שלום לכולם.
כולי תקווה שכולכם הגעתם הביתה בשלום אתמול, אחרי ערב ארוך וגדוש מאד ללא ספק.
כמה מילים, לפני שאני מתחיל לתאר ולסקור את מה שעברנו יחד אתמול. לעיונכם, לתזכורת ולשם
המשך הרהורים בדבר, באופן מתודי ומסודר יותר וכן למען אלו שנבצר מהם להגיע, מסיבות כאלו ואחרות.
אך לפני, רציתי להגיד שלא מעט אנשים היו חסרים לי מאד אתמול.. אריה, אייל, ירון, שלמה, אפי ואחרים.
אני מקווה שכולכם בסדר ושנוכל לראותכם בפעמים האחרות.
אז כפי שהבטחתי, הקדמה קצרה.
זהו המפגש השביעי במספר, מאז שהתחלנו לקיים מפגשים על טהרת המוסיקה הקלאסית.
המפגשים האלו קמו גם כדי להעשיר את המנוסים בייננו- אלו באלו ובמקביל להכניס חובבי מוסיקה שונים ו
לקרבם לתחום הקלאסי בעיקר.
כפי שידוע, תחום המוסיקה הקלאסית הוא נרחב ביותר וחובה בתוכו תתי ז'אנרים וחומר רב, כך שהמפגשים
באו להציע לחובבי המוסיקה ולחברי האתר הרשומים, להיכנס אט אט בצורה מסודרת,
אל תוך העולם הזה. תוך כדי שמירה על שכבות מידע, שיעזרו להם בהאזנה לאחר מכן.
ישנם כמובן הסקירות מהמפגשים הקודמים בפורום, שכולכם יכולים לעיין בהם ולחזור על החומר שהוגש.
המפגש השביעי שהתקיים אתמול היה אחד הגדושים והעמוסים שהיו לנו עד כה,
בעצם עד שלא התחלתי את הערב, לא ממש ידעתי כמה זמן זה ייקח, מכיוון שלא ידעתי עד כמה
זה יעניין.
לשמחתי הרבה, הערב היה ארוך כי ההתעניינות הייתה גבוהה. שאפו לכם כמובן.
אז מה היה לנו אתמול:
הערב כמו בכל מפגש, התחלק לשני חלקים.
כאשר אתמול חילקתי את החלק השני לשניים גם כן., סה"כ היו לנו 3 תכניות כמעט שונות, שהתמזגו או
התבססו על אותו הגרעין..
אני מקווה שבמפגש הבא, נצליח להפיל זרקור על נושא מסוים שעברנו עליו קצת פחות לעומק..
התכנסנו כולנו כבר ב 19:30, שתינו ואכלנו (תודות שוב לאלון שטורח בכל פעם וקונה לנו לא מעט דברים
טעימים, שתייה וכדומה, ולאשתו של יולי על שאפתה לנו עוגה מדהימה! מסור לה שהתרגשנו מאד!)
וב 20:00~ התחלנו את הערב.
החלק הראשון היה מבוסס על עיקרי הטעמים והסימנים על פרטיטורה של יצירה קלאסית.
הצגנו בעזרת המקרן, את הפרטיטורה על מסך גדול ובעזרת מוסיקה שהתנגנה במקביל, למדנו איך לעקוב
אחר הכלים השונים, על סימני הדינאמיקה, הטמפו, המשקלים בתיבות, סוגי הכלים ותפקידם,
על טרנספוזיציות, וכן הלאה.
החלק הזה כאמור, יכול היה לקחת גם שעות ואף שנים רבות, עד שמצליחים לשלוט עליו באופן מוחלט. אך
משיחות עם כמה מימכם בהפסקה, הרגשתי שזה עניין אתכם ואף הצליח לעבור באופן כזה שבסוף חלקכם
אך הצליחו לעקבו ולשמוע על את "הסימנים באוזן".
כל הכבוד!
החלק הזה היה די מתיש מבחינתי, מכיוון שדיברתי המון. מבטיח פעם הבאה להביא "ציין לייזר",
או משהו כזה, שיהיה קצת יותר קל להבין על מה אני מדבר.
המוסיקה ששמענו, הייתה – הפרק השלישי מהסימפוניה מס' 3 של בראהמס.
הבאתי את הביצוע של סיימון ראטל, ב EMI.
Rattle\Brahms: The Symphoniesלאחר מכן יצאנו להפסקת סיגריה ושוב שתייה ואוכל.. ונכנסנו לחלק השני. . שכאמור התחלק לשניים גם כן.
בחלקו הראשון, השוונו בין ביצועים וגישות של שלושה מנצחים שונים, על אותה היצירה.
שמענו את הפתיחה של הסימפוניה השישית של מאהלר, שקשה מאד מצד אחד, אך מאפשרת שינויים
מהותיים בנגינתה ולגישות שונות מאד.
השוונו בין שלושה ביצועים שונים:
הראשון:
Mahler: Symphonie No. 6 – Radio France\Haitinkבביצוע הראשון, שמנו לב לטמפו טראגי במיוחד, איטי יותר, עם ארטיקולציה מאד ייחודית בכלי הנשיפה
ובכלל לרוחב כלי הנגינה בתזמורת. שמענו עבודה של כניסה ויציאה מאד חדים של כלי הנשיפה שהשתתפו
בהעברת המוטיבים והתזמור.
הביצוע השני היה:
Mahler: Symphony No. 6\Gergievגרגייב שונה בעיקר בגלל הטמפו המאד מהיר שלו. ולמרות שהתזמורת גדולה, הוא "מצליח" להשמע קצת
רזה יותר מהצרפתיים. משהו נוסף ששונה, לגרגייב היה סאונד מאד שבלוני של התפקידים השונים בתזמורת
והוא לא נתן דרור לכלים בודדים יתר על המידה, כפי ששמענו לפני כן אצל הצרפתיים ואצל היטינק.
סה"כ ביצוע נהדר שהוקלט חי (איתמר,

) והוא שונה מאד כאמור, בגין הטמפו המהיר מאד שלו.
הביצוע השלישי והאחרון, היה:
Mahler: Symphony No. 6 "Tragic"\Bernsteinביצוע מופת וכנראה הטוב ביותר שיש ליצירה הזו לטעמי (לפי שעה לפחות)...טמפו מהיר גם כן, אך מלווה בעומק
וטווח דינאמי רחב מבין כולם. ארטיקולאציה נפלאה בין הכלים יחד עם משמעת חזקה ודרייב אין סופי.
פשוט אנרגיות אימתניות לכל הדרך. מקסים!
מפה, פשוט קפצנו לחלקו האחרון של הערב, בו לא רק שמענו את הגישות השונות בין המנצחים לגבי טמפו,
משקלים, גוונים ועוד, אלא גם ראינו.
שוב הפעלנו את המקרן והקרנו על המסך כמה וכמה סרטונים שמשווים את הגישות של מנצחים שונים מול
תזמורת.שמענו שלוש פעמים את החמישית של בטהובן כאשר ניצחו עליה,
ברנשטין, פאבו יארבי ואבאדו.
אך רגע לפני שראינו את הסרטים, הצגתי על קצה המזלג את התנועות העיקריות שמנצח מבצע מול תזמורת
כדי שהן לא תראנה מופשטות להדיוטים.
ראינו בסרטונים לאחר מכן, את הגישות של כל מנצח בתנועותיו ואיך הוא מתייחס ליצירה לדינאמיקה שלה וכן גם לכלי הנגינה והנגנים שיושבים מולול ומנגנים. השינויים דרמאטיים בדרך כלל וברגע שמתחילים לנתח מידיעה, מרגישים ושומעים הרבה יותר, כך לפחות אני מקווה.
הינה רשימת הטיובים שהוקרנו אתמול בערב בהשוואה..
דרך אגב, סיימנו את הערב הגדוש הזה, בהקרנה של סיום התשיעית של בטהובן שניצח הרברט פון קאיריאן
כדי לקבל מושג על מנצח נוסף ועל תנועותיו.
ברנשטייןפאבו יארביאבאדוקאריאן - 9 של בטהובןלסיום, אני רוצה להגיד תודה רבה לכל מי שבא וכמובן לאלו שטרחו יחד איתי בהפקת הערב והמפגשים הללו בכלל.
לאילן סודרי וצוות AUDIO DREAM המדהימים שמשאילים לנו את המקום בכל רגע שאנו חפצים בו.
כולל הפעם לוגיסטיקה קצת יותר מורכבת של מקרן, מסך מקורות שונים וכדומה..
לאחרון חביב, אלון חברי היקר שהוא הרוח הגבית של כל מה שקורה פה! שטורח, מכין, רושם, נותן יד וכתף שצריך, קונה ומסדר הכל שיהיה פיקס בכל פעם שאנו צריכים וגם מתי שאנחנו לא חושבים שצריך.
לא סתם האתר הזה נראה ומרגיש כמו שהוא מרגיש. זה הכל הוא!
ולקטע האודיופילי יותר..
אתמול לאחר תחנונים מגעילים מצידי

, אילן הואיל בטובו סוף סוף לחבר לנו את המערכת שביקשתי כל הזמן.
שמענו אתמול מערכת מאד מאד איכותית ויקרה, שכללה רמקולים קרמיים של חברת JAS..
מגברי מונובלוק של חברת AUDIO SPACE מסוג הרפרנס 1 ועמם עבד הפרה התואם שלהם, הרפרנס 2.
המקורות, היו כפי שהתרגלנו בפעמים הקודמיות.
אל המקרן העביר את התמונות ואת הסרטונים בלו רי של חברת JVC.. ואת האודיו שמענו דרך
נגן CD\SACD של חברת ימאהה.
בסופו של דבר, אתם הדרייב שלנו להמשיך ולארגן את המפגשים הללו.. אז כל הכבוד גם לכם כמובן
OVER AND OUT..
אביעד
