אני משתמש שנים רבות בסאב סטאדיום 3 של REL ואני חושב שהוא אצלי בסט אף שבר הרבה מהסטיגמות אודיופיליות.
הוא שולב אצלי עם 4-5 רמקולים - כמעת כולם יורדים נמוך בחדר בזכות עצמם (שים לב שתגובת בס בחדר הינה שונה ממה שכתוב בדף מפרט).
תמיד הוא ידע להשתלב מצויין וכל אותם אורחים שחשו לא בנוח בכך שהוא דלוק - אחרי כיבוי שלו התבדו לראות שתרומתו הינה עדינה מאוד. אבל מורגשת ומבורכת בהחלט.
עד היום עוד לא שמעתי סאב שהשתלב כל כך חלק עם הרמקולים (ושמעתי כמה יצורים טובים ויקרים - אך לא שמעתי כמה דברים חדישים מאוד שמקבלים תגובות טובות מחברים).
אז מה הופך אותו לכל כך מוצלח לעומת אחרים?
והכוונה שלי לא להלל את REL אלא שפותח השרשור יוכל לראות מה הן הדברים חשובים לשילוב של סאב. הכל כמובן לדעתי ומניסיוני.
דבר ראשון - גודל.
גם ממברנה של 10" תורמת - אבל יש יותר גדולות (וכידוע אני תמיד בעד 15"

)
נפח תיבה גדול מאפשר לייצר בס נמוך ובעוצמה מספקת ללא השתוללות עם מהלך גדול מדיי של ממברנה.
למה זה טוב?
מקבלים אופי צליל דומה לרמקולים.
כל אותם סאבים עם מהלך ממברנה גדול (או גדול מאוד) יודעים להזיז כמויות אוויר מטורפות - רק מה, מיד שומעים שזה משהו שלא קשור לרמקולים קידמיים.
בתכנון וביצוע טובים זה עשוי להיות מאוד מתאים לסאב של קולנוע ביתי.
עבור שילוב עם קידמיים במוזיקה זה ממש לא.
כמובן גם מגבר צריך להיות בעוצמה ראויה.
כמה?
אין לי מושג.
ב-REL יש 200 או 250 וואט.
זה בדיחה לעומת מה שיצרנים אחרים שמים.
אבל כנראה מספיק.
וזה לא שאף פעם אין לי תחושה שצלילו של הסאב מתעוות. אבל רק בבומים של ק"ב חזקים מאוד וארוכים מאוד - במוזיקה אין מצב שזה יקרה.
למה?
כי כמות במוזיקה מידע בתחום הזה בין 40 ל-20 הרץ היא שואפת לאפס.
אם מכבים את הרמקולים ושומעים רק סאב - יש שם משהו - אבל לא כאלו כמויות ועוצמות שיגרמו למגבר של סאב להיחנק כל הזמן........
אפילו לא בעוגב.
אז לא צריך להיסחף כל הזמן בנושא הזה.
מצד שני אני מודה - המעט הזה עושה הבדל מוחשי ואחרי שמתרגלים כבר קשה מאוד בלי.
פתרון נוסף מעניין וחשוב של REL זה לקחת סיגנל ממוצא של מגבר הספק.
אני מאמין גם זה תורם לשילוב חלק יותר בין רמקולים לסאב - כי שניהם מקבלים את אותו סיגנל בעל אותו אופי בדיוק.
תחשבו מה היה אם סאב היה מוזן מיציאות PRE של KRELL (מדויק אך יבש כמו נגב) ורמקולים מוזנים ממגבר SET (עשיר, בשרני ו-"מרוח" במידה זו או אחרת) - מה סיכוי לשילוב טוב בין רמקול לסאב במקרה כזה?
הלאה - SLOPE של חיתוך ב-REL הוא מאוד "כהה" (זה היפך מחד).
מדידות שלי הראו שגם כאשר תדר חיתוך הוא 30 הרץ - הוא מאוד פעיל גם ב-60.
מוזר, למה הם תכננו את זה כך?
במחשבה שנייה - גם ביצועי בס של הרמקולים בחדר (שוב באני מדגיש - בחדר) לא נחתכים מייד - אלא יורדים בהדרגה.
יש לי תחושה שירידה עדינה של REL משתלבת עם ירידה עדינה מצד שני של הרמקולים.
ד"א - לשאלת פותח שרשור - אתה חייב שליטה על תדר חיתוך (וגם עם פאזה).
80 הרץ זה way way way too much.
צריך לחתוך הרבה יותר נמוך.
אז לסכם:
1. ניתן לשלב טוב.
2. צריך סאב טוב. וזה בד"כ ממש לא זול. כך שאל תצפה לחיסכון עצום.
3. סאב שבנוי בדומה לרמקול רגיל עשוי להשתלב יותר טוב.
4. אין שם למטה הרבה מידע. אבל מה שיש הופך חוות האזנה לריאליסטית יותר.
5. גם סאב וגם רמקולים מתנהגים בחדר בצורה שונה לגמרי מדף מפרט שלהם. בד"כ הם יורדים נמוך יותר בתדר ונותנים SPL גבוהה יותר. הכל תודות לקירות ופינות.
6. לא לשכוח שיש לא רק תדר אלא גם עוצמה ויכולת לייצר SPL. במוזיקה קלאסית, ג'אז ואקוסטית אלו בד"כ פחות חשובים כי אין שם הרבה מידע ועוצמות גדולות. בהיפ הופ זה עשוי להיות אחרת.
אל תשלו את עצמכם עם רוק ואלקטרוני - אלו בנויים להישמע טוב ברדיו מערכת של איווה - לכן מראש יש להם EQ כמעט בלי בס נמוך נמוך.
7. את חייב שליטה הל החיתוך. יש מצב ש-SLOPE נמוך עדיף לשילוב מוצלח עם הרמקולים.
8. REL זה "הכי הכי" כבר אמרנו?
ועוד אני חייב להוסיף:
9. יש אומרים שעדיף 2 סאבים קטנים על אחד גדול. אני יכול להבין למה זה עשוי להיות עדיף מבחנית סאונד. גם יותר קל להשיג כאלו ביד שניה. אבל מבחינת סט אפ צפויה עבודה קשה מאוד.
10. רמקול קטן ממש, שנגיד יורד רק ל-50 הרץ, לשלב עם סאב בצורה חלקה יהיה קשה.
כי העיניין הוא לא רק תדר.
א. סאב שיעשה עבודה טובה גם ב-20-25 הרץ וגם ב-60 זה עשק לא פשוט. ובטח לא זול. לדעתי אפילו יקר מאוד.
ב. נפח צליל שמייצר רמקול קטן שכזה לא ישתלב טוב עם נפח גדול שמייצר סאב.
ג. בתדרים כאלו גבוהים כבר מתחילים לחוש את כיווניות של הבס. במיוחד עם נזכר שאם לסאב יש SLOPE עדין - אז חיתוך ב-50 אומר שגם ב-80-90 הוא יהיה נשמע למדיי.
נראה לי מספיק בשביל ההתחלה
