עכשיו 21/09/18 17:02

פורסם: 29/03/11 11:57 ע"י Byrdio


Tchaikovsky - Shakespeare



dudamel460.jpg



מנצח צעיר ומדהים. לא פעם סיפרתי עליו, אפילו סקרתי צ'יקובסקי בכיכובו.
הוא לא הכי טוב שיש, אבל כל מה שהוא מוציא בזמן האחרון, אם קל לעיכול או קשה יותר, נשמע טוב.
אין ממש כללי אצבע אלו המנצחים שנשמעים הכי טוב, מכיוון שגישות שונות לוקחות אותנו למחוזות שונים.
נכון שתמיד אפשר לקחת יצירה, לנתח אותה, להבין מאין היא באה, או מה המלחין רצה להגיד בה,
ולנסות להשיג את הביצוע שעושה "בדיוק" את זה. אך מנצחים משפיעים על הלך הרוח האקטיבי של
יצירות מנוגנות, אם בחי או אם בהקלטות שונות.
רך ומשיי, או חדור עוצמה ורועם. דינאמי להחריד ומשמעת לניואנסים, או זורם מוסיקאלית ומקפיד על טמפו.
כל אלו הם גישות שיכולות להתקיים יחד או בכל ביצוע במקביל.

גוסטבו דודאמל, הוא מנצח צעיר שפשוט בצורה מטאורית "ניצח" את כל הקווים.
כבר מגיל 10 שלקח כינור לידיו ידעו סביבו שכוכב נולד, ללא ספק.
בשנת 1996 כבר התחיל ללמוד קומפוזיציה ובאותה השנה כבר קיבל את הדירקטור
על "התזמורת הקאמרית אמדאוס" (הוא היה בן 15!!!) כיום, המנצח הצעיר והאנרגטי הזה,
שחתום עם חברת התקליטים 'דוייטשה גרמופון', הוא הדירקטור של שלוש תזמורות מדהימות ביכולתן..
ה'סימון בוליביאר ונצואלה', 'תזמורת לוס אנג'לס' עטורת הסופרלטיבים והתזמורת 'גות'נבורג השוודית'.
בנוסף, הוא מנצח אורח על תקן קבוע; על תזמורת ברלין, שיקגו, ויאנה, קונצרטאבאחו ועוד אחרות.
רק מלראות אותו על הפודיום, אפשר להבין עם כמה אנרגיה הבחור הזה מגיע לעבודה, כמה ידע ורעיוניות
הוא יוצק אל הנגנים. הופעותיו מרעננות, למרות כפי שאמרתי בתחילה, הוא לא תמיד הטוב ביותר
ויש לגביו גם ביקורות. זה יכול לצאת מכמה דברים, ה"ניסיוניות" הצעירה שלו, היא אחת מהן
ואולי פעם הוא ייחשב למוביל בתחום הזה.

.jpg


ממש עכשיו, כותר חדש יוצא.. ובעצם הסקירה היא עליו ספציפית.
Tchaikovsky & Shakespeare
דודמאל ו DG הוציאו דיסק המשלב את האוברטורות הפנטזיות, של צ'יקובסקי.
שנכתבו בהשראת מחזות שיקספיריות. צ'יקובסקי היה קורא מחזות נלהב ואוהב תיאטרון ידוע ביותר.
באותם השנים שחי והלחין מוסיקה, ברוסיה המחיזו כמעט אך ורק שקספיר ולא מעט מהמוסיקה מאותן
השנים הושפעה אומנותית, מההילה השקספירית שהתחוללה שם.
למרות שצ'יקובסקי כתב פואמות פנטזיות סימפוניות רבות והרבה יותר ידועות (למשל הפרצ'סקה דה רימי)
הלייבל יחד עם גוסטבו, החליטו להקדיש את הכותר לשקספיר ולמה שיצא תחת ידיו של צ'יקובסקי
בהשראתו כאמור.

שלושה קטעים ישנם בכותר, הראשון "המלט" , השני 'The Tempest' והשלישי אחד המנוגנים ביותר
'רומיאו וג'ולייט', סיפור האהבה המפורסם בכל הזמנים.
ברשותכם, לא אתמקד בפרוטרוט על כל יצירה, מתי נכתבה, למה וכמה.. אלא אנסה בכמה מילים לסקור את
הביצוע הנ"ל.. שדודאמל מנגן כאן עם התזמורת הצעירה הבוליביאר ונצואלה..

הכותר כאמור, מתחיל עם המלט המסתורי שהמלחין כתב במקביל לסימפוניה החמישית שלו.
תשוקתו לבמה ולדרמטיות ניכר לכל אורך הכותר וביצירה הזו גם כן. אך בהמלט יש גם חופנים של מיסתוריות,
דרמה מאופקת וליריות מתחת לפני השטח. דודאמל מבצע את היצירה מצוין אך חוטא רק במעט בטמפו האיטי,
בגדול, הוא מדדה בכיוון הזה, בכל הכותר הנפלא שלפנינו, אבל זה באמת רק כדי "לחפש" אותו.

תחושת הדרמה שדודאמל והחברה מונצואלה מייצרים בכותר וביצירות הללו, מרשימה בהחלט.
ההקלטה דינאמית אך גם טיפלה בוצית לפעמים. אני מעז להגיד שלא כולם יבינו על מה אני מדבר..
אבל בווליום קצת גבוה, (מה שהיצירות הללו ללא ספק דורשות), זה יכול להישמע קצת OVER מפעם לפעם.
דודאמל הוא כשרון אדיר והוא מצליח ליצור סיפור מכל הלחנים הללו.
בטראק השני The Tempest, הליריות והסיפור המופלא שזור בעדינות, עם יד חופשית וענוגה המנוגנת
ע"י סקציית הקשתנים. הסערה בים, וסיפור האהבה בין פרדיננד ומירנדה מבוטא בארטיקולציה יפיפייה
ובמשמעת על ניואנסים עדינים, שקשורים בכל אחת מהתיבות ביצירה.

דודאמל נשמע קצת נפול מפעם לפעם, אך המצב משתנה במהירות במעברי הטמפו החזקים יותר.
נשמע שאת הקטעים האיטיים והעדינים, הוא אוהב פחות למרות תחושת הרצינות שהוא מחדיר בהם,
אך הגוונים היפים והניצוצות הוא מוציא בקטעים המהירים והבומבסטיים יותר.
הפואמה שהולחנה בהשראת המחזה The Tempest הולחנה גם בהשראת "הטבעת" של וואגנר
ומוטיבים ואגנריים נשמעים כאן ללא ספק גם כן. אם בתחושת הלחץ לקראת השיאים ביצירה, והמעברים
שסה"כ נשמעים מדהימים ביופיים. עבודת התופים פה מטורפת וחזקה מאד... שימו לב! :shock:

את הכותר חותמת אחת האוברטורות המפורסמות ביותר בהשראת שקספיר ובכלל של המלחין.
רומיאו וג'ולייט הוא סיפור אהבה מקסים ואולי המפורסם בכל הזמנים.
לא מעט מלחינים כתבו אוברטורות, אופרות ויצירות בהשראתו של המחזה השקספירי הזה..
וצ'יקובסקי הגדיל לטעמי, לכתוב את אחת היפות ביותר מכולן.
גם פה, תחושת הכבדות בהתחלה משדרת לחץ, מסתוריות ודרמה רבה, יחד עם ליריות ששזורה לכל האורך
כיאה לצ'יקובסקי כמובן. דודאמל יחד עם התזמורת, מנגנים אותה לעילא לטעמי ומצליחים אפילו בקטעים
השקטים והעדינים יותר להפתיע לטובה. הדינאמיקה האדירה שהם מפיקים כאן, מעוררת השתאות
ואני ממליץ לכל מי שיקשיב לה, להנמיך קצת את הווליום.. 8-)
האקספרסיביות המטורפת שדודאמל קורא מהתזמורת, מאופקת אך נכונה. כדי למשוך את המאזין לקצה הכיסא
וליהנות מכל שנייה המושמעת כאן בכותר. אך זה ברור שהקטעים המתפוצצים, השיאים והקרשנדו יהיו מנת חלקו
הטובה של המנצח הצעיר וגם כאן, הוא לא מסתיר את תשוקתו ואהבתו לדרמטיות ולטלטלה הכתובה כאן במוסיקה.
דודאמל קופץ על הפודיום ומנופף בידיים וזה נשמע נהדר.
הכותר הזה מומלץ מאד, גם בגין הקונספט הנהדר של יצירות הכתובות בהשראת שקספיר וגם כמובן בשל המוסיקה
הנפלאה, המלודית, הקלילה והביצוע האנרגטי והמרענן (ברובו) של דודאמל והתזמורת מונצואלה.

אביעד. :coffee:




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות