אתמול ״יצא״ לי (אחרי הרבה מאמצים...) להאזין לפטיפון החדש של טכניקס במערכת שלא הכרתי. מדובר בפטיפון יחודי - מלבד המונאקו והברינקמן, זהו אחד היחידים המיוצרים כיום הבנויים סביב עיקרון של הנעה ישירה ומנוע coreless . שאר הdd המיוצרים כיום כמעט כולם הם oem ממפעל סיני, ויש הרבה עדויות על נחיתותם הטכנית מה1200 המסורתי ווודאי שוודאי מספינות הדגל של שנות השבעים ותחילת שנות השמונים, בהן האנלוג ״מת״ (או מת, תלוי בדעה).
הפטיפון ניגן בחדר יעודי שנבנה בבנין המרכזי של טכניקס ליד טורונטו. על זרוע המגנזיום שלו הורכב ראש אורטופון בלאק, והוא חובר למגבר משולב מסידרה 700 (אני חושב). אחרי אפיזודה קצרה שבה ניגנו הרמקולים המדפיים של טכניקס, המליץ המדגים לחבר לרמקולי הדגל של החברה (36 ק) ובהחלט היה שיפור מאוד מאוד משמעותי.
ממה אי אפשר היה להתרשם? מעד כמה הפטיפון היה שקט, ומהרבה מאוד ניואנסים אודיופיליים חשובים.
מדוע?
1. המערכת לא היתה מוכרת לי.
2. אין לי ספק שהרמקולים שנשמעו לא רע בכלל מסוגלים להרבה יותר עם הגברה מתאימה ויקרה יותר.
3. האזנו עם מגבר משולבשיש לו דרגת פרה דיגיטלית.......ומגבר פונו פנימי.....לא בדיוק הי אנד (ז״א גם המערכת היתה מוכרת לי לא הייתי מתייחס לחוית ההאזנה הזו כדוגמא טובה למה שהפטיפון מסוגל לעשות ברמה הטונאלית, וכו׳).
מה כן חיפשתי:
1. לראות את הפטיפון
2. לקבל תחושה כללית במה דברים אמורים
למה האזנתי:
1. דיאנה קראל. כן, כמו ששמעתם....לא תקליט שהבאתי, הוחזר מייד לעטיפה
2. דייר סטרייטס - הסולטנים, down to the water line
3. מרי לו ויליאמס - סולו.
4. HANK mobley
מה למדתי?
ראשית, מי שמתלונן על כך שהמחיר של ה1200 החדש קפץ פי שש ויותר, פשוט לא מבין שמעבר לשם, העיצוב הכללי ופלסטיק הכיסוי אין שום דבר זהה בין הגרסאות הקודמות והפטיפון החדש. מדובר במוצר שונה לגמרי- שקהל היעד והתפקיד שלו שונים לגמרי. קהל היעד כאן אינו djs רגילים אלא כאלה מליאנים יחסית, או אודיופילים. הדגם הזה נועד להיות proof of concept שאחריו יבואו אחרים, זולים יותר ומתאימים יותר לתפוצה המונית.
אז מה שונה מהדגם הקודם? בקצרה- מנוע אחר - לא רק ״דגם חדש יותר״ אלא כזה שעיקרון הפעולה שלו שונה (ד״א פאנסוניק היא אחת מיצרני המנועים {לא לאודיו} הגדולים בעולם, כך שהr&d שלהם משמעותי מאוד), זרוע אחרת (דומה חיצונית לקודמת, אך bearing משופרים , מגנזיום במקום אלומיניום vta on the fly וכו׳), פלאטר כבד בערך פי 10, משקל כללי של כמעט 20קילו, עם בלוק אלומיניום כבד במקום המשטח הפלסטי (אאל״ט) של ה1200 הקלאסי.
וזה עוד מעבר לכל האלקטרוניקה ומערכות השליטה, שפותחו מחדש עבור הפטיפון החדש, כך שסך הכל, על הנייר, אין מצב שחברת אודיו ״רגילה ״ (לא ענק כמו פנסוניק) היתה יכולה להרים פרויקט כזה במחיר דומה אפילו לא קצת (הדוגמא הקרובה ביותר היא הברד של ברינקמן, שהmrsp שלו בקנדה הוא בערך 7000 דולר אמריקאי- ללא זרוע). גם אם נחליט להחליף את הזרוע במשהו איכותי יותר (טריפלאנר ודומיהם) נישאר מתחת למחיר של הברדו. האם ה1200 החדש (עם זרוע אודיופילית,כמובן) ״טוב״ יותר? אני מניח שהטכנולוגיה שלו מתקדמת יותר, אבל זה לא בהכרח מעיד על התוצאה הסופית.
ובהאזנה?
אימאג׳ינג מרשים ומדוייק ביותר, תחושת קצב מדבקת (שזה כמובן מאפיין נגנים רבים העושים שימוש בהנעה ישירה), לא היתה שום בעיה בהתמודדות עם הפסנתר של מרי לו - אתגר רציני לכמה וכמה נגני הנעת רצועה.
כמו כן, ולהפתעתי, הרשו לי לבדוק את יציבות המהירות באמצעות platter speed (אפליקציה ותקליט). התוצאה:
טובה יותר ממה שאני מקבל בבית עם הsp10mkii (אם כי הפלינת הנוכחי שלי גרוע מאוד ויוחלף כנראה) טוב יותר מהאונקיו 1050 ומה 1200הישן.
מדדתי פעמיים, אבל התוכנה שלי לא מאפשרת לשמור מדידות קודמות. המדידה הראשונה היתה מעט טובה יותר, ואני מצטט אותה כי זזתי מעט בפעם השניה (דופלר?)
wow :
0.1
dynamic wow 0.09
(דומה ל 1200)
maximal deviation:
0.16-0.19%
5.9-5.1HZ
low pass filtered frequency:
0.016
max 0.4 hz
(משופר )
הנה מדידות שנעשו לאונקיו ול1200 הישן
Technics SL1200mk3
http://archimago.blogspot.com/2014/08/measurements-tech ... d-wow.htmlhttp://www.analogplanet.com/content/onkyos-cp-1050-dire ... pFTKMZI.97