עכשיו 20/07/17 21:25

פורסם: 19/11/15 14:16 ע"י aloni


Lindemann musicbook 10



Lindemann musicbook 10


לא תאמינו מה הכנתי עבורכם היום. וואו, סקירה של ממיר... מזמן לא היתה לנו כזאת :)
אבל לפחות נגוון עם מותג שעוד לא הופיע אצלנו, ואף מגיע מיבואן חדש בגזרה (קודו אודיו) ונחמד במיוחד.

האמת שלקרוא למוצר הזה דאק לא עושה לו צדק, ונראה שזה משהו שאנחנו צריכים להתחיל להתרגל אליו משום שהזן הזה הולך ומתרבה ברחבי עולם האודיו, אבל לפני שנרד לפרטי ה- musicbook (מעכשיו, במחילה, גם מיוזיקבוק) כמה מילים על החברה.

למען האמת מעולם לא הייתי ביחסים קרובים במיוחד עם המותג הגרמני. נפגשנו בתערוכת מינכן מן הסתם (לדוגמה כאן) אבל אלו יותר יחסים של "שלום – שלום", לא שמעתי שום רכיב מהתוצרת על הסטאפ שלי עד כה.

אם תבקרו באתר היצרן תראו שמשהו קרה. לא עוד קופסאות גדולות (כמו שניתן לראות בלינק מהתערוכה) במקומן מקורות משולבי קדם מגבר בשסי אלומיניום קטן יחסית ומגברי Class D (בקופסאות זהות עד כמה שיכולתי להבחין).
זהו.
אני מניח שזה אומר משהו על התפיסה של החברה את הדור הבא של האודיופיליה, אבל אני אשאיר את ההסברים ליצרן והיבואן, ואנחנו נתרכז במוצר שלפנינו, אז בואו ניגש לעבודה.

Lindemann musicbook 10


musicbook 10


אני מתייחס למיוזיקבוק כדאק, והוא אכן מסוגל להמיר אותות דיגיטליים החל ב- USB אסינכרוני (תומך עד רזולוציית DXD וכן DSD), כמו גם ארבע כניסות SPDIF לאנלוג סינגל אנדד על RCA ומאוזן על XLR.

אך הוא גם יודע לייצא את אותם אותות לשתי יציאות SPDIF (לדוגמה כדי לחבר DAC חיצוני או להקליט), וכן בעל שתי כניסות אנלוגיות סינגל אנדד על RCA.

שילוב ווליום קונטרול (אנלוגי!), בלאנס קונטרול (שמאל ימין) ושלט מלא, אומר שהוא יכול לשמש כקדם מגבר לכל דבר ועניין.
והנה בונוס, גם מגבר אוזניות בילט אין.

Lindemann musicbook 10


למרות הפורם-פקטור הקטן יחסית, לא הרגשתי צפיפות באחורי המכשיר, וכל מה שרציתי לחבר התחבר בקלות ובלי קושי למצוא כל דבר.

ברמה הויזואלית המיוזיקבוק הוא מכשיר נאה מאוד לטעמי (לא בטוח עד כמה התמונות פה עשו עימו חסד).
הבחירה הכי גאונית של המתכנן הוא הפאנל הקידמי השחור. בפועל חלונית התצוגה די קטנה, אבל בגלל הקונטרסט המצויין שלה (נראה לי כמו OLED אבל לא חותם לכם) אלא אם ממש ניגשים לחפש לא רואים היכן היא מתחילה והיכן מסתיימת.
זה מייצר פרונט פאנל יפה ויוקרתי, שמשלימים אותו יופי גלגלת הבחירה המשוננת מימין, כפתור ההדלקה השקוע וחריטת הברנד בחלק העליון.

לא יצא לי לעבוד הרבה עם השלט, אבל כשכן שיחקתי איתו גם הוא הרגיש איכותי, עם מראה משלים של אלומיניום ושחור מבריק.

Lindemann musicbook 10


אני מנסה קצת לחסוך במילים כי יש לנו סעיף סטאפ די ארוך, אבל לפני שנסיים בואו נזכיר בקצרה את הדגמים הנוספים בסדרת המיוזיקבוק.
המיוזיקבוק 15 זהה ל- 10 מושא סקירתנו, בתוספת טרנספורט CD.
המיוזיקבוק 20 מחליף את כניסת ה- USB בכניסת רשת (חוטית ואלחוטית) שהופכת אותו לסטרימר UPNP (בנוסף להיותו דאק וקדם, רק בלי USB)
המיוזיקבוק 25 כנ"ל בתוספת טרנספורט CD

(בסדרה גם שני מגברים, ה- 50 וה- 55, שניהם Class-D)

Lindemann musicbook 10


סטאפ


יש מכשירים שמתלבשים לי על הסטאפ יופי בחיבור ראשון, ויש כאלו שדורשים ממני קצת עבודה וסבלנות. אם אתם קוראים קבועים של המדור בטח כבר הבחנתם בשני הסוגים.

הרומן עם המיוזיקבוק התחיל די בקרירות. תרתי משמע.
אני אף פעם לא מתייחס לצליל ראשון, או לפחות משתדל שלא, וקצת אחרי שקיבלתי אותו, חיברתי את המיוזיקבוק לסטאפ, המשכתי את ניגון הפלייליסט וחזרתי לעבודה בחדר.

זה ניגן כך כמה ימים, כשמידי פעם כשאני באזור הסלון או המטבח אני מטה אוזן להאזין קצת יותר בריכוז. לא התלהבתי וגם לא נשמע לי נורא. עד שהשוותי, גם לממיר שלי וגם לממירים אחרים שיש והיו לי פה.
לא טוב.
מצ'עמם, קצת אנליטי, קצת מתכתי.
משאיר את זה שיעבוד.

אחרי זמן מה (אני כבר לא זוכר אם זה היה שבוע או שבועיים מהחיבור הראשון, זה היה כל כך מזמן) תוך כדי שאני מסתובב באזור הסלון אני אומר לעצמי "או, משהו קרה".
התיישבתי להאזין, ואכן, כבר מרגיש הרבה פחות משעמם, והרבה פחות אנליטי, שלחתי לקודו (רועי) הודעה השואלת האם זה מכשיר חדש שעוד לא עבר הרצה. מסתבר שאכן כך.

עזבתי אותו לנפשו עוד כמה ימים, עד שהייתי בטוח שאני כבר לא שומע הבדלים בסאונד בין הימים. ולמרות שעכשיו זה כבר נשמע נורמאלי - לא מתכתי, כן חד יחסית, לא אנליטי, כן נקי יחסית, לא הייתי מסופק.
הרגשתי שהמכשיר יכול יותר, ובראש היה לי מקרה ה- HD25 וכבל החשמל. החלטתי שלפני שאני מתחיל את הסשן אעשה עוד כמה נסיונות.

ואכן, איך שחיברתי את אותו כבל נחושת (זול יחסית) שהציל את ה- HD25 המיוזיקבוק החל לנגן כמו שציפיתי ממכשיר במחירו. במקרה בגלל עניינים לוגיסטיים הוא גם לא חובר לפילטר החשמל בשלב הזה, אבל לא נראה שזה מה שגרם לשינוי.
שלא יהיו טעויות, הוא לא שינה את עורו, הוא נשאר מפורט, דינמי ו"מודרני", אבל עכשיו זה היה עם חן, עכשיו יכולתי להתחבר באמת למוזיקה (גם אם סגנון הסאונד הזה פחות מדבר אלי כפי שיודע מי שהספיק להכיר קצת את טעמי).

זהו, כאן סיימתי את פרשת הסטאפ ויכולתי סופסוף להתחיל את סשן ההאזנה (בסוף השבוע שאחרי).

Lindemann musicbook 10


סשן האזנה


Tierney Sutton – I’m With the Band
מהניסיון שתואר בחלקו בסעיף הסטאפ והימים הארוכים שהאזנתי למכשיר לפני שהתחלנו את הסקירה בפועל היה לי ברור איזה סוג הקלטות הוא יאהב. Telarcים כמו של הגברת סאטן בהחלט עמדו בקריטריון שדמיינתי, וכעת כשאני מאזין בפועל ההימור מסתבר כמוצלח.
ההקלטות של סאטן תמיד על הצד הכבד, הקלטות טובות, ובלי טרבל משתולל, ובשילוב מכשיר בעל סאונד "מודרני" אתה מקבל את הטוב מכל העולמות.

יש לך גם את הבסיס המלא שעוטף וממלא את החדר כשצריך, וגם את הפירוט, הצלילות, המהירות והשקיפות בקול הזמרת והפרקאשנס הגבוהים.
קל להבין את המילים, קל לזהות את טכניקות השירה שלה, אבל התוצאה דווקא לא אנליטית. בשביל שזה יהיה אנליטי הייתי צריך להחליף עוד איזה רכיב או שניים לסגנון הסאונד הזה, ואז בטח הייתי מגיע לשם.

עד פה הכל צפוי, יכולתי לכתוב את הפסקאות האלו לפני שהתחלתי להאזין והן היו מתגשמות. משהו בכל זאת הפתיע אותי, מין סוג של "דרייב" שלא ציפיתי לו. אל תבינו לא נכון, לא מדובר בכוחניות (סטייל W4S) זה דווקא מכשיר בכלל לא כוחני, זה דרייב מוזיקלי שמעניק אנרגיה של צפייה/האזנה ב/להופעה החיה (ודי מדהים שהיא סאטן מסוגלת לשיר ככה בחי).
אני מעריך שיש קשר לא קטן לגיין הגבוה (יהיה מפורט בטח בסוף הסקירה, אבל 2.5V אם אני זוכר נכון, שמרגישים אפילו יותר), אבל כאמור הגיין הזה לא מגיע באלימות או כוחניות, אלא בזרימה שוטפת.

Eva Cassidy – Live at Blues Alley
וכדי לייצג את הצד השני של הספקטרום אני מייבא את האלבום הזה של קאסידי מהדיון בסקירה הקודמת. עם ממיר כזה אני לא יכול להתעלם מהילת הטרבל, לא בגלל שהיא קשה או לא נעימה, דווקא פה לא קיימת הבעיה הזו, אבל אין פה גם שום הסתרה או עידון שלה והיא חשופה ובולטת הרבה יותר מבממיר שלי כדוגמה.

זה לא כזה מפריע, זה עדיין אלבום מאוד יפה, וכמובן שאפשר להנות ממנו, מאוד, אבל מודעים יותר לבעיה הזאת בהקלטה (אם אפשר לקרוא לזה בעיה, אני מעריך שזאת החלטה מכוונת).

אוקי, אבל חוץ מאותה הילה, מה עוד אפשר ללמוד על הביצוע של המיוזיקבוק באלבום הזה...
יש תחושה מאוד "חיה". גם בהקשר הטונאלי, גם בהקשר הדינמי. גיטרות חשמליות, פסנתר, מייצרים סאונד מהיר וישיר, יוצא החוצה ולא מקופל לתוך הבמה.
עכשיו נשאלת שאלה לגבי הבאס, בהנתן התכונות שציינו, אם הוא לא מספק הסאונד יהיה רזה ומעצבן. אז למרבה המזל לא. מבחינה כמותית יש כאן מה שאני מצפה. לא סגנון הגל ולא הסגנון הדק והסכיני, משהו באמצע. מה שכן, לפחות באלבום הזה, יש תחושה שהבאס קצת יותר איטי, או לא מקבל את אותו טיפול דינמי של התדרים הגבוהים יותר. אבל זה יכול להיות גם עניין בהקלטה או בסטאפ שלי שפשוט יותר נחשף עם הממיר הזה.

Van Cliburn – In Moscow
האמת שהתכוונתי לשים פה אלבום אחר, אבל איכשהו הקליבורן הזה השתחל ברנדום, ולא יכולתי להפסיק אותו.
אומנם הופיע כמה פעמים בסקירות שלי, ובעצמו אחת המתנות הגדולות שיאירג'אז מכובדנו העניק לי מבחינה מוזיקלית, אבל אין לי שום בעיה עם זה, מגיע לו להופיע לפחות עוד עשר פעמים.
מצחיק שאת הרפסודיה, או לפחות חלקים ממנה, יצא לי לשמוע עשרות רבות של פעמים בשנים האחרונות, משום שהטרקים הקצרים נוחים מאוד לבדוק כל מיני תכונות ב- HFMC בזמן הפיתוח, אבל זה דווקא לא קרה עם האלבום הזה, ואולי חבל, משום שכל פעם שהוא מנגן אני חושב לעצמי שאני צריך לשמוע אותו לעיתים יותר תכופות (לדוגמה כרגע בזמן העריכה, אחרי שקראתי את הפסקה האחרונה, חייב להוסיף אותו לפלייליסט).

אבל הסיבה שהחלטתי לשבץ את האלבום בסקירה היא לא רק כמה שהוא יפה, אלא שכאן הרגשתי שהמיוזיקבוק נתן ערך מוסף גדול במיוחד.
תמיד אהבתי את ההקלטה הזאת, הרפסודיה בכלל (לא קונצרט חי עד כמה שהבנתי) אבל איכשהו גם הקונצ'רטו מוקלט יותר טוב ממה שהייתי מצפה מרוסיה של תחילת שנות ה- 70. אך האזנה בממיר כמו המיוזיקבוק בכלל נתן לה מימד חדש.
גם על הממיר שלי היא נשמעת מצוין לטעמי, אבל לפסנתר, שהוא כמובן השחקן הראשי פה, יש סאונד קצת "תקופתי" אני קורא לזה, קצת מזכיר הקלטות של פסנתרים מפעם, טיפה עמום אבל עם הרבה מיד.

פתאום דרך המיוזיקבוק התחום הגבוה קיבל בוסט וההקלטה נשמעת יותר מודרנית, והפסנתר יותר ריאלי. הפרזנטציה גם קצת יותר קדמית, ובכלל כאילו האלבום קיבל חיים חדשים.
אבל כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם, כאשר יש שינוי גדול בסאונד חייבת להיות גם תכונה שתהיה פחות מחמיאה, לפחות בהשוואה, כאן אלו היו הטקסטורות והגוונים של כלי המיתר. לא קריטי, לא דרמטי, אבל אציין בשביל שתרשם איזו טרוניה אחת לפחות.

אוזניות


אתם יודעים שאני לא כל כך אוהב לבחון מוצרים עם אוזניות (משום שאני לא כל כך אוהב להאזין עם אוזניות), אבל ה- 598 וה- HD12 קצת גרמו לי לשנות את דעתי, ולאט לאט אני מתרגל. גם הפעם הייתי מוותר על זה, אבל בשלב הזה אני עוד לא בטוח שיצא לי לבדוק את המיוזיקבוק כקדם מגבר, אז חשבתי שלפחות את הבדיקה הזאת, היותר פשוטה, כן אעשה.

אז גישה מהירה לחדר העבודה, וה- 598 מחוברות למיוזיקבוק. קודם כל בדקתי שה- fixed volume שהגדרתי בחיבור למערכת לא משפיע על האוזניות, ואכן כך, הם התחילו בווליום נמוך עליו ניתן לשלוט עם השלט. אהבתי את תצוגת הווליום הגדולה בחלונית אגב.

אוקי, אני עובר במהירות על כמה קטעים מהסשן עד עכשיו ולא מתרשם במיוחד. נשמע בסדר, נחמד, אבל לא מלהיב אותי כפי שהתלהבתי עם ה- 12. אז אומנם זאת כנראה הפעם הראשונה שהמכשיר הזה חובר לאוזניות, אבל אולי זה בכל זאת אומר משהו... יש לי רעיון.

אני מחבר את ה- Pulse X שגם הוא לא עבד עם אוזניות יותר מ- 5 דקות בכל חייו, ומאזין. אוקי, זה יותר קרוב למה שאני מחפש, ואני יכול גם להגדיר כעת יותר טוב מה הפריע לי קודם. היתה חסרה לי חלקות (smoothness). אבל גם עם הפולס אני לא מתלהב במיוחד, אני שם לב שהגיין של המיוזיקבוק גבוה בהרבה מהפולס שהוגדר על התחום התחתון שלו. גם כשעליתי לרמה הגבוהה ביותר של הגיין בפולס, המיוזיקבוק הרגיש עדיין יותר חזק, אבל הסאונד של הפולס התחיל להיות דומה. מעניין.

חזרתי למיוזיקבוק ושמתי את Falling Faster Than You Can Run של ראת'ליף, כן, לא מספיק חלק אפילו גרייני הייתי אומר, קצת פחות נמוכים משאני רוצה, קצת יותר גבוהים משאני מעדיף.
קרה ונאלצתי לעצור קצת את הסשן ולטפל במשהו, וכשחזרתי האלבום היה כבר לקראת סופו, ווואללה נשמע שונה משעזבתי אותו...

אני מתחיל שוב מההתחלה, ומופתע כמה זה נשמע יותר חלק אחרי פחות משעה של עבודה.
עדיין האופי הטונאלי מאוד שונה ממה שאהבתי ב- HD12, אני מזהה את זה גם על אלבומים שאף פעם לא שמעתי על ה- HD12 כמו זה, ובטח בכאלו שכן שמעתי.
אבל כשבעיית הגרייניות נעלמה, זה כבר הרבה יותר נחמד. הסאונד יותר "מדויק" מ"מפנק", ומפנק זה מה שאני מצפה באלבום הזה, אבל זה לא אנליטי, לא בהיר, לא מעייף והאמת שדי מהנה.
יש לי הרגשה שאחרי עוד כמה ימים (או אפילו שעות) הייתי אפילו יותר מתלהב.

Lindemann musicbook 10



DSD


אנחנו חוזרים למדור הקבוע שלנו, עם החומרים הרגילים והמבחן הידוע. אבל הפעם המסקנות פחות חד משמעיות.
כזכור אני תמיד משתמש באלבום של שלבי לין כדי להבין האם הממיר מנגן DSD בצורה שונה משמעותית מ- הי-רז PCM. לשם כך יש לי כמה גירסאות PCM שהמרתי מקבצי ה- DSD, וגיליתי שיש ממירים בהם ההבדלים משמעותיים ויש כאלו בהם זה נשמע ממש אותו הדבר. לא הצלחתי עד כה לזהות איזה פרמטר טכני שיתן את התשובה בלי לבדוק עם האוזן.

אבל דווקא הפעם התשובה לא חד משמעית. מצד אחד הרגשתי ששמעתי הבדל מסויים, ובכיוון שזכרתי מההשוואות בעבר, אך מצד שני לא הרגשתי שהוא היה קריטי, ודי בטוח שלא הייתי טורח לבחור בין גרסה אחת לאחרת. חבל שאין לי כאן כרגע ממיר עליו קבעתי שיש הבדל קריטי להשוואה.

במקרה של נלסון, הבלוז ו"האמת המופשטת" ( :) ) היתה לי תשובה ברורה. אני מעדיף את הרד-בוק!
הגודל, העוצמה, והמלאות בתחום התחתון העניקו לי יותר הנאה.
לא כזה נורא אם החצוצרה קצת יותר גסה ממה שיכולה להיות.

כקדם מגבר


גם כאן המסקנות לא ממש חד משמעיות, וזה הגיוני מאוד. העקרון היה שהסטאפ קיבל יותר מהאופי של המיוזיקבוק, כלומר יותר נקי ומודרני ופחות רך וכבד. אבל מבחינה "כמותית" זה לא קרה ברמה שציפיתי.
היו מקומות שהופתעתי ממש לטובה, לדוגמה אני לא זוכר מתי Sea Change נשמע לי כל כך טוב, וממש לא היה חסר לי תחום נמוך.
לעומת זאת גטס ובארון שיצא לי לשמוע הרבה לאחרונה, נשמעו לי בינוני מינוס, ואלו דיסקים (תיקיות?) שממש נהניתי מהם לאחרונה.

עברתי גם על האלבומים שהופיעו עד כה בסשן, ושוב אין מסקנה ברורה. פה ושם הרגשתי שיש איזה שיפור ממה ששמעתי קודם, פה ושם היה חסר לי משהו. אבל דבר אחד בטוח, יהיה קשה להצדיק את המחיר היקר של הקדם שלי (שהוא בכלל ממיר כידוע) בהשוואה. אני מעריך שמה שהייתי עושה אם הייתי רוצה לחיות עם המיוזיקבוק כקדם, זה לשלב אותו עם מגבר בעל סאונד יותר שמן ורך (שלי הפוך אם כבר), וזה היה יכול להביא את התוצאה לכיוון שאני רוצה.

לא דיברנו פה על הכניסות האנלוגיות, וזה דבר חשוב כשבוחנים יכולת כקדם, אבל כל הזמן שהשקעתי בסטאפ די חיסל לי את הזמן (והסבלנות) לבצע גם את המבחן הזה, מקווה שתסלחו לי.

Lindemann musicbook 10


סיכום


אם היתה לי תחושה דומיננטית במשך התקופה שהשתמשתי (והאזנתי) למיוזיקבוק 10, היא שבעוד בדר"כ בתחום הזה יוצא לי להשתמש במוצרים שמגיעים ומתקדמים לאט לאט מהעבר, המיוזיקבוק כולו עם הפנים לעתיד.
זה מתבטא באיך שהוא נראה, איך שהוא מרגיש, מה שהוא יודע לעשות והסאונד שהוא מייצר.

הקופסא הקטנה והנאה גרמה לי כל יום לחשוב, יאללה, אחד כזה עם המגבר התואם יכולים להיות מערכת שלמה של מישהו. אנחנו עדיין יכולים להצדיק את הסטנדים העמוסים שלנו?
לא יודע, אני מניח שיעברו כמה שנים עד שנוכל לענות בכנות על שאלות כאלו.

עוד דבר שדמיינתי זה את ברקצ קורא למוצר הזה מוצר "לייפסטייל".
זה בוודאי לא "מוצר לייפסטייל", זה כן מוצר עם סטייל. אני לא חושב שהתכונות האודיופיליות שלו ניתנות לעירעור. יש שיאהבו יותר, יש שיאהבו פחות, כמו כל מוצר... מי שכנראה יאהב זה מי שאוהב סאונד בכיוון המודרני יותר. מפורט, מדויק, דינמי (יותר מיקרו ממקרו, אבל גם) ומסודר.

המיוזיקבוק חי בסביבה סופר תחרותית. כידוע מבחר הממירים היום הוא עצום, וזאת אחת הנישות היותר מפותחות בתחום שלנו. אך מלבד הסאונד, המראה ונוחות השימוש, המיוזיקבוק מביא לשולחן שלל פיצ'רים, החל מתמיכה מלאה בכל הרזולוציות הרלוונטיות היום, דרך קדם מגבר מלא ואנלוגי (כולל כניסות אנלוגיות) ועד מגבר אוזניות בילט אין.

כחבילה כזאת יש לו הרבה מה להציע, והינו שווה בחינה לא פחות מכל מוצר אחר שעולה בדעתי.

Lindemann musicbook 10


נתונים טכניים (כפי שמפורסמים באתר היצרן):


סה"כ עיוות הרמוני: פחות מ- 0.0005%
טווח דינמי: יותר מ- 125db
פילטר דיגיטלי: מינימום פייז
עוצמת יציאה אנלוגית: 2.5V
רזולוציות כניסה: עד 24/192khz בכניסות דיגיטליות, 32/384khz ו- DSD128 ב- USB
רזולוציה פנימית: 352.8/384khz ב- 32ביט
מידות: רוחב 28 ס"מ עומק 22 ס"מ גובה 6.5 ס"מ
משקל: 3.25 ק"ג

Lindemann musicbook 10


סטאפ בחינה והשוואה


מקור: MBL 1531, MBL 1611, PC based Music Server,M2Tech hiFace Evo, Lenco L70, Denon 103R
הגברה: MBL 8011S
כבילה - חשמל: Siltech Ruby Hill II, MBL, Elrod
כבילה - סיגנל: Siltech Compass Lake, Siltech Prince, Siltech i770, Siltech Golden Eagle II, Purist Reference USB
טיפול חשמל: Isotek Orion
סטנד: Finite Elemente Pagode Master Reference
רמקול: WLM La-Scala


מחיר מחירון: 16,500 ש"ח
מחיר השקה למזמינים עד סוף 2015: 14,850 ש"ח
יבואן: kodo audio




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות