HiFiMusic
http://www.hifimusic.co.il/

מה הוא ״המקור״ אותו אנו רודפים
./%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%95%D7%90-%D7%B4%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%B4-%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%95-%D7%90%D7%A0%D7%95-%D7%A8%D7%95%D7%93%D7%A4%D7%99%D7%9D-t28097.html
עמוד 1 מתוך 2

מחבר:  איתמר [ 14/01/17 08:31 ]
נושא ההודעה:  מה הוא ״המקור״ אותו אנו רודפים

מקווה לא לפתוח פה שרשורפלצת, כי הנושא נידון בעבר וסטה למקומות לא ראויים.
בכל מקרה, בסקירת סטריאופיל (המגזין מס' 1 בתחום :P ) לתערוכת CES 2017, צרפו לחבורה נגן יוקלילי, שהביא עימו כמה דגימות מאלבום שהקליט לאחרונה.
הנגן, אינו אודיופיל והצטרף לצוות הסקירה של האתר.
http://www.stereophile.com/content/jake-shimabukuro-dev ... c6eGl8S.97
דווקא בחדר הזה, של דבור, ציין שהסאונד היה חם וטבעי, סאונד שהזכיר לו יותר את הטונאליות האמיתית של הכלי שלו, בנוסף ציין שזה הסאונד שהכי דומה למה שהוא שמע בסטודיו.
בחדרים האחרים, עם מערכות שקופות יותר ויקרות יותר ציין שהיה יותר פוקוס על אימיג'ינג (תמונה) ועומק במה ופחות על טונאליות.

השאלה הנשאלת: האם אנחנו מחפשים במקור או מוציאים ממנו פרטים שהטכנאים והנגנים כלל לא היו מודעים שהיו שם, ובמידה שהיו מודעים אולי לא היו מקליטים כך.

מחבר:  Sol [ 14/01/17 09:02 ]
נושא ההודעה:  Re: מה הוא ״המקור״ אותו אנו רודפים

אדם שמנגן על כלי באותו הרגע שומע אחרת מהמאזין.
ובוודאי שטכנאי קול ברובם משתדלים לפגוע לטעם רבים.
ואינם משתדלים לרצות את המנגן בלבד.
כך שתשובה מוחלטת למה ששאלת אין.

מחבר:  liorms [ 14/01/17 09:53 ]
נושא ההודעה:  Re: מה הוא ״המקור״ אותו אנו רודפים

המאמר בכלל מדבר על רמקולים ולא על מקורות.
אני שמעתי את הo/93 אצל אייל פור ז״ל -אכן מקסימים בכל רמה עם טונאליות שבא לך להתעלף.
אבל - כנראה שביוקלילי הם מקסימים ובמוזיקת אוירה/קלה הם פשוט נפלאים, אך בקטע תובעני הם יתפרקו לגמרי.
וזה אכן מאמר מאד מפרגן לדבור, אבל המוזיקאי הוא נגן יוקלילי - אני מניח שהייתה מתקבלת דעה שונה אם היה נגן גיטרה באס או מתופף.
ולגבי המקור - ההקלטה לא תוכל לתפוס מה שלא היה שם. איך נעשה downmix, ושאר פרפראות זה כבר טעמו האישי של המפיק ו/או מהנדס הקול.
כל הדברים שבטרק הוקלטו שם, מה אנשים מעדיפים לשמוע ולשים דגש עליהם זה כבר מתחום פסיכולוגיית ההמונים. מפיק טוב ידע לקחת את זה לאן שצריך כדי שישמע ״יותר טוב״ דהיינו ימכר יותר. ה״יותר טוב״ הזה , הוא הנושא הסובייקטיבי עליו דיברת - אבל אני באמת לא הבנת את הלוגיקה שגרמה לך לכרוך אותו דווקא עם הכתבה הזאת.

גוטה שבעס..

מחבר:  Byrdio [ 14/01/17 10:25 ]
נושא ההודעה:  Re: מה הוא ״המקור״ אותו אנו רודפים

אין לי ספק שהוא התלהב מהפרונטאליות של הדבור ביחס לטונאליות של הכלי הצ'קמוק הזה... זה הכי קרוב לחתיכת קופסה הזו ברעיון.
מה שאני לא מבין זה למה בחרת דווקא להביא את השורה הזו ולא את כל המסקנות שלהם משאר הכתבה... ג'ק גם אומר שם שהיה חסר לו הדינאמיקה שהוא מכיר מביצוע
מהכלי ושהם שומעים בעיקר את מה שהניומנים הספציפיים שהקליטו אותו בסטודיו ולאו דווקא את הסאונד שלו לייב...
(זה די מחזיר אותי למנטרה שלי שלא משנה איזה כלי ולא משנה איך תקליט אותו, שום מערכת בעולם לא תוכל לשחזר את הכלי ששומעים בלייב... יש פשוט הרבה יותר רבדים שאפשר להעביר בהקלטה ושחזר הלאה... וזה לא רק "פירוט" גרידא).
ואני כבר לא נכנס לאופנה באולפן, ליצירת סאונד סיגנצ'ור או בחירות מושכלות, תת מודעיות, או מתחת לפני השטח של טכנאי הקלטה כזה או אחר, של מיקסינג וכן הלאה.

לדעתי פשוט צריך לפרוש מכל הקוסנפטואליות הזו של לשאול את השאלות מה היה במקור, ופשוט להתייחס לחומר המוקלט (טוב או לא, זה עניין של כל אחד) בתור נקודת האפס. זה נחמד הביקור הזה של ג'ק בין החדרים (ראיתי גם את הסרטון שהוא היה אצל נאגרה עם ווילסון... גם שם הוא התלהב מאד מאד.. אז?) שיש מקור לדיון וגם חי מול הי רז וכן הלאה, זה מלמד הרבה על יכולות כאלו ואחרים... אבל זה רק מראה שאנחנו די רחוקים עדיין גם עם ציוד ששווה מליונים (מכל קצה) לשחזר פאקינג יוקללי (שד"א מי ששמע פעם את הכלי הזה בלייב יודע שזה ממש צחוק... יש שם 4 מיתרים שמתוחים על קופסת עץ עם סאונד חצי עמום, חצי מדולדל עם ספקטרום תדרים של בערך כלום...
עכשיו תמיר את כל מה שנאמר פה לפסנתר! חצוצרה, קלרינט... וקיבלת פער שקשה להבין. אבל וואלה, אני עדיין מצליח להנות מההקלטות האלה דרך המערכת שלי, למרות שאני מבין ויודע שזה לא קרוב.

מחבר:  Byrdio [ 14/01/17 10:36 ]
נושא ההודעה:  Re: מה הוא ״המקור״ אותו אנו רודפים

"I've been playing ukulele all my life, so I know how to get the sounds that I want. And then there's the recording engineer who knows how to capture those things, put it on tape or hard drive. And then there are [manufacturers] who know how to take it off of that medium and get it to the listener. And I always feel that with every album, [musicians] have those first two steps, but we lack control over the third step. We have to figure out a way the three parts can work together to create this experience. What I felt when I played it, that's what I want to experience again sitting on the sofa listening."

Jake brought up this last point several more times over the next few hours, and then the following day before he headed back to Hawaii. He repeatedly expressed a strong desire to work with manufacturers to help them get as close as possible to real.


הנה, למרות שהוא אהב מאד, ד"א גם בחדר של קריסטל קייבלס, הוא אמר את אותם דברים כמו בחדר של דבור :

"what I liked is, like the last room [Devore Fidelity], this is a little more of what I'm used to hearing, not this quality of course, but this sound because some of the other rooms were larger and the imaging so wide, you get wrapped up in it. But with these speakers the music really hits you


בהמשך לזה, שני החדרים המדוברים, דבור וקריסטל היו הקטנים ביותר שניתן לשכור בCES, אם עושים הערכה נוספת.
לכלי כמו יוקללי, חדר קטן, אינטימי, ורמקולים קטנים יחסית (יחסית ל YG, לוויסלונים שהוא שמע קודם בחדרים הגדולים) זה הרבה יותר "מתאים" לכלי כזה ולפרזנטציה המינורית והאינטימית כמו בלייב שלו עצמו בחדר.
(כאן אני יכול להסכים עם ליאור שאמר, שאם תביא מתופף למשל, יש מצב שכל הסיכום הזה יתהפך ב 180 מעלות.. הם יעדיפו משהו אחר לגמרי, כנראה את הווילסון נגיד).

מחבר:  איתמר [ 14/01/17 10:52 ]
נושא ההודעה:  Re: מה הוא ״המקור״ אותו אנו רודפים

לא אמרתי שהוא לא התלהב מחדרים אחרים, יש המון אפקט וואו בחדרים כאלה למי שנחשף בפעם הראשונה לתחביב המטורלל הזה.
אני רק הדגשתי שבחדר של דבור הוא ציין שזה הכי דומה למה שהוא מכיר ואיך שזה נשמע בסטודיו.
מה שגרם לי לתהות שאולי ה-masters שאנחנו כל הזמן מחפשים לא באמת רצו שהם ישמעו כפי שאנחנו רוצים לשחזר אותם.

מחבר:  Byrdio [ 14/01/17 11:06 ]
נושא ההודעה:  Re: מה הוא ״המקור״ אותו אנו רודפים

איתמר כתב:
לא אמרתי שהוא לא התלהב מחדרים אחרים, יש המון אפקט וואו בחדרים כאלה למי שנחשף בפעם הראשונה לתחביב המטורלל הזה.
אני רק הדגשתי שבחדר של דבור הוא ציין שזה הכי דומה למה שהוא מכיר ואיך שזה נשמע בסטודיו.
מה שגרם לי לתהות שאולי ה-masters שאנחנו כל הזמן מחפשים לא באמת רצו שהם ישמעו כפי שאנחנו רוצים לשחזר אותם.

ואני הבאתי עוד חדר שהוא אמר בדיוק מה שאמר אצל דבור...
שוב זה כנראה הכי קרוב אליו כי אלו חדרים קטנים, עם רמקולים קטנים יחסית שמשחזרים איזשהו אינטימיות שהוא מכיר מהכלי הקטן שלו והאצבעות שלו, ולשמוע את זה דרך YG גדולים או ווילסון היה עוטף רחב וגדול מידי עבורו והכלי היחיד שלו.
בלי שום קשר לאיכויות.
אבל זה לדבר על כלי מסויים בודד עם נגן מסויים בודד. בראיה הטכנית.

תזיז את כל זה למנצח שאמור לשמוע את התזמורת שלו, והוא כנראה יבחר בחדר אחר ולא את זה של דבור.. טונאליות או לא.
הוא יחפש דברים אחרים.. בדיוק כפי שאנחנו מחפשים ממסטרים שונים...
אנחנו רוצים גם אינטימיות שזמרת וגיטרה בודדים מנגנים ושרים מולנו ואנחנו רוצים כח, רוחב, דינמיקה, הפרדה ועוד שאנחנו שומעים את השביעית של בטהובן. מה נכון? את מי הקליטו נכון? מה המקור? איך אפשר לקבל גם וגם? כל אחד עושה כמיטב יכולתו..
מה שג'ק אמר נכון, אבל ספציפית מהכיוון שלו. זה לא מעלה שאלות כמו ששאלת... כי התשובה שם.

מחבר:  aloni [ 14/01/17 12:05 ]
נושא ההודעה:  Re: מה הוא ״המקור״ אותו אנו רודפים

איתמר כתב:
השאלה הנשאלת: האם אנחנו מחפשים במקור או מוציאים ממנו פרטים שהטכנאים והנגנים כלל לא היו מודעים שהיו שם, ובמידה שהיו מודעים אולי לא היו מקליטים כך.

לדעתי התשובה לשאלה שלך היא לא (לא מוציאים/מחפשים פרטים שלא היו שם). כמובן שנגנים הם לא ממש פונקציה לעניין הזה, טכנאים/מפיקים כן.

אבל אני גם חושב ש- 99% מההקלטות לא מתוכננות מלכתחילה עבורנו, ומה שאנחנו עושים או מחפשים לא ממש מעניין מישהו.

מחבר:  valer_valer [ 14/01/17 12:47 ]
נושא ההודעה:  Re: מה הוא ״המקור״ אותו אנו רודפים

כל אחד מודד מקור לפי המערכת שלו [ותאמינו לי לא הפוך]. כאן בארץ אין הרבה הזדמנויות לבחון מערכת שלמה, בטח לא בבית, בחדר מטופל.
אבל כן, יש אחוזים בודדים של ההקחטות, שמכניסות את המתרחש על הבמה אלינו לחדר האזנה, למרות המערכות העקומות של 99% :) מהאודיופילים, הנועדו לחפות על בעיות העקוסטיקה והרגלי השמיעה...

מחבר:  lovtoneyal [ 14/01/17 14:01 ]
נושא ההודעה:  Re: מה הוא ״המקור״ אותו אנו רודפים

בנוסף למה שנאמר, הנגן חווה את הצליל שונה ממה שאנחנו שומעים מכיוון שהוא קרוב אליו. אין לו את חוויות הבמה שקיימת רק אצל הקהל.
גם הכלי מעביר אליו ויברציות ישירות לגוף כמעט בכל תדר ואנחנו מקבלים רק את הבאס ( בטח שניצל יזרוק פה בדיחה על הויברציות בגוף ;).

עמוד 1 מתוך 2 כל הזמנים הם UTC + 3 שעות
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/