שרשור זה נכתב כהמשך לשרשור של ביקור של BooBoo אצל אביעד -
משחקים ב"פרה עיוורת" – ביקור אצל Byrdparis והוא עוסק בפן נוסף בביקור והוא הקורלציה שעושים החברים בין רוחב הבמה וגודל חדר האזנה - הדבר פשוט אינו נכון.
אצטט 2 פוסטים מהשירשור שימחישו את דברי החברים:
BooBoo - פשוט לא יאומן איך מערכת "עם ביצים" בחדר כזה קטן נשמעת עם כזאת במה גדולה
shyka - לדעתי, הכנסת כל מערכת שהיא, לתוך חדר קטן או צר, תשדרג באופן משמעותי, כמעט כל פרמטר אודיופילי/מוסיקאלי, מלבד רוחב הבימה.
להלן התובנות שלי בנושא: - גודל/רוחב הבמה תלוי ב- % 70-80 בזוית הפתיחה של הרמקולים ו-% 20-30 ב- Toe in , בלבד – ואל תתפסו אותי במספרים .
מצורפים 2 שרטוטים להמחשה בסוף הפוסט.
- אין קשר בין גודל החדר וגודל הבמה , בדרך כלל ההפך הוא הנכון , עבור
אותה זוית פתיחה של רמקולים , חדר קטן יותר ישמע בדרך כלל עם במה גדולה יותר, מאחר ובחדר גדול יש פחות צלילים ישירים ויותר החזרים ==> הניואנסים העדינים של הצליל הישיר (המכילים את אינפורמציית הבמה) נהרסים עקב ההתאבכות שלהם עם הצליל המוחזר מהקירות ==>במה
פחות מפוקסת ,מוגדרת ....ורחבה .
דרך אגב, תופעת לוואי לא רצויה שנובעת מהגדלת זוית הפתיחה בין הרמקולים היא שהמרכז/אמצע קורס– קרי חלל ריק וחוסר פיקוס של השירה/כלים הממוקמים במרכז הבמה.
- עניין שלא קשור לרוחב הבמה , אחד המאפיינים של חדרים גדולים (שבהם הצליל המוחזר הוא יחסית גדול ) הוא צליל יותר Laid Back , ונטול מעט בפרוט וניואנסים סופר עדינים , וזאת כאמור עקב התאבכות הצליל המוחזר עם הצליל הישיר , הפוגע "במרקם העדין".
לסיכום: בחדרים גדולים
קשה מאוד לשמור על רוחב ושלמות הבמה עקב בעיות אקוסטיות פוטנציאליות. במידה וניתן היה להביא את החדר הגדול לאותה רמת ספיגה כמו החדר הקטן (כנראה בעליות מטורפות ) אזי
כמעט ולא היה הבדל בין רוחבי הבמה בין החדרים.
מבחינת טעמי האישי : למרות איבוד מסוים ברוחב הבמה ובניואנסים העדינים , עדיף חדר גדול , כי המוסיקה במצב זה נשמעת לי יותר טבעית , לעומת המצב של פירוט יתר ובמה רחבה ותלת ממדית מעל ומעבר למציאות האמיתית , שמתרחשת בחדרים קטנים מטופלים אקוסטית היטב.
ניתן להגדיר זאת ב 2 מילים – בחדרים גדולים יש יותר "אוויר" ו"אמורפיות" (אמורפי – חסר צורה מסודרת והגדרה ) – במובן
הטוב של המילה .
נסוי לגבי תחושת "גודל במה" , שאני ממליץ לחברים לבצע: תקרבו את הרמקולים שלכם 50 ס"מ זה מזה ותאזינו להם כשאתם מרוחקים כ- 40 ס"מ מהם , אתם תרגישו במה רחבה ותלת מימדית באופן פנומנלי , תתקרבו יותר ותרגישו כיצד הבמה גדלה אף יותר (כמובן על חשבון ההגדרה של האמצע ) .
שימו לב לאיזו במה ענקית ניתן להגיע לכאורה בחדר "פצפון" של מטר על מטר.
הערה: במידה ולא מסתדר לכם "לוגיסטית" לקרב את הרמקולים של המערכת שלכם אתם יכולים לבצע זאת גם עם רמקולי המחשב , הבדיקה היא לרוחב במה, ולא לפרמטרים אחרים, שרמקולי המחשב אינם מצטיינים בהם.
------------------------------------------------------------------------------
תוספת מאוחרת : כל שכתבתי מתייחס לרמקולים קופסאתיים קטנים , ובעיקר לבמה במיד ובגבוהים .
זאת משום שלא ניתן להכניס רמקולים ענקיים לחדרים קטנים (אין מספיק מרחק עבור הבלנדינג של האלמנטים ) או להבדיל זה "לא לעניין" להכניס רמקול מדפי קטן לחדר גדול (עקב המחסור בבאס)
אגב, אסור לשכוח שבמיד ובגבוהים אין הבדל
משמעותי בין רמקול מדפי קטן לבין "מיפלצת" כי לשניהם יש
בדרך כלל אותו גודל של מיד וגבוהים (למרות שברמקול הקטן המיד ינגן גם את הבאס )
----------------------------------------------------------------------------