HiFiMusic
http://www.hifimusic.co.il/

Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana
./Pietro-Mascagni-Cavalleria-Rusticana-t1952.html
עמוד 1 מתוך 2

מחבר:  Byrdio [ 07/01/10 15:11 ]
נושא ההודעה:  Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana

Cavalleria Rusticana - Pietro Mascagni


cav1.png


מי לא מכיר את החלק מורט העצבים, לקראת סופו של הסרט הסנדק 3. בו מייקל קורליאונה והמוני חבריו ומשפחתו מוזמנים לבית האופרה, לשמוע את Cavalleria Rusticana (אבירות כפרית) שבה בנו משתתף בתפקיד הראשי (למרות מורת רוחו בתחילת הסרט מהקרירה שבחר לו בנו).
בזמן האופרה, נעשה ניסיון התנקשות במייקל, ואף דון אולטובלו נרצח ע"י הקנולי המורעל שמביאה לו אחותו של מייקל, קוני.
בסוף הסצנה על מדרגות בית האופרה, לקראת סוף היצירה.. ביתו של מייקל, מרי- נפגעת מכדור טועה שכוון להרוג את מייקל..
cav3.jpg


זעקה חרישית של הדון על ביתו שמתה, שברקע אחד מהאריות המצמררות והמרגשות של האופרה האדירה הזו.

כבר זמן מה, שאני חושב לרשום סקירה על אופרה בכלל ועל זאת בפרט.
Cavalleria Rusicana היא האופרה הראשונה שנחשפתי אליה ואני מניח שבגין הרגש הרב שהיא עוררה בי, אהבתי לאופרות גדלה פלאים.
היא עדיין, ללא שום צל של ספק. הטובה, המרגשת והאהובה עלי ביותר מכל "אוסף" האופרות שהצלחתי לייצר לעצמי.
כך שזאת התחלה טובה לטעמי, להתחיל איתה בסדרת סקירות אופראיות וכן לאלו שרוצים להקשיב לז'אנר ולטעום את הגוון ואת ההשפעה שלה עליהם.

את האופרה האיטלקית המקסימה הזו כתב, פיאטרו מסקאגני. מלחין איטלקי שבאמתחתו 16 אופרות שונות. אך רק שלוש כולל זאת, מהפורסמת מאד, הגיעו לתודעת הקהל העולמי.
cav6.jpg


את CR.. כתב המלחין האיטלקי בחודשיים (כנראה אפילו בפחות) על בסיס ליברטו שכתבו גיובאני טוזאטי ו גווידו מנאסקי. את האופרה כתב עבור "תחרות" שהציג המוציא לאור Edoardo Sonzogno, בשנת 1888 באיטליה.
אותו אדוארדו הקים "תחרות" למלחינים צעירים, אשר לא הופקה להם אופרה מעולם.
שלושת המנצחים בתחרות (מתוך יותר מ 70) קיבלו לעלות את יצירותיהם בבית האופרה ברומא על חשבונו של אדוארדו.

ההצלחה הכבירה של מסקאגני עם CR הייתה מסחררת, ועד היום הוצגה אלפי פעמים רק באיטליה,
אי אפשר כנראה לספור את הפעמים שהועלתה ברחבי העולם.

היצירה היא במערכה אחת והיא נחשבת לקצרה, בדרך כלל באה בדיסק אחד עד שניים בליווי "הליצנים" של קאוואלו, כך גם היא מוצגת על הבימות. (לא מחייב)
הסיפור הוא סיציליאני (טולנובלה אמיתית) טיפוסי ולא בכדי היה חלק מפסקול הסרט הסנדק 3, אלמנטים רבים מתאימים לרוח הסרטים הללו.

הסיפור (בקצרה)
בחור צעיר מהכפר שחזר זה מכבר מהצבא (טורידו), מגלה שארוסתו (לולה) נישאה בזמן היעדרותו לעגלון הכפר(אלפיו). במחשבות נקמה על ארוסתו הסוררת, טורידו מפתה את עלמת החן הצעירה של הכפר (סנטוצה). כמובן שארוסתו הסוררת לולה, רואה את אהבתה של סנטוצה מתהווה לטורידו החסון, קנאתה גוברת עלייה והיא בוגדת בבעלה העגלון עם ארוסה לשעבר, טורידו.

התפאורה שמוקמת עבור האופרה הזו לא משתנה כל היצירה. והיא סטטית לחלוטין.
בתי אופרה רבים מציגים את כיכר העיר, והכנסייה בצד, שמשתתפת בסיפור באחד מאירועיה גם כן.
כך שההפקה והלוגיסטיקה בהעלאת היצירה די זולים וקלים יחסית כמובן ;) .
cav5.jpg


העגלון לא נשאר חייב ויוצא למצוא את טורידו שבגד עם אשתו, הוא פונה לאימו של טורידו.. (לוצ'יה) שמדווחת שבנה הלך לרכוש יין חדש עבור "בית היין" שלה..
העלילה מתפתחת, בין כל דמויות העלילה וכמובן שאר דרי הכפר..
דו קרב כמיטב המסורת הסיציליאנית מתרחש בין העגלון ובין הבחור הצעיר על רקע הנשים האוהבות\מקנאות.. ולבסוף גם רציחתו של טורידו על מעלליו.

הלחנים מרגשים ביותר ומתאימים בדיוק לאור המצב הרגשי של הדמויות, בכל אחת מה- "תמונות".
מסקאגני מלחין באופן אמוציונאלי ביותר והיצירה מלודית להפליא לכל אורכה.
יחסית לאופרות גדולות ומפורסמות ביותר מאז ומתמיד, ליצירה זו אריות ורגעים מפורסמים רבים מאד. שלא מעט ממכם כנראה יכירו, מבלי ששמעתם את היצירה מעולם. מסרטים, פרסומות ועוד.
cav2.jpg


מסקאגני משתמש פה בתזמורת "סטנדרטית" אך גדולה מאד, שכוללת כמעט את כל הסקציות.
כולל נבל, אורגן, וכלי הקשה רבים מאד (תזמור שאמור להציג חלקים רבים בתפאורה. למשל .. את עגלת העגלון, צלצול הפעמון בכנסייה, ירית הרצח בסוף היצירה ועוד).
את היצירה הקליטו יותר מ 60 פעמים, כאשר הפעם הראשונה הייתה בגרמניה ב 1909.

כמה מההקלטות למי שרוצה :
Herbert von Karajan ב DG יחד עם הסולנים: Carlo Cossotto Bergonzi Fiorenza
הקלטה משנת 1965 מבוצעת בלה סקאלה.

Gianandrea Gavazzeni ב EMI יחד עם הסולנים: Luciano Pavarotti, mirella feni

Giusseppi sinopoli ב DG יחד עם הסולנים: Agnes Bltsa, placido Domingo

אחת מהאופרות ומהיצירות הקלאסיות בכלל, שיכולה לגרום לי לדמעות ולסערת רגשות ממוסיקה מדהימה ביופייה באמת. (יש אשר יגידו גם קיצ'ית, אבל אני סולח).
ללא ספק שער כניסה, לעולם האופרות האדיר והענק כל כך. שכיום כנראה מקבל אף יותר במה ומעריצים מהמוסיקה האינסטרומנטלית. {אולי בגין התיאטרון לצד המוסיקה, כך יש חוש נוסף שמעורב}. אני עדיין לא "שם" ..אך יודע גם לגוון לעצמי עם לא מעט יצירות בז'אנר האופראי.

מומלץ ביותר.


לצפייה באתר YouTube

מחבר:  efib [ 07/01/10 16:58 ]
נושא ההודעה:  Re: Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana

אביעד, תענוג ! (כרגיל ...)

תודה (Y)

מחבר:  offirs [ 07/01/10 17:14 ]
נושא ההודעה:  Re: Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana

סקירה מעולה (Y)

טרילוגיית הסנדק חובה!

קבצים מצורפים:
593_9_large.jpg


מחבר:  דג רקק [ 07/01/10 17:28 ]
נושא ההודעה:  Re: Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana

מצויין אביעד. (F)

די מפתיע אבל גם אצלי התעוררה התעניינות באופרה בעקבות סרט..

מחבר:  ברקצ [ 10/01/10 19:43 ]
נושא ההודעה:  Re: Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana

מוכרח להודות שלא הכרתי בכלל בכלל - למרות שאת הטרילוגיה אהבתי.

לא יודע מה האופרה ה"ראשונה" שלי - אבל עדיין מתקשה עם הז'אנר. לאט לאט. דווקא מעדיף אופרות צרפתיות אם כבר - יותר עדינות לטעמי (דליב, מאסנה, גונו).
היתה לי חברה טובה שעבדה כבמאית באופרה הישראלית והיתה מכניסה אותי חינם. מודה שבדרך כלל הייתי נרדם באמצע. איכשהו אנשים מחופשים וזזים לא מתחבר לי עם מוסיקה. כמו מחול - גם שם אני לא מבין למה אנשים קופצים לכל הכיוונים רק כי יש מוסיקה. חבר'ה - תירגעו - תנו להאזין בשקט. בקיצור בשבילי (בינתיים ?) מוסיקה נטו בלבד, וגם אופרות מעדיף להאזין בבית ולא להירדם על הכיסא במשכן לאמנויות הבמה.
מה שכן - נתן לי תיאבון להכיר יצירה מסקרנת זו. נכנס לרשימה של יום שישי הקרוב.

מחבר:  Byrdio [ 11/01/10 12:53 ]
נושא ההודעה:  Re: Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana

תודה לכל מי שמצא לנכון להגיב.. (ואף לקרוא!!) (F)

ברק, גם לי זה קצת פחות משנה התלבושות, התפאורה וכדומה, מעדיף אופרות לשמוע בבית מאשר לראות אותם דרמטיים על הבמה.

מבחינתי עדיין האינסטרומנטלי מנצח בפער מאאאאאאאד ניכר את הווקאלי, למרות שבשנים האחרונות אני רוכש מזה לא מעט
ומחבב מאד..

(F)

מחבר:  ברקצ [ 11/01/10 18:26 ]
נושא ההודעה:  Re: Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana

אני תהיתי לא מעט בנושא - איך תקופות בחיים, גיל, מצב משפחתי וסתם מצב רוח משפיעים על העדפות האזנה.
ההבחנה בין אינסטרומנטלי וווקאלי והמעבר לאחרון היא אצלי תופעה מאד ברורה שמתרחשת עם הגיל (ינוקא שכמותך גם יגיע יום אחד). ניסיתי לחשוב בעניין - נראה לי שבכלי הנגינה יש משהו שהוא מצד אחד קונקרטי ומעשי ומצד שני פחות אישי. כלי כמו סקסופון למשל שקרוב בנימתו לקול האנושי משפיע עלינו בצורה אחרת מכלי כמו פסנתר שיהיה בו תמיד משהו "טכני". בווקאלי יש משהו מאד אישי ואנושי, ומצד שני ביצירות דתיות בעיקר יש גם את המימד הטרנסצנדנטלי - לא לחינם מקהלות ליטורגיות מושוות לעתים קרובות למקהלות מלאכים. האם ככל שאנחנו מתקדמים בגיל אנו זקוקים יותר לשמוע קול אנוש, וזקוקים יותר לנחמה ? כמה שלא אוהב סימפוניות וקונצ'רטים (שאני מאד אוהב.....) הם לא יתנו לי את עור הברווז שאני מקבל למשמע רקוויאם חגיגי ואפלולי.
יש עוד הבחנות\תקופות בהאזנה :
קלאסי\ג'אז
בארוק\רומנטי (בנעורי היית 100% רומנטי או מקסימום קלאסי, אחר כך גיליתי את יופיו של הבארוק ואף הרנסנס, והנה לאחרונה חוזר בגדול לרומנטיקה של פעם)
סימפוני\קאמרי
ועוד ...

מחבר:  דג רקק [ 11/01/10 22:55 ]
נושא ההודעה:  Re: Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana

ברקצ כתב:
אני תהיתי לא מעט בנושא - איך תקופות בחיים, גיל, מצב משפחתי וסתם מצב רוח משפיעים על העדפות האזנה.
ההבחנה בין אינסטרומנטלי וווקאלי והמעבר לאחרון היא אצלי תופעה מאד ברורה שמתרחשת עם הגיל (ינוקא שכמותך גם יגיע יום אחד). ניסיתי לחשוב בעניין - נראה לי שבכלי הנגינה יש משהו שהוא מצד אחד קונקרטי ומעשי ומצד שני פחות אישי. כלי כמו סקסופון למשל שקרוב בנימתו לקול האנושי משפיע עלינו בצורה אחרת מכלי כמו פסנתר שיהיה בו תמיד משהו "טכני". בווקאלי יש משהו מאד אישי ואנושי, ומצד שני ביצירות דתיות בעיקר יש גם את המימד הטרנסצנדנטלי - לא לחינם מקהלות ליטורגיות מושוות לעתים קרובות למקהלות מלאכים. האם ככל שאנחנו מתקדמים בגיל אנו זקוקים יותר לשמוע קול אנוש, וזקוקים יותר לנחמה ? כמה שלא אוהב סימפוניות וקונצ'רטים (שאני מאד אוהב.....) הם לא יתנו לי את עור הברווז שאני מקבל למשמע רקוויאם חגיגי ואפלולי.
יש עוד הבחנות\תקופות בהאזנה :
קלאסי\ג'אז
בארוק\רומנטי (בנעורי היית 100% רומנטי או מקסימום קלאסי, אחר כך גיליתי את יופיו של הבארוק ואף הרנסנס, והנה לאחרונה חוזר בגדול לרומנטיקה של פעם)
סימפוני\קאמרי
ועוד ...


יש מעגלים של מיצוי וגעגוע. כשיושבים חודשיים על ג'אנר מסויים, האוזן חייבת להתאוורר עם משהו קצת חדש פה ושם.

מחבר:  ס. ריכטר [ 12/01/10 15:57 ]
נושא ההודעה:  Re: Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana

נהדר ! (Y)

לא לחינם מאוזכר לאונקאוואלו וההקשר לקולנוע -

'ליצנים', האופרה המפורסמת שלו, ליוותה לא מעט סרטים,

ולי מייד קפץ לראש "The Untouchables"


לצפייה באתר YouTube


וכמו שהגיב שם גולש אחד :

The name of the song is I Pagliacci (the Clowns) Sang by the late great Mr. Mario Del Monaco. Rest in Peace, a performance in the movie that was outstanding made Capone shed a tear.

לא הצלחתי למצוא תסצנה הספציפית, והיא מעולה וזכורה לטוב.

שתי יצירות נהדרות אלו, כל הכבוד ותודה על ההשקעה. (Y)






"מקור ההשראה לעלילה ברצח שאירע בקלבריה בשנות ילדותו של לאונקוואלו. השופט במשפטו של הרוצח היה אביו של ליאונקוואלו..."

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7% ... 7%A8%D7%94)

http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f

מחבר:  AK1 [ 12/01/10 23:28 ]
נושא ההודעה:  Re: Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana

הי, אביעד!

ממש נהניתי לקרוא, האופרה בהחלט מאוד שווה היכרות, והביצוע שהזכרת של קאראיאן אכן נפלא!!!

עמיר

עמוד 1 מתוך 2 כל הזמנים הם UTC + 3 שעות
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/