הי לכולם,
ראשית ברצוני לברך את עמיר, על האירוח המקסים והמעולה שהיה.
עמיר לקח את הצעתו הכללית לקיים מפגשי מוסיקה ויישם אותה פיזית בעת ובעונה אחת.
אנסה לתאר קצת את מה שהיה אתמול... בתקווה שאצליח להכניס את אלה שסקרנים לשמוע ואת אלו שהפסידו
על קצת ממה שחווינו.
מקום: אצל עמיר a.k.a - AK1 בבית באזור המרכז.
השעה: 20:00 (לערך, בשל בעיות חניה אימתניות.. היו ריג'קטים לשעה הנקובה, אבל ניכר שרובנו
מצאנו איזה מטר על מדרכה באדום לבן והצלחנו להחנות.. !)
התכנית האומנותית: מוסיקה קלאסית.
משתתפים: לצערי ולשמחתי היינו די מעט אנשים, אך בסופו של דבר זה גרם לנו כנראה להיות
הרבה יותר אינטראקטיבים ברמות שונות.. (על כך בהמשך)
היינו:
עמיר - AK1 - אירח וסיפק לכל הערב את המוסיקה לבי בחירתו הבלעדית.
עומר - BOOBOO (איזה מגניב שנפגשנו אח יקר!)
מיכאל- Michael123 - שלא שתק לרגע
זיו - זיפ - ידידי היקר שהשכלתו בתחום והבנתו האומנותית כמו התאורתית לא תסולא בפז!
אביעד - עבדכם הנאמן.
הכניסה הייתה די בטיפטופים צפופים.. וההתחלה הייתה די חברותית, בלי מבוכויות סתמיות.
שיחות חולין על "סוף סוף נפגשים" וקצת על המערכת (שתשאר במעטה סודיות מסוים לבקשת המארח)
שתנגן באותו הערב..הצגת המרכיבית כדי שכולם יהיו מבסוטים..
ויאללה לעייסק.
עמיר אמנם הכין STACK של דיסקים עם קטעים שהוא מצא לנכון לנגן לנו באותו הערב.
אלה הם לאו דווקא קטעי המוסיקה או היצירות החשובות או האהובות עליו ביותר, אלא כנראה באו
מאקלקטיות שפעלה עליו באותו היום, או היומיים שהוא תכנן את המפגש.. וזה ייצר דווקא תחושה של
"הכל פתוח" (למרות שסיננתי מידי פעם שאנחנו מתפזרים

...זה היה נחמד, סתם קינטרתי את עמיר קצת)
לפני הפירוט עצמו - כל המוסיקה נשמעה מדיסקים! (לא שמענו תקליטים ולא DATA ממחשב)
עמיר כבר הכין את הדיסק הראשון והצלילים הראשונים הבילחו בחלל.
שמענו לפתיחה את ה
J.S. BACH -Coffee Cantataשרה - אמה קירקבי ומנצח - קריסטופר הווגווד.
לאחר סוף הקטע המקסים הזה שדי הוביל אותנו לרוגע מסויים, עמיר שאל את באי החוג, האם היינו מעדיפים
לשמוע פרקים שלמים (שלפעמים אורכים זמן רב יחסית) או שהעדפה היא לכמה שיותר מוסיקה וקטעים קצרים יותר
(זה אומר לפעמים גם להפסיק בתוך הפרק)..
רובנו די זרמנו וההחלטה היא של לשמוע כמה שיותר מוסיקה אך למען האומנות לא להפסיק דברים שאנו מתחברים אליהם או יפים במיוחד (שהיו 99 אחוז מהמוסיקה ששמענו למען האמת! תודה עמיר

)
הקטע השני היה מבחינתי התחלת החוג באופן רישמי יותר.. גם בגלל שהיה בו ערכים מוספים של שיחה שקלחה מייד לאחריו.
שמענו את
Chopin - Nocturne NO 48/1 -מנגן
אלכסיס וויסנברג (WEISSENBERG) {אנו עוד נגיע אליו שוב בהמשך, ובכלל ניתן לסכם שהערב היה שהוא די במרכזו.
זוהי יצירה סוחטת רגשות וניגנתו של וויסנברג מדהימה ביופיה.
הפתיחה לנוקטורנו מהאיטיות ביותר שישנן והכניסה לדגשים המהירים מהמהירים ביותר שישנן.
בין הקטע הנ"ל לקטע הבא, נוצרה שיחה על הבדלים בדינאמיקה, טכניקה ומעוף באינטרפטציה שמעבר לטכני טהור.
נגינתו של אלכסיס הביאה אותנו לדסקס לא מעט, חלק משאלות וחלק מתהיות, או מהשוואות מול נגנים כאלה ואחרים
ואפילו נתנו דוגמאות אישיות, מיכאל בתור בוגר לימודי פסנתר, אני בתור מורה למוסיקה ומשכיל בתחום, זיפ גם- בתור נגן מוכשר על כלים רבים והבנה פנומנאלית בתחום וכן הלאה..
הקטע השלישי.. היה אחד המהממים בכל הערב ולאחריו נשאנו בפה פעור ממש.
גם מבחינת הסאונד שיצא מהמערכת (אמרנו שלא מדברים על זה - וברב הערב כך גם היה במפתיע!)
וגם מבחינת הביצוע המדהים

.
Stavinski - Dance of king kastchei - STOKOWSKIהעוצמות, הצבעים, הגוונים שניצנצו לכל עבר, הנושאים והשליטה הפנומנאלית של סטאוקאוסקי.. היו פשוט
מדהימים בצורה יוצאת דופן.
דיברנו קצת גם אחריו, בעיקר על ביצועים אחרים של סטרווינסקי .. וזיפ המליץ גם על ביצוע של
מייקל טילסון טומאס.. לאותה היצירה..
משם המשכנו לאחת היצירות הגדולות בכל הזמנים מעת ה-מלחין.
Beethoven: Symphony No. 3 "Eroica" Paavo Järviהסיבות לכך שעמיר בחר דווקא את הביצוע הזה, מלבד שהוא כנראה מעדיף אותו בניקוד בודד מעל הסוואל..
זה שהוא פשוט נשמע מדהים. זוהי אחת היצירות שאפשר לשבת עם הפרטיטורה ולעבור תו תו וסימן סימן ולראות עד
כמה המנצח מדוייק בכל אספק, אם בתאוריה או באיטרפטציה שלו.
ההשפעות הם כמובן אותנטיות, אך ללא כלי תקופה, אם כי כמות הנגנים פה היא כפחות מחצי מבדרך המודרנית
לנגן את השלישית של בטהובן (קאראיאן למשל).
הפעם, בגין השיחה שהעברנו אחרי הקטע, עמיר החליט בעזרתנו שגם נוסיף קצת מביצוע אחר,(אמנם לחמישית לא לשלישית) אך הפעם אותנטי כמעט לגמרי של אנימה אטרנה שדיברנו עליהם לא פעם..
וזאת בעיקר בגלל שBOOBOO הביע הסתייגות מהכיוון הזה.. מיותר לציין שהוא חזר בו לאחר ששמע את
beethoven symphony no 5 - anima eterna emmersal .
שפשוט הוציא אותנו מכלינו ביופי מקסים ביופיו.
אחרי שעמיר סחט אותנו עם סטרווינסי ובטהובן, הוא החליט להוריד מהלך.. ולתת לנו קצת להרגע..
שמענו את:
Tchaikovsky - Suite No. 3 in G major, Op. 55 -
Vladimir jurowski
העדינות והרגש של צ'יקובסקי גררה אחריו שיחה קצרה על אישיות המלחינים והפילוספיה שבאה מכיווני לאום
כאלה ואחרים לאסטיטקה ולרגש.
הקטע השישי, העביר אותנו למוד קאמרי.. ושמענו את העלמה והמוות מעת שוברט.
מנגנת רביעית ג'וליארד בהקלטה ישנה מאד מ 63 ש TESTAMENT עשו לה רי-אישיו.. ולא טוב במיוחד
למרבה ההפתעה.
פה דווקא הסאונד היה די רע וניכר שההקלטה התחרבנה לגמרי מהמאסטרינג החדש של טסטמנט.. אך המוסיקה
(שמענו את הפרק השני בלבד) הייתה מדהימה ביופיה ואיכות נגינתם של הרביעיה עילאית!.
Juilliard String Quartet Plays Beethoven, Schubert The Death And The Maiden
פה ההשתתפות של זיפ הייתה הגדולה ביותר בתור אולי אחד הידענים למוסיקה קאמרית הגדולים שאני מכיר באופן אישי... גם מניתוח הנגינה שלהם ועד להצעת "תחליפי, ביצוע שונים.
עמיר בסיום הפרק הביא מהספרייה עצמה קטע נוסף של הרביעיה הזו כדי שנוכל לשמוע הקלטה וסאונד שונה לגמרי
מהם.. זה בכדי "להוכיח" שההקלטה באמת גרועה (לא שהיה בזה צורך ...מספיק היה להסתכל על פניו של מיכאל

)
המעבר מהקאמרי היה מהיר ולקצה השני..
הקטע הבא שהגיח מה STACK שהוכן מראש היה הפרק השני מהסימפוניה הרביעית של מאהלר..
בביצוע ריינר.
Mahler: Symphony No. 4 Hybrid SACD - Reiner\chicago ללא ספק הקונצנזוס הכמעט יחיד שיש לביצועים ביצירותיו.
הפרק השני מלא צבעים נושאים המשתלבים זה בזה, זהו קטע קשה ביותר מבחינה תאורתית אבל
יפה בצורה בלתי רגילה!.. שיחה מעבר לאנחת רווחה והתפלאות לא הייתה.
משם שוב עמיר הוציא מהספירייה קטע סימפוני נוסף.. בעיקר בגלל שהרבה קודם דיברנו על התזמורת
שיארבי ניצח עליה בשלשיית של בטהובן.. (BERMAN)..
ושמענו את הפרק השני מהסימפוניה השניה של פליקס מנדלסון.
Mendelssohn: Symphony No. 2 in B flat major, Op. 52 'Lobgesang'הקטעים הבאים פרק לפינאלה של הערב, היו על טהרת הפסנתר.. פה וויסנברג יקיר המארח הגיח בכמה
הקלטות די נדירות שהיו לעמיר.. (אפילו אחת שהעביר מ LP בהעדר הביצוע על מדייה אחרת שנשמע נהדר)
מתוך הדיסק הזה:
Chopin: 4 Ballades / Perahiaשמענו את המזורקה מס 3 (אופוס7) קטע קצר של 2 דק'.
עמיר בחר אותו מכיוון שלפני כן, שוחחנו על העדפה בביצועים מתאימים ליצירות (עדין לעדין, מופרע למופרע וכן הלאה).
פאראייה הוא לא הפסנתרן המועדף על עמיר, אך בקטע הנבחר הוא מנגן בשונה מאופיו הרגיל ולכן הוא "קפץ"
באופן טוב (לטעמו של עמיר) ולכן הוא הודגם.
השווינו את איכות הפסנתרנות או הזווית המנוגנת במזורקה גם מעת שופן.. אך הפעם מידי וויסנברג כמובן.
אפשר היה לשמוע, שהסאונד הרבה יותר מדוייק ופחות עגול, אך הבניה של הנושאים והמבנה הרבה יותר עמוקים
ולא "שטוחים" או סטנדרטים.
כמה קטעים נוספים לפסנתר מעת וויסברג נוגנו בהמשך.. מתוך הסיפרייה האישית של עמיר.. (עזבנו את ה STACK כבר מזמן ..

)
הפנטזיה של שומאן ..
הקונצ'רטו מס 1 של שופן מלווים אותו התזמורת הפריזאית.. (ביצוע מדהים.. שללא ספק צריך להבחן אצלי ואולי לעלות למקום הראשון במקום בחירתי המקורית, על כך עוד אהרהר רבות כנראה)
בסוף הערב, כבר שנהיה די מאוחר (בכל זאת זה היה סשיין לא קצר של מעל 3 שעות של מוסיקה מדהימה)
התכוננו לקטע המוסיקה המסיים..
ושמענו את הפתיחה למייסטזינגר של WAGNER האדיר.
עמיר שם ביצוע של SOLTI ולאחר כמה שניות, ביקש את רשותנו להחליף ביצוע..
נשארנו עם שיקגו, אך ריינר אחז בשרביט (ובביצה או 2 של הנגנים גם כן) מולם (החלטה מצויינת לטעמי )
זוהי יצירה מדימה ביופיה והפתיחה פומפוזית ביותר.. אפשר לחשוב שזו ההכתרה של נופליאון בונאפרטה.
ובתווים האחרונים שלה, התחלנו להתקפל, להגיד מילות תודה על האירוח המדהים וכבר לתכן את המפגשים הבאים.
למי שקרא עד כאן (שאפו

).. תודה.. ואני אישית מקווה לראותכם במפגשים הבאים שיהיו ללא ספק בקרוב.
לאלה שחוו איתי אתמול את הערב הנפלא הזה אודה גם כן.. למרות שאת מחציתכם אני מכיר אישית משכבר הימים..
ואת חלקכם באופן וירטואלי (כמעט אמיץ לגמרי)...היה לי כיף גדול והרגשה כאילו אנו חברים שנים על גבי שנים.
האווירה הייתה כיפית, משוחררת , משכילה בעיקר וקולחת מאד.
תודה רבה.
