כבר המון זמן שאני "חכם" יותר, אבל אפשר לכנות את זה כבר במילה הנכונה .."כן" יותר עם עצמי.
בכל התחום הזה..
אודיופיליה לשמה היא לא אחרת מאשר מכלול מאד גדול של תחושות , אהבה לציוד, לנוצץ, לשמות..לטכנולוגיה- שכל אלה אצלי לפחות מתחברים עם אחת האהבות הגדולות ביותר שלי – המוסיקה.
התחלתי את חיי כאודיופיל לפני שנים שאליה הגעתי מתחום "ציוד" אחד והוא כלי נגינה, בעיקר גיטרות חשמליות וכל מה שסובב אותם..
זה עולם אחר, אבל GOD כמה שהוא דומה למה שאנחנו עושים פה.
היינו מדברים לילות וימים על כבלים,שפופרות, אפקטים,מגברים, פיקאפים, סוגי עצים וכו וכו וכו ..
דברים שמשפיעים יותר וכאלה שהרבה פחות.
רכישה ומכירה של מאות ציודים עברתי בחיי בתחום "ההוא" , עד שנכנסתי לעולם האודיופיליה שפה המצב די דומה רק עם מחירים "קצת" יותר גבוהים (יחסית..יש בתחום ההוא כמה דברים די יקרים גם כן)
ושוב השיחות על מגברים, שפופרות, כבלים מקורות, אנאלוגי או דיגיטאלי (גם שם זה קיים) ויכוחים, מחנות ומה לא.
אתה מוצא את עצמך מקשיב, מבין, מדמיין ושוב מבין. את מה שאתה לא שומע בעיקר.
כל ההקדמה הזו באה בשביל להתחיל לספר על כמה שבועות של חיפוש מקור חדש אצלי במערכת.
אחרי החלטה די קשה שלי, להפסיק ולרדת מאנלוגי ALL TOGETHER. (קוקי, אל תחשוש, קפוץ על זה ב 4 ידיים

).
אז מכרתי ספריית תקליטים שעמלתי עליה שנים, על גבי שנים. באיסוף תקליט תקליט.
רכישות אין ספור באיביי, חנויות מכוונות, בארץ מאנשים פרטיים וכו וכו.
ההחלטה לעזוב את התחום האנלוגי, למכור את ספריית המוסיקה הזו, את הפטפון "היקר" שלי ולהמשיך הלאה, קראה עור וגידים על פני שנה שלמה (האחרונה) עד הביצוע שהתחיל לפני 3 שבועות לערך.
למה עשיתי זאת מה היה וכו? .. אני משאיר לפעם אחרת.
אני עדיין צריך לעכל עם עצמי – מה עשיתי, למה זה היה טוב וכדומה .. כרגע אוכל להגיד רק : שאני - לא מצטער.(בינתיים, אני מניח שזה יגיע בסופו של דבר

).
בהמשך להחלטת "זריקת" השרביט האנלוגי הגיעה תורו של המקור הדיגיטאלי להשתדרג.
מכמה סיבות :
1 – הייתי חייב את זה לעצמי בשל "זריקת" כל האנלוגי .
2 – לנסות להבין האם השינויים במקור דיגיטאלי באמת גדולים כמו שכולם אומרים, או שזה רק בניואנסים ולא יהיה שווה את הכסף.
3 – הייתי חייב את זה לעצמי בשל "זריקת" כל האנלוגי

4 – לא היה לי מה לעשות עם כל הכסף של התקליטים שמכרתי ..
המסע היה די אינטנסיבי וקצר ... אך אני אחלק אותו לכמה חלקים ברשותכם ..
- חלק מהמקורות שנכנסו לרשימת "הגמר" כפי שקראתי לה - שמעתי בביתי על המערכת הפרטית שלי.
- חלקם שמעתי במקומות אחרים (עדיפות למערכות שאני מכיר די טוב, עד טוב מאד)- זה בערך כמו
לקנות על עיוור מבחינתי, עם קצת יותר הערכה על מה מדובר וקלות נפשית ברכישה כזו.
- וחלקם נרשמו בשל "נחשבותם" ובשל "שמם" ההולך לפניהם – על עיוור.
אז מה אני מחליף ? (לאלה שלא יודעים מה יש אצלי במערכת)לפני כשנתיים בערך כתבתי על ה
RAYSONIC CD 128 ואחרי קצת פחות משנה, מכתיבת הסקירה גם רכשתי אותו.
זהו נגן מעולה לטעמי שעד היום מביא VFM אימתני למתחרים, ברמת המחירים שלו וממה ששמעתי גם בסבב האחרון - גם במחירים הרבה יותר גבוהים ממנו.
נתתי לינק לכתבה שלי דאז, אך בכמה מילים אסכם את המאפיינים שלו בכלליות.
זהו נגן משובח עם מנגנון עילי, אשר עושה שימוש במפענחים של BB .. ובשפופרות שיושבות על מעגלי המכשיר.
הסאונד שלו אמנם בעל ברק ופרוט מעולים, אך הוא "צבוע" קצת, חמים ונפוח .. מה שבזמנו היה דבר שחיפשתי מאד. להוסיף משקל לרפרודוקציה ונפח למערכת כולה, בסינרגיה עימו.
כיום הסבב היה, בשביל לקבל דברים דומים וגם שונים מה 128.
המחיר כמובן שהייתי חייב לשלם עבור כל האלמנטים יחד - היה גבוה פי כמה ממחירו של ה 128..
השאלה המרכזית שחפרה במוחי כל העת היא – עד כמה התקציב צריך להיות גבוה כדי לקבל שינוי משמעותי בנגן דיגיטאלי.
מניסיוני בתקציבים נמוכים יותר (עד 2000$) ההבדלים בין הנגנים היו : בין גדולים מאד (בקפיצות תקציב גדולות נגן פשוט של 1000 ₪ מול נגנן של 8000) לבין קטנים או לא קיימים בכלל ..והאופציה האחרונה- שינויים בניואנסים ובמאפיינים שמזיזים את השדרוג הצידה ולאו דווקא כלפי מעלה.
דבר נוסף "שלמדתי" (שהוא לא סוד כמעט בכל תחום ובתחום שלנו גם כן) שככל שעולים במעלה הסולם השינויים נהיים מינוריים יותר ויותר.
ה CDP הראשון ש"נכנס לרשימה" הוא ה- AMR 777 ..
נגן שפופרות שאת שמו אנו שומעים בשנה האחרונה בכל פינה, בכל מגזין וכו לצד אחיו הגדול ה 77 שמושווה עם הנגנים הטובים בעולם היום .
עלותו - כפול ויותר מעלות ה 128 .. (כ 3100 יורו באירופה).
בהשוואה מול הנגן הפרטי שלי, נשמע כאילו ה 777 מביא איתו בדיוק את הדברים שחזק בהם ה 128
אך ברמה גבוהה בהרבה.
מתיקות מסוימת בסאונד ובעיקר במיד, עם נפח ומשקל.
אך ה 777 בעל רזולוציה גבוה יותר מהנגן הפרטי שלי ובכלל נראה שהוא בנוי מרכיבים איכותיים יותר כולל ה טרנספורט וכלה ב DAC המאוד משוכלל שלו שהם פונקציות מדליקות משל עצמן.
בימים שהוא היה אצלי ניסיתי גם להחזיר את ה 128 כמה וכמה פעמים והבחנתי שהשינויים כבר לא גדולים כל כך כפי שחשתי בהתחלה. אם כי הניואנסים שכן השתנו הם ללא ספק לטובתו של הנגן הבריטי.
נראה יחד עם נגנים אחרים (שפופרתיים בעיקר) שניסיתי עד תחום המחירים הללו (לא אספר על כולם כאן) שהחברות עושות שני דברים עיקריים. שבעקרון גם קשורים אחד לשני.
1 – הם מעדנים או "צובעים" את הסאונד ואת הפרזנטציה הכללית – הנגנים הללו נשמעים מאד יפה עם חמימות וצבע מגניב לגמרי..אם הם קצת "נעימים מידי"
2 – הם עושים את "המניפולציה" הזאת על הסאונד, כנראה גם שיהיו הבדלים מוחשיים לשאר הדגמים של החברה כלפי מעלה.
הרי אין מצב שנגן של חברה שעולה 4000$ ישמע דומה עד זהה לנגן שעולה 10K$ מאותה החברה נכון?
כמובן שכל אלה הם מסקנות אישיות שלי ולא איזה עובדה מוחלטת בתחום. כל אחד יכול להניח ולהסיק ככל העולה על רוחו וגם כמובן להסכים איתי
השאלה הנשאלת ,שוב – האם השינויים שנשמעו בין הנגנים, איכות הרכיבים והאופציות שגלומות ב AMR בנוסף, שווים קפיצה של פי 2 (אולי קצת יותר) במחיר.
התשובה שלי בגדול, היא – כן.
באותם הימים הגיח לאוויר הלוחות מכשיר מעניין נוסף שקרץ לי במיוחד.
MERIDIEN G08.
הפעם ביד שנייה.
בשל היכרותי האמיצה עם המוכר כבר שנים רבות והיכרותי אישית עם המכשיר שלו, הרמת הטלפון לא איחרה לבוא.
קבענו להיפגש בסופ'ש, כדי להקשיב לנגן אצלי במערכת ולהשוות כמובן עם ה 128 CDP שלי.
(כאן זה הזמן והמקום להודות מקרב לב לאחד האנשים היותר נחמדים שהכרתי בתחום דרך הרשת..על הזמן, המאמץ הנסיעה לחיפה והנכונות, העזרה וההקשבה לכל אורך הדרך).
המכשיר הוא נגן בתקציב דומה לנגנים אחרים ששמעתי באותו הזמן ועומד על 4500$~ בחול.
התמחור של החברה הזו שייך לשמי משיח היבואן ועומד על מחיר חו"ל במדויק כמעט.
אך זה לא היה רלוונטי מכיוון שהמכשיר שהביא איתו החבר היה ללא פגע וללא שריטה.
זהו מכשיר בן כמה שנים בודדות ונראה כאילו יצא מהקופסא בזה הרגע.
ידעתי שאם הנגן הזה יתאים או ידהים אותי ה VFM שאקבל מרכישה ביד שנייה תהיה ללא תחרות מחדש בכל מחיר שהו.
חיברנו והקשבנו .. במשך ערב שלם לכמה וכמה כותרים שהוצאתי במהלך הסשיין ..
הסאונד שבוקע דרך ה 08 שונה מאד מה128 שלי, עד כדי כך שהוא פשוט שינה אצלי ממש דעות קדומות, סטיגמות וכדומה.
שכחו מכל מה שכתבתי קודם על ניואנסים ועל שינויים מינוריים בין נגנים במעלה הסולם.
הנגן הזה מביא משהו אחר לגמרי.
אמנם הוא בעל פרזנטציה אחרת לגמרי. אך שונה זה שונה.
אם הטעם שלכם הוא רזולוציה, יבשושיות בסאונד (לא דבר רע בכלל, חברת LINN מתמחה בזה!) EXTENDED בגבוהים ובס גדול שמוחזק היטב.. פה כללי המשחק שונים לגמרי.
ה G-08 הביא משהו שאצלי במערכת לא היה מעולם ממקור דיגיטאלי כל שהו.
לא חיברתי אצלי נגנים ברמות מחיר כאלו כמעט אף פעם, להקשבה רצינית. כך שלא ידעתי שזה קיים כל כך.
בחזרה ל 128 אחרי קצת יותר משעה של האזנה ל 08 יחד עם החבר, קיבלתי את ה"כאפה" כמו שאני נוטה להגדיר שינויים כאלה.
ה 128 נשמע לי "בומי", נפוח מידי, "מלוכלך" קצת במיד. אך מנגד "נעים" יותר בגבוהים עם טקסטורות שונות לגמרי מה 08 שמידי פעם קצת הציק לי בגבוהים והיה טיפה מחוספס במעלה התדרים.
(מאד יכול להיות שכל אלה בגלל ההשוואה הקרובה כל כך, יום יומיים לאחר מכן ה 128 שלי נשמע שוב טוב מאד כפי שהכרתי תמיד

)
ה 08 ללא ספק נגן טוב יותר מה128 הפרטי שלי. כמעט בכל אספקט. אך גם פה זה היה עניין של טעם.
באותו הרגע הבנתי שה128 אינו מספיק לי ויש בחוץ נגנים הרבה יותר טובים, שמתחברים לחזון של איך המוסיקה צריכה להישמע במערכת אצלי עם המינוסים והפלוסים ששמעתי עד כה.
TO BE CONTINUED
א.