עכשיו 16/12/18 08:44

פורסם: 31/03/10 22:57 ע"י aloni


נגן תקליטורים Electrocompaniet ECC 1



Electrocompaniet ECC 1


לפני כחודש סקרתי את המגבר המשולב של אלקטרו' ה- ECI 5, מי שהספיק לקרוא את הסקירה בוודאי הבחין שהתרשמתי ממנו ומהחברה מאוד לחיוב.
יחד עם המשולב המרשים התייצב בביתי ה- ECC 1, נגן התקליטורים המהווה את דרגת הכניסה לתחום הדיגיטלי של Electrocompaniet. הנגן זכה להשתדך למגוון סטאפים שביקרו כאן בזמן הסקירה, ביניהם, כמובן, ה- ECI 5.

בשלב הסקת המסקנות, וכן, אני יכול לספר כבר כעת שמצאתי ה- ECC 1 מעניין ו-"שונה", הבחנתי שזהו הנגן הטרנזיסטורי הראשון שזכה כאן למבחן עצמאי (ה- Sim Audio cd.5 וה- Primare CD31 נבחנו כסט עם מגבר משולב תואם).
זה די הפתיע אותי, וגרם לי לחשוב שהעובדה שהיבואנים שולחים לנו בעיקר נגנים משולבי שפופרות אומרת משהו על הלך הרוח של השוק המקומי ואולי השוק בכלל...
אך כמובן שה- ECC 1 יזכה כאן לביקורת אובייקטיבית מבלי קשר לגזעו, מינו ודתו. בואו נתחיל.

Electrocompaniet

(ציטוט מסקירת ה- ECI 5)

"חברת Electrocompaniet הנורבגית הינה חברה ותיקה שחצתה את ציון הדרך של 30 שנות פעילות כבר לפני כמה שנים טובות. ההתחלה הרומנטית היתה במימוש מגבר כח המנסה להתגבר על עיוות בשם Transient Intermodulation שהוצג בכנס AES על ידי ד"ר Matti Otala (אני אחסוך מכם את הסיפור המלא עליו אפשר לקרוא כאן. אגב, מזל טוב לאתר החדש שהושק היום ושבר לי את הלינק).

הצעד המשמעותי הבא בחיי החברה (אדמיניסטרטיבי, פרקטי וטכנולוגי כאחד) היה כנראה רכישתה ב- 2004 על ידי תאגיד Westcontrol העוסק בטכנולוגיה אנלוגית ודיגיטלית אך לתעשיה.
סיפור היח"צ גורס שמר Mikal Dreggevik מנכ"ל Westcontrol דאז, והיום מנכ"ל Electrocompaniet ומוביל את מחלקת המו"פ, היה לקוח ותיק ומרוצה של החברה במשך 15 שנה וכאשר שמע שהיא בשוק לרכישה חטף אותה.
אז הסיפור הזה פחות מעניין אותנו, מה שכן מעניין זה שעם מיזוג החברות יצאו לא פחות מ- 14 מוצרים חדשים, מספר אדיר לחברה בסדר גודל כזה."



ה- ECC 1



הנגן המוכר ביותר של אלקטרו' הוא ללא ספק ה- EMC 1 (או ה- EMC 1 UP בגירסתו השניה) שזכה לתהילה ממשתמשים ומבקרים כאחד. ה- ECC 1 הוא דגם הכניסה החדש (יחסית) ששואב את השראתו מה- EMC 1 אך כמובן מדובר בסדר גודל אחר של נגן.

ה- ECC 1 הוא נגן תקליטורים טרנזיסטורי (כאמור) מבוסס מגירה ולא Top Loading.
העיצוב, כמו שאר סדרת ה- Classic, כולל קופסת מתכת שחורה בעלת פרונט פאנל אקרילי שקוף בעל רקע שחור וברגי/כיתוב בצבע מוזהב (או נחושת/פליז).
כפי שציינתי בסקירת ה- ECI 5, יש שימצאו את העיצוב הזה שוויצי או מצועצע, אני סבור שהוא נאה מאוד.
במקרה של ה- ECC 1 המגירה מעט פוגעת בפאנל הנקי, במיוחד בגלל שהיא אוספת אבק בחריצים, אך לא בצורה נוראית.

Electrocompaniet ECC 1


מלבד המגירה נמצא בפאנל הקידמי כפתור הדלקה/כיבוי ראשי, חלון תצוגה כחלחל בצד השמאלי וארבעה כפתורי ניווט בצד הימני.
נתעכב לרגע על כפתורי הניווט שאינם כל כך טריויאליים לשימוש. כפתורי ה- skip ו- prev כמו ה- play נוחים ורגילים אך כפתור ה- stop משמש גם בתור eject בלחיצה ארוכה (מידי לטעמי) מה שמסבך מעט את התיפעול הנורמאלי.
מפתיע ביותר שגם דרך השלט שני הכפתורים האלו משולבים.

Electrocompaniet ECC 1Electrocompaniet ECC 1


Electrocompaniet ECC 1


המכשיר מבצע upsampling של החומר הדיגיטלי שנקרא מהתקליטור ל- 24bit/192khz ומומר לאות אנלוגי בעזרת שבבים של Cirrus Logic.
לא מצאתי איזכור למכניזם המדויק בו נעשה שימוש במכשיר, אך העובדה שהוא מסוגל לנגן קבצי WMA ו MP3 על גבי מדית DVD רומזת שמדובר במכניזם DVD :)
גם התגובות האיטיות יחסית מרמזות על שימוש במכניזם שכזה, איטיות התגובה היא תופעה נפוצה במכניזם DVD.

האמת שברמת נוחות השימוש, התגובות האיטיות הכלליות לא ממש הפריעו לי, זאת מלבד ההמתנה הארוכה לפתיחת המגירה וסגירתה, פעולות אלו היו קצת מעייפות.


לצפיה באתר vimeo


ברמת הפיצ'רים כבר הזכרנו את הפיצ'ר המיוחד מכולם והוא אפשרות קריאה של קבצים (כגון MP3) בנוסף לפורמט דיסק אודיו סטנדרטי.

ברמה הטכנית והחיבוריות ניתן להזכיר בניה בקונפיגורצית Full Balanced והגברת Class A. מה שאומר כמובן שמלבד יציאות Single Ended RCA נמצא גם יציאות מאוזנות בעלות קונקטורי XLR. לא אופציה סטנדרטית בנגן בדרגת כניסה.
יציאה דיגיטלית מסופקת רק בקונפיגורצית SPDIF קואקסיאלית.

Electrocompaniet ECC 1


Electrocompaniet ECC 1


סטאפ


בחנתי את הנגן במגוון סטאפים אך כולם בשילוב ה- WLM. השתמשתי באותו Furutech Reference III בגירסת XLR מסקירת ה- ECI 5, זאת כאמור צורת השימוש המומלצת על ידי היצרן והיבואן.

הסטאפ הראשי עליו נבחן הנגן הוא סטאפ ה- MBL המוכר (מפורט בסוף הסקירה), בנוסף אזכיר בסיכום בכמה מילים את השילוב עם ה- ECI 5.

Electrocompaniet ECC 1


סאונד


Chris Jones - Roadhouses & Automobiles
אני בדר"כ לא בוחן סטאפים עם האלבום הזה. הוא כל כך אודיופילי שהוא לא נותן מדד ל- "חיים האמיתיים".
אך הוא כבר היה "בחוץ" כי מישהו רצה לשמוע אותו כמה ימים לפני הסקירה, וקצת התחשק לי להתחיל בסאונד "בריא" כך הוא השתרבב בכל זאת לסקירה.

ואכן הגיטרות נתנו כצפוי בראש עם משקל וצלילות.
הצליל גדול, גם עוטף, אך בצורה מלאה ובשרנית ולא חלולה.
מה שקצת הפתיע אותי היא טיפת grainיות בקולו הגבוה ביותר של כריס, אך זאת בזמן ששאר הטווח הטונאלי של קולו נשמע מצויין.

הרגשתי שה- ECC 1 מעביר את האלקטרוניקה שלי למוד מעט כוחני. משהו במהירות שלו ובטונאליות שלו (המזכירה מאוד את ה- ECI 5 אגב) נותן את ההרגשה הזאת.
הפעם האחרונה שזה קרה לי היתה עם ה- Equitech לפני מספר שנים, כאן השינוי היה פחות עמוק וגם די אחר אך מפתיע לא פחות.

Estrela Morente – Celle Del Aire
נתקלנו באלבום בסקירה הקודמת על ה- V-DAC (אם כי, למען הסדר הטוב, למעשה זאת נכתבה קודם) קצת חומר רקע על האלבום ניתן למצוא שם.

החיספוס בקולו של ג'ונס גרם לי לחשוד בתופעת grainיות כוללת לכן בחרתי באלבום זה בו קולה של אסטרלה עולה גבוה תכופות.
אך דווקא באלבום הקשה הזה לא הצלחתי לזהות את אותו חיספוס, ההיפך, קולה של אסטרלה היה חזק, זך, וברור לכל אורך הטווח הטונאלי.
הלמות התופים בטרק השני היו נהדרות (התבטא בהרבה אלבומים להם האזנתי), הפסנתר מאוד דינמי ומרשים וקצת משך אותי להתייחס אליו יותר מאשר בהאזנה אופיינית לאלבום.

המכשול היחיד שמצאתי באלבום וגם הוא די מינורי, הוא רמז למעט מלאכותיות בתחום הגבוה ביותר, שם למעלה באמביאנס.
אני מניח שהוא נובע מה- Upsampling, אך לא ניתן להגיד שזאת מנת חלקו של כל נגן שעושה Upsampling. אולי במחיר הזה...

Anne Gastinel - Elgar Cello Concerto in E Minor
אתם יודעים שאני בדר"כ לא משלב אלבומים קלאסיים בסקירותי, זה לא משום שיש לי משהו נגד, ההיפך, למדתי אפילו לאהוב חלק מהז'אנר בזכות מאמציו הבלתי נלאים של אביעד לחנך אותנו :).
(על הזמרת והיצירה ניתן לקרוא בסקירתו המקיפה של אביעד)

וזאת בדיוק הסיבה שאני יכול לציין את האלבום הזה, החל מנקודה מסויימת בזמן הוא החל לרגש אותי עד כדי צמרמורת כשאני מאזין לו. מה שגרר אותי כמובן להאזין לו לא מעט.

כקונצ'רטו אפשר להגיד שזאת לא בדיקה אופטימאלית להפרדה בעומס, דינמיות וכו' אך זה לא ממש מדוייק.
יש כאן שימוש תדיר בקונטרסט שבין נגינת הצ'לו הבודד, להתקפה מצד התזמורת המלווה מה שמאפשר לנו לבדוק את שני המדדים (אם לא שקענו במוזיקה ושכחנו מהם).

אך נתחיל בצ'לו, זה התגלה כחלק וממכר כאשר הוא כמעט ואינו מאפשר לשבב רמז דיגיטלי לחדור לפרזנטציה.
וכאשר התזמורת נכנסת בכח, אז מציג ה- ECC 1 יכולת הפרדה מצויינת, ופה כוחניותו באה לביטוי מלא כשהיא מאפשרת לסטאפ להתמודד עם קטעים דינמיים אלו בצורה "מבהילה".

למרות שבצד הטונאלי ה- ECC 1 נותן קצת יותר דגש על הטווח הגבוה מאשר הנגן שלי, הכלים עדיין בשרניים יחסית והבמה לא קטנה כלל ואולי אפילו רחבה באופן יחסי למתחרים בקטגורית המחיר והטכנולוגיה.


Fresu & Caine - Think
את המלצותיו של יאירג'אז אני בדר"כ מעבד כפקודות יותר מהמלצות, לכן לא מפתיע ששני האלבומים מסקירתו של יאיר כאן, מצאו את עצמם אצלי חיש מהר. עוד פרטים אפשר למצוא בבלוג (אגב, אחלה פלייליסט כרגע).

החיספוס עליו דיברתי בתחילת הסשן דווקא התאים לחצוצרה של Fresu ובכלל לא הפריע, מידי פעם, בצורה מאוד לא פולשנית נותרה קצת הילה דיגיטלית באמביאנס שמעל לכלי.

כלי המיתר האורחים (והאמת שגם החצוצרה) נשמעו פשוט מצויין, מעט פחות בטונים הגבוהים ביותר שלהם מה שלא קרה תדיר במשך האלבום.

הפסנתר של קיין מעט מוסתר כאשר שאר הכלים מנגנים אך בסולואים הוא נשמע נפלא.

ה- ECC 1 מצליח להוציא מהטרקים את הסיפוריות והשוני האחד מהשני.

Jaimee Paul - At Last
At Last של הגברת פאול הוא מן הומאז' לסוג מוזיקה שאני אוהב במיוחד. הגברת הצעירה (טוב, כבר לא ממש צעירה, בת גילי) מחלקת כאן מחוות לזמרות הגדולות של הז'אנר בסטנדרטים מוכרים מאוד.

חיכיתי לנגן שירנדר את האלבום הזה בצורה מצויינת לפני שאביא אותו בפניכם. ואכן ה- ECC 1 עשה כאן עבודה מצויינת, למרות שהתרשמתי ממנו בעיקר בחומרים קצביים ו-"קשים".

ג'יימי שרה בסגנון Old School, היא לא מהמנסות להביא את הביצועים לתקופתנו, אך עדיין יש משהו מאוד שויצי ומלאכותי בביצועים שלה. אך לחיוב נציין שהמנעד הטונאלי שלה רחב בהחלט.

דרך ה- ECC 1 קולה של פאול צלול וברור. גם כשטיפסה גבוה במעלה הטווח הטונאלי לא צרמה ולא הציקה (ולא היה זכר לחיספוס החמקמק).
הפרזנטציה שהצטיירה היתה תלת מימדית והעמידה את פאול גבוה (פיזית) במרכז.

כלי הקשת אליהם אני בדר"כ לא כל כך מעניק תשומת לב נשמעו חלקים ורכים, וכן, הצליחו לגנוב את תשומת ליבי. הגיטרות לעומתם היו קצת חסרות פירוט באופן מפתיע.

Electrocompaniet ECC 1


סיכום


ה- ECC 1 הזכיר לי את ה- ECI 5 באופיו הכוחני והדינמי שאינו מאבד מהמוזיקליות, כנראה שמדובר בחותם הסאונד של החברה.
ברמות מסויימות הוא שימש כזריקת מרץ לסטאפ שלי והפך אותו ליותר מהיר ותגובתי.

יחסית לסטאפ שלי (שמכוון תמיד לצד הרומנטי) הוא הצטיין במיוחד במוזיקה שדורשת כח או מהירות, כן, אפילו רוק ואלקטרונית נשמעו בו מצויין, אבל חשוב לא פחות ביצועים שקטים ורומנטיים עדיין עברו בצורה מרגשת (אם כי אין מה לעשות, הם תמיד ישמעו יותר טוב על ציוד יותר "איטי").

תחילה האזנתי ל- ECI 5 ול- ECC 1 בניפרד, העובדה שיש להם מכנה משותף רחב גרמה לי לחשוד ששילוב של שניהם עלול להיות מוגזם. זה לא המצב, ולמרות שהם בעלי מאפיינים דומים השילוב לא מביא שום מאפיין לרמה מוגזמת או מעיקה.

עם זאת, אהבתי את ה- ECC 1 בעיקר על סטאפ רומנטי בעל צליל עבה ושמן. בסטאפ כזה המהירות והדינמיות שלו הביאו יתרון למגרש, ואפילו חסרונותיו הקלים בתחום הגבוה הוסוו עד כדי קושי ממשי לזהותם.

ברמת נוחות השימוש החיסרון העיקרי מבחינתי היה שהמגירה מסרבת להפתח מיד והעובדה שכפתור ה- eject משותף ל- stop. אפילו בשלט.

עדיין היה לי העונג להשתמש בנגן טרנזיסטורי שונה מאוד משלי למשך תקופה. מבחינתי לפחות, נגן CD טרנזיסטורי נותר אופציה טובה וראויה גם לנוכח גל השפופרתיים המציף אותנו.

נתונים טכניים


עכבת יציאה: 100ohm
מתח יציאת סינגל אנדד: 2.3V rms
מתח יציאה מאוזנת: 4.6V rms
רצפת רעש: קטן מ- -130db
הפרדת ערוצים: גדול מ- 110db
סה"כ עיוות הרמוני: קטן מ- 0.002%
מידות: רוחב 483 מ"מ עומק 385 מ"מ גובה 105 מ"מ
משקל: 9 ק"ג

סטאפ בחינה והשוואה


מקור: MBL 1531
הגברה: MBL 8011S, MBL 5011
כבילה - חשמל: ELROD & MBL
כבילה - סיגנל: Siltech SQ110, Furutech Reference III, Crystal Cables Ultra
סטנד: Finite Elemente Pagode Master Reference
רמקול: WLM La-Scala

מחיר : 15,900 ש"ח
יבואן: ארמה אודיו




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות