עכשיו 28/03/17 05:22

פורסם: 14/11/16 19:00 ע"י aloni


Lindemann musicbook:dsd 25



Lindemann musicbook:dsd 25


רגע, אתה עובד עלינו? לא ראינו כבר את הממיר הזה בסקירה?
נכון, סקרתי את ה- musicbook 10 של לינדמן לפני כשנה. אבל הפעם אנחנו מדברים על ה- musicbook 25.
בינתיים לינדמן גם שדרגו את סדרת המיוזיקבוק שלהם לגרסאות ה- DSD (נדבר על זה בהרחבה בהמשך) אבל יותר מכך, הסיבה שעניין אותי לעשות סקירה ספציפית ל- 25 היא העובדה שהוא משולב בסטרימר פנימי.

בכל זאת בשנה/שנתיים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר סטרימרים משולבים במכשירים שונים (ממירים, מגברים, קדם מגברים וכו') וזאת בעצם התשובה של חברות האודיו למהפכה הממוחשבת של השנים האחרונות.
מזמן לא יצא לי לשמוע מכשיר שכזה (לדוגמה היה את המרנץ של סודרי לפני כשלוש שנים, והברידג' על ה- PWD הראשון לפני כשש!) ועניין אותי לחוות איפה אנחנו עומדים מכל הבחינות. סאונד, נוחות הפעלה ויציבות. לפחות שני הנושאים האחרונים לא היו בשיאם בפעמים האחרונות שבדקתי...

רגע לפני שנצלול לפרטי המיוזיקבוק 25 אפרט את ההבדלים מה- 10 שכבר סקרתי וה- 25 בגרסתו הקודמת.
- לעומת ה- 10 יש לנו כאמור סטרימר פנימי (ובגרסת ה- 25 גם טרנספורט CD)
- לעומת ה- 25 הקודם יש כאן (בהחלטה נכונה וחשובה) כניסת USB שלקודם חסרה
- אפשרות המרת כל רזולוציית כניסה ל- DSD (ועל הדרך גם אוברסמפלינג ב- PCM למי שמעדיף), ומספר אפשרויות חדשות נוספות שנפרט מיד
במארז, שלט, תפעול כללי וכו' לא נרשמו הבדלים.
בסאונד מול המיוזיקבוק 10 כן! ומבחינתי לפחות גם לטובה! אפילו כשמדובר על ניגון ממחשב ושום שימוש באפשרויות החדשות של הסדרה. עוד על כך גם בהמשך.

musicbook:dsd 25


משום שיש לנו כבר רפרנס למכשיר די דומה, אנסה לא להתעכב על נושאים שכבר הופיעו בסקירת המיוזיקבוק 10.
אתן רק תזכורת שמדובר בממיר משולב בקדם מגבר מלא. לא רק ווליום קונטרול (אנלוגי!) אלא גם שתי כניסות אנלוגיות שמאפשרות לוותר על רוב רכיבי הפרונט אנד בעצם מלבד מחשב/טרנספורט ואולי פטיפון ופונו לחובבי הויניל.
וכאשר אנחנו מדברים על דגם ה- 25 בעצם מאפשרים לנו לחסוך את המחשב בזכות סטרימר מובנה ואת הטרנספורט בזכות כונן פנימי. כמעט מכשיר AIO למעט ההגברה (ולכך יש ללינדמן גם פתרון, שגם אותו נזכיר בהמשך).

Lindemann musicbook:dsd 25


כצפוי, מכשיר עם כל כך הרבה יכולות משופע בכניסות ויציאות, וכמו אצל אחיו למרות השפע לא היתה לי בעיה כלשהי לחבר משהו למרות שזה קצת פחות נוח מבמכשירים גדולים ומופרדים.
לדוגמה מתג הכח הראשי מאחור קצת חבוי מאחורי תקע ה- IEC המגודל בדר"כ ברוב כבלי החשמל ודורש אצבעות דקות כדי לאתר אותו שם מאחור.
אם אנחנו כבר מדברים על כניסות ויציאות. אז בגזרת הכניסות הדיגיטליות יש לנו לא מעט ביחס למכשיר שכולל גם שני מקורות פנימיים, וכאמור הוסיפו כעת גם את כניסת ה- USB (אסינכרונית כמובן) החשובה למי שמעוניין לחבר מחשב.
כניסה לא טריויאלית בכלל, אפילו למכשירים בעלי סטרימר היא כניסת USB host המאפשרת לחבר דיסקים קשיחים חיצוניים או DoK ישירות למכשיר למי שאינו מעוניין או לא יכול להזרים את התוכן דרך הרשת. ונוסיף לזה גם אפשרות בילט אין לרשת אלחוטית (wifi) ללא צורך במתאמים או דונגלים.

(* שימו לב, בתמונות המכשיר השני הזהה בגודל רק ללא הכפתור החכם הוא המגבר של החברה שהשתרבב פה לחלק מהתמונות)

Lindemann musicbook:dsd 25


בגזרת היציאות יש לנו אותן שתי יציאות אנלוגיות, סינגל אנדד על RCA ומאוזנת על XLR, רק שבניגוד לסדרה הקודמת שהוציאה 2.5/5 וולט, הפעם יש שלוש רמות שונות לבחירת המשתמש (הוולטאז' מציין פה את הערך ב- XLR בסינגל אנדד פשוט חצי): 2,4 ו- 8. כלומר בעצם אין אפשרות להגיע לעוצמת היציאה של הסדרה הקודמת בלי לשחק עם הווליום. אבל כאן יש יציאה של 2 וולט המאפשרת לי השוואה יותר נוחה עם הממיר שלי.

אבל כשמוסיפים אפשרויות למכשיר די קטן, צריך בדר"כ לוותר על משהו... פה אלו היו יציאות SPDIF שהיו קיימות ב- 25 הקודם. כלומר לא ניתן לחבר את הסטרימר או הטרנספורט לממיר אחר חיצוני. לא ביג דיל לאף אחד אני מעריך...

Lindemann musicbook:dsd 25


השלט נשאר אותו שלט נחמד ויעיל, אומנם כעת כשנוספו אפשרויות חדשות לתפריט, השליטה עליהן מעט פחות נוחה בשל המסך הקטן (אבל זה לא משהו שאמורים להתעסק בו תדיר אני מעריך...)

ישנו עניין נוסף שאני מרגיש מחויב להזכיר כאן, הוא חוסר האינפורמציה הגמור שיש לגרסה החדשה של המוצר. חוברת ההדרכה שהגיעה עם המכשיר, כמו גם האינפורמציה באתר מעודכנים שניהם לגרסה הקודמת. וכן, בחלקה היא פשוט שגויה. מאמין ומקווה שהדבר הולך להסתדר בהקדם, אבל נכון להיום, כחודשיים אחרי שהמכשיר הגיע אלי אני לא רואה שיפור.

לפני שנתקדם לסעיף הסטאפ הייתי רוצה שנתמקד בשתי תכונות של המיוזיקבוק 25 - הסטרימר והמרת ה- DSD:
מכיוון שמזמן לא היה לנו בסקירות מכשיר בעל יכולות של סטרימר, בואו ניזכר מה זה אומר בעצם.
כאשר אנחנו מדברים על סטרימר, בין אם משולב בממיר (או כל מוצר אחר) או מכשיר עצמאי, אנחנו בדר"כ מדברים על רכיב שממלא תפקיד של UPNP/DLNA Renderer. יש לכך יוצאים מן הכלל, כמו ה- Aurender שסקרתי בעבר, אך צריך להבין שבדר"כ לא מדובר במכשיר עצמאי לגמרי אלא אחד שתלוי בלפחות שני רכיבים נוספים. UPNP Server - הרכיב שמנהל את התוכן ומסוגל "לשדר" אותו ברשת, לשם כך רוב האנשים משתמשים ב- NAS (שאני מניח שכבר כולכם יודעים מה זה) למרות שאפשר גם להשתמש במחשב רגיל. ו- UPNP Controller הרכיב ששולט על הסטרימר ובעצם מחבר אותו ל- Server, לשם כך רובנו משתמשים בטבלט או בטלפון חכם עם אפליקציה שיודעת לעשות זאת.

המיוזיבוק כאמור תומך בחיבור תוכן ישירות לכניסת ה- USB מבלי להזרים אותו ברשת. לשם כך חייבים להשתמש בתוכנת השליטה של לינדמן (עליה נדבר עוד מעט) ופשוט ניתן לדפדף בספריות הכונן שחיברנו ולנגן. זה פיצ'ר נחמד שיכול להיות שימושי מאוד לפעמים, אבל אני לא מעריך שרוב האנשים ישתמשו במכשיר בצורה הזו ולכן לא אתעכב עליו.
האפשרות השניה בה המיוזיקבוק תומך היא השימוש הקלאסי כחלק מקונפיגורצית DLNA כפי שתואר מעלה. זאת השיטה בה הפעלתי את המכשיר רוב הזמן.
עכשיו הבעיה, ואחד הדברים שאיכזבו אותי מאוד בחוויה הזו (בלי שום קשר למכשיר הספציפי! זאת בעיה שנכונה לכל הסטרימרים מהסוג), והתאכזבתי למרות שאני מכיר את המגבלות הטכניות של הפתרון ויכול להבין את הסיבות למצב.
הבעיה בגדול היא תוכנות השליטה או בשמן המקצועי UPNP Controllers. למי שמגיע מנגן CD פיזי אולי הן ירגישו "נורמאליות", אבל למי שמגיע ממחשב עם תוכנת ניגון שתומכת בשליטה מרוחקת (כמו JRiver, או HFMC או אפילו אייטיונז) הן כולן כל כך איטיות, מוגבלות, ולא נעים להגיד... אבל גם "מכוערות".
ב- iOS לא מצאתי אפילו אחת שהייתי יכול לחיות איתה יותר מ-5 דקות, באנדרואיד יש את Bubble שנחשבת למוצלחת בחבורה, ועדיין, אין מה להשוות לזן הראשון שהזכרתי.
ומה עם התוכנה של לינדמן אתם שואלים? הרי הם מספקים תוכנה משלהם שניתן להוריד מחנות האפליקציות גם לאנדרוייד וגם ל- iOS, ובכן, אומנם ניסיתי רק את הגרסה המתאימה למכשירי אפל, ואם לתוכנה הכי טובה שמצאתי לאייפד הייתי נותן ציון 5 (מתוך 10), לזו הייתי נותן ציון 3.5. מיושנת, איטית, ממשק משתמש לא אטרקטיבי, לא מותאם בכלל לטבלטים – בקיצור לא להיט. אז שוב, מי שלא רגיל למשהו טוב יוכל כנראה לחיות עם זה ואולי אפילו לא ישים לב לבעיות, אבל אחרת קשה.

Lindemann musicbook:dsd 25


לא היתה לי ברירה, ונאלצתי לעשות טריק, התקנתי JRiver על אחד המחשבים, והשתמשתי בתוכנת השליטה שלה כדי לשלוט על הסטרימר. רק להבהיר, הניגון עדיין בוצע מהסטרימר וה- JRiver שימשה רק כ- UPNP Server ו- UPNP Controller. האמת היא שזה גם לא עבד כל כך חלק, והיה איזה גמגום קבוע (אחד) לאחר כמה שניות של ניגון הטרק, אבל זה היה נסבל (ואני מעריך שיכולתי לסדר את זה אם הייתי ממש רוצה). אז כשרציתי להשתמש בסטרימר כולל דפדוף באלבומים השתמשתי בתוכנת השליטה של JRiver, ואם ידעתי בדיוק מה אני רוצה (כמו בסשן ההאזנה) אז השתמשתי בתוכנה של לינדמן ושרת UPNP אחר שפועל אצלי בבית באופן קבוע.

אבל זה לא הכל. מלבד אפשרויות ה- USB ו- DLNA שהזכרתי, המיוזיקבוק גם יודע לנגן ישירות מהאינטרנט! נעזוב רגע רדיו שכנראה פחות מעניין אם אנחנו בתחום האודיופילי, אבל כן, יש טידל!
יש לציין שהתמיכה בטידל היא נייטיבית בתוך המכשיר, ולא הדרך המסורבלת בה תוכנת באבל הצליחה לעקוף את המגבלות של רוב הסטרימרים...
אבל זה אומר שחייבים להשתמש בתוכנת השליטה של לינדמן, וכאמור אני סבור שהיא דורשת שיפור (בלשון המעטה).

הנושא השני שאמרתי שאגע בו, הוא נושא ההמרה ל- DSD. אנחנו כמובן נתייחס לזה בסעיף סשן ההאזנה, אבל בכל זאת מדובר ב"גולת הכותרת" של הסדרה החדשה, אז בואו נבין מה זה אומר.
ובכן, אני יוצא מנקודת הנחה שאתם כבר מבינים את ההבדל בין PCM ל- DSD, דיברנו על זה מספיק בסקירות ובפורום. כיום כשתחום ה- DSD מקבל תחייה מחודשת בזכות האודיו הממוחשב, אנחנו מתחילים לראות ממירים שממירים כל כניסה ופורמט ל- DSD (או וריאנט כלשהו שלו) איפשהו בתהליך ההמרה.
אם זה דבר טוב או לא זה עניין שנוי במחלוקת. יש שיגידו "מה פתאום שתמירו לי את המקור מ- PCM ל- DSD אם הצ'יפ של הממיר שלי תומך ב- PCM?" בדיוק כמו שכעסנו על אלו שהיו ממירים את ה- DSD ל- PCM לפני תהליך ההמרה...
המציאות קצת יותר מורכבת מזה. הצ'יפים של רוב הממירים שלנו לא עובדים נייטיבית ב- PCM ולא ב- DSD. זאת יותר הכלאה כלשהי ביניהם עם עומק דגימה הרבה יותר נמוך מ- PCM ויותר גבוה מ- DSD ותדרים יותר גבוהים משניהם (כאמור מדובר ברוב הצ'יפים, יש כמה יוצאים מן הכלל אבל לא נכנס לזה עכשיו).
ובסיטואציה כזאת, כאשר מבינים שהמרה כלשהי תמיד תהיה פה, אני לפחות יכול לקבל גישה כזאת אם המתכננים חושבים שהיא מוציאה בסופו של דבר תוצאת סאונד טובה יותר, ובטח אם היא ניתנת לשליטה/בחירה על ידי המשתמש – וזה המצב פה. אופציה בתפריט.

Lindemann musicbook:dsd 25



סטאפ


ציינתי זאת בקצרה בפרק הפותח, אבל אני חייב לציין את זה כאן שוב. הפעם הלינדמן עבד לי נהדר מחיבור ראשון בלי אם ואולי. אומנם הפעם ידעתי מראש איזה כבל חשמל לחבר לו, אבל מצד שני הוא "רץ" הרבה פחות מהמכשיר הקודם שהיה אצלי.

אבל לא רק שהוא עבד לי טוב מחיבור ראשון, הוא נשמע לי גם יותר טוב, או יש להגיד יותר לטעמי.
מצד אחד שמחתי, מצד שני זה הטריד אותי. למה זה נשמע לי אחרת בעצם? ביטלתי את המרת ה- DSD ולא ראיתי סיבה שהמכשיר ישמע שונה.

הייתי חצי צעד לפני שיגור שאלה ליצרן, ואז שמתי לב לכמה סיבות שיכולות להסביר את התעלומה.
עברה כשנה מאז בדקתי את המיוזיקבוק 10, ומאז הוספתי עוד מכשיר לסטאפ שדרש ממני להוסיף עוד שקע חשמל כפול למערכת. השקע הזה (במקרה ג'נה לאבס ישן) מחובר לפילטר החשמל, בעוד השקע בו השתמשתי בפעם הקודמת (של סינרג'יסטיק) לא מחובר לפילטר ולקו חשמל פשוט יותר (אבל גם יעודי).

אלו שינויים שזיהיתי אצלי, אבל גם בלי לשאול את היצרן אני יודע בוודאות שבוצעו גם שינויים במכשיר עצמו (לא יודע אם הם חומרתיים או תוכנתיים או שניהם, אך בכל מקרה קיימים) ומה שרמז לי על כך קודם כל הוא הגיין. אם אתה זוכרים בסקירה של ה- 10 ציינתי שהממיר היה בעל גיין גבוה משמעותית משלי. 2.5V בספקס שהרגישו לי אפילו יותר. הפעם, ניתן כאמור לבחור את העוצמה בתפריט, אבל אופציית הביניים (4V שאומרת בפועל 2V בסינגל אנדד כפי שאני נוהג לחבר את המכשירים) נשמעה במדויק באותה עוצמה כמו הממיר שלי, דבר שגם וידאתי עם מד SPL.

Lindemann musicbook:dsd 25



Lindemann musicbook:dsd 25



סשן האזנה


נתחיל באיפוס כוונות
עכשיו כשאנחנו מתחילים בסשן עניין אותי להתעמק בהבדל הסוני בין מה ששמעתי בפעם שעברה עם המיוזיקבוק 10 לבין הסאונד שאני שומע עכשיו, שכאמור עוד לפני הסשן היה לי ברור שהוא שונה.
העברתי את ה- 25 למצב Native כלומר ללא המרה ל- DSD (שזה לא יפריע לנו בהשוואה הוירטואלית) וטענתי שני אלבומים שהופיעו בסקירה הקודמת, וכשחשבתי על זה די שיעשע אותי כמה אני ממש זוכר איך הם נשמעו.
קאסידי וקליבורן היו שתי דוגמאות מצויינות. אחת מהן עם סאונד שיותר אהבתי מאשר עם הממיר שלי (קליבורן) וסאונד שפחות אהבתי (קאסידי). אבל עכשיו ההבדלים קטנו. משמעותית. בשניהם.
ההילה הדיגיטלית עדיין קיימת באלבום של קאסידי, אבל אם הייתי צריך לתאר את הסאונד של האלבום הזה לא הייתי חושב אפילו לכתוב ש"אי אפשר להתעלם ממנה". אפשר.
אם הייתי מודד את גודל ההבדל על איזשהו סרגל וירטואלי בסקירה הקודמת שלי, והייתי מודד נניח 5 שנתות, פה אני מעריך שהיו יוצאות שתים, אולי אפילו אחת וחצי.
כן, אני יותר אוהב את האלבום הזה משוחזר בצורה הזאת, עדיין מעדיף את הצורה הקצת יותר רכה של הממיר שלי, אבל זה כבר הרבה יותר בכיוון, ועדיין אפשר ליהנות מכמה שיפורים שיש בשיחזור של ה- 25 כמו הרגשת ה"חיות".
הלאה לקליבורן במוסקבה, שבשעה שאני מקליד שורות אלו בדיוק מסיים את הרפסודיה של רחמנינוב לנושא של פגניני. יש כאן הרבה ממה שאהבתי בפעם שעברה, הפסנתר עדיין נשמע לי יותר חי וריאלי ופחות "תקופתי" (עד גבול מסוים כמובן), אבל אני די בטוח שכלי הקשת עליהם הלנתי בפעם שעברה קיבלו קצת יותר גוונים. אז אם נחזור לסרגל הוירטואלי, פה אני מודד 2/2.5 שנתות.
אוקי, אני מרגיש מוכן להתקדם לבדיקות שלא יכולנו לעשות על המיוזיקבוק 10.

המרה ל- DSD


אחד מהפיצ'רים החדשים במכשיר הינו אפשרות ההמרה ל- DSD. מה זה אומר? פשוט להמיר כל מקור PCMי ל- DSD (עד 48khz ל- x128 ומעל ל- x256) ולהשתמש בכניסות המתאימות של צ'יפ הדאק (וולפסון) כדי להמיר לאנלוג.
אנחנו רגילים לשמוע על מצב הפוך, המרה של DSD ל- PCM מסיבות כאלו ואחרות, אך כאן כאמור מדובר דווקא על המרה של PCM ל- DSD.
מה זה עושה לסאונד? ננסה לבחון...

Lindemann musicbook:dsd 25


במשך זמן הסקירה יצא לי לבחון את אופציית הריסמפלינג הזאת על מספר אלבומים, אך בבואי לכתוב את החלק הזה בסקירה נמשכתי לחזור לראשון עליו בחנתי את ההבדל, סינטרה בסיזרס, השלישי במקבץ לאס-וגאס.
גם מי שלא מכיר או זוכר את ההוצאה הזאת ספציפית, בטוח מכיר משהו של סינטרה + תזמורת מוקלט בחי. כך עם הצחוקים בין הטרקים, סיגריות, התרחקות מהמיקרופון וכו', אך כאן זה בשנת 82 כשהוא בשנות השישים המאוחרות לחייו...
אז למי שעולה מחשבה רומנטית בראשו שהמרה ל- DSD תעשה לסאונד משהו פלאי וקסום ותהפוך פחם לזהב שישכח מזה. זה לא עובד ככה.
מה בכל זאת? ובכן, זה קודם כל נשמע לי קצת יותר "רך" דינמית (יש שיקראו לזה יותר דינמי ויש שיקראו פחות, יש לנו בעיית מושגים רצינית בתחום הזה), אני אוהב את זה, זה לדעתי יותר דומה למציאות משחזור ה"הי-פי" הרגיל שלנו.
חוץ מהעוצמות גם תמונות הסטראו (אימג') מרגישות לי יותר רכות ו-"fussy" אבל בזכות כך גם קצת יותר תלת מימדיות. התכונה הזאת מזכירה לי קצת את המרנץ שבזמנו סודרי אירגן לי לשמוע, רק ששם זה הלך לאיזשהו קיצון שדי הפריע לי וגרם להכל להישמע מלאכותי, פה מדובר ברוב המקרים על ניואנס.

רציתי למצוא מקום בו ההמרה הזו עושה לא טוב, וגם רציתי לבדוק אותה על רזולוציה גבוהה יותר, מצאתי את שתי בקשותי ב- Little Crimes. התחלתי בהאזנה רגילה לאלבום (וזאת הפעם הראשונה שאני מאזין לו עם המיוזיקבוק) עדיין הייתי על המרה ל- DSD מהבדיקה הקודמת רק שהתצוגה מראה כעת 256 (כאמור עד 48khz ממירים ל- DSD128 ומעל ל- 256).
הטרקים הראשונים עברו בלי דרמות מיוחדות, ב- Can't Help Falling (תכלס מין מדלי עם Beyond the Sea) בפזמון הראשון הרגשתי עומס, מן רוויה מעיקה כשמליסה מרימה את קולה. האמת שחשבתי שב- Native זה יהיה יותר גרוע, העברתי לשמוע, ולא. דווקא ההיפך. אומנם מורגש כאילו יש לכאורה יותר גבוהים אבל הם יותר פתוחים ומשוחררים, והרוויה הזאת קצת פחות מורגשת.
(אגב יש באלבום, ואפילו בטרק הספציפי הזה, מקומות שונים בהם כל שיטה נשמעת לי עדיפה. בגדול אני מעריך שאם הייתי בעל המכשיר הוא היה אצלי בדר"כ על המרה פעילה, אבל ממש לא אתפלא אם מישהו יעדיף את ה- native).

Lindemann musicbook:dsd 25


סטרימר מול מחשב:


כדי להשוות את הסטרימר למחשב עברתי בהתחלה על מספר אלבומים שניגנו בימים האחרונים בפלייליסט, ודגמתי אותם בשתי האפשרויות. כלומר התחלתי עם המחשב, שמעתי טרק, תוך כדי שהוא מנגן חיפשתי אותו בתוכנת השליטה של הסטרימר, לקראת תום הטרק (או בנקודה אחרת בה החלטתי) לחצתי פליי מה שמעביר את הכניסה אוטומטית לסטרימר והוא מתחיל לנגן. כדי לחזור חייבים לעצור (סטופ) אחרת הכניסה תמשיך לחזור לכאן כל כמה שניות.
האזנתי אם כן בקונפיגורציה המסורבלת הזאת לכמה טרקים מכמה אלבומים, לראות אם אני מוצא הבדל משמעותי. ולא. כצפוי לרוב לא היה הבדל משמעותי, בואו נאמר הבדלים שהרגישו שיכולים בשקט להגיע מסוגסטיה ולא מהבדל בפועל.
הטרק הראשון שגרם לי לחשוב "רגע, לא יכול להיות" היה I'll Close My Eyes מ- Blue's Mood של מיטשל. חזרתי על ההשוואה אולי 15 פעמים, ולמרות שכמו שתמיד קורה, אחרי יותר מידי השוואות הצלילים מתחילים להתערבל והכל מתחיל להישמע אותו הדבר, אני חושב שתפסתי את מה ששמעתי בשניות הראשונות.
האמת שזה מתאים גם להבדלים הקטנים ששמעתי באלבומים הקודמים, פשוט פה זה היה יותר מוחשי.
הטרק מתחיל בצורה הירואית ומרשימה בשני המקורות, הפסנתר הקליל משמאל (קלי) מול העומק והרוחב של תשתית הבאס (ג'ונס) והסוכריות שמפזר למעלה ברוקס על התופים.
כשמיטשל מגיח תוך כמה שניות ממרכז הבמה פה חשתי בעיקר ההבדל. עם הסטרימר הרגשתי שהוא משתופף ואולי כלוא במרחב הסאונד שהגדירו שלושת הכלים בשניות שלפני שנכנס. דרך כניסת ה- USB הוא פינה לעצמו מקום, ונסק לגובה (פיזית וטונאלית) כפי שהייתי מצפה שיקרה עם כלי נשיפה בסיטואציה כזאת. אחרי שנסגרתי על הנושא הזה והייתי פתוח לשמוע עוד דברים, הרגשתי שגם הפסנתר, אפילו מהשניות הראשונות הרגיש יותר "פעמוני" בכניסת ה- USB וקצת יותר סגור עם הסטרימר.
עד כמה ההבדלים האלו מוחשיים? לא במיוחד אם להודות באמת. אם לנסות לתת סדר גודל, אז בערך כמו ההבדל בין תוכנות ניגון שמשתמשות באותן הגדרות. כן, יש הבדל והוא קונסיסטנטי, אבל חלק לא מבוטל ממה שאנחנו שומעים הוא לא יותר מסוגסטיה. אז הייתי אומר שההבדל פה הוא בערך כמו בין JRiver ל- HFMC או Foobar ל- HFMC, אבל כנראה קצת פחות מ- Foobar ל- JRiver שנמצאות בצדדים מנוגדים של הסקלה (לפחות בגרסאות שאני בדקתי, וזה היה כבר מזמן).

Lindemann musicbook:dsd 25


CD


טוב, הדבר האחרון שנשאר לנו לבדוק הוא כונן ה- CD המשולב במכשיר. זה, אני מודה, לא משהו שאפילו ניסיתי לפני שהגעתי לנקודה האחרונה בסשן ההאזנה (שלא לדבר על להאזין לו ארוכות). אבל עכשיו יש הזדמנות לפשפש קצת בערימת הדיסקים ההולכת וגדלה (כמה מאות) שנמצאת על ארוניות הדיסקים משום שאין כבר מקום על המדפים. כשקלטתי את הוואהן הזה בזוית העין היה לי ברור שאין לי ברירה אלא לבחור אותו.
טוען אותו לנגן, פליי, וואללה נשמע יופי, אבל מה זה בעצם אומר לי בעצם? אני לא חושב שאי פעם שמעתי אותו על נגן ה- CD שלי. טוען לנגן שלי כשהוא מחובר למיוזיקבוק ב- SPDIF, אוקי, סבבה, הבנתי.
מה שאני הכי אוהב בנגן שלי זה שיש לו איזשהו צליל סוליד/אטום/מוחשי ביחס להרבה מקורות אחרים, כולל המחשב שלי, ובאמת ההשוואה בין שני הנגנים הזכירה לי את ההשוואה האחרונה שעשיתי בין הנגן שלי למחשב (זו היתה ממש מזמן אגב).
הנגן של המיוזיקבוק היה יותר אוורירי ומשוחרר ושלי הרגיש יותר סוליד ו"איטי". אוקי, אבל יש בעיה.
קצת רימיתי, ולפני שטענתי את וואהן בטיבולי, העברתי את הדיסק שהיה ב- MBL למיוזיקבוק והאזנתי לכמה טרקים. שם שמעתי משהו שלא ממש בא לידי ביטוי בבדיקה שתיארתי מעלה.
האלבום של וואהן בטיבולי זאת בעצם הופעה חיה, ולמרות שיש שם קטעים מסוימים שמוקלטים ממש יפה, זה לא שיא האיכות ויש בעיות פה ושם. בנוסף, בגלל הסביבה, זאת לא יכולה להיות הקלטה ממש שקטה (אלא אם עיבדו אותה למוות). הדיסק הראשון שהעברתי היה הקלטה אולפנית, והרגשתי מן "שקט" מופתי בניגון דרך המיוזיקבוק (למרות שהכונן עצמו מרעיש קצת :) ) וזה גם ביחס לנגן שלי שבעצמו מרגיש לי בדר"כ יותר שקט מאלטרנטיבות אחרות.
אם כך הייתי מגדיר את נגן הדיסקים של המיוזיקבוק כדי דומה לצליל של מחשב, אוורירי ומשוחרר (זה לא בדיוק בתחום הטונאלי, לא קשור לגבוהים או נמוכים. מי שהשווה פעם מחשב ל-CD טוב של פעם בטח יודע למה אני מתכוון) אבל יכול להיות שיש לו איזה טריק בנושא ה"שקט". לא ברור לי איך ולמה, אבל זה מה ששמעתי, והזמן לא מאפשר לי לחקור את זה עכשיו לעומק.

ייאללה, אם כבר אז כבר
יחד עם המיוזיקבוק 25 רועי הביא לי גם את אחד המגברים מהסדרה, ואמר "אם יצא לך נסה לשמוע אותם יחד". לקחתי אותו אבל אמרתי לו באותו רגע שהסיכוי שאעשה זאת הוא קלוש, לא רק שאין לי זמן, אני גם שונא לנתק דברים מהמערכת שלי, ועכשיו כשאני כבר לא כותב סקירות באופן תדיר הפכתי למפונק...

אך במשך תקופת הסקירה הוא שאל אותי על זה כמה פעמים (והתשובה היתה כל הזמן - לא, מצטער לא הספקתי) וניסה לשדל אותי לעשות זאת. במין סנוביות אודיופילית חשבתי לעצמי, יאללה, מה כבר המגבר הזה יכול לעשות שיעשה עלי רושם כלשהו כשאין לי אפילו זמן להאזין לו ברצינות.
בסוף, לפני סשן הצילומים שגם ככה תמיד מייצר לי בלאגן בבית, חיברתי את המגבר עם כבלי רמקול פשוטים (הוא לא תומך בספיידים רק בננות) אז גם לא הייתי צריך לפרק הרבה, והשקעתי איזה שעתיים של האזנה לסט (כשה- 25 משמש כקדם כמובן).

אני לא אוהב לצאת במסקנות בלי לבדוק כמו שצריך, ופה בקושי התחלתי לבדוק, אבל אגיד דבר אחד. הבנתי למה רועי כל כך רצה שאשמע אותם ביחד. השילוב מאוד הפתיע אותי לטובה אבל פה אסיים.

Lindemann musicbook:dsd 25


סיכום


יצא שאהבתי את המיוזיקבוק 25 בגרסתו החדשה באופן משמעותי יותר מאשר את ה- 10 בגרסתו הקודמת. יותר מהכל בגלל שחתימת הצליל שלו כבר הרבה יותר קרובה לטעם האישי שלי (את הקודם הגדרתי "מודרני", לזה מבחינתי יש "טאץ'" מודרני), שמחתי על הגיין הסטנדרטי יותר (וניתן לכיוונון), ונהניתי מהפיצ'רים הנוספים שהוא כולל כמו נגן התקליטורים, הסטרימר (עוד קצת על זה מייד) וחיבור ה- USB.

תוספת אפשרות ההמרה ל-DSD, שמהווה כנראה את עיקר נקודת המכירה של הסדרה החדשה, הייתה נחמדה, וכפי שכתבתי איפשהו במהלך הסקירה כנראה שאם הייתי בעל המכשיר הייתי מפעיל אותה. אבל לא הרגשתי שהיא תורמת לאפקט דרמטי במיוחד. כניסת ה- USB והסאונד באופן כללי היו מבחינתי שידרוגים הרבה יותר חשובים.

במהלך הסקירה שלפתי המון טרוניות לגבי תפעול הסטרימר והאפליקציה. אני עומד מאחורי מה שכתבתי, אבל חשוב להבין שמה שכתבתי נכון לכל סטרימר UPNP שנתקלתי בו עד היום. זה כנראה מה שיש לטכנולוגיה הזאת להציע לנו בעת הזאת. מי שמעוניין לעבוד עם סטרימר UPNP (הרוב המוחלט הם כאלו) יתקל במכשולים האלו, אבל בואו לא נשכח שסטרימר מציע גם שלל יתרונות לעומת מחשב. והסטרימר הספציפי הזה מציע גם כמה פיצ'רים לא טריוויאליים כמו אפשרות לחיבור כוננים קשיחים/DoK, וניגון ישירות מטידל.

המיוזיקבוק 25 נמצא כבר בקטגוריית מחיר שונה מאחיו ה- 10, ושניהם נמצאים באזור הכי תחרותי בתחום שלנו (ממירים/דיגיטל). אז כן, במחיר הזה רובנו לא יתייחסו לרכישה כזאת כמו עוד גבינה בסופר, אבל כשעושים שקלול של כל מה שמקבלים כאן (נזכיר בקצרה, קדם + כניסות אנלוגיות, ממיר כולל USB, יציאת אוזניות, נגן תקליטורים, סטרימר רשת [חוטית ואלחוטית] + איחסון מקומי וניגון ישירות מטידל), ועוד באריזה קטנה ואסתטית, אפשר להבין על מה משלמים.
נוסיף את הניסיון הקצר והמוצלח שלי עם שילוב של מגבר החברה, ויש פה בהחלט במה להתעניין למי שמחפש את הסטאפ המינימליסטי בגודל ובסיבוכיות (ובמחיר ?) בלי להתפשר על פיצ'רים וסאונד.

Lindemann musicbook:dsd 25


נתונים טכניים (כפי שמפורסמים באתר היצרן):

*** לא מעודכנים נכון ליום יציאת הסקירה



סטאפ בחינה והשוואה


מקור: MBL 1531, MBL 1611, PC based Music Server,M2Tech hiFace Evo, Lenco L70, Denon 103R
הגברה: MBL 8011S
כבילה - חשמל: Siltech Ruby Hill II, MBL, Elrod
כבילה - סיגנל: Siltech Compass Lake, Siltech Prince, Siltech i770, Siltech Golden Eagle II, Purist Ultimate USB
טיפול חשמל: Isotek Orion
סטנד: Finite Elemente Pagode Master Reference
רמקול: WLM La-Scala


מחיר: 24,250 ש"ח
יבואן: kodo audio


Lindemann musicbook:dsd 25



cron

hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות