רובכם בוודאי מכירים את הסטאפ שלי מהסקירות, אבל יש הרבה נושאים שמעולם לא יצא לי לדבר עליהם אז לכבוד הפורום החדש בבקשה (סילחו לי על איכות התמונות, לא היה לי כח להוציא את אביזרי הצילום, אולי אתקן בהמשך. עריכה: הוחלפו כמה תמונות כבר):
חדר
זהו חדר ההאזנה שלי בארבע השנים האחרונות, המערכת "טיילה" כבר על כל קירות החדר על מנת למצוא את המיקום האופטימאלי.
הסטאפ ממוקם במין המשך של הסלון, מדובר במלבן בעל רוחב של כ- 4 מטרים ואורך של כ- 8 מטרים.
מתוך האורך, קיים פתח גדול (אך לא בצד המערכת) לשאר חלל האירוח, חלל פתוח של כ- 35 מטרים נוספים (אולי יותר).
כל קירות הבית, מצופים בגבס, כנ"ל התקרה, עם רווח לא קטן של כ- 8-10 ס"מ. אני מניח שזה מה שמתפקד כאן כמלכודת באס רצינית. קשה מאוד לייצר כאן באס אמיתי, את זה גיליתי ביום הראשון שעברתי לכאן, וזה נבדק מול רכיבים ששכנו בבית הקודם שלי כולל הסאב של הק"ב.
טיפלתי בנושא ככל שיכולתי עם קונסטרוקציה שאיכשהו תרמה (למרות שכולם חושבים בטעות שהיא בולעת באס), עם העפה מהחדר של כל מיני דברים בולעים (כגון הסאב ואיזה רהיט שהיה לי) ועם מיקום מדוייק. את כל זה עשיתי בשילוב של מדידות עם האזנה.
לאחרונה גם הוספתי ציפוי לקירות צדדיים, מדובר בכמה שכבות בד בלי יותר מידי ספיגה רק לרכך החזרים ראשונים ולהחשיך את החדר עבור המקרן. כשיהיה לי זמן אמשיך את הפרוייקט הזה גם בתקרה.
מוזיקה
90% מהזמן אני שומע ג'אז אינסטרומנטאלי וזמרות. חלקן באמת שרות ג'אז, חלקן רק נחשבות זמרות ג'אז אבל שרות את הפופ של התקופה אבל זה לא משנה כרגע.
אני אוהב בעיקר את המוזיקה מסוף שנות ה- 40 ועד שנות ה- 60 וזה רוב מה שאני שומע אבל לא רק.
בשאר הזמן (שהוא לא מועט כל כך), אני מאזין להרבה דברים אחרים. סוגים מסויימים של פופ, בלוז, קאונטרי, פולק, רוק רך, עולם, אינדי, אלטרנטיבי וכו' ולאחרונה לא מעט קלאסי.
לא אוהב רוק כבד, לא מטאל ולא את רוב סוגי האלקטרוני (כמובן שיש יוצאים מן הכלל, דברים שנכנסו לקלאסיקה). בגדול אוהב עדינות ומלודיה ולא דברים אלימים או "מוזרים" (מן הסתם לכל אחד המוזר שלו).
הגברה
שני הרכיבים הבאים הם כמדומני הרכיבים הותיקים ביותר בסטאפ, כחמש שנים.
[עריכה: הקדם MBL 5011 הוחלף ל- קדם/ממיר 1611]
קדם מגבר משולב ממיר דיגיטל לאנלוג MBL 1611המכשיר הזה היה סוג של פנטזיה בשבילי למשך תקופה ארוכה וסופסוף הצלחתי לממש אותה.
זה דגם די ישן, מלפני כעשר שנים.
יש לו עשר (!) כניסות דיגיטליות, שתים מכל סוג.
שתי כניסות אנלוגיות (אחת מאוזנת אחת סינגל אנדד)
מגוון יציאות אנלוגיות, מאוזנות וסינגל אנדד, גם fixed (לשימוש כ- DAC נטו) וגם variable (לשימוש כקדם)
אני מאוד אוהב את השילוב של ה- DAC עם הקדם, חוסך לי גם אינטרקונקט, כבל חשמל ומקום...
מגבר הספק MBL 8011Sזה מגבר הספק דואל מונו אמיתי, כמו שני מונובלוקים באריזה אחת, כולל שתי כניסות חשמל (לפעמים מבאס) שני כפתורי הדלקה וכו'. טרנזיסטורי כמובן, Class A/B קצת מעל ל- 200 וואט ב- 8 אוהם.
הוא די לינארי אבל טיפה מבליט את התחום הגבוה. לא בדיוק באופי בהיר אלא יותר "פתוח".
גם לו אין מיד באס מנופח, אבל יש לו באס מאוד יפה ויציב. אני חושב שזה מגבר שמתאים לרמקולים גדולים, כאלו שמתחילים להתפרע בחדרים שלא באמת "מתאימים" להם, הוא ידע להחזיק אותם כמו שצריך.
רמקול
ה- WLM La-Scala הרצפתייםרמקול נציל וקל להנעה, 93db ב- 8 אוהם. עובד לי יופי עם מגברי מועטי וואטים החל מ- 8 וואט וגם עם הגברה חזקה כמו שלי.
זה רמקולים בסגנון "ישן" כזה. תיבה דקה "מנגנת", יחידת 8 אינצ' נייר וטוויטר קוני של פעם.
אני מאוד אוהב את הסאונד שלהם, מיד קצת בולט, גבוהים אף פעם לא "מנסרים" (אבל גם לא שיא הצלילות או הפתיחות).
אחת הנקודות החזקות שלהם, שמי שלא מכיר את החדר שלי בחיים לא ינחש את זה, זה דווקא הבאס הנמוך. הוא אחד החזקים ומאסיביים ששמעתי אצלי, אבל הוא מתאים יותר לכלים אקוסטיים (קונטרבס), הוא קצת רפה עבור מי שהתפריט המוזיקלי שלו כולל הרבה גיטרות באס לדוגמה.
אבל חוץ מהבאס אני מאוד אוהב את הדרך בה הם משחזרים ווקאל. אני מניח שזה הדבר שהכי מקשה עלי להחליף אותם. דווקא הרמקולים המודרניים, ואני חושב שזה בעיקר בגלל הטוויטרים, נוטים להוסיף משהו מלאכותי לביצועי הווקאל וכאן אין את זה.
הם גם פחות טובים במוזיקה מרובת כלים, ביג בנדס מסויימים עוד יכולים להשמע טוב (תלוי בהקלטה ובכלים) אבל מוזיקה סימפונית ועוד כמה ז'אנרים זה לא בדיוק כוס התה שלהם. גם אופי ניגון בעוצמה גבוהה מאוד (מעבר לנסבל אצלי בכל מקרה) לא ממש מתאים להם.
מקורות
נגן תקליטורים MBL 1531החלק המשלים להגברה, גם הוא מסדרת ה- Noble של MBL.
יציאות אנלוגיות סינגל אנדד ומאוזנות, יציאות דיגיטליות ענפות אך ללא כניסות דיגיטליות.
מבין השלישיה של MBL הוא מעט שונה, הוא יותר "מלא" אך ממש לא מנופח או גדול מידי.
מחשב מיוזיק סרברהיו לא מעט שירשורים בנושא לאחרונה אז אתם בטח מכירים אותו אבל אסכם שוב:
מארז של HFX קירור פאסיבי לגמרי וספק חיצוני (גם ללא מאווררים)
לוח ומעבד ATOM D510
דיסק SSD למערכת הפעלה כשהמדיה יושבת על NAS בחדר אחר
4GB זיכרון
מ"ע Windows 7 Ultimate
תוכנת ניגון Album Player מנגנת דרך ASIO (עם ASIO4ALL לכרטיסים שלא תומכים בזה נייטיבית)
לצורך יציאה דיגיטלית אני משתמש ב- hiFace Evo
פטיפון Lenco L70הפלינת' מעשה ידי hornless חברנו ונגר הבית שלו, הזרוע המקורית עם החלפת מיסבים לחדשים ומודיפיקציה לחיבור headshell סטנדרטי וחיווט מחדש שעשיתי עם כבל של cardas.
ה- headshell של Ikeda עם לידים תואמים שלהם (לא בתמונה הישנה הזאת)
ראש Denon 103R
כפונו סטייג' אני משתמש בינתיים ב- V-LPS עם ה- V-PSU. פה אני לא ממש מרוצה למרות שזה נשמע נחמד.
חשמל
מארון החשמל מתוחים שני כבלי חשמל יעודיים לאזור המערכת, כמובן בפאזה משלהם (משותפת רק למזגן בלית ברירה), עם פיוז יעודי של hifi tuning וממסר פחת נפרד.
כבל אחד של Virtual Dynamics ההוא עם ה"שיריון" השני כבל חשמל רגיל מחנות חשמל, רק עבה (4 מ"מ).
על כל כבל מורכב דופלקס בעל שקעים "אמריקאיים", אחד של Jena Labs אחד של Synergistic Research.
משם אני יוצא בדר"כ לסוללת דופלקסים המשמשת כמפצלים. רובם של אויידה (עם הבייס אלומיניום והקרבון), אבל גם אחרים, חלקם מולבשים על מן מארז מבלוק אלומיניום שבנו לי לצורך העניין.
ככבלי הזנה אני משתמש ב- Elrodים שלטעמי ממש מעולים לצורך הזה.
[כרגע אני עושה שימוש בכמה פילטרים של Isotek בהשאלה במקום הדופלקסים]
כבלי החשמל שהולכים למגבר מתוצרת MBL (נחושת), מה שמזין את שאר המוצרים אלו Ruby Hill II של סילטק.
המחשב אגב מחובר לאחת הפאזות הרגילות של הבית עם כבל חשמל רגיל, כך הוא נשמע לי הכי טוב (ולא שלא ניסיתי).
אלקטרוניקת האודיו מצויידת בפיוזים מסוג Supreme של HiFi Tuning
כבלי סיגנל
בין הפרה לפאוור Compass Lake של Siltech. כבל די מטורף, היה הטופ של הסדרה הקודמת.
בין המקורות לקדם אני משתמש כעת ב- Classic Anniversary 770i גם של Siltech. המצחיק שיש לי רק אחד כזה ואני מחליף אותו כל פעם שאני רוצה לשמוע מקור אחר אלא אם יש לי משהו טוב בהשאלה או בחינה (בדר"כ יש).
אם אני צריך חיבור XLR אני משתמש ב- SQ110 מאוזן, אבל באופן כללי אני מעדיף חיבורי סינגל אנדד למרות שהמוצרים Fully Balanced.
עבור הרמקולים אני משתמש בסילטק Prince.
התוספת האחרונה הוא כבל דיגיטלי של Synergistic Research, ה- D3.
סטנדים ושיכוכים
האלקטרוניקה הראשית ומה שנבחן בסקירות עומד על Finite Elemente Pagode Master Reference ברוחב כפול עם Cera Baseים.
בנוסף יש לי עוד Pagode Signature עבור המחשב, ומתישהו מתכוון להוסיף עוד אחד בשביל הפטיפון.
אני לא אוהב להעמיד את הפילטרים ועזרי החשמל על הסטנדים, ואלו בדר"כ יושבים על הרצפה, מקסימום על פלטות מייפל או על ויברפודים. גם המגבר והפטיפון יושבים לעיתים על כאלו, הפטיפון לעיתים על BDRים הבנויים עליו.
הרמקולים עומדים על ספייקים של Viablue.
אני לא אוהב כבלים על הרצפה (שטיח), ומה שעלול לגעת בה מורם עם חתיכות עץ של Cardas.
קצת על הסטאפ
בעיקרון מה שעשיתי פה (בלי שום כוונה מראש) זה לקחת אלקטרוניקה מאוד מאוזנת ואיכותית והצמדתי לה רמקול בכיוון שונה לגמרי.
הרמקול נותן פה את הצבע, ואיכשהו הצבע הזה מתאים למה שאני הכי אוהב לשמוע. זה מעולה בווקאל, זה על הכיפק בג'אז אינסטרומנטלי, יש דברים שהסטאפ הזה עושה פחות טוב, ויש דברים שהוא לא עושה טוב בכלל.
כבר כתבתי כל כך הרבה שנמאס לי לפרט (אולי חבל כי זה סעיף חשוב), אבל אם יש שאלות אענה בשמחה.
נושאים פתוחים
שני הנושאים הדחופים ביותר הם ה-DAC והרמקולים.
אני חייב לבחור לעצמי DAC ביום מן הימים, אני שומע כיום הרבה מהמחשב, ולמרות שה- V-DAC נשמע נהדר (במיוחד עם הספק של תדי) הוא לא ברמה של שאר הסטאפ.
עריכה: זה כבר פתור כמובן
את הרמקולים אני מתכוון להחליף עוד לפני שרכשתי אותם, ועדיין זה לא קורה. אני מחפש כל שנה בתערוכה מועמדים, לוקח בחשבון כל דבר שמגיע לכאן לסקירה, ושום דבר בינתיים לא עשה לי את זה.
אני חושב שהרמקול היחיד כרגע שהיה מעניין אותי לשמוע פה הוא ה- Kharma שהוצג במינכן השנה (אל תשאלו למה דווקא הוא, אין לי הסבר), אבל אין כזה בארץ ואני לא אקנה בלי לשמוע.
עוד אני צריך לרכוש פונו סטייג' טוב, ולשדרג את הפטיפון (קוסמטית בעיקר, אבל אולי על הדרך עוד זרוע וראש).
צריך כאמור עוד סטנד לפטיפון שישב בצד השני של החדר לסימטריה, לפחות עוד אינטרקונקט אחד ופילטרים לחשמל.
עריכה: סטנד לפטיפון כבר יש
זהו בינתיים