עלי הוא we will meet again של סאטן. עוד לפני שהאזנתי לו ידעתי שהוא ישמע טוב במיוחד על האורנדר.
הטרק הזה (ובכלל הרבה ביצועים של סאטן בגלל אופי ההקלטה) אוהב סטאפ מאוזן, וחשוב מאוד שיהיה פתוח בתחום הגבוה.

וזה בדיוק המצב פה, סאטן משוחזרת על קצה התחום הגבוה שהיא והמיקרופון מפיקים כולל האוויר, שאני מודה שקצת מוגבלים במקרה של המחשב שלי, הפסנתר יותר טבעי ופחות ״מידי״, ולקונטרבס יש נוכחות, כח ומלאות יפה מאוד.
אבל אם בנוסף לכל זאת האורנדר לא היה גם מוזיקלי זה לא היה שווה כלום ויש לי כאן עוד הוכחה חשובה שהוא כן.
מצוין.

Bruce Springsteen – Wrecking Ball
שני צעדים לפני סיום אני רוצה לגייס ז׳אנר קצת שונה. Wrecking ball החדש של ספרינגסטין מזכיר לי את הילדות בבית הורי שנהגו לשמוע אותו (ספרינגסטין, לא האלבום כמובן) כל סוף שבוע (ולא נהגו לשמוע אצלנו רוק כמעט).
הדינמיות של האורנדר מאפשרת לו לנגן רוק בכישרון ובקלות, אבל קחו בחשבון שהדיוק שלו מוציא בדיוק את מה שיש בהקלטה, וברוק המצב לא תמיד אידיאלי.

באלבום הזה (יש לי את הגירסא הדיגיטלית על cd שמגיעה עם התקליט אם זה משנה) זה הולך לשני הכיוונים.
מחד הדינמיות גורמת לך להגביר וליהנות מהתיפוף, הדיוק מאפשר ארטיקולציה והבנה טובה של המילים, אין מריחות כאשר הרבה כלים מנגנים יחד בכח. אך מצד שני גם שומעים כל מה שיש בהקלטה ולפעמים זה נשמע קצת מקומפרס ואפילו ״דיגיטלי״ משהו שבחיים לא תשמעו על האורנדר בהקלטה נורמאלית.
סורי, השחזור הזה לא מתקרב לתקליט אפילו עם סט אנלוגי צנוע (וזה לא משנה איך התקליט הופק).
סה לה וי.


קצת הי רז
בטאצ׳ מאוד נחמד שילבו החברה מ- TVlogic חמישה סמפלים של הי-רז (24/96) מ- hdtracks כבר מותקנים בתוך הדיסק הקשיח של המכשיר.
שני טרקים קלאסיים (חלקים מרימסקי קורסקוב - עלמת השלג וקונצ׳רטו לכינור בסול מז׳ור של מוצארט), שני טרקים ווקאליים נשיים (מרתה גומז ו- dave's true story) ובלוז גברי אחד (harry hypolite).

האורנדר ניגן כל קובץ הי רז שזרקתי לו בקלות, כולל 24/192. יש לו אפילו פילטר מיוחד להי רז בתוכנת השליטה (לפי עומק דגימה של 24 ביט לא לפי תדר). על חלונית המכשיר עצמו ניתן גם לראות את מאפייני הקובץ המנוגן, נחמד למי שאין את זה בממיר.

Aurender S10


ביצועי הווקאל בסמפלים נשמעו מאוד נקיים ושקטים אבל בכלל לא אנליטיים. לוסיה היה מתקתק וחם עם הגיטרה הקלאסית אבל פתוח בווקאל, Misery מתחיל בתיפוף אגרסיבי על הסנר שנשמע מאוד נקי ודינמי, וממשיך לוויברפון וגיטרה חשמלית שמשתלבים יחד נפלא ואז קול הסולנית מקבל את הבמה שוב בניקיון וצלילות כשהקולות המלווים נותנים את הטאצ׳ האודיופילי.
עלמת השלג מציג ביצוע יותר סימפוני והקונצ׳רטו לכינור נותן יותר פוקוס לכלים בודדים או סקציות (בעיקר לכינור כמובן). השני נשמע אצלי יותר טוב אני מודה.


ואם זה לא מספיק, מפגשים נוספים עם האורנדר


יצא שתערוכת מינכן התקיימה בסביבות התקופה שקיבלתי את ה- S10 לסקירה.
אני חושב שהשנה הוא היה המיוזיק סרבר הכי פופולארי בתערוכה, ואני גם חושב שהוא העניק את הביצועים הכי טובים שמיוזיק סרבר העניק בתערוכה הזו אי פעם.

אני לא יודע אם אתם זוכרים, אבל לפני שנתיים ושלוש ממש סבלתי כמעט כל פעם שנכנסנו לחדר בו ניגן סוג של מיוזיק סרבר, ואם ניגנו חוץ ממנו נגן CD או פטיפון הם תמיד היו יותר טובים.
למיוזיק סרברים המדוברים היו תמיד אחת משתי בעיות. או שהם היו יבשים לגמרי ברמה המוזיקלית (אלו היו הרוב, כמו AudioNec לדוגמה) או שהם היו ממש מעורפלים, מן low-fi כאלו (כמו לפטופים עם מדיה פלייר, או איטיונז בלי אמרה ושות').

Munich High End 2012


השנה, עד כמה שאני זוכר כרגע (את המשפט הזה אני כותב ב- 2013, קחו בחשבון), לא היה סטאפ אחד שניגן עם האורנדר שהרגשתי שיש לו בעיה עם המקור. והיו סטאפים בהם האורנדר נשמע יותר טוב מהמקורות האחרים, כולל פטיפון.
[זה שוב מזכיר לי שלא סיימנו את הסקירה של התערוכה, אולי זה עוד יקרה :) ]

מפגש נוסף עם האורנדר התרחש פה בחדר ההאזנה. וזה המפגש עליו סיפרתי בסעיף הסטאפ, שכולל את שילוב ההייפייס2 עם ה- S10.
במשך הסקירה התאמצתי לספר לכם איך נשמע ה- S10, ואני מקווה שקיבלתם פרספקטיבה כלשהי. מילות מפתח הן, ניקיון, צלילות, איזון, אודיופיליה גבוהה. אבל מה יעשה אדם שרוצה מיוזיק סרבר יעודי המתפקד כמוצר מדף, אבל מחפש סאונד שונה. נניח משהו יותר רך ומפנק כזה... וזה לא הסטייל הבסיסי של האורנדר.

במצב רגיל אפשר לנסות לשחק עם הסטאפ עצמו (מה שעלול להפריע למקורות אחרים) אולי מעט עם כבלים/חשמלים/וכאלו, אבל כאן יש לנו אפשרות לנצל את העובדה שהאורנדר בעל מערכת הפעלה מלאה עם תמיכה ב- USB Audio Class 2.
תקעתי את הדונגל באחת מכניסות ה- USB של האורנדר, חיברתי אותו לממיר, והוא פשוט התחיל להזרים אודיו. לא הייתי צריך ללחוץ על כפתור אחד אפילו, והיציאות האחרות של כרטיס הקול הפנימי עדיין עובדות. זה מאוד מרשים האמת. משום שלמרות שטכנית זה לא נורא מסובך לעשות, אני לא מכיר שום תוכנה שעושה את זה.

ועוד מרשים, זה איך ה- S10 ידע עכשיו לדבר בשפה אחרת. מי שמכיר את ההייפייסים או קרא את הסקירות שלי על הראשון והשני יכול כבר לנחש מה הכיוון. סאונד יותר שמנמן למטה, קצת יותר איטי, קצת יותר רך, וכן, מפנק. זה כבר היה יותר דומה למחשב שלי (וזה מצחיק, כי המחשב שלי משתמש ב- EVO בעל התכונות ההפוכות, מן קיזוז כזה) וגם את זה מאוד אהבתי.

Aurender S10


סיכום


כמה אלפי מילים לתוך הסקירה, ואני מרגיש שאני עוד לא קרוב למצות את מה שיש לי להגיד על ה- S10. רציתי לדבר על תוכנת השליטה (את זה אולי אוסיף בהמשך), הייתי מאוד חסכן בתיאור הפיצ'רים ודילגתי על רבים.
אבל יש גבול כמה אני יכול עוד לחפור, לכן הצבתי פה את הגבול ואנחנו מתחילים לקפל.

נחזור רגע לשאלה שהעלנו בתחילת הסקירה, ועכשיו אולי התשובה תהיה יותר ברורה.
לא קיים מחשב בבניה עצמית שמכיל את מלוא היכולות/פיצ'רים של האורנדר. מי שיתעקש לבנות כזה, יתקל בתג מחיר יותר גבוה מהאורנדר.
בניגוד למחשב בבניה עצמית, האורנדר הינו מוצר consumer בכל אספקט, לכן אנחנו בכלל לא משווים פה תפוחים לתפוחים.

מי שמחפש מוצר consumer מחשב אינו אופציה עבורו. מי שכן מסוגל להתמודד עם מחשב, צריך לשמוע באוזניו, לתקתק באצבעותיו ולהחליט האם האורנדר הינו תמורה ראויה לכספו.

כאן זה גם מקום ראוי לאסוף מרחבי הסקירה את הטרוניות שלי מול האורנדר:
- דחוף להחליף את צבע הרקע של תוכנת השליטה, והיה נחמד בכלל רענון של הגרפיקה, לדוגמה עם תמונות אלבומים יותר גדולות.
- תוכנת השליטה לא מאפשרת למשתמש לערוך טאגים.
- יש אפשרות שליטה רק דרך אייפד.
- כאשר מנגנים מוזיקה מ- NAS חיצוני אין תצוגת אלבומים רגילה אלא רק טבלאית/קבצים.
- לא ברור מדוע אין כונן תקליטורים (אפשר slot loaded) בנוי לתוך המארז. הרי כל ההכנות בתוכנה בוצעו.

אני מאמין שעם הזמן ארבע הטרוניות הראשונות יטופלו בעדכון תוכנה (שזמין אוטומטית אחת לתקופה).

בגזרת הסאונד, שילוב הניסיונות בבית ובתערוכה גורמים לי להאמין שהאורנדר הוא המיוזיק סרבר המסחרי הטוב ביותר ששמעתי עד כה, והוא כנראה "the one to beat" היום.
האופי הבסיסי שלו דרך כרטיס הקול המובנה מתאפיין בשקט, ניקיון, איזון, דינמיות, צלילות.
יותר simaudio מ- hegel
יותר marten מ- sonus
יותר EVO מ- הייפייס
מקווה שאתם מבינים את הכיוון.

אבל בא לכם משהו אחר? בבקשה, חיבורי ה- USB יכולים להעניק לכם איזה סוג סאונד שתחפצו אם תמצאו את הממשק המתאים.
וזה אומר תכונות של מוצר consumer, סאונד אודיופילי מהשורה הראשונה, כמה פיצ'רים גאוניים ועדיין פתיחות לשינוי. זה האורנדר S10.

Aurender S10


סטאפ בחינה והשוואה


מקור: MBL 1531, MBL 1611, PC based Music Server,M2Tech hiFace Evo, Lenco L70, Denon 103R
הגברה: MBL 8011S
כבילה - חשמל: Siltech Ruby Hill II, MBL, Elrod
כבילה - סיגנל: Siltech Compass Lake, Siltech Prince, Siltech i770, Furutech Formula2 USB
טיפול חשמל: Isotek Orion
סטנד: Finite Elemente Pagode Master Reference
רמקול: WLM La-Scala

מחיר: 7,000$ (כרגע במחיר השקה לא לפרסום)
יבואן: Sabo Audio



שמור לנספח תוכנת השליטה


Aurender S10


Aurender S10


Aurender S10


Aurender S10


Aurender S10


Aurender S10




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות