עכשיו 27/04/24 03:20

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 6 מתוך 16   [ 157 הודעות ]
עבור לעמוד הקודם  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 16  הבא
מחבר הודעה
 נושא ההודעה: Re: שרשור השירה העברית
הודעהפורסם: 05/01/15 00:28 
חבר האתר


הצטרף:
01/11/10 17:30

הודעות: 238
שרשור נפלא.
למדתי ממנו לא מעט
כיף (Y)


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שרשור השירה העברית
הודעהפורסם: 05/01/15 09:56 
חבר האתר


הצטרף:
08/12/10 10:11

הודעות: 1717
מיקום: מודיעין
אמיר גלבוע- בן דורם של משוררים שעלו בעליות הראשונות והחלו לפעול סביב שנות הארבעים. היה שונה מבני דורו בדרך כתיבתו אך מצא את מקומו במרכזם. זכה בפרס ישראל יחד עם יהודה עמיחי.

כחולים ואדומים / אמיר גלבע


שירתו של אמיר גלבע מקורית ומיוחדת ביחס לשירת בני דורו ובכלל. השפה השירית של גלבע יהודית מאוד – נוכחים בה בכל שלביה זכרי לשון, תמונות, דמויות, ביטויים וחלקי ביטויים שמקורם במקרא, בלשון התפילה, בפיוט, בספרות חז"ל, בקבלה ובחסידות. אלה נוכחים לא כמשנה סדורה אלא כשפה חיה היונקת ממעמקיה של העברית ועושה בה שימוש בלתי צפוי, אישי מאוד. חיים באר כינה את שירת גלבע "שירת איש יהודי".

שירתו המוקדמת הושפעה מהאקפרסיוניזם בשירה היידית ומהמודרניזם בשירה העברית. היא התאפיינה בתחושה חזקה של כוח שירי, ב"אני שר" עצום וחוזה חזיונות, ובפואטיקה "פרועה". גלבע כתב במבנים שיריים לא סדורים ובריתמוס חופשי, ושיריו התייחדו באסוציאטיביות ובמצלוליות חזקות ובעושר לשוני יוצא דופן. בשירתו המאוחרת התכנסו התפיסה ה"גדולה" של המשורר והשירה ככוח פועל בעולם למצבי נפש, לתחושת אובדן ולהתמעטות-התפרקות של ה"אני השר", הן כפרט, הן כמייצג של קולקטיב לאומי.


ההקשר ההיסטורי

אמיר גלבע (1917–1984) נולד בשם ברל פלדמן בעיירה רדזיווילוב שבחבל ווהלין, אוקראינה. מגיל צעיר הכשיר את עצמו לעלות לארץ ועלה בעלייה בלתי לגלית ב-1937 מבלי להיפרד מהוריו וממשפחתו. בארץ נדד בין יישובים ועבד במגוון עבודות. במלחמת העולם השנייה שירת כמתנדב ביחידות ההובלה העבריות בצבא הבריטי ובבריגדה העברית, והשתתף בפעולות להצלת שרידי המחנות באירופה. בתקופה זו נודע לו על מותם של בני משפחתו בשואה. שירו הראשון "כי אז אצעק" התפרסם ב-1941 בדפים לספרות שערך אברהם שלונסקי. ב-1942 הופיעה חוברת ראשונה של שיריו – לאות. גלבע פרסם קבצי שירה נוספים בשנות הארבעים והחמישים.

ב-1963 יצא לאור מבחר משיריו – כחולים ואדומים ובו גם מחזור שירים חדש: שלושה שערים חוזרים. ב- 1968 יצא מחזור שיריו רציתי לכתוב שפתי ישנים, שהיה בו מעבר מהפואטיקה של שירתו המוקדמת אל עבר שירה "פרומה" לחלוטין מבחינה ריתמית, לשונית ומבנית, הוא עירב יחד לשון פרוזאית והבלחות של ביטויים טעוני אילוזיות, ותיאר תהליכים של התפוררות המתרחשים על סף התודעה. הפואטיקה הייחודית לשירתו המאוחרת ניכרה גם בקובצי השירה שהוציא משנות השבעים ועד מותו.


רעיונות מרכזיים

השיר "אני עומד בחלון" ממחיש את השינוי שהתחולל בין שירתו המוקדמת של גלבע לשירתו המאוחרת. השיר התפרסם כחלק מהמחזור שלושה שערים חוזרים, ויש בו מעין תיעוד של המעבר משירה חזיונית, שמפעמת בה תחושה נבואית חזקה והיא פונה אל העולם שמחוצה לה ופועלת בו, לשירה הפונה לעולם של מראות פנימיים, כמעט בלתי נגישים. השיר נמסר בגוף ראשון מפי דובר, והסיטואציה הבסיסית שמתרחשת בו, כפי שניכר מכותרתו, היא של עמידה בחלון. הדובר מעיד על עצמו: "אני עומד בחלון ואיני רואה דבר", ואף על פי כן הוא מעלה לנגד עיניו חיזיון יפהפה, ספק תמונת שקיעה המתרחשת בעולם שמחוץ לחלון, ספק תמונה פנימית. מה מקור המראה? ומה הוא רואה? המראה עולה מטיפת טל שבעיניו: "אם מעיני לא נמוג עוד הטל" – זהו תיאור מטפורי של דמעה, של לחלוחית המייצרת ראייה.

הטל משמש לא פעם בשירת גלבע מטפורה ליצירה השירית. כך למשל בשיר "ברכת טל" הוא כותב: "תריסי כבר עמדו רווּחים / וחלונַי פתוחים / ועל האדן רסיסי טל / את שירי בבוקר כותבים". החיזיון עולה אפוא מתוכו, ומקורו ב"חומר" שנוצרים ממנו השירים.

העובדה שהחיזיון נובע מעולם פנימי ניכרת בתיאור המרחב: "בְּאֵין-מֶרְחָק מִכָּאן יִשְׂתָּרַע לוֹ כָּר / בּוֹ סְיָחִים שֶׁל זָהָב וְשֶׁל אֵשׁ / יֵחָפֵזוּן חִישׁ כְּרַצֵּי חַשְׁמַל". הוא מתרחש ב"אין-מרחק", וכמו כן הוא פנטסטי: הדובר רואה כר שרצים בו סייחים של זהב ושל אש. המראה עשוי כולו משברי פסוקים ומחלקי מקורות: "סייח של זהב" הוא צירוף שמקורו במדרש, וכך גם האש ורצי החשמל הנחפזים מצרפים חלקי פסוקים מספרי יחזקאל, מלכים ותהילים. מקור המילה "יחפזון" אמנם בתהילים, אבל היא מהדהדת גם את תיאור המלאכים בתפילת "נתנה תוקף". על פני אלה נוכחת כאן גם תמונה מהמיתולוגיה היוונית, של מרכבת אל השמש החוצה את השמים מדי יום ממזרח למערב. התמונה אפוא אינה נשקפת מן החלון, אלא היא חיזיון פנימי שמקורו בתמונות המוצפנות בפסוקים, בסיפורים, ובמצלול המהדהד ביניהם.

בבית השני נסוג הדובר לרגע מן המראה ומעיד עליו שני דברים: ראשית שהתרחש "עד ערב מאוחר", ושנית: "אזכור". תיאור הזמן מעיד שאין מדובר בעמידה בחלון בהווה, כפי שהשתמע מהטור הפותח, אלא בזיכרון. אולם הסייחים המשחקים עד זוב דם וצבעי הזהב והאש יוצרים יחד תמונה מפליאה של שקיעה ממשית, ומוות – מות השמש והיום, מות הסייחים, מות ישניו הבוכים של הדובר. מיהם הישנים הבוכים? אולי אהוביו, אולי כוחו השירי.

הבית השלישי חוזר אל טור הפתיחה: "אני עומד בחלון ואיני רואה דבר". שוב עולה מראה הכר המשתרע באין-מרחק, אולם הפעם לא מתחולל בו דבר. במקום זאת שואל הדובר: "אולי ישנַי, אולי גם סייחי / אולי לא היו מעולם / ורק אני בחלון / עדין חי / צופה אל כר נחלם". החזרה אל הטור הראשון מנכיחה שנית את עמדת הפתיחה, אבל השאלה על אודות החיזיון והספק אשר לממשותו מטעימים את מילת התנאי שהחיזיון נפתח בה: "אם מעיני" – כלומר החיזיון כולו היה רק שחזור של כוח שירי שכבר אינו נתון לאני השר. הוא עדיין עומד בחלון ואינו רואה דבר, אבל הוא חי. כלומר הוא לא מת עם מות ישניו וסייחיו. הוא עדיין חי, מתבונן במעשה השירי, ספק מייחל להתעוררות כוחו מייצר החזיונות, ספק מכיר בכך ששוב אין בו את היכולת ההיא.

"אני עומד בחלון" מתברר בסופו של השיר כעמדה המתרחשת על פני חיים שלמים. החלון הוא נקודת המגע בין החולם למציאות שמחוצה לו. עמדה זו עוברת בשיר תהליך של התבוננות מחדש, ונעשית כמעין סיכום למהלך שירי ארוך שראשיתו באני שר המייצר חזיונות של זהב ושל אש, רואה ומתנבא, ואחריתו באני שר הצופה אל חומרי החלימה והיצירה שלו עצמו, ומתעד את שקיעתם.


השפעת היצירה והתקבלותה

שירת גלבע זכתה להכרה מראשיתה. גלבע היה חבר בחבורת "ילקוט הרעים". בחבורה זו התקבצו משוררים וסופרים שהחלו לפרסם את יצירתם בשנות הארבעים, כגון משה שמיר, שלמה טנאי ועוזר רבין. אף ששירתו הייתה חריגה בין בני דורו בפואטיקה, בלשון ובריתמוס, היא התקבלה בעניין ובאהדה. אפשר לומר ששירתו הייתה אהובה על קוראים ומשוררים יותר מאשר על חוקרים ומבקרים. בשנות החמישים והשישים, עם חילופי התפיסות ששלטו בשירה העברית, זכתה שירתו לעניין מחודש. נתן זך ואחרים מצאו בה שפה שירית ייחודית שהטרימה את המהפכה הפואטית שחוללו.




קישורים ומקורות
באר, ח' (תשכ"ט). שירת איש יהודי: על צד אחד בשירי אמיר גלבע. מאזנים, כ"ט, עמ' 236–240.
בלבן, א' (עורך). (1972). אמיר גלבע, מבחר מאמרים על יצירתו. תל אביב: עם-עובד.
כהנא כרמון, ע' (1983). אלחץ כף ידי אל קליפת העץ. סימן קריאה, 17/16, עמ' 55­–57.
צורית, א' (1988). החיים האצילות: פרקים ביוגראפיים ועיוניים במרכיבים קבליים-חסידיים של שירת אמיר גלבע. בני ברק: הקיבוץ המאוחד.
שיפמן, ס' (1983). מחציבה בכוכבים לנסיעה באוטובוס: על קן אחד בהתפתחות הפואטיקה של אמיר גלבע. סימן קריאה, 17/16, עמ' 58–63.
"בכח אוחז בדל חלום": מחווה למשורר אמיר גלבע. (תשס"ו). משיב הרוח, עמ' 9–24.

כחולים ואדומים / אמיר גלבֹּע


אֲנִי עוֹמֵד בַּחַלּוֹן


אֲנִי עוֹמֵד בַּחַלּוֹן וְאֵינִי רוֹאֶה דָּבָר.

אִם מֵעֵינַי לֹא נָמוֹג עוֹד הַטַּל

בְּאֵין-מֶרְחָק מִכָּאן יִשְׂתָּרַע לוֹ כָּר

בּוֹ סְיָחִים שֶׁל זָהָב וְשֶׁל אֵשׁ

יֵחָפֵזוּן חִישׁ כְּרַצֵּי חַשְׁמַל.


עַד עֶרֶב מְאֻחָר, אֶזְכֹּר, לְעֵינַי

שִׂחֲקוּ בִּיעָף. עַד הִתְבּוֹשֵׁש –

וְעוֹד רְאִיתִים זָבֵי דָּם

בֵּין יְשֵׁנַי בּוֹכִים זָהָב וָאֵשׁ.


אֲנִי עוֹמֵד בַּחַלּוֹן וְאֵינִי רוֹאֶה דָּבָר.

בְּאֵין-מֶרְחָק מִכָּאן אֵין מִשְׂתָּרֵעַ כָּר.

אוּלַי יְשֵׁנַי, אוּלַי גַּם סְיָחַי

אוּלַי לֹא הָיוּ מֵעוֹלָם

וְרַק אֲנִי בַּחַלּוֹן

עֲדַיִן חַי

צוֹפֶה אֶל כָּר נֶחֱלָם.



מֻרְגֶּשֶׁת תְּכוּנָה, כְּפִי שֶׁאוֹמְרִים


מֻרְגֶּשֶׁת תְּכוּנָה, כְּפִי שֶׁאוֹמְרִים, זֶה מַתְחִיל לָזוּז

וְתָמִיד מִתְחָרֶזֶת אֶצְלִי רִגְשָׁה זוֹ עִם סוּס

בַּאֲשֶׁר אוֹתוֹ, אֶת הַסּוּס, לְעוֹלָם אֵינִי רוֹאֶה עַל כֵּן כִּי אִם בִּדְהָרָה

כְּמוֹ כֵן מֵעוֹלָם לֹא נִדְמָה לִי בְּמַרְאֵה גֶּשֶׁם כִּי אִם סְעָרָה.


זֶה מַתְחִיל, אִם כֵּן, לָזוּז, כְּלוֹמַר מֻרְגֶּשֶׁת תְּכוּנָה

כְּמוֹ בְּבַת-אַחַת לָרְחוֹב יָצְאָה כָּל הַשְּׁכוּנָה

וְנוֹהֶרֶת אֶל הַכְּבִישׁ. אָכֵן, הַכְּבִישׁ אֶצְלִי לְעוֹלָם נוֹהֵר וְרָץ לַמֶּרְחַקִּים

וַאֲפִלּוּ בָּרֶגַע הָאָמוּר לֹא יִתְנַהֲלוּ בּוֹ אֶלָּא הוּא וְהִיא, זוּג חֲרָקִים.


וּבְכֵן, מֻרְגֶּשֶׁת תְּכוּנָה כְּפִי שֶׁאוֹמְרִים זֶה מַתְחִיל לָזוּז.

וּבִרְאוֹתִי אֶת כָּל הַשְּׁכוּנָה רוֹגֶשֶׁת בָּרְחוֹב וּמְהֻמָּה, בְּלִי הִסּוּס

קָפַצְתִּי עַל הַסּוּס שֶׁמִּיָּד פִּתַּח עָצְמַת דְּהָרָה

לְעֵבֶר הַכְּבִישׁ הַנּוֹהֵר וְרָץ וְעַל סְבִיבָיו חוֹלֵל סְעָרָה.


מֻרְגֶּשֶׁת תְּכוּנָה כְּפִי שֶׁאוֹמְרִים זֶה מַתְחִיל לָזוּז.



אָדָם בֶּאֱמֶת אֵינוֹ צָרִיךְ


אָדָם בֶּאֱמֶת אֵינוֹ צָרִיךְ אֶלָּא לְסֵפֶר אֶחָד בְּחַיָּיו

כַּאֲשֶׁר כָּל חַיָּיו נִקְבָּצִים לְעֵינָיו בַּסֵּפֶר הַפָּתוּחַ לְעֵינָיו

כַּאֲשֶׁר הוּא קוֹרֵא בּוֹ דַּף אַחַר דַּף וְרוֹאֶה לְעֵינָיו

אֵיך יוֹם אַחַר יוֹם רָדַף כְּמוֹ דַּף אַחַר דַּף

בַּסֵּפֶר הַפָּתוּחַ לְעֵינָיו.

וְאַף לֹא אֶחָד נֶעֱזָב וּבְרַחֲמִים רַבִּים נֶאֱסָף

דַּף אַחַר דַּף

בַּסֵּפֶר הַפָּתוּחַ לְעֵינָיו

כִּי רוֹאֶה לְעֵינָיו

פָּתוּחַ סֵפֶר חַיָּיו

בְּרַחֲמִים רַבִּים נֶעֱזָב.



פְּנֵי יְהוֹשֻׁעַ


וִיהוֹשֻׁעַ מֵעָל אֶל פָּנַי מַבִּיט. וּפָנָיו זָהָב

שָׁחוּט. חֲלוֹם קַר. חֲלוֹם חָנוּט.

וּלְרַגְלֵי הַיָּם מַכֶּה נְצָחִים אֶל הַחוֹף.

אֲנִי חוֹלֵה נְהִיָּתוֹ. דּוֹמֶה, אֲנִי עוֹמֵד לָמוּת.

אַךְ מֻכְרַחֲנִי, מֻכְרַחֲנִי לְחַכּוֹת חַי

אֶל-תָּמִיד.

אָחִי מֵעָל פָּנָיו עוֹלִים בָּעָב

לְהַגִּיד עִקְבוֹתַי בַּחוֹל הַנִּשְׁטָף.


הַיָּם מַכֶּה וְנָסוֹג. מַכֶּה וְנָסוֹג.

מִלְחֲמוֹת אֵיתָנִים מֻתְנוֹת בַּחֹק.

אֲנִי. בָּרוּחַ. אַחֵר. בּוֹרֵחַ. רָחוֹק.

גַּם יְהוֹשֻׁעַ עַכְשָׁו נָח מִמִּלְחָמוֹת.

שֶׁהִנְחִיל נַחֲלָה לְעַמּוֹ,

אֲבָל קֶבֶר לֹא חָצַב לוֹ

בְּהָרֵי אֶפְרַיִם.

עַל כֵּן לַיְלָה לַיְלָה הוּא יוֹצֵא

לָשׂוּחַ בַּשָּׁמַיִם.

וַאֲנִי חוֹלֶה, דּוֹמֶה עוֹמֵד לָמוּת

מְיַחֵף בְּחוֹל יָרֵחַ קַר

בְּשׁוּלֵי הַמַּיִם

וְהוֹמֶה בִּי, הוֹמֶה בִּי סוֹף

הַמַּכֶּה לְרַגְלַי אֶת מוֹתִי

גַּל אַחַר גַּל –


עַל פְּנֵי חַיִּים רַבִּים

יִתְרוֹמֵם וְיִתְגַּדַּל.



יִצְחָק


לִפְנוֹת בֹּקֶר טִיְּלָה שֶׁמֶשׁ בְּתוֹךְ הַיַּעַר

יַחַד עִמִּי וְעִם אַבָּא

וִימִינִי בִּשְׂמֹאלוֹ.


כְּבָרָק לָהֲבָה מַאֲכֶלֶת בֵּין הָעֵצִים.

וַאֲנִי יָרֵא כָּל-כָּךְ אֶת פַּחַד עֵינִי מוּל דָּם עַל הֶעָלִים.


אַבָּא אַבָּא מַהֵר וְהַצִּילָה אֶת יִצְחָק

וְלֹא יֶחְסַר אִישׁ בִּסְעֻדַּת הַצָּהֳרַיִם.


זֶה אֲנִי הַנִּשְׁחָט, בְּנִי,

וּכְבָר דָּמִי עַל הֶעָלִים.

וְאַבָּא נִסְתַּם קוֹלוֹ.

וּפָנָיו חִוְּרִים.


וְרָצִיתִי לִצְעֹק, מְפַרְפֵּר לֹא לְהַאֲמִין

וְקוֹרֵעַ הָעֵינַיִם.

וְנִתְעוֹרַרְתִּי.


וְאָזְלַת-דָּם הָיְתָה יָד יָמִין



נִשְׁמַת יוֹסִי בֶּן-אֲחוֹתִי בְּרֹנְיָהּ


כָּל הַלַּיְלָה נָפְלוּ כּוֹכָבִים אֶל חֵיקִי

וְלֵאֶה מִסְּפוֹר צָחַקְתִּי יְחִידִי אֶל תּוֹךְ הַלַּיְלָה מְאֻשָּׁר.

וְכָךְ רָדוּם, וְכָךְ הוֹזֶה רְקִיעִים צָבְעוּ עֵינַי וּנְשָׁרִים צָנְחוּ לָעֲמָקִים.

אָז פָּקַחְתִּי עֵינַי אֶל הַחֲלוֹם. בָּא יוֹסִי הַקָּטָן וְגָאַל אֶת הַשִּׁיר. וְהָיָה

מְרַחֵף וְשָׁר.


קוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בָּאָרֶץ. וְעַל אִבֵּי הַבֹּקֶר גֶּשֶׁם כּוֹחֵל וְיוֹרֵד.

לְמַרְגְּלוֹת הַר-טֶרֶם-שֶׁמֶשׁ אֲנִי כּוֹרֵעַ וְזוֹכֵר וְזוֹכֵר וְזוֹכֵר.

רֹאשִׁי בַּמַּיִם שֶׁמִּגְּבָהִים נוֹפְלִים בִּצְלִילִים יְרֻקִּים שֶׁל הַחֲלוֹם הָרָוֶה הַכָּבֵד.

אֲנִי שׁוֹמֵעַ אֶת כָּל שִׁירֶיךָ, יוֹסִי. יוֹסִי הַקָּטָן, הַזּוֹרֵחַ. יוֹסִי הֶהָרוּג בֶּאֱמֶת.

צְבָיֶיךָ הַתּוֹעִים עַל כָּל דֶּרֶךְ צָדִים הֵד קוֹלְךָ הַצּוֹחֵק.


אֱלוֹהִים, אֱלוֹהִים, כָּל הַבְּקָעִים מָלְאוּ אָז מַיִם.

וְאַחַר הַגֶּשֶׁם שְׁטָפָנוּ הַיָּרֹק וְשִׁכֵּר צְעָדֵינוּ.

וּמְלוֹא-כַּפַּיִם הֶחֱוִירוּ פִּטְרִיּוֹת כְּסִפּוּר אַגָּדָה שֶׁרוֹמֵז בְּבָבוֹת שֶׁל אֶלֶף עֵינַיִם.

וְכָל הָעֵצִים הִדְלִיקוּ שְׁמָשׁוֹת בַּאֲמִירֵיהֶם לִכְבוֹדֵנוּ.


הוֹ יוֹסִי, הוֹ יוֹסִי! אֶת לַחֲשִׁי שָׁלַחְתִּי עִם מוֹצָאֵי הַלַּיְלָה אֶל פְּנֵי הָאֲגַם

וּבַרְוָזֶיךָ הַלְּבַנְבַּנִּים גִּלְגְּלוּ עַצְמָם לְהַעֲלוֹתוֹ כֶּתֶר לָאַדְווֹת.

אַךְ עִם שֶׁמֶשׁ שֶׁעוֹלָה גַּם אֲנִי עוֹלֶה כָּלִיל... וּבוֹעֵר מֵאֵשׁ עֶרְגָּה

לְנַשֵּׁק הֶעָפָר שֶׁל בְּחִיר הָאַהֲבוֹת.



מלחמה עתיקה


זְרָעִים שֶׁל עוֹפֶרֶת


גַּג אָפֹר שֶׁל רְעָפִים.

מְשֻׁפָּע.

כַּדּוּרִים נִדַּרְדְּרוּ מֵעָלָיו –

קִטְנִיּוֹת.

צְמוּדִים אֶל הַקִּיר

שָׁכְבוּ אַבָּא וִיהוֹשֻׁעַ אָחִי

חוֹסִים עָלַי –

חוֹמוֹת מָגֵן.


שֶׁמֶשׁ עָמַד חָסֹן.

בָּרִיא אוּלָם. דּוֹמֵם כַּפָּר.

מֵאִיר בְּכָל פִּי הַצָּהֳרַיִם

שֶׁנִּמְתַּח מִגַּן הָאַגָּסִים

עַד לִמְשׂוּכוֹת הָעֻזְרָד.


הַבְּאֵר –

רֶחֶם פְּעוּרָה

קוֹלְטָה זְרָעִים שֶׁל עוֹפֶרֶת.


בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר אֶתְחַמֵּק לִרְאוֹת

אֵיךְ בְּמַעֲמַקֶּיהָ

נוֹלָדִים הַכּוֹכָבִים –

כּוֹכְבֵי הַכֶּסֶף.


וּפְנֵיהֶם שֶׁל אַבָּא וִיהוֹשֻׁעַ אָחִי

כַּמֶּרְחַק –

פְּסָלִים בְּנֵי אֶלֶף וְעוֹד.


לְאַחַר שָׁנִים רַבּוֹת הֻבְרַר לִי הַדָּבָר

בְּגַנֵּי הֶעָרִים הַגְדוֹלוֹת

וּבְמוּזֵאוֹנִים.



רָחוֹק רָעֲמוּ תּוֹתָחִים


הַמַּרְתֵּף טָחוּב וְעָמֹק.

מְאֻכְלָס עַד אֶפֶס מָקוֹם.

וְעִם צְרִיחַת הַתִּינוֹקוֹת

עָלְתָה קְרִיאָתוֹ שֶל זָקֵן

שֶׁאֱלוֹהֵינוּ יִקֹּם.


אַחַר הֻשְׁלַךְ הַס

כַּמְּקֻבָּל בַּחַיִּים וּבַסֵּפֶר.

רָחוֹק רָעֲמוּ תּוֹתָחִים.

אֶחָד אָמַר הוֹפְכִים אֶת הָעִיר תֵּל אֵפֶר.


אַחַר כָּךְ הָיְתָה שָׁעָה גְּדוֹלָה

שֶׁל שֶׁקֶט.

לְפִתְאוֹם הִתְחִילָה אִשָּׁה אַחַת צוֹעֶקֶת

חָלָל עַל סַף הַמַּרְתֵּף.

וּבָאֲוִיר חָתְכָה סַכִּין חֲתָך שֶׁל כְּאֵב.


אֶחָד רִאשׁוֹן פָּתַח אֶת הַדֶּלֶת

וְאַָמַר כֶּלֶב.


הַכֹּל נָשְׁמוּ לִרְוָחָה

גְּרוֹנִי נִתְלַעְלַע

וּדְמָעָיו הִזְלִיג נֵר הַחֵלֶב.



סוּסֵי הַפָּרָשִׁים


כִּידוֹנֵי הַפָּרָשִׁים נָגְעוּ בַּשָּׁמַיִם

וְהַסּוּסִים גֵּאִים עַל כָּך מְאוֹד.

וַאֲנִי צִיַּרְתִּי סוּסִים זְקוּפִים וְגֵאִים

לְלֹא פָּרָשִׁים

לְלֹא כִּידוֹנִים.

וְהָיוּ סוּסַי נְטוּלֵי רֶסֶן

מִשְׁתּוֹלְלִים עַל נְיָר וְרִצְפָּה וְקִיר.

וְאַחַר, מְשֻׁלָּחִים עִמִּי בָּאֲפָר,

צָמְחוּ לָהֶם כְּנָפַיִם.

עַתָּה כְּשֶׁמִּתְעוֹפְפִים בַּשָּׁמַיִם

הֶעֱלֵיתִי זִכְרָם בַּשִּׁיר.

אני לא מחסידיו של שלמה ארצי אבל זה שיר בעל חשיבות כלשהיא :cow:
שיר בבוקר בבוקר
מילים: אמיר גלבוע
לחן: גידי קורן ושלמה ארצי

פתאום קם אדם בבוקר
ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת,
ולכל הנפגש בדרכו קורא הוא שלום.

דגנים עולים מול פניו מבין חריצי המדרכת.
וניחוחות לראשו מדיפים עצי אזדרכת.
הטללים רוססים והרים, ריבוא קרניים,
הם יולידו חופת שמש לכלולותיו.

פתאום קם אדם בבוקר
ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת,
ולכל הנפגש בדרכו קורא הוא שלום.

והוא צוחק גבורת דורות מן ההרים,
ונכלמות משתחוות המלחמות אפיים,
להוד אלף שנים מפכות במסתרים,
אלף שנים צעירות לפניו
כפלג צונן, כשיר רועים, כענף.

פתאום קם אדם בבוקר
ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת,
ורואה כי חזר האביב
והוריק שוב אילן מן השלכת.

פתאום קם אדם בבוקר
ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת,
ולכל הנפגש בדרכו קורא הוא שלום.



הנך סתורת שמלות
מילים: אמיר גלבוע
לחן: יעל גרמן

הנך סתורת שמלות
וכל ניע שוקייך
כאמן בסיוט ובחלום
הבא לחלות את פנייך.

הנך גאה עד מוות
כי שדייך מוצקים
וער שמורתייך חם

כי חרוז בוער בניד שפתייך
כי תמוז דוהר סביבך כעבד
לפני אדוניו האלוהים.


_________________
מו מוז מוזי מוזיקה


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: שרשור השירה העברית
הודעהפורסם: 05/01/15 12:55 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
29/09/09 00:10

הודעות: 3557
גבי תודה על הסקירה, לא ממש הכרתי את שירתו. (Y)
אגב, תמיד חשבתי שהמילים ל"פתאום קם אדם" כתב שלמה ארצי בעצמו :oops:


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: שרשור השירה העברית
הודעהפורסם: 05/01/15 14:47 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
21/01/10 11:22

הודעות: 4990
grandma כתב:
גבריאך בלחסן שהלך לעולמו באוגוסט 2013 מצליח בשיריו להעביר כאב ותחושות בכנות יוצאת דופן.
יהי זכרו ברוך.

גבריאל בלחסן
מילים ולחן: גבריאל בלחסן

אתה ממשיך לסלוח
אתה ממשיך לסלוח
לפגזים שנוחתים רחוק ממך
לבניין מתמוטט
לדם שנשפך על המדרכות
לנבזות של חארות אדם
אתה ממשיך לסלוח לטלוויזיה שאונסת אותך
אתה ממשיך לסלוח
לגבר זקן ששופך זרעו על ילדה מבוהלת
אתה ממשיך לסלוח למוזיקה גרועה
אתה יושב בבית הקטן שלך ובוהה בעצים
אתה אומר שהם ילחמו
אני מתתי מזמן
אתה ממשיך לסלוח
לאל שאינו קיים
אתה מחפש אותו בספרים
בתוך קורי עכביש
באנשים זקנים וטיפשים שמלהגים ריר
אתה ממשיך לסלוח לסיגריות שלך
למאפרה שלך שמתפוצצת, למוח שלך שנמס כבר מזמן. למחלות מדבקות לילדים בלי בית בלי שם למלחמות לרובים לטנקים לילדים בני עשר קטועי גפיים. לשכן שלך שלא יצא מהבית כבר 3 שנים. אתה ממשיך לסלוח לפרצופים עגומים למשפחות שלמות שנמחקות במטר של עופרת וברזל אתה יושב וחושב על הרכב הדפוק שלך אתה סולח לאשה שבגדה בך
למוות מהיר לייסורים של אחרים
לשלדים מסוממים מוטלים על המדרכות
מתחננים לכסף. לזבל שמצטבר
אתה סולח וממשיך לחמול על עצמך
בעוד בתי הקברות מתמלאים
בתי המשוגעים מתפוצצים
מנות הדם נגמרות
עצמות אדם מעלות אבק
אתה סולח לגואל שאינו מגיע
לשירותים שנסתמו
לאוזניים שנסתמו
ללב שנסתם
לאש שמשתוללת בחוץ
אתה לוגם מהקפה
ומשלב רגל ברגל
ומחכה לכלום הגדול והלבן שיגיע והכלום הוא גדול ונצחי והידיים שלך לבנות מלאחוז חזק בלי להפסיק. לא להרפות לשכוח מהכל. לעצום עיניים. לסבן טוב טוב את הזין ולהכנס למיטה ולסלוח לסלוח לעצמך על הכל זה רחוק ממך אתה לא קיים
גם הלב שלי התנוון
והתייבש כבר מזמן
אני רק רוצה לחיות
אני עוצם עיניים
וחורק שיניים
ומחכה לרוח שתבוא
ותסרק לי את השיער
ותנשוף לי בעורף ככה בשקט בנעימות
ותחמול עליי
ותלטף לי את העצמות
ותלחש לי ככה בשקט באוזן
יהיה בסדר גבריאל
אתה תשרוד
ואסתובב לי בבגדי מלך רקומים מעשה אומן
חמוש באשכים של שור
גב זקוף בלתי חדיר לשטפונות של כאב זוהר בחושך
מחויך ומיומן
אבל איפה זה ואיפה אני.

דווקא השירה שלו שכל כך לא משוררת ולא מחורזת,נוגעת עמוק בלב.
איש של אמת

בתוך הצינורות

מילים: גבריאל בלחסן ואביב גדג'
לחן:גבריאל בלחסן

מעשן רק כשאני צריך.
אף פעם לא יותר ממה שאני צריך.
אם היה לי כח הייתי קם וצועק.
בורח מתפרק אף פעם לא חוזר יותר.
מליון כדורים,
נותנים לי הרופאים.
שלא אצעק שלא אצחק,
שלא אתעורר יותר. זה משחק.
משחק מתוכנן היטב,
שלא כמו בחלומות אתה צריך לנוע. לנוע ומהר.
מאש הצלפים מאש המחשבות מאש החרבות.
אני בתוך הצינור.
עכשיו ארבע בבוקר,
מזיע מתחת שמיכת כותנה שחורה,
מסתכל על התיקרה העקומה.
הייתי רוצה לאהוב אותך.
בלי לחכות.
בלי הפסקות.
כאן ועכשיו בין ההריסות.
לקחת אותך איתי לתוך הצינורות.
עכשיו מתחילה מוזיקה של מחלה.
מוזיקה של גהינום זה לא אושר.
זה סתם דיכאון.
אני לא אוהב שמפריעים לי להתרכז בחלומות שלי.
יגיע הסתיו יסלק ממני את כל הליכלוך.
והלילה,
אתה הולך לחלום את כל החלומות הכי יפים שיש.
החלומות שלנו זה הסיפור האמיתי.
עכשיו אני מושלם.
עכשיו אני לא זוכר שום דבר קטן,
אפילו לא פרט קטן.
ויש ויש ויש
ויש את כל הזמן שאפשר, שנשאר, חודש, חודשיים.
אולי שנה אולי יותר.
הכדור בתוך הדם,
אין כבר מחשבות,
אין כבר קולות,
יש רק אהבה בין ההריסות.
אני בתוך הצינורות.
כבר כמה ימים.
כבר כמה שבועות.
כמה שנים טובות.
אולי איבדתי כל תחושה,
חושב שאני עף אבל בעצם על הריצפה.
אז שותה את הגשם המלוח.
מסומם מהים או שיכור מהרוח, שיכור מהרוח.


_________________
מוזיקה היתה אהבתי הראשונה

עדיין תלמיד,או כיצד בונים מערכת ב....50 שנה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שרשור השירה העברית
הודעהפורסם: 05/01/15 15:41 
חבר האתר


הצטרף:
08/12/10 10:11

הודעות: 1717
מיקום: מודיעין
באלבומים הראשונים של ארצי עוד היה איזה הגיון....
לדעתי מחברת השירים שלו אח"כ נפלה לבלנדר. :D :D .

_________________
מו מוז מוזי מוזיקה


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: שרשור השירה העברית
הודעהפורסם: 05/01/15 15:43 
חבר האתר


הצטרף:
08/12/10 10:11

הודעות: 1717
מיקום: מודיעין
בלחסן הזה אדיר (אולי בגלל הגבריאל :D )
חייב להקדיש לו איזו ססיה (Y)

_________________
מו מוז מוזי מוזיקה


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: שרשור השירה העברית
הודעהפורסם: 06/01/15 09:26 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
21/01/10 11:22

הודעות: 4990
GAB כתב:
בלחסן הזה אדיר (אולי בגלל הגבריאל :D )
חייב להקדיש לו איזו ססיה (Y)

כיצד חזה את מותו שלו:

ברוך הבא
גבריאל בלחסן
מילים ולחן: גבריאל בלחסן



עם כל המילים האלה על הקירות
והשמן הפרחוני שלך, שזלג לו טיפות מהצוואר,
מהשיער, מהעיניים... שלך
נספג בכרית

הנה הוא מגיע עזוז וגיבור, רעב למלחמה
הוד והדר ובעיניו זוהר, ברגליו נחפז
ובדבריו שוטף מילים

נחש לוחש תחת השמיכה
ערמומי ומתחכם
אגדות ילדים
תנומה גדולה

ואם תלך לאן אלך,
ואם אצרח יענו לי השמיים.

גם אם אעוף למרחקים
ואתהלך בלבוש מלכות
לא ארע רע כי אתם עמדי ועיניכם מולי.

וצבאות וקרקסים ותמרות עשן כסוף
יתפוגגו לאבק דק והכל כתמול שלשום.
עם כל המחלה הזאת שהתפשטה בקירות
והלב הזה שדעך לו לאט לאט תחת העץ
נישא על זרועות מוכתמות בפצע
הן מניחות אותי על המיטה
בעדינות מכסות
ומכבות את האור

ברוך הבא, ילד צהוב
ברוך הבא, ילד
ברוך הבא


_________________
מוזיקה היתה אהבתי הראשונה

עדיין תלמיד,או כיצד בונים מערכת ב....50 שנה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שרשור השירה העברית
הודעהפורסם: 06/01/15 11:42 
חבר האתר


הצטרף:
21/08/12 07:01

הודעות: 102
אביב גדג'
מילים ולחן: אביב גדג'

אחי תפס נחש בעשב
הוא שחרר אותו בשדות
הוא יכול גם לתפוס את העצב
הוא יכול לרמות את השמש
שום אדמה לא תחזיר אהבה
שוב אלימות הצדיקה את עצמה
כוח נמשך לכוח
כוח נמשך לכוח
הילדה שאהבתי נסעה אל העיר
כשהיא חזרה היא לא דיברה שלושה חודשים
רק נישקה אותי על המצח
ואחר כך חתכה את האצבע
היא לא מפחדת מכלום והיא לא תתייאש
היא רק פרפר שנמשך אל האש
יושבים יחפים על הגג הלוהט
ואלול בועט
לעץ הברזל אין ענפים
זה שטח אש עוד משנות השבעים
אוטובוס אחד ביום
קיץ כל השנה
הילדים מצביעים עלי וצוחקים
אני מפנה להם עורף ומדבר אל האבנים
נתתי את כל שהיה לי לתת
ואלול בועט
אחי התגייס בשישי בספטמבר
ישר אל תוך המלחמה בצפון
הוא שלח לי תמונה מהשלג
של ירח בורק על עץ לבנון


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: שרשור השירה העברית
הודעהפורסם: 08/01/15 13:00 
חבר האתר


הצטרף:
08/12/10 10:11

הודעות: 1717
מיקום: מודיעין
דוד אבידן (21 בפברואר 1934 - 11 במאי 1995), היה משורר, צייר, ואיש קולנוע ישראלי.

את עיקר פרסומו קנה כמשורר, בשנות ה-50 וה-60 של המאה העשרים. מבקרים ישראליים‏‏‏[1] מחשיבים אותו, בדרך כלל, לאחד משלושת הנציגים הבולטים ביותר של שירת "דור המדינה", לצד יהודה עמיחי ונתן זך.


תולדות חייו דוד אבידן נולד ב-1934 בתל אביב כדוד מוריץ (אביו שינה את שם משפחתו לאחר הולדת אחיו נדיב, הצעיר ממנו בשנתיים, אשר לימים היה מחבר תשבצי ההיגיון, נדיב אבידן, כראשי תיבות של אבי דן ונדיב). דוד למד בגימנסיה "שלוה" בתל אביב, ובאוניברסיטה העברית. בתחילת שנות החמישים היה חבר ב"ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי" (בנק"י), ושיריו הראשונים התפרסמו בעיתון המפלגה הקומוניסטית הישראלית - "קול העם". אבידן התגורר ברחוב שמשון בתל אביב.

קובץ שיריו הראשון, "ברזים ערופי שפתיים", יצא לאור בשנת 1954, ונחשב למהפכני בשירה העברית. אבידן המשיך לפרסם ספרי שירה עד לשנותיו האחרונות, וכן כתב תסריטים וביים אותם, ועסק בתחומים נוספים של היצירה האמנותית. אבידן נחשב לאחד מהמחדשים הגדולים של השפה העברית, ותמיד שאף להרחיב את גבולותיה, ליצור מילים חדשות ולהעניק משמעויות נוספות למילים קיימות.

"הערב יוצאים", תקליטה הראשון של "שלישיית התאומים" (1966) כולל את השיר "הסתלקי רות", תרגומו של דוד אבידן ל־"Hit The Road Jack" של ריי צ'ארלס, וכן שירים נוספים של אבידן: "אנחנו לא רקדנים", "זה לא נורא" (לפי לחן של אנריקו מסיאס) ו"שבת" (לפי לחן של ליאו פרה). שירים מקוריים אחרים של אבידן שהולחנו הם "הרי את מותרת לכל אדם", שהולחן על ידי אמנים שונים, ובהם ארקדי דוכין, חוה אלברשטיין, דני ליטני ונפתלי אלטר; "הרחובות ממריאים לאט" (יוני רכטר ושם טוב לוי, וכן אסף אמדורסקי); "הזמנה להצגה יומית" (ברי סחרוף); "בעיות אישיוֹת" (שלומי שבן); ועוד.

אבידן גילה עניין רב בחידושי הטכנולוגיה ובדרך לשלבם ביצירתו. ספרו "הפסיכיאטור האלקטרוני שלי" (1974) כולל שמונה שיחות של אבידן עם תוכנית המחשב "אלייזה" של ג'וזף וייצנבאום, הדמיה פרודית של פסיכותרפיסט. בדש ספרו "תשדורות מלווין ריגול" (1978) מצוין: "רובם המכריע של מרכיבי הספר החדש הם תיעתוקים של הקלטות דיקטאפון-יד, שאבידן הפך אותו בארבע השנים האחרונות לציוד-יצירתי-צמוד".

ספר פרובוקטיבי אחר שפרסם בשם "דו"ח על מסע אל. אס. די." תיאר את מסע ה-LSD שהוא עבר.

אבידן תרגם אחדים מספריו לאנגלית, וכן תורגמו ספריו לשפות נוספות, ובהן צרפתית, רוסית וערבית.

דוד אבידן נפטר בתל אביב ב-11 במאי 1995 בגיל 61, כשהוא עני, חולה ושקוע בחובות. הוא נקבר בבית העלמין ירקון, והמשורר נתן זך ספד לו בהקריאו את שירו המצמרר של הנפטר: "שיר ילדים", הפותח בשורה "המוות יבוא אלי ביום ההולדת". כשנה לפני מותו, כבר נודע ברבים מצבו הנפשי, הגופני והכלכלי הירוד עם שידור כתבה בטלוויזיה הישראלית שחשפה את תנאי חייו, ובה אבידן אף חשף כי שקע בחובות של כ-100 אלף שקל.

על מצבתו בבית העלמין ירקון חקוק שירו הקצר "אֲדַמִּלָּה". שמו של שיר זה ("אדם" ו"מלה", שהותכו ל"אדמלה") מייצג אחד ממאפייני שירתו של אבידן - הרחבת גבולות השפה, בעיקר באמצעות יצירת מילים חדשות המורכבות מהלחם בסיסים של שתי מילים ידועות.

הותיר אחריו בן יחיד, תר אבידן, בנה של ציפורן לוטם (שאף היא הוציאה מספר ספרים).

בחסות וויקי....

יש כאן מצגת מצוינת המציגה את שירתו של אבידן.
למי שיש 15 דקות פנויות שווה מאד לקרא .

שירי דוד אבידן

https://library.osu.edu/projects/hebrew...files/david_avidan.pps




_________________
מו מוז מוזי מוזיקה


נערך לאחרונה על ידי GAB בתאריך 08/01/15 19:53, נערך 2 פעמים בסך הכל.

חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: שרשור השירה העברית
הודעהפורסם: 08/01/15 14:40 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
21/09/08 19:45

הודעות: 4744
dinar כתב:
אביב גדג'
מילים ולחן: אביב גדג'

אחי תפס נחש בעשב
הוא שחרר אותו בשדות
הוא יכול גם לתפוס את העצב
הוא יכול לרמות את השמש
שום אדמה לא תחזיר אהבה
שוב אלימות הצדיקה את עצמה
כוח נמשך לכוח
כוח נמשך לכוח
הילדה שאהבתי נסעה אל העיר
כשהיא חזרה היא לא דיברה שלושה חודשים
רק נישקה אותי על המצח
ואחר כך חתכה את האצבע
היא לא מפחדת מכלום והיא לא תתייאש
היא רק פרפר שנמשך אל האש
יושבים יחפים על הגג הלוהט
ואלול בועט
לעץ הברזל אין ענפים
זה שטח אש עוד משנות השבעים
אוטובוס אחד ביום
קיץ כל השנה
הילדים מצביעים עלי וצוחקים
אני מפנה להם עורף ומדבר אל האבנים
נתתי את כל שהיה לי לתת
ואלול בועט
אחי התגייס בשישי בספטמבר
ישר אל תוך המלחמה בצפון
הוא שלח לי תמונה מהשלג
של ירח בורק על עץ לבנון


http://folknrock.blogspot.co.il/search/label/%D7%90%D7% ... 3%D7%92%27

_________________
folknrock


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 6 מתוך 16   [ 157 הודעות ]
עבור ל:  
עבור לעמוד הקודם  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 16  הבא

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  



חפש:

hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות