בכל חיי האודיופילים, החלפתי מספר הגברות מועט מאד.
ההגברה הרצינית הראשונה שלי הייתה סט של וינסנט, פוואר וקדם היבריידים שעשו עבודה לא רעה בכלל למחירם, אני יכול אפילו לתייג אותם כ VFM די טוב, למי שמחפש הגברה חזקה עם סאונד SS - לא טיפוסי.
POWER
לאחר מכן, הקדם הוחלף לאחד כזה, שעלה כמו הסט כולו (ROGUE 99). שהצטרף לאחר כבוד ל- פוואר הקיים. (הקדם נמכר לאיש יקר, שעם הזמן נהפך גם לחבר טלפוני בעיקר)
כמה חודשים לאחר מכן בשל הזדמנות נהדרת שניכרה בדרך ובגין אי סינרגיה, או תחושה לא מאוזנת שהייתה לי מהקדם היקר והחדש עם הפוואר. האחרון הוחלף גם כן. ל "TEMPEST"- מגבר מאותה הסדרה של הקדם, מחברת- ROGUE.
עד אותו שלב, חייתי כשנתיים (ויותר) עם זוג רמקולים מסוג- FOCAL 816S .. שיחד עם הסט החדש
השפופרתי של ROGUE, נתנו פרזנטציה מאד כיפית, גדולה ונינוחה.
הסינרגיה בין ה S816 לבין הסט השפופרתי החם והרומנטי של ROGUE, הייתה טובה מאד ואף מעולה לטעמי.
הרמקול היה די נציל וקל להנעה ובחדר הקטן שלי, הוא נהנה מפוואר וקדם שנתנו באחוריו 90W לצד ב
PP (כך נטען ע"י היצרן), כאשר הסאונד ביניהם היה שזור בצורה קלילה ואיכותית למדי.
TEMPEST
הגיע היום, וגם הרמקול פינה את מקומו לאחד טוב יותר (בהרבה) לאחר אודישנים של כמה וכמה רמקולים בתקציבים שונים.
לבסוף נקנה רמקול שנחשב לאחד הטובים של החברה מבחינת VFM לדעת רבים.
(AUDIO PHYSIC SCORPIO) כאשר מפאת האילוצים שודך לסט הקיים (הROGUE- האמור) וניגן כך מספר חודשים.
כבר לפני תקופה, תחושה של אי נוחות שרתה עלי. בעיקר בשל הסינרגיה בין הרמקול להגברה.
ההתלהבות מהרמקול החדש שככה ועוד אלמנטים נפשיים שהתחזקו, הביאו אותי כנראה לחשיבה..
שאולי אני פשוט חי עם "טעות" באופן מסוים.
תחת מעטה "אודיופילי", או "קונספירציה" שקשורה להגברת שפופרות וכל הסופרלטיבים הקשורים בה.
חייתי כך לא מעט זמן לצערי, הוצאת הקדם מהLOOP- ושימוש ב TEMPEST כ אינטגריטד.
החזרת הקדם בחזרה וחוזר חלילה..עם מסקנות לכאן ולכאן.
מעצלנות, או סתם מ"כסלנות" אישית..לא הבאתי מכשירים אחרים ל"ניסיונות החייאה",
אלא המשכתי לחיות עם מה שהיה..(היו כמובן גם אילוצי תקציב וכדומה כמובן...)
את האמת ? שקצת פחדתי.
פחדתי אולי לגלות שהסט השפופרתי החמים הזה, באמת אינו מתפקד. פחדתי אולי מלהיכנס עמוק מידי לתוך מסע בלתי נגמר של ניסוי וטעייה, עם שלל הגברות אצלי יחד עם הרמקול..
וגם פחדתי שבסופו של דבר שאמצע את המיוחל, לא יהיה ביכולתי לשלם עליו.
(רק קניתי את הסט השפופרתי, והוא עלה לא מעט בכל זאת גם כן)
רצה הגורל, והזדמנות אצל אחד היבואנים שאני אישית מעריך מאד, צצה.
צצות לא מעט הזדמנויות כאלו, אך הפעם הייתה לי תחושה טובה לגבי הספציפית הזו.
מייד טלפון וכמה מילים כדי לסגור את הקצוות ומצאתי את עצמי נוסע באמצע השבוע למעונו כדי לאסוף לשם בדיקה והאזנה על הסט אפ הפרטי שלי..(הרי כך רוכשים ציוד אודיו לא?!)
המגבר "ניגן" אצלי כמה ימים לפני שנפלה ההחלטה..
אני בטוח שרבים מימכם שואלים, היכן המסע? מה עוד שמעתי מולו וכדומה ..
לשם הגילוי הנאות והווידוי האישי- הוא היחיד שבחנתי אצלי בסט אפ ובגין הימצאותו מתאים; גם חשמלית וגם סונית לטעמי.. הוא נבחר ללא תחרות- לצד מוצרים אחרים בתחום.
אני לא אומר שזה היה לי קל "אודיופילית" להחליט כך, אבל ה"אני" החדש..הצליח לעשות זאת ללא שום קושי

. מה שגם זאת הייתה הצעה הוגנת, עם עזרה
אמיתית לטובתי מצד המוכר..כך שלא חשבתי יותר מידי וחטפתי.
דרך אגב, זה לא שרכשתי מבלי ששמעתי מעולם מגברים כאלו ואחרים. ההחלטה הייתה פחות או יותר מחושבת, עם שימת לב למאפיינים מסוימים, מצאי בשוק כאלטרנטיבה וכמובן הכרה עם מגברים אחרים, עם השנים במערכות שונות ועל סט אפים שונים כמובן.(לא שזה אומר משהו, אבל לפחות יש לי מושג מה צריך ואיך לשמוע).
אז, אם לא התבאסתם מידי מן הווידוי - למרות שלא בדקתי עשרות מגברים שהיו מיועדים להחליף אצלי את הסט השפופרתי ..ואתם מבינים שלא יהיה בילד אפ כהרגלי..
תוכלו לשמוע קצת על מה שהוא יודע לעשות אצלי ..
מפה –
אז, כבר דיברנו ודנו לפני מספר ימים על התועלת בסינרגיה חשמלית בין רמקול והגברה.
אני חושב שזה אחד האספקטים הראשונים, שאמורים להיות מול זה שבוחר כיום הגברה.
נכון, נתונים מספריים
לא מראים\מגלים את כל התמונה, אבל הם המינימום להתחלה והבנה לחיבור ביניהם. שייתן עמדת מוצא הרבה יותר הגיונית ונכונה להמשך בדיקה.
המגבר שלקחתי – UNICO 200 של החברה האיטלקית Unison Research .. הוא "בהמה מפלצתית" ועתירת וואטים.
זהו מגבר שמוציא" 250W ב 8 אום ומכפיל את עצמו ב 4, כמו כן יכול בלחיצת כפתור להפך להיות מגבר CLASS A שמוציא בין 55-85W." המגבר הוא הייברידי MOSFET שמכיל גם זוג שפופרות מסוג ECC82.
עלותו בחו"ל 7500$\4500 פאונד.
שהחליף אצלי במערכת- סט הגברת שפופרות - 2 שפופרות KT88 לצד שלטענת היצרן
מוציא 90W לצד באולטרלינייאר ו 60W בטריוד.+ קדם שפופרתי מאותה הסדרה
עלותם יחד בחו"ל סביב - 5200$.
המגברים אמורים לעבוד יחד עם רמקול בעל נתונים של 91DB ב 4 אום, שמנגן בעזרת שבעה אלמנטים בכל צד וקרוס של 3.5 WAY.
רמקול לא פשוט לכל הדעות, שמניסיון חייב המון זרם בריא וכוח כדי שינגן באופן נכון וטוב.
היוניסון הכוחני פשוט העביר את "מחלות" המגבר הקודם (יחד עם הרמקול הנ"ל), בקלילות מדהימה.
למרות שציפיתי לשיפור. לא חלמתי עד כמה המגבר השפופרתי החלש שלי, לא הצליח פשוט להחזיק את הרמקול. הבעיה היא שזה לא רק עניין של תדרים נמוכים, שגוזלים את מירב הכוחות מן המגבר. אלא על כל תחום התדרים.(!)
מה שנשמע קצת מרוח, מרוחק, חסר ברק ואיטי נהיה..חזק יותר, מהיר פי כמה וכמה..בעל פרסנס ופרזנטציה מלאה וגדולה.
היוניסון- UNICO 200 פשוט החדיר עם אינפוזיה לתוך הרמקול, את מה שהיה חסר לו
All along.
הזרם הבריא והכוח הרב, ניער את הרמקול משנת החורף שלו והרמקול פשוט התעורר לחיים.
סטירה עצמית על מצחי, הפחידה את דיירי הבית...הלקאתי את עצמי על טיפשותי ועל חוסר המעש שלי עד היום, למרות שידעתי בתוך תוכי - שמה שאני שומע "חסר" בכל כך הרבה אספקטים.
אחרי שהבנתי (די מייד) שהתאמה ברמה החשמלית קיבלתי מ"המפלץ". נותר לברר מה עם הסאונד שלו..?!
עד ששמעתי את היוניקו 200, הייתה לי דעה די נחרצת על חברת יוניסון. "הפרזנטציה שלהם חמה מידי". דעה זו נרשמה, בגין האזנה לכמה וכמה מגברים מסדרת השפופרות שלה, לנגנים הדיגיטאליים ולמשולב זול וקטן של החברה, "מהסדרה ההיברידית" כל אלה בכמה וכמה מועדים ועל סט אפים שונים.
היוניקו 200 אינו עומד בקו אחד עם מסקנות העבר שלי ומהניסיון עם המוצרים האחרים של החברה. הוא עדיין חמים בפרזנטציה שלו (מה שהקל קצת על פרץ הכוח הזה לדעתי) שזה לא רע לכשעצמו, שזה בא במידה הנכונה (לטעמי). אך ממש לא מדמה "סאונד שפופרתי", או כל מניפולציה אחרת.
שחברות אודיו מנסות להעביר מגברי ,SS או אחרים - בכדי שיישמעו יותר "אנאלוגיים\שפופרתיים.
למרות שהוא "הייברידי" בכל מקרה (כך שהוא קשור בקשר ישיר לטופולוגיה הזו גם כן).
אני מניח שהחמימות העדינה שלו מגיעה, מזוג השפופרות הקטנות שנמצאות על הסיגנל.
אחד הדברים הראשונים שהכו בי, זה גודל הפרזנטציה, הבמה שנפתחה וכמובן התדרים הנמוכים שעד היום- או שהיו מרוחים מידי, או שלא הצליחו בכלל לצאת מבעד לשלל האלמנטים ברמקול.
המגבר כאמור שולט ברמקול ביד רמה ומבצע את עבודתו בצורה הטובה ביותר שהוא נבנה לכך.
להגביר אות חלש (שיוצא מהמקור) לאות חזק ולהזרים את כל זה אל הרמקול במינימום עיוות. שכנראה היה צריך לקבל - A GOOD KICK IN THE ASS! בשביל שאדע בכלל איך הוא באמת מנגן.
חיוך מטופש היה מרוח על פרצופי למשך כמה ימים, שבחנתי אותו אצלי.. ואושר גדול הציף אותי.
(ד"א- מגבר של מקינטוש {חדש, מהחנות} הסתובב בראשי בכל העת..אך ליבואן לא היה את הדגם שחשבתי לרכוש לעצמי באותו הזמן, באם יתאים {בעיה אחרת לצערי}).
הטקסטורות והפירוט בתחום הבס מרשימים. היום לאחר הטיפול האקוסטי הנרחב שהחדר קיבל, אני רק מבין עד כמה המגבר מצליח להוציא מהרמקול בתחום הזה וכמה מידע מהמדיה עצמה הלך לאיבוד עד היום.
בתדרים הגבוהים ובמיד הבחנתי בשינויים דרסטיים גם כן.
נתחיל עם המיד מפני שזה אולי אחד האלמנטים ה כמעט יחידים, שאני יכול להגיד שהשפופרות עשו טוב יותר. שפופרות ללא ספק מצליחות לספק עבורנו, חווית מיד- שמגברים אחרים בטופולוגיות "קרות" יותר, מתקשות להביא באותה הרמה.
למרות שהמיד של היוניסון בעקרון עבר שינוי בעקומה (כנראה ע"י החברה עצמה. שניסתה שיהיה לו עדיין, את חתימת הסאונד האופיינית של החברה. בקטנה הפעם, כנראה) הוא לא מספיק "אמיתי" או בעל משקל כפי שהסט של ROGUE עשה אצלי למרות הכול.
ה"קסם" בתחום הזה נעלם קצת. אך להפתעתי, לא ממש חיפשתי את זה באודישן,
או היום.. אם כבר.
אז אופציה אחת היא – שזה אולי לא כזה חסר לי, או חשוב לי כל כך..אולי אם הייתי שומע הרבה יותר הרכבים קטנים, בג'אז וכדומה זה היה הרבה יותר קריטי מבחינתי. (הכול יכול להיות).
אופציה שנייה היא – שהיוניסון עושה דברים טובים יותר, ברב התחומים. עד אשר הוא העפיל על חווית המיד שהסט שלROGUE נתן. כך שלא הבחנתי בכלל בהעדרו של ה"קסם" השפופרתי.
אחד התחומים החזקים הוא הדינאמיקה הליניארית שהוא מרשה שתתקיים.
עליה מהירה "מפיאנו פיאניסימו" עד לקרשנדו של 130 נגנים, כולל תופי טימפאני ועוד ..
נשמעת באופן רציף. כאשר שכבות, על שכבות של סאונד, מצטרפים אחד לרעהו.
תחומי תדרים נקשרים יחד והסאונד מתפרץ כמקשה אחת, אך מפורטת. עם כלים מופרדים בחלל ונראים בבירור ב"עיני דמיוני" לרוחב הבמה הוירטואלית, שהמגבר פורש מאחורי הרמקולים וביניהם.
מוסיקה רבותי! למרות אוסף המילים שניסו לתאר האזנה של 20 שניות מתוך יצירה מלאה.
התדרים הגבוהים, צלולים לגמרי. מבלי קשיחות או מתכתיות אופיינית, שפעמים רבות נקשרת עם ציוד טרנזיסטורי, או דיגיטאלי ויחד עם פרסנס ותחושת "חיות".. משלימים את העקומה שהתחילה מטה מטה ממעמקי ההרצים הבודדים.
אובר-טונים וגוונים של כלי נגינה יחידים, של תזמורות ומקהלות שלמות. מוקרנים החוצה ואמביאנט מוחשי מאד. מצטרף כמעט לכל הקלטה.
למרות המשקל והנפח בסאונד שמגיעים מהגברת שפופרות באופן טבעי ומקסים, היוניקו מצליח לשלב עם הכוח הרב שלו, גם את האלמנטים המוחשיים והמוסיקאליים הללו.
זהו ציוד לא זול כלל וכלל ובמחירים האלו בתחום המיצוב שלו, מגברי SS כבר עושים מוסיקה בצורה מעוררת יראה.. (ממה ששמעתי במערכות שונות, במשך השנים).
רכישתם "קלה" מאד אם בוחנים את יתרונם הסוניים, בטח ובטח אם מנגנים עם רמקול שכנראה "חייב" את תחנת הכוח הזו מאחוריהם וכמובן אם משווים את "רמתו" למול סט שעולה קצת יותר מחצי (או רק לאינטגריטד שעולה שליש).ממנו (זה לא היה בדיוק כוחות..אני יודע

)
עוד קצת על מה שסביב ..
מראהו המפלצתי, יכול אולי להטריד כמה מהיושבים בעולם, משקלו ומידותיו לא "נגישים" לכל אחד. אך בגין חדר מוסיקה (למרות מידותיו הצנועות) אישי..ו RACK מעולה, לא הייתה לי שום בעיה עם זה.
האמת? אני דווקא אוהב את המראה הגדול והבומבסטי, בעיקר במגברים. !
יש תחושה נהדרת של נוכחות ויזואלית, מבלי לקשר לנוכחות האודיו-בילית שהוא מציג בכל עת כאשר הוא עובד.
אך לכל "יתרון" (הכוח הרב ומידותיו הענקיות) יש גם חסרונות, הוא מתחמם נורא!
בעיקר אם הוא מופעל במצב של "CLASS A".. וכמעט שאי אפשר לגעת בצלעות הקירור בצידו..
(לא שצריך)
אני מניח שבשל החורף ששורר מידי פעם, בשבועות האחרונים. זה קצת פחות מפריע.
אך בקיץ אני בטוח שאתחרט על כך, שאראה את חשבון החשמל שהמזגן מייצר.
(בלי קשר לחשבון שהוא מייצר בעצמו

).
הכפתורים גדולים ונעימים למגע וכן גם הכפתורים הקטנים (למרות שהם קטנים מידי לטעמי) שמשמשים להעברה למצב "CLASS A" וכן להפעלת ה "TAPE OUT" (אשר מנתק את יציאות הרמקול).
בחזית המגבר ישנו "חלון" מרובע מואר באור ירוק, עם שם הדגם מתנוסס בשחור במרכזו.
זהו כפתור ה"סטנד-ביי" של המגבר שמעיר אותו משינה "הייברנטית" אל החיים.
כפתור ה ON\OFF הראשי, ממוקם מאחורי המגבר מעל שקע החשמל (מיקום די זוועתי בהתחשב שהמגבר ענקי, יושב בתוך ,RACK שכמעט צמוד לקיר האחורי).
הטרמינלים הכפולים (ל BI AMP) וכניסות האודיו- מאיכות מעולה ומסודרים כך שיהיה מספיק מקום ביניהם לכבלים גדולי מידות וכדומה.
המגבר מגיע ארוז בארגז כפול, יחד עם כבל חשמל יעודי מושקע ( הרבה יותר מכבל קומקום רגיל)
ושלט בגימור עץ מרשים (איטלקי בכל זאת) ששולט על הווליום והעברת הכניסות השונות וכן על פונקציות רבות נוספות שאינן נחלת המגבר הנ"ל. אני רק יכול להניח שהוא פשוט מתאים לכל המוצרים שלהם גם כן בנוסף.
בסופו של דבר יצא, שהמקור וההגברה שרכשתי לאחרונה, מבית איטלקי טהור
(מתאים לחולה פרארי שכמותי) והרמקולים גרמניים.
הסאונד שמתקבל מן המערכת לאוזני כיום, עולה על הסט אפ הקודם בצורה די דרסטית
וכמובן יחד עם הטיפול האקוסטי שהחדר עבר בימים האחרונים, התמונה הרבה יותר ריאלית ומחמיאה.
אני מרגיש שלא רק רכשתי קופסאות יפות (בעיני המתבונן) ומשובחות מבחינה סונית (לאוזני) אלא שהם עובדים נכון יחד ובסינרגיה מלאה (פרט אולי לרמקול שיש לו פוטנציאל לא מנוצל באחוזים ניכרים בגין מידות החדר) גם עם חלל ההאזנה שלי.
הערה- אני מבין שסקירה כזו יכולה לעורר שאלות, או הרמות גבה מכל קורא סקפטי וכדומה.
ניסיתי להישאר הכי אובייקטיבי שהייתי יכול, אך בסופו של יום רכשתי אותו בלא מעט כסף והוא שלי.
לאובייקטיביות אין כאן מקום כל כך לדעתי, למרות הניסיון להישאר מפוקס ולא להפליג בסופרלטיבים שחוקים, שפשוט יוציאו את המגבר מכלל פרופורציה (לדעתי) מול היחסיות בתחום.
הסקירה הזו לא נעשתה מטעם שום פורום, מוסד, או מגזין ובטח לא בשם היבואן הראשי של החברה..שלא ממנו רכשתי את המגבר בכלל. (למרות שהיא מפורסמת אך ורק ב
HI FI MUSIC)
זהו מגבר משולב בעלות חול של 7500$...ממש לא גרושים ..שעושה עבודה נפלאה יחד עם הרמקול האישי שלי..אני בטוח שיש עוד המון מגברים טובים ומוצלחים. שהיו יכולים להתאים לי במחיר כזה, זול יותר וכמובן יקרים הרבה יותר.
אך ההזדמנות והעיתוי הם כנראה החברים הכי טובים, של האודיופיל בעל אילוצים כספיים ..
ואני מרגיש שזכיתי, על שהייתי מספיק מהיר בהחלטה לקחת לשמוע ולרכוש לבסוף.
תודה לכל מי שקרא עד כאן, פירגן, ונתן אוזן שהייתי צריך.
א.
