עכשיו 19/03/24 13:00

פורסם: 12/11/09 04:31 ע"י aloni


Siltech Zero Ohm Link - Jade



Siltech Zero Ohm Link - Jade


כן, נושא רגיש, אני יודע. אנחנו מנסים להלך על החבל הדק המסוגל לכבד את שני צידי הקשת האודיופילית. אלו שמאמינים בהבדלים בין כבלי אודיו, כבלי חשמל, פיוזים, סטנדים, רזונטורים וכו' המסוגלים לגבש דעה על פי האזנה בלבד מחד, והקשוחים הדורשים מבחן עיוור, מדידות או לפחות תאוריות חשמליות מוכחות/מנומקות מצד שני.

למען הסר ספק, סקירה זו תתאים יותר לקבוצה הראשונה. איני בקיא מספיק בתאוריה שמאחורי המוצר הזה, לא ביצעתי מדידות חשמליות ומסקנותי נרכשו על סמך האזנה בלבד. מי שזה מספיק לו ומעניין אותו מוזמן להתייחס לסקירה זו ברצינות בה היא נכתבה. מי שנמנה על הקבוצה השניה מוזמן להתייחס אליה כחומר בידורי בלבד :)

הרקע


כמו הסקירות המהנות ביותר, הסקירה הנוכחית התחילה כסקרנות נטו ולא היתה מיועדת כלל להתפרסם כסקירה.
אלי קאשי מסבו אודיו הוא חבר יקר, ואחד ה-"משוגעים" הכי גדולים שאני מכיר בתחום הכבלים, אבל איך אומרים? - עם הצלחות לא מתווכחים...
שמעתי שמר קאשי התקין בסטאפ האישי שלו מוצר שמתלבש על גבי האינטרקונקט ואמור לשפר אותו. ראיתי את המוצר (ויזואלית בלבד) במינכן ונדמה לי שנתקלתי במוצר דומה של חברה אחרת בעבר אבל איכשהו זה נראה לי קצת הזוי כל הסיפור הזה. בטח על כבל כל כך יקר כמו של אלי.

אני נמצא היום בתהליך של שידרוג כבילה בסטאפ, הייתי מרושת עם הדגמים הבכירים של סדרת הביניים של חברת סילטק (אינטרקונקטים ורמקולים) והחלטתי ברמת העקרון לעלות לסדרה הגבוהה יותר ה- Royal Signature (עוד לא החלטתי איזה,מתי ולמה). עניין אותי לפני שאני עושה את הצעד, לשמוע שילוב של האינטרקונקטים הקיימים עם ה- Zero Ohm.

Zero Ohm?


ובכן ה- Zero Ohm הינו מוצר חדש יחסית בסל המוצרים של חברת סילטק. לצערי הוא אפילו לא מופיע עדיין באתר החברה על מנת שאוכל ללמוד יותר על תכונותיו. אם הבנתי נכון, בגדול, ה- Zero-Ohm-Link מתעתד לשפר את תכונותיו הסוניות של כל אינטרקונקט המחובר דרכו, וזאת על ידי מימוש High speed filter (מה שזה לא אומר) ומוליך משופר לכבל האדמה.

הרעיון הוא שכל כבל Zero Ohm (ברשותכם אשתמש מעתה גם בקיצור ZO) מאכלס קונקטורי זכר ונקבה בכל אחד מצדדיו. את כבל האינטרקונקט הקיים מחברים לשני הקונקטורים מסוג נקבה, נותרנו עם שני קונקטורים מסוג זכר שבהם נשתמש כאינטרקונקט לכל דבר.

Siltech Zero Ohm Link - Jade


בסדרת ה- Zero Ohm Link שלושה מוצרים הנקראים על שם אבני חן, מן הקל אל הכבד - Jade (ירקן ?), Ruby (רובי) ו- Diamond (יהלום).
שלושת המוצרים בסדרה נבדלים במספר מאפיינים פיזיים כדוגמת החומר ממנו עשוי המוליך (נחושת+כסף וזהב במוצר הכניסה וכסף/זהב בקונפיגורצית ה- G7 הנוכחית של סילטק בדגמים הבכירים), הפילטר והציפוי.

אני מניח שהשאלה שעולה כעת לראש היא: "מדוע שינסה פלוני לשפר את הכבל הנוכחי שלו ולא יחליף אותו פשוט?" וזו שאלה הגיונית בהחלט.
אני יכול לחשוב על שתי סיבות לפחות.
הראשונה היא שאם אתה כבר בעליו של כבל התואם לסטאפ שלך, יתכן שיהיה יותר קל "לשפר" אותו מאשר למצוא כבל אחר בעל תכונות סוניות שונות פוטנציאלית.

השניה קשורה למחיר, לדוגמה במקרה שלי, הכבל המתקדם משלי בדירוג של סילטק הוא כבר בסדרה הבכירה, וההבדל במחיר הוא בערך כפול ממחירו של ה- ZO Jade הנסקר. אם נתייחס לעובדה שלא אמכור את שלי במחיר של חדש אפשר להבין שמדובר בחיסכון לא קטן.

מה נבדוק?


סט האינטרקונקטים שלי כולל את ה- SQ110 בתצורת XLR ואת ה- SQ110 בתצורת RCA עם טיפול SATT. במצב רגיל אני עובד בחיבור XLR בין הפרה למגבר ו- RCA בין ה- CD ל- פרה.
לצורך הסקירה החלפתי את ה- SQ110 המאוזן שלי ב- 550i בתצורת RCA, זאת על מנת שאוכל לבדוק את ה- ZO גם בין הנגן לפרה וגם בין הפרה למגבר, שכן ה- Zero Ohm Jade הנבחן הגיע בתצורת RCA (קיים גם בגירסת XLR).

מסיבה כלשהי העדפתי הפעם את ה- SQ110 בין הפרה לפאוור ואת ה- 550i בין ה- CD לפרה.
בדר"כ אני מעדיף להתקין את הכבל הבכיר על המקור, מנסיוני בדר"כ זה נותן תוצאה עדיפה. אולם הפעם חשתי שעל המקור שני הכבלים עושים עבודה מאוד דומה ואילו בין הפרה לפאוור ה- SQ110 קצת יותר טוב לכן כך השארתי אותם.

מכאן הייתי צריך לבחור היכן אבדוק את ה- ZO, על ה- 550i בין המקור לפרה או על ה- SQ110 בין הפרה למגבר.
שוב, הדחף הראשוני כיוון אותי לחיבור בין הנגן לפרה, אך דווקא החיבור בין הפרה למגבר בשילוב ה-SQ110 נתן שיפור משמעותי יותר. האזנתי לקונפיגורציה זו במשך כשבוע ללא שינויים או בדיקות מיוחדות על מנת לוודא שהיא טובה ומוזיקלית בפני עצמה לפני שאני מתחיל לבודד את תרומתו של ה- ZO לתוצאה.

Siltech SQ110 SATT


נוחות שימוש ואיכות בניה


אחד החששות הגדולים שלי לגבי מוצר שכזה היה איכות הקונקטורים.
אתה בעצם מוסיף עוד זוג קונקטורים לכבל שלך, יכולות להיות לזה השפעות סוניות והשפעות פרקטיות.
ההשפעות הסוניות ברורות, ומייד נגיע לסשן ההאזנה, אך ההשפעות הפרקטיות עלולות להיות בעיתיות במיוחד. קונקטור חלש עלול להתלש מהמכשיר שכן תלויים עליו שני כבלים, קונקטור שלא בנוי חכם עלול ליצור בלאגן בכבלים מאחורי המכשירים, מה שעלול להיות מפגע ויזואלי על פי רוב ועל פי אחדים גם מפגע סוני.

התפלאתי לגלות קונקטורים איכותיים ונוחים במיוחד לשימוש, על פי צורתם אני מנחש שמקורם הוא תכנון של סילטק ולא WBT כמו האינטרקונקט האישי שלי.
גוף הקונקטור הכפול (זכר + נקבה) הינו ארוך וצר, יצוק וחזק. פלאג הזכר יכול להצמד למכשיר בהדיקות גבוהה ביותר כך שיחזיק את שני הכבלים ביציבות מירבית.
גם פלאג הנקבה יציב ועבה מה שגורם לאינטרקונקט המתארח להתחבר אליו בחוזקה.

Siltech Zero Ohm Link - Jade


Siltech Zero Ohm Link - Jade


סשן האזנה


אם כן סשן ההאזנה הבא יתאר ארבע מתוך החוויות המוזיקליות שחוויתי עם ה- ZO כשהוא מחובר בין הפרה לפאוור. זאת כאשר אני מאזין לכל אלבום איתו ובלעדיו לסירוגין, מספר פעמים ככל שדרוש לי על מנת לגבש דעה מוצקה.

Damien Rice - O
אני זוכר שכאשר רכשתי את האלבום הזה הרגשתי מגניב משום שאני מתחבר ל"מוזיקה של הצעירים" (מה שהופך אותי אוטומטית ללא מגניב, בעצם כנ"ל השימוש במילה מגניב, טוב לא חשוב...).
האמת שזה אלבום מאוד יפה לטעמי אם כי די לעוס כבר. הוא לא כל כך קל לניגון משום שהוא נע בין אקורדים כבדים וקול עמוק ומלא טקסטורה של הסולן כשהוא שר קרוב למקרופון באיטיות ועד קול דקיק ומאיים לשרוט כשהוא צווח רחוק ממנו. בשביל להעביר את החוויה במלואה צריך להעביר את מלוא הפרטים בהקלטה.

על הסטאפ הנוכחי האלבום נוגן מצויין גם לפני שילוב ה- ZO. עם זאת הצגתו לסטאפ הקפיצה את התוצאה בעוד שלב. קולו של הסולן היה יותר קונסיסטנטי בגודלו ואופיו לאורך הטווח הטונאלי (לא לחלוטין כמובן משום שזאת ההקלטה וזהו קולו, אך זה נשמע יותר נכון כעת) כשהוא חושף יותר טקסטורה גם בקרבה למיקרופון אך גם ממרחק.

גם הבאס שלעיתים משתולל לאורך האלבום היה כעת יותר נשלט. לא, הוא לא הפך הדוק, וטוב שכך, הוא פשוט נשמע כעת יותר טבעי ונעים להאזנה.

Hope Waits
בחיפושי אחר קולות חדשים לרענון הספריה הווקאלית שקצת נפלה לתרדמת בשנתיים האחרונות נתקלתי באלבום הזה.
אז למרות שהאלבום מתחיל חלש לטעמי עם שני טרקים שמאוד מזכירים לי את שיתוף הפעולה של Malick עם Norah Jones בהמשך הוא משתפר משמעותית.
קולה המפתה של Waits מתאים לסגנון ה- בלוזי/soulי של האלבום, וגם אם הייתי מוותר על טרק או שניים בסה"כ אני מחבב את האלבום.
איכות ההקלטה לא רעה גם היא.

גם כאן הרגיש ה- ZO כממלא את הסאונד. החל בגיטרות וכלה בקולה של Waits. אולם כאן הרגשתי בתופעת לוואי של פעולה (חיובית) זו, כאן היה איבוד מסויים של הפתיחות בסאונד.
לא מדובר על עניין מאג'ורי אך בכל זאת מובחן בהשוואת A/B ובעיקר בווליום נמוך.

Charles Lloyd - The water is wide
אני זוכר שנדרש מאמץ להשיג את האלבום הזה כשרכשתי אותו לפני מספר שנים. אולם אחרי ששמעתי כמה סמפלים ידעתי שאוהב אותו ואכן לבסוף הוא התגלגל לידי.
כאן לויד בגירסה פחות פרועה שלו, מעביר 12 טרקים (כמחצית קומפוזיציות שלו) יפים ומלודיים בעיקרם.
דווקא הסאונד הטוב של האלבום והעובדה שהוא נשמע כל כך טוב גם קודם הקשתה עלי במעט את ההבחנה הסונית. שהרי כאשר תחום מסויים מפריע/לא בסדר יותר קל להתייחס אליו בהאזנה ביקורתית.

זה לא המצב כאמור,האלבום נשמע לי מצויין גם לפני שילוב ה- ZO בסטאפ והיה לי קשה לנחש מראש היכן הוא יוכל לעזור.
הדבר הראשון בו הבחנתי הוא איבוד קל של "אוויר" בעקבות מתינות מסויימת של התחום הגבוה. מדובר בהבדל קליל, וכזה שנעלם לאחר מספר דקות של האזנה אבל אני חש שהתחום הגבוה מעט התרסן.

אך ההבדל המשמעותי היה דווקא כזה שקשה לי לתאר במילים. הוא פחות מתייחס לכיצד דברים נשמעים ויותר קשור לאמון שלך בביצוע. יש מן תכונה לכלי נשיפה, וספציפית לסקסופון, שגורמת לכלים אלו להשמע מאוד שונה בין ביצוע חי לשחזור אלקטרוני. זה לא קשור רק לפירוט גרידא, ובטח לא עניין טונאלי, אך היו כמה רגעים באלבום שחשתי תחושה שמעולם לא חשתי בהאזנה לאלבום הזה. חשתי שהריאליזם שמופגן בביצוע כעת גורם לי לשמוע יותר עמוק לתוך גווני הצליל של הכלים, ובעיקר הסקסופון. זו הרגשה מאוד מהנה ויש בה שילוב נהדר של "אודיופיליה" ו- "אהבת המוזיקה".


Carlos Santana & John McLaughlin - Love Devotion Surrender
רובכם כבר בטח מכירים אותי ואת טעמי המוזיקלי, ויודעים שאי אפשר לצפות ממני לשילוב של ניסורי גיטרות בסקירותי. וגם אם לא ממש שיניתי את עורי בנושא (ולמעשה לא שיניתי דבר), אני עדיין מוצא את האלבום הזה מכשף. קשה לי לדעת אם אני מחבב אותו משום שמבוסס על A love supreme, אני דווקא לא בטוח שזה העניין, אני צריך להאזין לאלבומים הסמוכים של סנטנה מאותה תקופה על מנת לגלות זאת.

ולמרות שתמיד הערכתי אותו מוזיקלית, רק בחודשים האחרונים האלבום הזה נאות לנגן אצלי בצורה סונית סבירה.
מכל האלבומים ששמעתי (ושמעתי הרבה), זה האלבום היחיד שהרגשתי שהפסיד משהו משילוב ה- ZO בסטאפ. האלבום הזה מוקלט די רע (לפחות הגירסה שלי, אני חושב שמסתובב איזה רימסטר איפשהו) ואחד הדברים היחידים שיש בו היא מן חיוּת בתחום הגבוה.

שילוב ה- ZO Jade, כמו באלבומים אחרים, מעט ריכך את התחום הגבוה ואיתו את אותה חיות. אמנם במעט, אך כשזהו החוזק היחידי של האלבום, ושום דבר לא השתפר בעקבות הצגת ה- ZO לסטאפ זהו ויתור קשה.

Siltech Zero Ohm Link - Jade


סיכום


ה- Jade הצליח להפתיע אותי במספר פרמטרים. הוא עבד (אצלי!) יותר טוב בין הפרה לפאוור, הוא התגלה כנוח לשימוש ולא מסורבל כלל, ובעוד ציפיתי לשיפור סוני בצורת רצפת רעש בלבד ה- Jade התגלה ככלי עבודה יותר גס משחשבתי.

שילובו של ה- Jade בסטאפ שלי העניק יתרונות ברורים בצורה של טקסטורות עשירות יותר, סאונד מעט רך ונעים יותר, קלילות וטבעיות מוזיקלית משופרת וכל זאת רק על חשבון מעט פתיחות שאם להודות אולי קצת מוגזמת לחיוב על הסטאפ שלי.

הייתי מייעד את ה- Jade (ולמעשה גם את שאר הסדרה אפילו שעוד לא בחנתי אותה) למי שנמצא בצעדיו האחרונים או לפחות מתקדמים בבניית הסטאפ. זהו שלב בו אנו כבר שלמים עם התוצאה ברמה הטונאלית, ואפילו מוזיקלית, ומכאן כל שיפור קטן יכול להעיף אותנו למעלה ברמת החוויה.
לא הייתי לוקח שום דבר שכתוב בסקירה זו כתורה מסיני ובודק בעצמי את כל הפרמטרים, יש לי הרגשה שכל סטאפ יוכל להרוויח משילוב ה- Zero Ohm Link בצורה אחרת.

בסיכומו של יום אני מעדיף משמעותית את התוצאה בשילוב ה- Jade מאשר בלעדיו. למעשה אם לא הייתי חושב לשדרג למעלה את הכבלים עצמם לא הייתי חושב פעמיים ורוכש אותו. אך הוא כן גורם לי לחשוב פעמיים האם אני בכלל זקוק לאותו שידרוג...

אם אני מכיר את עצמי אני אתעורר יום אחד עם כבלים משודרגים ועם אחד הדגמים הבכירים יותר בסדרת ה- Zero Ohm Link. יודעים מה? דווקא מוצא חן בעיני הרעיון.

ציוד בדיקה


מקור: MBL 1531
קדם מגבר: MBL 5011
מגבר: MBL 8011
כבילה - חשמל: ELROD & MBL
כבילה סאונד: Siltech SQ110 SATT, Siltech SQ110 XLR, Siltech 770i, Crystal Cables Ultra
רמקולים: WLM La-Scala

יבואן: סבו אודיו
מחיר: 3,800 ש"ח




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות