עכשיו 19/03/24 08:02

פורסם: 24/12/09 14:19 ע"י Byrdio


Saint saens- Symphony No.3


saint-saën3.jpg



סאן סאנס נחשב לעילוי צרפתי ונגן האורגן הטוב בכל הזמנים.
אחרים החשיבו אותו למנדלסון הצרפתי.
חמום מח בצעירותו אך שקול וקר נהיה ככל שהתבגר.
המלחין הצרפתי שנולד בצרפת בשנת 1835 ונפטר די הרבה אחרי תחילת המאה ה -20
ב- 1921. נהיה למלחין מלודי שחלק מיצירותיו מפורסמות מאד.
לדוגמה, הקונצ'רטו לצ'לו, קרנבל החיות, שמשון ודלילה, מוסיקה קאמרית וגם הסימפוניה השלישית שלו.

גם אצל סאן סאנס, כמו אצל רחמנינוב אם כי שונה טיפה, המלחין היה מפורסם ביצירותיו הקלאסיות לכלי סולו, פסנתר ואף למוסיקה הקאמרית שהלחין בימיו.
הסימפוניות שלו קיבלו קצת פחות במה, חוץ מהשלישית שהיית עילוי בכל אספקט שאפשר לבחור.

סאן סאנס הלחין למעשה חמש סימפוניות בחייו, אך רק שלוש מהן קיבלו מספור.
השתיים הנותרות נשארו במידור של המפתח בה היצירה נכתבה בו, ללא שם או מספר ברשימה.

הסימפוניה השלישית של המלחין ידועה גם בשמה ה "אורגן". אך למעשה באותם השנים שהיא יצאה לאוויר העולם (1886), היא ייצרה בלבול לא קטן בגין השם הפופולארי- שנוצרה התחושה שהסימפוניה מוקדשת כל כולה לאורגן ולתזמורת. בעוד שהמלחין ידוע בכישוריו הוירטואוזים על הכלי ולכן זו הייתה הציפייה.
אך שמה האמיתי בשפת האם של סאן סאנס היה : "Symphonie No. 3 avec orgue".
המילה AVEC אומרת – "עם" – כך שסאן סאנס התכוון שלסימפוניה מצטרף הכלי
(בעקרון מה שנכתב במקור היה PIPE ORGAN) ולא שהסימפוניה מוקדשת לו בלבד.
Pipe.organ.bristol.arp.jpg


את היצירה כתב סאן סאנס בדפוס של זוג פרקים עם טמפו משתנה, אך עם השנים והביצועים שעברו דפוס פחות "קשה", או מיוחד נוצר והיצירה קיבלה את הפורמט ה"רגיל" של סימפוניה בעלת 4 פרקים.
האורגן\עוגב נכנס ביצירה רק ממחציתה השנייה ומשתלב עם שאר כלי הנגינה ביצירה באופן כמעט מושלם.שטיחים ואף יצירת בסיס למוטיבים חוזרים בהרמוניה.
אחד הקשיים הגדולים ביותר היה, איך לשלב את התדרים הנמוכים ואת האנרגיות האימתניות שהכלי הזה מייצר, עם שאר התזמורת. שלא כולה מנגנת בו זמנית ואף לפעמים בגוונים עדינים ביותר.
כל זאת בביצוע באולמות התקופה, מול קהל באופן "חי".
אותו הקושי יתגלה גם בעתיד ע"י חברות התקליטים שניסו להקליט את היצירה ולאזן את התדרים והאנרגיות של שתי הישויות האלו על אותה הבמה ועל מדייה מוגבלת יחסית.

סאן סאנס היה בתחילת דרכו חצי "אוונגרדי" (מי ישמע .. :roll: ) שניסה לחקות את וואגנר ושומאן בשבירת המוסכמויות הרומנטיות למעשה. אך אט אט כנראה שהתייצב והלחנים שלו הם מהיפים שיש בתקופה הרומנטית המתקדמת ועד לתקופה המודרניסטית כמעט.
ליצירה זו אנרגיות אדירות של אחד מהאנסמבלים הגדולים ביותר שנאספו בשילוב עם אורגן\עוגב ואף פסנתר ב 4 ידיים שמשתתפים בפרטיטורה ולאורך הסימפוניה הנלהבת הזו.
האנרגיה והרגש הבלתי פוסק מגיע גם ללא ספק, מהתווים עצמם ומשזירתם על גבי הפרקים השונים.

saint-saën2.jpg



זו היא לא הפתעה שחלק מהיצירה שימשה לסרטים (BABE) ואף השראה לשיר מפורסם (פופ) משנות ה 70( If I Had Word).
{סימפוניות רבות, עזרו למלחיני התקופה האחרונה, להעצים סרטי פעולה ודרמה שונים של זמננו..מספיק לשמוע רק את השמינית והתשיעית של דבוזאק, כדי להבין על איזו כמות סרטים מטורפת מדובר שזכו למוסיקה אדירה מהלחנים הללו}

היצירה אורכה כ 35 דק' והיא סוחפת לכל אורכה, כל טמפו, תזמור או מוטיב חוזר, מכניס את המאזין עוד ועוד לתוכה.
הנושאים משתלבים באופן מוצלח לכל אורך היצירה ולא משתנים כפי שבסימפוניות אחרות מהתקופה קורה לעיתים.
סאן סאנס משתמש במתודה "CYCLE" אשר למד מידידו ליסט, מה שאומר שהנושאים נשמעים בואריאציות שונות ובכלים שונים ובהתפתחות מפרק לפרק.
כך שלכל אורך היצירה תמיד הדברים המעניינים חוזרים על עצמם אך בשוני מגוון.
הצבעים שסאן סאנס הצליח ליצור עם גודל התזמורת ועושר הכלים ( כאמור אורגן ענק ופסנתר בארבע ידיים, היו כלים נוספים בתזמורת – שללא ספק הם ייחודיים ולא קונבנציונאליים בתזמורות וביצירות מסוג זה כחלק מהאנסמבל.) הם ברמה קלידוסקופית ונשארים כך מתחילתה ועד סופה. על אחת כמה וכמה שהאורגן מצטרך בחלק ניכר של היצירה אך רק מאמצעה ועד לסופה (כאמור).

היצירה הוקדשה לידידו של קאמיל סאן סאנס , ליסט. שנפטר באותה השנה שהמלחין סיים לכתוב אותה (יולי 1886).
המלחין עצמו ניצח על הבכורה ליצירה באותה השנה באנגליה וכן גם על הפרמיירה הצרפתית שהייתה שנה לאחר מכן.

סאונד\ביצוע -
למרות הקושי האדיר ביצירת איזון מושלם, בין העוגב\אורגן והתזמורת הענקית .. כבר ב 1959 חברת RCA בסדרת LIVING STEREO הצליחה ליצור אולי את הדפסת הרפרנס, לביצוע האלמותי ביותר (כנראה) של היצירה. בניצוחו של צארלס מונש האגדי, יחד עם תזמורת בוסטון.
לא לאמין שההקלטה הזו נעשתה לפני 50 שנה. שעדיין כיום מתקשות (עד כדי מבוכה) חברות תקליטים מסוימות, ליצור הקלטות שמסוגלות להתחרות בזו למשל.
מונש ותזמורת בוסטון ללא ספק מספקים את חווית ה"אורגן" במלואה.
אנרגיות אדירות ורגש עילאי שמגיח בכל אחת מ 34 הדקות של היצירה, בנקיון ובזרימה מושלמת ממש.

saint-saën1.jpg



ניתן להשיג את הביצוע הספציפי הזה גם בתקליט רי -מאסטר חדש לגמרי,
של Classic Records.
אך עלי "להזהיר" את אלו שירצו לנסותו דווקא בפורמט השחור הפלסטי (מומלץ).. יש שם תדרים נמוכים מאד מכיוון האורגן והדינאמיקה ביצירה אדירה בגודלה.
ששמעתי את הביצוע הנ"ל לפני מספר ימים, במערכת אנלוגית של חבר יקר, זה היה ללא ספק טירוף חושים בצורה לא פרופורציונאלית. הסט אפ היה אחד המכובדים שאני מכיר.. עלי לציין..
אחרת כנראה לא היה לזה סיכוי מספק..כפי שיש ל SACD.

יחד עם "שחרזדה" של רימסקי קורסקוב, הפתיחה של "Also Sprach Zarathustra" של שטראוס ועוד כמה יצירות גרנדיוזיות במימדים תנכיים .. הסימפוניה השלישית של סאן סאנס מצטרפת להביא את המאזין לאורגזמות אדירות של התלהבות, אנרגיה ורגש מוסיקאלי מושלם.

מומלץ.
א.




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות