eyal2991 כתב:
michael123 כתב:
eyal2991 כתב:
domnin כתב:
תודה אלוני עבור עוד סקירה נהדרת.
לא ממש ברור לי נושא האפסמפלינג. אני יכל להבין הבדלים בין קובץ ברזולוציה גבוהה
לבין רד-בוק, אבל אף פעם לא הבנתי מה אפסמפלינג נותן מלבד עוד מרווח דינמי בווליום.
זה מעין ליצור יש מאין מבחינתי.
sampling.jpg
מבלי להכנס יותר מידי לתאוריה - מן הסתם אין תוספת אינפורמציה ולכן בעולם מושלם לא היה יתרון לאפ סמפלינג.
אבל בעולם הלא מושלם שלנו - הדבר מאפשר בניית פילטרים אנאלוגיים (ב DAC) בעלי מבנה פשוט יותר שמכניסים בגלל זה פחות עיוותים לאות.
כל זה על קצה המזלג.
לא יודע לגבי פשטות.
upsampling דוחה את Nyquist ל-44KHz ומעלה, ובתדרים אלה ההשפעה של פילטרים (דיגיטליים לפחות) וגם aliasing היא זניחה על שמע (אולי לא עבור כלבים..)
בדרך כלל upsampling גם מעלה אורך מילה מ-16 ל-24 או 32, וזה מוריד את רמת הרעש בתהליך (כמובן, רעש מקורי על ההקלטה נשאר)
בנוסף, noise shaping שזה תהליך בנוי לתוך ה-upsampling (ישנם מיליון אלגוריתמים) שולט איך לפזר את השגיאות עיגול בתהליך. Weiss ו-iZotope נותנים יותר SNR בתחום ה-mid, וזורקים יותר שגיאות בתדרים אחרים שפחות שומעים
בנוסף
, שימוש בווריאציות של minimum-phase פילטר מוריד pre-ringing, תופעה מלאכותית כאשר אנחנו שומעים את ה-echo של הסיגנל עוד לפני האות.
אני יכול לפרט עוד אם יש צורך..
הרבה נגני CD היי-אנד משתמשים ב-upsampling, הרבה DAC-ים. בין אם זה dCS או Weiss אם פיתוח שלהם (אלגוריתם של Weiss -
POW-R - הוא בין הטובים בתחום, או נגני CD אחרים שבנויים סביב DSP של חברה שוויצרית Anagram
אלה יתרונות טכניים, מבחינת השמע - אצלי זה נותן בעיקר צליל יותא אוורירי ופחות edgy, גם באס נשמע קצת יותר שקט ויותר נשלט - על הקלטות 44.1/16 כמובן. עם היי-רז אני לא עושה כלום, שומע as-is
שבוע טוב, היה סופ"ש נחמד.
מיכאל יקירי - באמת שלא צריך להפוך כל שאלה בפורום להזדמנות להפציץ כל מיני מושגים וגרפים שלא קשורים לעניין. אריה שאל שאלה אינטואיטיבית: איך אי תוספת אינפורמציה עוזרת למשהו, ואני ניסיתי לענות תשובה פשוטה.
בתגובה שלך - חוץ מהרחקת תדר נייקויסט מהסיגנל (מה שמאפשר מימוש פילטרים מסדר נמוך יותר ולכן בעלי תגובת פאזה טובה יותר - שלזה כיוונתי)) כל מה שהוספת לא קשור לשאלה - לא Noise Shaping, לא העלאת הרזולוציה, ולא השאר.
Upsampling זה דצימציה + אינטרפולציה. זהו. יכול להיות שבהזדמנות זו גם שיפרו עוד דברים, אפילו את ה Liner Notes אבל זה לא קשור.
לגבי הגרפים - אכן, פילטר כזה או אחר יהפוך פונקציית דלתא ל sinc או לדברים אחרים (שהם כן או לא מינימום פאזה) - אבל אתה לא באמת מצפה שמישהו בלי רקע הנדסי יפיק מזה איזושהי תובנה?
בוקר טוב
שלום
לא מבין מה הקטע של ה-upsampling לנושא.
גם מידע שמגיע ממקור 44.1/16 מאז הדור ה-2 של הממירים ב-CD (שנות ה-80) עובר upsampling.
השימוש בטכניקה להרחיק את תדר הדגימה מתדר השמע הביא להכפלות בתדר הדגימה בהמרה.
כמובן שזה נועד לפשט את המסנן במוצא ולהקטין את השפעתו השלילית (בעיקר מופע).
זה לא אותו הדבר כמו להקליט בתדר הדגימה הנ"ל ולאסוף פי N כמות אינפורמציה.
זה בסה"כ לחזור על כל דגימה N ^2. העליה בקצב נבעה גם משיפור ביכולות הממרים, שהפכו מהירים יותר.
בנוגע לעיבוד האות במדיום הספרתי (DSP) בעזרת אלגוריתמים שונים, והצהרות על הצלחה להשיג תוצאות עדיפות
מאילו שבנגנים או ממירים קיימים, נשמע לי מוזר, אלה אם יש הבדל במועד הוצאתם.
המודלים הנ"ל בוודאי מוכרים למי שעוסק במלאכה, ובחירה בהם או אי בחירה, תלוי בגישתם לסאונד.
אני חושש שהגראפים שמיכאל הביא, מדגימים 2 אפשרויות שאישית הייתי מעדיף שלא יתקימו בנגן שלי.
כמובן שהשפעתם על הצליל יכולה להיות כזו, שאחרים יתלהבו ממנה.
אבל כעיקרון, אף אחד מה-2 אינו מתקיים במע' שיחזור תקינה (נאמן למקור).
ה"קטע" של ה UPSAMPLING לנושא הוא ש... אריה שאל על UPSAMPLING.
אני, לעומת זאת, לא מבין מה הקטע של OVERSMAPLING שתארת קשור...
לגבי "המודלים הנ"ל בודאי מוכרים..." וגו', גם לגבי מגברים, רמקולים ושאר הרכיבים התאוריה וה"מודלים" מוכרים זה עשורים רבים ועדיין - כל יצרן עושה משהו אחר. יש אינספור אפשרויות למימוש הפילטרים כפי שאתה ודאי יודע - מה מנחה את היצרן ואיזה תוצאה סונית זה נותן בסוף, זה הערך המוסף שלו. אלא אם כן אתה חושב שכולם נשמעים אותו דבר...