(אזהרה : זו אינה סקירה, בטח לא מיקצועית ואפילו לא חובבנית. סתם תיאור חוויות מהשטח).
דגדג לי בקצות האצבעות ....... איך לא ? כל הזמן כולם פה משדרגים בעשרות אלפים ורק אני בחושך בפינה ? לא שאני לא מרוצה ממה שיש לי (כל אודיופיל מרוצה ממה שיש לו ועדיין רוצה תמיד לשדרג - זה כלל מספר אחד). אבל מדגדג. אולי ניתן אפשר ורצוי לקבל שיפור מה בהוצאה צנועה של כמה אלפי שקלים ? אם הייתי יודע למה אני נכנס (במיוחד הקילע עקב סחיבה במדרגות) אולי הייתי מוותר על ההתנסות ונשאר בשקט עם מה שיש לי.
המערכת שלי נקנתה\שודרגה בהתקף ברק אחד לפני קרוב לשנה. כמה מכם אולי עקבו אחרי הרפתקאותי בפורומים אחרים. ממערכת ק"ב פשוטה שדרגתי לשילוב מישן\קיימברידג' 640, ששודרגו מיד לאחר מכן למורל אוקטאב סיגנצ'ר עם שינדק 6900 היברידי, דאקמג'יק וכבלי קימבר (רמקול) ואינטרקונקט BCD . מערכת בסיסית אך הגונה ביותר. ייצרתי לי סטנדים בגובה מטר (MDF בגמר שחור פיאנו ממולאים חול - שוקלים יותר ממני). הרמקולים ממוקמים משני צידי שולחן העבודה הגדול שלי, כמטר ממני ובגובה האוזן.
מה היה חסר לי ? אם משהו שניתן להגדיר בבירור אז באס. אבל האמת שבעיקר דגדג לי ........ האפשרות שבסכום לא גדול ניתן יהיה לקבל משהו יותר טוב. מה בדיוק ? לא ברור. אתה יוצא עם בלונדינית ? פתאום מוצא את עצמך מסתכל ברחוב על שחורות. הבלונדינית שלך רזה וחטובה ? פתאום דווקא מבטך נמשך למישהי שמנמנה ומלאה. בקיצור רציתי לבדוק גיוון, שינוי, שיפור.
קפצתי לעיר הבירה למקדשו של איל פור, שאותו שיגעתי כבר כמה פעמים בעבר, ובסופו של דבר רכשתי ממנו את המגבר הנוכחי שלי. חזרתי ממנו עם אוטו עמוס לעייפה (מזל שהיינו בירידה לתל אביב) – רמקולים מדפיים גיבון 3 של דבור פידליטי, מגבר אינטגרייטד קלאס A שינדק 6950 , וסאב אימתני סיסטם אודיו 200. בשלב זה הייתי צריך להקדיש פיסקה שלמה לתיאור איך העליתי את כל המפלצות הנ"ל 4 קומות ברגל ללא מעלית, אבל אחסוך מכם. זה נגמר בהתנשפויות קולניות שהיה צריך להקליט ולשווק בתור "מבחר לסוטה המנוסה" כדי שישמשו השראה למטרידים טלפוניים סדרתיים.
.
ההיגיון, השכל הישר והנוהל המקובל אומרים שיש לבודד כל רכיב ולבדוק אותו בנפרד על הסטאפ המוכר שלך. אבל איפה אני ואיפה השכל הישר ? רחוק ממני. בקיצור ישבתי לי ושיחקתי – כל רגע מחליף משהו אחר. למרבה הפלא, למרות השיטה המבולבלת, המסקנות התחילו להסתמן די מהר ולהיות אפילו די ברורות.
קודם כל הרמקולים: הגיבון 3, למרות היותו מהקטנים והצנועים ברמקולים המדפיים שראיתי, התגלה כקוף זריז ומיומן. למעשה הדגם הנ"ל לא מיוצר יותר, והמחליף שלו כבר יקר בהרבה. מה שמחזק את ההרגשה ששווה לחטוף אותו כי אחר כך כבר לא יהיה. בדקתי בעיקר בסוגי המוסיקה שאני מאזין להם – פסנתר סולו (הלן גרימו מנגנת שופן), ווקאלי סולו (פייטה דה לה מדונה בביצוע מארי קריסטין קיהר, קטעי סולו של נטלי דסאי), תזמורתי (קונצרטים לפסנתר של בטהובן בביצוע פרחיה ושונרדווד, ברוקנר, בראהס ועוד), ווקאלי גדול (הרקוויאם של מוצארט של הוגווד ועוד). בכל הללו בחנתי את הגיבון , כאשר מפעם לפעם אני מחליף ושם במקומם את המורל שלי. בשמיעה "סולו" הגיבון פשוט מעולים : המבחן שלי קשה במיוחד לרמקולים מכיוון שאני מאזין מטווח אפס ושום זיוף לא אפשרי. מושג הבמה ומיקום הכלים קצת מעורפל במרחקים כאלה. אבל הרזולוציה, הטונליות, השחזור המדויק של כלי נגינה ושל הקול האנושי – כולם מונחים גלויים על השולחן. מכל הבחינות הללו הגיבון מצטיינים . בתחילה ההבדל בינם לבין המורל שלי לא נשמע גדול מדי – גם המורל מפורט, מהיר, עם איזון טונאלי נכון בכלים ובקול. אך לאט לאט התברר שבהשוואה לקופיף הקטן, המורל נשמע פתאום קצת עמום, טיפה פחות מפורט. עשיתי "פטנט", וחיברתי בצד ימין את המורל ובצד שמאל את הגיבון, ואחר כך גם החלפתי ביניהם. פתאום ההבדלים נעשו יותר ברורים – הגיבון יותר מפורט, בהיר, פתוח. המורל יותר בשרני אך יותר סגור. התחום הנמוך יותר מודגש ונכון במורל שיש לו מיד וופר גדול יותר. בהשוואה למורל לגיבון חסר קצת משהו בתחום זה, למרות שהקלישאה על הרמקול הקטן שמוציא צליל גדול לא יכולה להיות יותר נכונה מבמקרה זה.
במקביל התחלתי לשחק עם החלפת ההגברה. שני המגברים ממשפחת שינדק, שניהם עם אותה קידומת ורק ספרה אחת מבדילה ביניהם - 6900 מול 6950. ואם זאת קשה לדמיין שתי חיות שונות יותר זו מזו. ה 6900 הוא מגבר היברידי, צנוע למראה. בעצם בואו נודה על האמת – כעור לחלוטין. נראה מיושן וזול עם חזית מעוגלת שנראית כאילו הודבקה בטעות. ועם זאת הוא מפתיע בצליל שהוא מגיש – הפרה המנורתי יחד עם פאוואר SS של 90 W מזיזים את המורל הקשים שלי בלי שום פחד, והשילוב ההיברידי נותן צליל מעוגל ומתוק. ה 6950 נראה לעומת זאת כהיי אנד אמיתי. שוקל פי 3 או 4 מה 6900. עם צלעות קירור אימתניות , חזית מצוחצחת, ווליום דיגיטלי מרשים, זהו מגבר שנותן קלאס A טהור ב W30 הראשונים וממשיך הלאה לW100 או יותר. מכונה אימתנית שנותנת פייט רציני לכל מגבר בטווח המחיר שלה ועד כפול ממנו.
ניסיתי כאמור את כל הקומבינציות של רמקולים ומגברים, והגעתי למסקנות הבאות:
בהשוואה ישירה בין המורל לגיבון, הגיבון לוקח, אבל בנקודות. אם הייתי מגיע לבדיקה אחד על אחד של שניהם, והם היו באותו המחיר בדיוק (המחיר של שניהם בארה"ב הברית הוא 2000$) הייתי קרוב לוודאי הולך על הגיבון בגלל הפירוט והפתיחות שלו. במצב הנוכחי – כאשר המורל כבר אצלי וכדי לעבור לגיבון (מיד2) אני צריך להוסיף כמה אלפי שקלים, ובעצם להכפיל את מחיר הרמקולים שלי – העסקה לא נראית לי כדאית.
http://www.6moons.com/audioreviews/devore4/gibbon3.htmlלגבי ההגברה ההבדלים אפילו עוד יותר קטנים. ה6950 חזק יותר אבל לא בהרבה – מצליח לחלץ מהמורל טיפה יותר באס. הוא מפורט קצת יותר בגבוהים, והצליל שלו טיפה יותר חריף ופחות מתוק. זה בולט יותר דווקא עם הגיבון, שהוא כשלעצמו בהיר ומפורט – השילוב בין הגיבון ל6950 נתן לפעמים גבוהים כמעט צורמים בעוד שעם ה 6900 הגיבון נשאר תמיד מפורט אך מאוזן. גם פה היה הבדל של כמה אלפי שקלים במעבר מה 6900 ל6950, וגם כאן ההבדל הסוני לא היה מספיק לדעתי כדי להצדיק את ההשקעה.
http://www.xindak.com/en-us/product_det ... asp?id=253.
סיכום ביניים :הגיבון 3 והשינדק 6950 הם שניהם מוצרים מעולים בתחומם, ונותנים VFM גבוה מול כל מוצר מקביל. לגיבון מגיעה הגברה שונה לחלוטין, וכנראה יקרה בהרבה. שמעתי אצל איל כמה חברים אחרים למשפחת הגיבונים עם הגברה מנורתית יקרה. כנראה שג'ון דבור תכנן את הרמקולים שלו לעבודה אופטימלית עם הגברה שכזאת. הגיבון 3 יכול להיות בן לוויה אידיאלי למי שהוא מאותגר מרחבית אך לא מאותגר כספית – בשילוב עם הגברה מנורתית חמה באיכות גבוהה אין ספק שהתוצאה תהיה פנטסטית. גם השינדק 6950 הינו מגבר מעולה – ויחסית למחירו הוא אפילו מדהים. למי שזקוק להגברה חזקה, מפורטת ובהירה (למשל לשדך לרמקולים קשים וקצת כהים) – זה יכול להיות פתרון מצוין. שוב – בשבילי אישית ובסטאפ שלי – הוא לא נותן יתרון מול ה 6900 ואפילו יש לו חסרונות מסויימים.
והמסקנה האישית החשובה שלי ? קודם כל שיש לי סטאפ מאוזן מוצלח ומוסיקלי שקשה למצוא לו תחליף. מסקנה חשובה לא פחות: קשה להחליף רכיב אחד בלבד במערכת, ובהפרש של כמה אלפי שקלים בלבד, ולקבל הבדל תהומי בביצועים. אם רוצים קפיצת מדרגה צריך גם להשקיע בהתאם. יום אחד, אם וכאשר אהיה מוכן לכך נפשית ופיננסית, ואולי אחרי שאעבור דירה ויהיה לי חלל האזנה גדול יותר, אשוב לחפש ולהתנסות - ונראה אז בכמה ניתן לשפר כאשר ההשקעה גדולה בהרבה.
רגע רגע אתם אומרים – ובצדק – מה עם הקופסא השלישית שנסחבה בעמל רב במעלה המדרגות ? את הסאב של סיסטם אודיו בחנתי אחרון, לאחר שהחלטתי כבר לא לשדרג רמקולים או הגברה. הסאב הנ"ל גם הוא מפלצת רצינית, עם וופר של 10 אינצ', שוקל הרבה ונראה עשר. מזה זמן רב אני רוצה שיפור בתחום הנמוך אצלי, מאחר ורצפתיים לא באים בחשבון, ומצד שני הייתי סקפטי (עוד באירופה) לגבי שידוך סאב למוזיקה ובמיוחד קלאסית. ואכן כשחיברתי אותו ההרגשה הראשונית היתה משונה. שום דבר לא התחבר. הסאב הוציא קולות ורעמים שלא היה ברור איך מתחברים למוסיקה. כדי לאתגר אותו שמתי שוב את הרקוויאם של הוגווד. התחלתי לשחק עם הווליום, חיתוך התדר, כמות הבאס. לאט לאט העניינים התחילו להסתדר, וההמהומים שהוציא הסאב התחילו להשתלב במוסיקה. ניסיתי להחליף לכל מיני סוגי מוסיקה אחרים – דמייאן רייס בדיסק " ,"O קולדפליי, צ'אט בייקר.
http://www.system-audio.com/_en-GB/prod ... ctro%20200אבל השוק האמיתי הגיע אחר כך, כאשר לאחר מספר שעות של האזנה למיגוון רחב של דיסקים, החלטתי לנתק את הסאב. רגע – מה קרה פה ? מי גנב לי את המוסיקה ? לא הייתי מוכן להלם שכזה. המורל שלי, שבדרך כלל נשמעים מלאים בשרניים ועם באס מספק, נשמעו פתאום כמו סטליטים מסכנים. ההבדל לא היה בצליל – אלא בתחושה הגופנית. פתאום הבנתי שהסאב, שעקב מגבלות המרחב היה די קרוב אלי, לא "ניגן" אלא יותר העביר לי בצורה ישירה, דרך הרצפה, הכסא והגוף, וויברציות מוחשיות וריאליסטיות ששם רמקול "רגיל" לא העביר לי מעולם. המוסיקה הייתה שם, מועברת ישירות לגוף שלי ולא רק לאזניים. ברגע שהסאב נלקח ממני החוויה הפכה ליותר וירטואלית, פחות מיידית, פחות מוחשית. כאילו מאזינים למערכת המנגנת בחדר הסמוך.
מסקנה נוספת : אני רוצה סאב. הסאב של סיסטם אודיו, מעולה ככל שיהיה, היה גדול עלי ועל החלל שלי בכמה מידות. פשוט אין מקום לשים אותו. אצטרך לחפש סאב קטן חמוד וקומפקטי. בעייה נוספת : במגבר שלי אין יציאת פרה-אאוט. יש יציאת "אאוטפוט" אבל בחיבור לסאב לא יצא ממנה קול. נאלצתי להמציא חיבור מסובך שבו הסאב מחובר ישירות ליציאת האודיו של הנגן, ובמקביל הנגן מחובר דיגיטלית לדאקמג'יק וממנו למגבר כדי להגיע לרמקולים הרגילים. סידור מסובך שגם מונע ממני אפשרות האזנה ישירות מהמחשב. יש אופציה לחבר את הסאב ישירות למגבר וממנו לרמקולים אבל אני חושש שהנ"ל יוריד מאיכות השמע ברמקולים עצמם. בעיה. צריך לחשוב מה עושים.
.
לסיכום : ניסיתי. הבנתי את המגבלות. קלטתי יותר נכון איפה אני נמצא ב"סולם" האודיו, מה עוד ניתן לשפר ובאיזה מחיר. חוק התמורה השולית הפוחתת עובד פה באכזריות. אופציה אחת היא כמובן להפסיק את השידרוגיטיס ולהנות מהמוסיקה. אופציה שפויה שנקטתי בה בחצי השנה האחרונה. אז אתמול הלכתי וקניתי לי 12 דיסקים חביבים שאני כבר מת לבדוק. מצד שני – אם לא הייתי חולה בסוג מסוים של שידרוגיטיס לא הייתם רואים אותי פה באתר. אז אני מניח שעוד אקבל התקפים כאלה ואחרים. ובינתיים – הייתי שמח למצוא סאב מתאים ולמצוא איך לחבר אותו לסטאפ שלי.