עכשיו 11/12/17 15:29

פורסם: 05/09/08 19:20 ע"י aloni


רמקול רצפתי WLM La-Scala


בדגם ה- La-Scala של WLM נתקלתי כבר במינכן 2008. שם הוצגו המוניטורים והריצפתיים, שניהם בשילוב סאב וגם בלעדיו.
ההגברה בוצעה על ידי מוצרים של חברת אלמרו, "מגברי הבית" של WLM, מגברי מנורות יפניים איתם אוהבת החברה לעבוד (כנראה בצדק). לרמקולים חוברו גם האינטגרייטד המוכר משנה שעברה וגם כמדומני המונובלוקים החדשים.

לינק לאתר חברת WLM

רבים התמוגגו מהתוצאה, ביניהם אפי ידידי וביקורות שונות על גבי הרשת, אני לא יכול להגיד ש- "התעלפתי". היא היתה בהחלט נעימה, מוזיקלית ומערבת אבל כך היו גם לא מעט תצוגות אחרות שם.

La-Scala המוניטורי והרצפתי במינכן 2008
-1.jpg



ב- WLM (חברה אוסטרית דיי איזוטרית מבחינת גודל יש לומר) נתקלתי לראשונה כאשר סבו אודיו הביאו את דגם ה- Diva המוניטורי לארץ. מדובר ברמקול מוניטורי בגודל בינוני/גדול, קל מאוד מבחינת משקל ובעל דרייבר קואקסלי יחיד. שמעתי אותו מחובר למערכת שלי בבית הקודם למשך זמן קצר מאוד. התוצאה היתה מעניינת אבל לא קלעה לטעמי, גודל החדר (גדול) והאקוסטיקה לא עשו לרמקול חיים קלים והוא היה מעט בהיר וחושפני לטעמי. גם הציוד באותה עת לא היה בהכרח "החיבור האולטימטיבי" בלשון המעטה.

עוד מילה על WLM לפני שאספר קצת על המפגש האחרון שלי עם ה- La-Scala (הרי לשם כך התכנסנו כאן, לא?), החברה לא חורטת על דגלה את תורת "הנתיב הקצר ביותר" מבחינת אלקטרוניקה. WLM מציעה ללקוחותיה מגוון קרוסים אקטיביים או אקולייזרים לשימוש עם מוצריה. הם טוענים (וכנראה בצדק) שלא לכל אחד יש חדר מושלם מבחינה אקוסטית, מה גם שגם הטעם הסוני שונה בין אדם לחברו. אז למה שלא נוכל להתאים את הסאונד לחדר ולטעמנו? ובכן שאלה טובה, את תשובתי אוכל לתת רק לאחר שאבדוק את מגוון המוצרים שהחברה מציעה. עד כה לא עשיתי זאת אבל אני שומר על ראש פתוח בעניין.

-2.jpg



טוב, אז ה- La Scala, את הרמקול קיבלתי מהיבואן כשהוא חדש לחלוטין ואריזותיו עוד לא נפתחו אפילו. הוא הגיע אלי "בדיוק בזמן" מבחינתי. בדיוק סיימתי את "בנייתו" של חדר ההאזנה/קולנוע החדש שכלל שינויים רבים (אולי עוד על כך בהזדמנות אחרת) והספקתי לשמוע בו רק את הסונוסים (גראנד פיאנו).

האריזות הצנועות בגודלן (לפחות למה שאני רגיל) נפתחו חיש מהר ומתוכן יצאו שני רמקולים רצפתיים קלים יחסית להרמה. הרמקול שמגיע רק בגימור אחד, גילה יחידת שמונה אינצ', טוייטר (במראה ארכאי משהו) ופורט תחתון (לא, אני לא מהחוששים מג'וקים ועכברים ברמקול). האמת שהרמקול קצת הפתיע אותי לטובה במראהו, גימור המט השחור מקדימה בשילוב ה-"טבעות" הכסופות מסביב לדרייברים נותנים לו מראה די אטרקטיבי. משום מה ציפיתי לגוש חסר צורה והתבדתי.

את הרמקול, בעל נצילות של 93db ועכבה של 8ohm אותו מדגימה החברה עם מגברי מנורות לא חזקים במיוחד חיברתי למערכת שלי כמובן, אלקטרוניקה - סט קומפלט מסדרת ה- Noble של MBL (טרנזיסטורי), כבלים - שילוב של סילטק, אלרוד, VDH ו MBL.
בגלל השוני ממערכת הרפרנס של החברה לא ציפיתי להרבה אני חייב לציין, לשמחתי הופתעתי!


-3.jpg




כבר עם החיבור הראשון בהצבה אקראית - בלי הרבה מחשבה, יכולתי כבר להנות מהאזנה למוזיקה. במשך השבוע הראשון הרמקול השתבח מהאזנה להאזנה, אני אומר זאת למרות שאחרי יומיים כבר לא עניין אותי מה מי מו (סה"כ לא לקחתי אותו על מנת לכתוב ביקורת רמקולים, סתם סיקרן אותי לשמוע אותו ואת החדר החדש), אני חושב שהוא ממשיך ומשתבח עד היום.

טוב, אז הגענו לחלק המסובך לא? עכשיו אתם מצפים בטח שאתאר לכם "איך נשמע הרמקול". זה לא יהיה פשוט, לתאר סאונד במילה הכתובה נועד לכישלון עוד לפני שהתחלנו. בטח שכל אחד מבין את המינוחים קצת אחרת. לכן אני חושב שקודם כל כדאי שאתאר לכם את הטעם האישי שלי (מוזיקלי וסוני גם יחד).

ובכן, אני מניח שאני לא מהזן ה- "אודיופילי נטו", אני לא מאלו שמתענגים על בעיטת בס בבטן או מחפשים את צילצול המשולש הנחבא מאחורי נגן הטובה השמן. כל אלו האמת לא כל כך מעניינים אותי. כשאני שומע מוזיקה אני רוצה לחוות אותה, לא רק לשמוע אותה. מנסיוני הצנוע מערכות שונות לחלוטין יכולות לספק לך את הסנסציה הזאת בצורות שונות. יש כאלו שעובדות על פרזנטציה גדולה, יש כאלו שמספקות זאת על ידי אימג' מדויק או מאוד מוחשי, יש כאלו שעובדות על מוזיקליות (כן כן, אני יודע, זאת כנראה המילה הכי בעייתית בתחום אבל אני אשתמש בה מחוסר בביטוי אחר), יש אלו שמעניקות פירוט רב וישנם כנראה עוד כמה שיטות ושילובים כאלו ואחרים שיתנו את החוויה המבוקשת.
אני גם לא מאלו שמתפארים שהם שומעים הכל, יש לי מזל בהקשר הזה, קשה למצוא מערכת שבאמת אבל באמת תשמיע הכל טוב. מה לעשות שיצירה ג'אזית משנות החמישים שמוקלטת בצורה מסויימת דורשת משהו אחר מלהיט טראנס לצליליו הבת שלכם רוקדת עכשיו במועדונים.
האוסף המוזיקלי שלי אם כך מורכב בעיקר מג'אז, בעיקר (אבל לא רק!) הקלטות ישנות, יותר חומרים מלודיים (לא אסיד או אוונט גארד ופחות פיוזן) ולא מעט ווקאל. אני גם יכול להנות מכל ביצוע עם נשמה, בין אם זה רוק רך, פופ או soul גם ישראלי.

טוב, אין ברירה, עכשיו אנסה לתאר את ה- La-Scala בחומרים שאני שומע. הי, יש לי רעיון, קודם כל אני אספר שזה הרמקול שהכי נהנתי ממנו בשילוב עם המערכת שלי! נכון, יש משמעות גדולה לאקוסטיקה המשופרת כרגע אבל עדיין, הוא עולה כמעט שליש מכל רכיב אלקטרוניקה שיש לי, בערך כמו הכבל רמקול :) . ציפיתי האמת שהוא יוריד את רמת המערכת מטה, אבל לא, הרמקול הפתיע אותי בגדול.
אם בכל זאת אתעקש לתאר במילים את הסאונד שהוא מעניק פה, אומר שהוא מעניק מוזיקליות מקסימה בלי ליפול למלכודת של ה- "דארקיות" או האיטיות שרבים נופלים בה. הוא משקף את השקט של המערכת והחדר, לא מצאתי בו עיוות טונאלי שלעיתים מופיע ברמקולים שרוצים לתת עניין, ועדיין הוא מעניק לי עניין, לא סתם, הוא נותן לי חוויה שונה בכל דיסק שאני שם (טוב, לא נגזים, דיסק גרוע ישמע כנראה גרוע גם כאן, אבל זאת גם סוג של חוויה בעצם...). באותו הדיסק, או כמובן גם אותו טרק, אני יכול לקבל צליל מהיר מאוד, צליל מרוח, וגם decay שמרגיש כאילו הוא ממשיך לעד...

-4.jpg



החוזק הגדול של הרמקול מבחינתי הוא במוזיקה ווקאלית, מידה כזאת של ריאליסטיות ואינטימיות לא זכיתי לחוות עם שום רמקול אחר. הזמרת (טוב, גם הזמר) זוכה לקול שנשמע אנושי לחלוטין, ולא רק זאת היא גם זוכה להפרדה ברורה מכלי הנגינה שמסביבה. חוויה כבר אמרתי?

כאמור, ברשותי לא מעט דיסקים שהוקלטו בשנות החמישים והשישים, מה לעשות לא כל ההקלטות מדהימות בלשון המעטה. עד עכשיו היו דיסקים שלמרות שהכילו חומרים שאני אוהב לא הייתי מסוגל לשמוע אותם. למה? כי התוצאה היתה פשוט משעממת. השילוב עם הרמקול הזה יודע להוציא גם מההקלטות האלו את העניין. אל תשאלו אותי איך או למה, אני רק יודע שכעת אני יכול להאזין להם וממש להנות.

עוד מרכיב שיכול לעזור לאלו שאוהבים "להתעסק" הוא בורר עוצמת הטוויטר שנמצא בגב הרמקול. שוב, מבחינת החברה מדובר בעוד שיטה להתאים את הסאונד לחדר ולטעם המאזין, אולם כאן האמת אין חדש תחת השמש ויש כמה וכמה רמקולים עם אפשרות דומה.
אותו בורר מאפשר לקבוע עוצמה בין 3- ל- 3+ db, אצלי מהר מאוד הגעתי לבחירה ב- 1.5db+ (חדר מדופן יחסית) ואותה איני נוהג לשנות. זאת עם יוצא מן הכלל אחד, לא מזמן שמעתי לראשונה דיסק אוסף של Verve העוקב אחר דינה וושינגטון מתחילת שנות הארבעים ועד תחילת השישים (אז היא נפטרה ממנת יתר של כדורי הרזיה על פי ה- Liner Notes :shock: קצת מוזר אם אתם שואלים אותי). ולענייננו שני הטרקים הראשונים הינם בעלי היס מטורף, ובכלל כל המשקל נופל על התחום הגבוה, לכן חשבתי שזאת הזדמנות טובה לבחון מה עושה הבורר. ובכן, לא אומר שלפתע התגלה קול גרוני ועמוק, עם זאת המועקה של ההיס בהחלט פחתה לתחום סביר ושמיע.
אני לא רואה את עצמי ניגש כל פעם לאחורי הרמקול לכוונו על פי הדיסק, ובעצם לא הרגשתי צורך לעשות זאת במגוון הדיסקים ששמעתי עד היום.

חסרונות צריך? בטח. מבחינתי החיסרון הבולט, ואולי היחיד, הוא התחום הנמוך. למרות שהרמקול יורד ל- 30hz (מכובדים למידותיו) ושכעת אני שומע מיד באס שהיה תמיד חסר לי (לפני השינוי בחדר) אני עדיין חש שהתחום התחתון לא מקבל את המשקל המתאים בווליום נמוך (ואני אוהב לשמוע בווליום נמוך מהממוצע). יתכן והסיבה היא גודל החדר, מעל ל- 30 מטר מרובע פתוחים לכ- 40 נוספים. אני מעריך שהדבר ניתן לפתרון בעזרת הסאב התואם של WLM שהוצג בתערוכה, לצערי הוא לא נמצא בארץ להדגמה.
אני חייב לציין שחיסרון זה מוחשי בעיקר במוזיקה אינסטרומנטלית, במוזיקה ווקאלית הקסם שואב אותך ולא נותן לך לחשוב על חסרונות. מוזיקה אינסטרומנטלית נסמכת הרבה פעמים על נתיב באס כלשהו שחייבים לשמוע אותו בבירור על מנת להנות מהיצירה.
כמו גם החיסרון מתבטל בווליום בינוני/גבוה ומעלה, אז מקבל התחום הנמוך משקל ראוי בהחלט.
אם זאת אני ממש לא אתפלא אם מישהו יחבר את הרמקול ויסבול מעודף באס, גם בסלון, משום מה לרוב החדרים יש נטייה להתנהג כך והרמקול הזה על מידותיו הצנועות לא פראייר.

סיכום, אז מה היה לנו? רמקול בדרגת כניסה של WLM שהבאתי רק בשביל "הקטע" נתן לי את התוצאה המהנה ביותר שהיתה לי עד היום. למרות שהוא בכלל לא היה בתוכנית הוא כרגע עומד בראש טבלת המועמדים לרכישה. זאת אם אתגבר על המכשול הפסיכולוגי של לרכוש רמקול שעולה "רק" 3,000 אירו.
מה שבטוח זה שאם תרצו לקחת אותו להדגמה ברגע זה תאלצו לנתק אותו מידי הקרות והמתות.

-5.jpg



מקווה שנהנתם לקרוא סקירה זאת לפחות באותה מידה שנהנתי לכתוב אותה, משום שבעת כתיבתה אני ישבתי והאזנתי לשלושה דיסקים חדשים בשילוב עם קפה, בירה וכמה סיגריות (מפסיק שוב בקרוב, מבטיח) החיים לא יכולים להיות יפים יותר.

מה שמתנגן כרגע הוא הדיסק המקסים הזה
אני רץ לחפש את הסרט שעוד לא זכיתי לראות.

אלוני.

-6.jpg



-7.jpg





hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות