עכשיו 19/03/24 11:58

פורסם: 22/03/10 10:53 ע"י Byrdio


Shostakovich - Symphony No 11



המוסיקה כמו גם ההיסטוריה הרוסית, לא פשוטה.
אמנם יש הילה רומנטית שעוטפת את רב הלחנים הקלאסיים של מלחיניהם.
תמיד זה מאד אמוציונאלי, עם היסטוריה ענפה ברקע.
וגם ביצירה הזו – אנחנו מקבלים תמונה היסטורית, ציורית, סיפורית, עתירת אופי וחשיבות.
אך מאידך – היא מפותלת, אינטלקטואלית ובעלת רבדים סבוכים לרב.

shostakovich_1.jpg


שוסטקוביץ הלחין את היצירה ב 1957, שנתיים לאחר "50 שנה למהפכת 1905".
הוא התכוון לכתוב אותה בדיוק ב 1955 אך מאורעות אחרים בחייו הסיטו אותו מיצירתה ובכלל.

הסימפוניה ה 11 של המלחין נהפכה לאחת המפורסמות שלו, יחד עם השביעית (לנינגרד).
היא מונה ארבעה חלקים (כרגיל) והמלחין כתב אותה שבדמיונו המהפכה העקובה מדם של 1905
מול הצאר ניקולאי ה 2.
תזמורו של שוסטקוביץ, אדיר מימדים – כלים רבים נקראים אל התזמורת, כדי לנגן את יצירותיו ואפשר להבחין בכלי נשיפה רבים ומגוונים. כמו דבל בסון, טובות, טרומבונים, חצוצרות וקרנות לרוב.
ליד סוללות רבות של סוגי כלי הקשה ותופים שרועמים בחלק מיצירותיו ובזו גם כן.
השימוש בכלים רבים, מביא את היכולת של המלחין לצייר למאזין נושאים אפלים, קודרים ושמחים כאחד וככל שיחפוץ.
לא פעם אפשר ממש "לראות" את התמונות שהמלחין מצייר בעזרת המוסיקה והבנייה של סאבטקסט בכל שעל שאליו הוא פונה.

הפרק הראשון איפוא – "כיכר הארמון" שמנוגן כ ADAGIO.
הוא פרק קר ביותר, איטי וכמעט ללא התפתחות מוסיקאלית. המלחין מעביר אווירה בלבד.
כמו שחשב על השקט שלפני הסערה.
קשתות ופה ושם כלי נשיפה שנשמעים כאילו למרחוק, מתארים את המצב הקודר של העם באותה התקופה.
BloodySunday1905.jpg



היצירה כולה אורכה שעה ובין הפרקים אין הפסקות כלל וכלל. המלחין כתב אותה כמקשה אחת שלמה. למרות הפירוק הקלאסי לפרקים וכן גם בטכניקה בכל חלק וחלק, המלחין השתמש בשירים שונים מהפלוקלור הרוסי והטמיע מהם גם בלחנים ששזורים ביצירה.

מהחלק האיטי והקודר מגיחה המהפכה.
הפרק השני הוא הארוך ביותר ביצירה והוא מוביל שני נושאים עיקריים. (מנוגן כ – ALLEGRO)
בפרק הזה התזמורת מתעוררת, היא מתחילה במוסיקה קליטה ומלודית ביותר שמנוגנת לסירוגים בין כלי הנשיפה מעץ ובין סקציית הקשתות.
שוסטקוביץ מתזמר מיוחד ביותר, הוא מורה לכל סקציית הקשתות לנגן את התווים יחדיו.
אין פה טכניקה של קונטרנפוקט ביניהם אלא רק בין סוגי הסקציות של כלי הנגינה.
כך הוא משיג ומביע רגש שנישא על שטיח מוסיקאלי מהמם ביופיו ובעל משקל גדול ויציב.
אפשר לשמוע את הכינורות משמאל ועד הקונטרבסים מימין.. מנגנים בדיוק את אותם התווים ובאמצע תמונת הבמה.. את כלי הנשיפה, מתכת ועץ מנגנים את הנושאים.
באמצע הפרק נשמע תיפוף הסנר יחד עם כלי נשיפה, אשר מחלקים כביכול את הפרק לשניים.
העליה לשיא בפעם השניה, מתחילה שוב.
לפרק השני הוא קרא - The 9th of January - התאריך בו התחילה המהפכה וביום שנהרגו מספר האנשים הגדול ביותר באותה השנה. (המספרים משתנים בכל תיעוד.. בין 40 ל 4000 ).
ליום הזה קוראים גם "bloody Sunday"
המלחין כאמור מצליח לצייר באוזני המאזין את התנגדות העם למול חיילי הצאר, את הקרב, היריות ואת הרגש העז שהתחיל את כל ההפיכה.

בפרקים השלישי והרביעי, שוסטקוביץ ממשיך בטכניקה של איטי - מהיר, כפי שעשה עם הפרק הראשון והשני. למרות שהם יותר תזזיתיים ועשירים מן הפרק הראשון שלמעשה נמתח (וקצת משעמם), אך הכרחי לשם התמונה המלאה של היצירה.

המלחין מסיים את הפרק הרביעי והאחרון, בא-סימטריה על סולם G. כאשר הוא מתאר את סוף המהפכה שהסתיימה בדיוק שנה לאחר פתיחתה.
למרות סיומה והיצירה עצמה וההחלטות שהביאו להפסקתה, תחושה של החמצה, של בלבול וגם של סגירת קצוות באופן מסוים מגיע מכל עבר.

שוסטקוביץ מצליח להכניס את המאזין לטראנס מוסיקאלי אדיר, לכל אורכה.
משקט קודר ועד לרעש המלחמה – אשר מגיע מתזמורת אדירת מימדים.
כמעט בכל העת מתנגנת לה מלודיה מקסימה, שמאפשרת כבר להבין שסטאלין האיום נפטר והמלחין יכל להשתחרר קצת מכבליו הקומוניסטים. אך רק קצת. עדיין בסימפוניה ה 11 יש עכבות רבות מתקופה קשה של ביקורת וצנזורה והסימפוניה כולה, מהולה בפחד עדיין למרות שהדיקטאטור מת מזה כמה שנים.
שוסטקוביץ כתב את זו וגם עוד כמה כסימפוניות "פופולאריות" - שילב בהן את הנופך ההסטורי של העם וניסה למתן קצת את ההסתבכות המוסיקאלית שכתב בחלק מיצירותיו.
לאור הבסיס לכתיבת היצירה, זה די מובן והגיוני ששוסטקוביץ ירצה שהיצירה "תגיע\תיגע" בכמה שיותר מאזינים "מהעם" ("לזכור ולא לשכוח")


ביצועים..
להחליט על ביצוע ממש טוב כדי להמליץ עליו .. למי שימצא את הסקירה מעניינת .. היה לי לא פשוט.
רוב אלה שיש לי מגיעים ממנצחים רוסיים, שההבנה שלהם וההתפתחות הבגרותית שלהם,
כמו כן המוסיקאלית שלהם- מתבססת על מאורעות כאלו ואחרים, מההיסטוריה הרוסית גם כן.
כך שרוב הביצועים לסימפוניה ה 11, נשמעים ממש טוב :idea: גם אם הם בעלי אינטרפרטציה שונה פה ושם. (F)

בכל זאת החלטתי כן להמליץ על ביצוע מרשים ביותר וגם במחיר שווה לכל נפש (שלא תחפשו חלילה להוריד, או משהו כזה ;) ).
Symphony No.11 in G minor, The Year 1905, op.103
Royal Liverpool Philharmonic Orchestra/Vasily Petrenko

Shostakovich11_8572082.jpg


ואסילי פטרנקו יחד עם התזמורת של ליברפול ( מה האנגלים עושים פה? השד יודע!) – מנצח צעיר עם כשרון עצום ביכולות!, אשר הוציא שלוש סימפוניות של שוסטקוביץ תחת הלייבל NAXOS.. ה 11 הייתה הניסיון הראשון שלו..

(זה התגלה כניסיון כביר :!: ).
למרות גילו הצעיר של פטרנקו אפשר להבחין כמה הבנה וכמה בשלות מוסיקאלית, יש לאיש המנצח באסרטיביות ובנחישות אדירה. ממש כמו שיש לאריות הוותיקים.
ההקלטה משגעת ביופייה והיצירה פשוט מעוררת כל חוש ונים בגוף!

מומלץ ביותר.

אביעד בריד.




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות