חיבור Balanced בשמע
עקב וויכוחי כבלים, השפעתם והתאמת הציוד למניעת השפעה או הגברת השפעתם, בחרתי להכנס לנושא ולפרט עליו מעט. חיבורי Balanced או Differential בשמע נפוצים בציוד מקצועי (PRO) וקיימים בחלק מציוד ה-HI END. החיבור הפיזי נעשה ע"י מחברי XLR ובו 3 פינים. (
http://en.wikipedia.org/wiki/XLR_connector)
פין 1 הוא אדמה, ואליו מחובר הסיכוך.
פין 2 הוא הקו החם של האות
פין 3 הוא הקו תחזיר
(בחיבור Unbalanced התחזיר הוא דרך האדמה ובכבל זה הסיכוך).
ע"פ התקן בציוד PRO דרגת הדחיפה (Driver) של קו Balanced נועד לדחוף עומס מאוזן (1*) של Ω600. יחד עם אימפדנס יציאה (מתואם) של Ω50 לכל פין (סה"כ Ω100). יחד עם תאום העכבות, האות מוגבר לפני יציאתו ב-6dB (פי 2 במתח) ומונחת ב-6dB (פי 2) ע"י דרגת הכניסה ברכיב הקולט. זאת לטובת שיפור העמידות ברעש שעשוי להתלבש על הקו בדרך. יתרון נוסף של חיבור Balanced נובע מהפרדה מוחלטת של חוג זרמי האדמה מחוג האות. בעוד בחיבור Unbalanced, כל זרם התחזיר + זרמי אדמה זורמים דרך הסיכוך (אדמה).
בהשוואה לקו Unbalanced, שמוגן בדרגת היציאה בנגד טורי של Ω100, ונקלט ע"י מעגל כניסה עם נגד טורי לאדמה של KΩ47, בעוצמה רגילה (LINE), מדובר ביחס אימפדנס של 1:78, ובהתחשב בשינוי האות (X2) מדובר ביחס של 1:150 בין Unbalanced ל-Balanced. יש באפשרות הכבילה לשנות את האות הנכנס (בהינתן שהכבילה אינה רק מוליך (R) אלה מכילה גם קיבול (C), ויוצרת מסנן LPF. ע"י שילוב נתוני RC עם נגד היציאה והכניסה בחוג הזרם, בין היחידה הדוחפת (Driver) ליחידה הקולטת (Receiver) ניתן לשנות את ערכי ה-LPF.
מניין מגיע ה-RC לכבל?
כבל שעשוי תיל נחושת הוא בעל התנגדות (טורית), וזו מקבלת ביטוי ע"י אורך הכבל, שטח החתך שלו, והחומר ממנו הוא בנוי. החומר בד"כ נחושת, ובכבילת Interconnect מדובר בד"כ בכבל דק. באורכים של 1-2 מ' הנתון R זניח. בכבלים לאולפנים, במות וכו', באורך עשרות וגם יותר מ', המספר עשוי לטפס ל-Ω בודדים. הרכיב הקיבולי נובע ממבנה הכבל, בו מוליך (או 2) מוקפים בידוד והבידוד בסיכוך. לשתי המוליכים יש שטח חתך משוף, וחומר או מקדם דיאלקטרי ביניהם: זו ההגדרה של קבל. ברם, מדובר בקיבול בעל ערכים קטנים מאוד (פיקו פארדים), כל עוד לא מדובר בכבל ארוך, או כבל שנבנה במיוחד להגדיל את רכיב ה-C בתוכו. רכיב השראותי בכבל קטן עד כדי זניח, בשל המבנה שלו. לכן התכן, כמו הסקירה מתעלמים ממנו.
כדי לייצר מסנן (Filter) מכבל, על הנגד (R) והקבל (C) להיות כמה שיותר גדולים בערכם. לטובת החלק ההתנגדותי (R) יש לקחת בחשבון גם את עכבת היציאה של ה- Driverואת עכבת הכניסה של ה- Receive. לטובת החלק הקיבולי (C), גם למחבר יכולה להיות השפעה. נתון נוסף וחשוב במסנן RC נוגע בתדר. בכבל תקין ומוקפד, שבו רכיבי ה-RC מזעריים, נקודת ה--3dB בתדר, גבוהה למדי (מעל 300KHz). לכבל תקין ומוקפד, לא צריכה להיות שום השפעה על תדרים נמוכים. כאמור בהתחשב ביחס ההשפעה של כבלים, בין Unbalanced ל- Balanced, המצב ב- Balancedטוב פי 150 מאשר בקו שהוא Unbalanced, לאותו סוג כבל.
ההבדל בין כבילה משפיעה לכבילה שאינה משפיע:
בהפרדת המרכיבים, הכבל תורם את השפעתו בעיקר ע"י רכיב ה-RC, ואילו מעגלי הכניסה והיציאה תורמים את השפעתם ע"י עכבת (בעיקר התנגדות) היציאה והכניסה, שיחד עם הכבל יוצרים את חוג הזרם (המעגל החשמלי). מכאן, שכדי לייצר כבל משפיע, על יצרן הכבילה לוודא שמרכיבי ה-RC יהיו גדולים ככל שניתן. לשם כך, יש כמה דרכים להשיג את המבוקש:
מבנה: מבנה פחוס, במיוחד ע"י הגדלת שטח החפיפה של המוליכים בכבל, וגם ע"י שינוי חומר הבידוד (המקדם הדיאלקטרי) או העובי של הבידוד (המרחק הפיזי בין המוליכים), ישנו את ערכו של הרכיב הקיבולי (C).
המוליך: הקטנת ערכו ההתנגדותי (R) בקבל Interconnect די זניחה. זאת כל עוד לא מדובר בכבל ארוך. מרכיב ההתנגדות של דרגת הדחיפה והקליטה גדולים בסדרי גודל מזה של הכבל. במיוחד במערכת שמע עם חיבורים יחסית קצרים. ע"פ טבלת ה-#AWG לחוט בעובי 24# (או 0.5 ממ"ר) יש התנגדות של mΩ84.22 למטר, או Ω8.4 ל-100 מ' כבל. עבור קבל מסוג Balanced האורך כפול, וכך ההתנגדות (Ω17)! ברם עבור כבל של 1 מ' לציוד בייתי, מדובר ב-Ω0.17 בלבד, מול התנגדות יציאה של Ω100 והתנגדות כניסה של Ω600.
מחבר: החלק המהותי ביותר במחבר הוא המגע שלו. ככל שהמגע יותר טוב, כך עדיף, במיוחד לנושא ההארקה או האדמה. לטובת Shielding טוב, על נק' המגע בין המחבר לאדמה של המכשיר צריכה להיות נמוכה מאוד והיא מכונה Bonding. נקודה חשובה נוספת היא ביצירת כלוב פרדי לקטע שבין סיום הכבל לכניסה לקופסה. בכך מחברי ה-XLR ממש טובים ויוצרים מבנה מתכת מושלם סביב האות.
תקינה ואי תקינה של דרגת הכניסה והיציאה בציוד שמע.
בתחום ה-PRO הטופולוגיה של מבנה Driver Balanced או Receive Balanced מגדירים את עכבת הכניסה והיציאה, ויצרן שחורג מהם, עושה זאת על דעת עצמו. הסיבות לכך בידי היצרנים השונים שחורגים מהמקובל? בתחום השמע הביתי (Balanced ) דין הדברים כשל ה-PRO. הממשק "חייב" להגדיר לא רק את החיבור הפיזי (XLR) אלה את כל מה שמשתמע ממנו: עכבת, גודל האות, אימוץ מספרי הפינים וכו'. בתחום השמע הביתי (Unbalanced) מקובל לשים נגד של Ω100 במוצא להגנה בפני קצר, ונגד כניסה של ΩK47 לייצג התנגדות כניסה גבוהה (משיקולי השפעה על האות). גם פה, שינוי המספרים עשוי ליצור שוני בהשפעת הממשק בין ציוד אחד לאחר, שבהם נעשה שינוי בערכים. שינוי הערכים יצור במקרים מסויימים בידול, וכך גם העדפה.
החיים הטובים
בהינתן 2 כבלים בעלי אותו אורך (נניח Balanced ) ללא קשר למחירם או מי ייצר אותם, שבהם נעשה שימוש במחברים טובים, וכבל בעל תכונות RC מזעריות, לא צריכה להיות השפעה בסאונד בהחלפתם. השפעה, במיוחד השפעה ניכרת מצביעה על שוני במרכיבי ה-RC של הכבילה או בעיה במעגלי הכניסה / יציאה של הציוד אליהם חוברו.
מבחינה הגיונית (וכך מקובל בתחום ה-PRO) לא צריכה להיות השפעה בין כבל לכבל. כך ניתן להחזיק מלאי חלפים, ולבצע החלפות או שליפת כבל שרירותית מהארגז בעל אותם אורכים, מבלי לחשוש להשפעתו על התוצאה. יצור כבל כזה אינו מייקר אותו. עלות כבל כזה לאורך עד 2 מ' אינה צריכה לעבור את ה-50$.
מבחינה זו, לחשוב שכבילה שמשנה (ולפעמים הרבה...) וגם עולה הון, היא דבר רצוי תמוהה בעיני. על אף שהשינוי עשוי להיות מבורך בהנתן שתרומתו רצויה, עדין יש בעיה באי ידיעת השפעתו (במה הוא נוגע) ומדוע. מה גם שפתרון הבעיה שנוצרה משילוב הציוד, ע"י כבילה, מזכיר את האמרה על ההבדל בין חכם לפיקח...
(1*)
Analog Dialog
http://waltjung.org/PDFs/Op_Amps_in_Lin ... its_P2.pdfRC
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7% ... 2%D7%9C_RC#AWG
http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge