עכשיו 25/11/17 13:22

פורסם: 17/03/10 09:47 ע"י Byrdio


Vivaldi - Concerto For Two Violins



vivialdi.jpg



אני לא מאלה שכל כך מתחברים למוסיקה עתיקה בז'אנר הקלאסי.
בכלל כל דבר שהוא דרומה מידי מהתקופה הקלאסית, הוא בדרך כלל די משעמם אותי.
מלחינים בודדים מן התקופות המוקדמות.. הבארוק למשל שמצליחים להוציא ממני תחושות התפעלות, או אושר עילאי.
אנטונויו ויואלדי הוא ללא ספק אחד מהם.
אולי זה בכלל הזיקה האדירה שיש למלחין הזה לכינור (אשר ידוע שיש לי חיבה גדולה לכלי) ואולי זה בכלל שהוא לא מצלצל בארוקי מידי.

אנטוניו ויואלדי היה כומר במקביל להיותו מלחין מוכשר ורב תוצרת.
מורה לכינור ולויולה, כותב אופרות, יצירות דתיות ועוד ועוד.
ויואלדי כנראה גם המלחין שכתב הכי הרבה קונצ'רטים אי פעם.
יש לו מעל ל 500 יצירות קונצ'רטי, מתוכן 230 לכינור!!!
ארבעה מהם מהווים את היצירה המפורסמת ביותר שלו וכנראה אחת המפורסמות אי פעם מהז'אנר כולו – "ארבע העונות".

לא מכירים את ויואלדי שנים רבות כל כך. לאחר מותו, המוסיקה הלחנותיו והופעותיו נפסקו ונגנזו כמעט לחלוטין.
בתקופת באך היית התעוררות בזכותו, לכמה וכמה מהיצירות שלו. באך כתב ושיכתב טרנסקריפציות ועיבד אותן לטובתו.. אך זה לא היה מספיק "זה" כדי להחיות את ההילה סביבו וסביב לחניו.
רק בתחילת המאה ה 20 התעוררה המודעות למלחין ומחקר רחב יריעה העלה את כובד יצירותיו שנעלמו מאות שנים..
במחציתה השנייה של המאה ה 20 התחילו גם להקליט יצירות רבות שלו, לרבות "ארבע העונות" כמובן, "גלוריה" ועוד רבים וטובים מיצירותיו.

בשנים האחרונות היה גידול אדיר אף יותר, בביצועים חדשים ואף כאלו שלעולם לא הוקלטו, או הועלו על בימות הקונצרטים.
ב 2008 יצא כותר אשר מביא לנו שישה מהקונצ'רטים של המלחין ל 2 כינורות ותזמורת מלווה
(במקור - strings and continuo).
המבצעים הם: ג'וליאנו קרמיגנולה האיטלקי וויקטוריה מולובה הרוסיה.
CAR.jpg


מלווים אותם האנסמבל שעובד בצמוד לקרמיגנולה בכמעט כל אלבום שיצא לו בשנים האחרונות – "תזמורת הבארוק של וונציה" בניצוחו של אנדרה מרקון כמובן.
האלבום יצא תחת דוייטשה גרמופון..
carm.jpg


שני הכנרים הללו הם חוד החנית למוסיקה מתקופת הבארוק ובתור מבצעים בכלל כיום.
רמת הוירטואוזיות, הטכניקה, הרגש והסאונד שהזוג מצליח להפיק מהכלי, הוא פנומנאלי.

הם בחרו בשישה מתוך עשרות קונצ'רטים לשתי כינורות, עצם הבחירה לא מובן, נראה כאילו הם לקחו באקראיות מתוך האופוסים. למרות מה שכנראה היה במציאות והם נבחרו בקפידה על ידי המבצעים.
אני מניח שזה באמת היה לאחר למידה כלשהי..ניסוי, קריאה מהתווים וכדומה..
לא הצלחתי להגיע לאיזה מין קו בסיסי שיבהיר את העניין מוסיקאלית.
אך זה לא סותר את יופיין הגולמי והמקסים של היצירות. על אחת כמה וכמה בידיהם של המבצעים המעולים הללו.
הסאונד הוא בארוקי לחלוטין, גם הכנרים והאנסמבל עצמו מנגנים בכלי התקופה והסאונד בהתאם.
אין שום דרך לטעות כאן ולחשוב שזה מלחין אחר, או יצירות מתקופה אחרת. למרות שויואלדי בתקופת הבארוק היה נחשב לחדשני ושובר מוסכמויות .. (אה הא.. כן .. ).
הסאונד מרשים בקוהרנטיות וכן גם נגינתם, ניואנסים וקישוטים רבים על טהרת הבארוק אך עם המון אנרגיה וזרימה מדהימה.
דו השיח והטכניקה בשילוב 2 הכינורות יחד עם האנסמבל המלווה, רק מגלה עד כמה כשרוני היה ויואלדי שתמיד חתר למלודיות ומוסיקאליות ופחות על החוקים שחלו אז על המוסיקה השונה.
אין רגע דל, למי שאוהב את התקופה והסגנון ממתינה פה פנינה אמיתית, לאלה שלא מכירים או פחות מחוברים, גם כן.

מומלץ (F)
אביעד.





hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות