עכשיו 14/12/18 23:43

פורסם: 04/04/10 19:01 ע"י Byrdio


Pat Metheny - Orchestrion



orchestrion.jpg



למרות שינויים בהרגלי האזנה אצלי בשנים האחרונות והמעבר באופן כמעט אבסולוטי לז'אנר הקלאסי על
רבדיו, ישנם דברים "בחוץ" שיש לי משיכה להאזין אליהם, גם אם זה רק עבור "תכנית לימודית" עצמית.
או איזה מן רגש נוסטאלגי שיש לי לאמנים\להקות מסוימות.

אחד מהם הוא גיטריסט הג'אז – פאט מת'ני.

השנה בינואר, אלבום מיוחד במינו יצא תחת ידיו.
לפאט מת'ני היו תמיד כיוונים שונים, אך עיקריים, שבמשך הקריירה הארוכה שלו היו נחלתו.
הוא היה מקליט יחד עם אומן אחר – כדואו. או יחד עם ה"קבוצה" שלו, PAT METHENY GROUP, וגם יצר אלבומי נישות נהדרים, כפי שסקרתי לאחרונה אחד מהם יחד עם הזמרת הפולנייה אנה מרייה ג'ופאק. תמיד היה a people person.

הפעם פאט מת'ני כאילו שהמציא את קונספט ה- "Solo Album" מחדש.
השנה הוציא הגיטריסט המוכשר, אלבום מופת. יצירתי ומדהים בייחודו המוסיקאלי והפרקטי.

Orchestrion – הוא אלבום קונספט, המתבסס על טכנולוגיה שהייתה כאן כבר לפני 100 שנה בצורת Piano Player –
זהו פסנתר שאפשר לנגן דרך גלילי נייר ובעזרתם פיסית הניע את הקלידים.
אותו פסנתר שניגן כאילו לבדו, התפתח עם השנים והפעיל גם כלי הקשה בתוכו עד למערך של תזמורת שלמה כמעט.

orchestrion 2.jpg



פאט' מת'ני, ידוע כגיטריסט שחקר את הדינאמיקה ואת גבולות הסאונד שהיה אפשר לקבל, מהכלי האקוסטי שלו ובכלל עם קבוצות גדולות של מוסיקאים שונים לאורך השנים.
ובעזרת MIDI ו LOOP שנים רבות שהיה משלב, סאונד שונה יחד עם הסאונד המקורי של מגוון הגיטרות שלו.

רשימת אלבומיו של מת'יני ארוכה מלהזכיר בשלוף, אך אלה שמכירים אותו ואילו אף על קצה המזלג, ידעו על מה מדובר.
אלבומים רבים שילבו קבוצה נכבדת של נגנים, שנשמעו לפעמים אף כפול ממספרם וזאת בשל כישרונו של מת'ני להוסיף ב DUB "קולות" נוספים שהקליט באולפן, בעזרת סוגי גיטרות שונים, סאונדים שונים שהביא ממערכת אלקטרונית ועוד.
ב ONE QUIET NIGHT למשל, מת'ני נכנס לאולפן וחקר את מגוון הצורות בה יוכל להפיק סאונד אקוסטי מהגיטרות שלו..(זהו אלבום מדהים ביופיו ד"א – שקט ומרגש מאד)
הפעם מת'ני לקח את זה צעד נוסף ובאופן עצמאי לגמרי "ניגן" בעזרת אביזרים פנאומטים- ממוחשבים על כל כלי הנגינה באלבום.

מדובר על האלבום העשיר ביותר מבחינת כלי נגינה וצלילים שאי פעם מת'ני הקליט, ללא שום קשר למספר האנשים שניגן איתו אי פעם.
כלי נגינה ואלמנטים כה רבים משתתפים באלבום זה, היוצרים מרבד מוסיקאלי אדיר, שמהווה שטיח רחב ביותר לזרם האימפרוביזאלי בנגינתו של מת'ני גם כן. אך על הגיטרה המקורית עם הסאונד המקורי שלה.

orch5.jpg



מת'ני וכמובן בעזרתם של עוזרים רבים, יצרו באולפן מערך כלי נגינה ואלמנטים המפיקים קול (כמו בקבוקים המלאים כל אחד עד נקודה אחרת בנוזל, כלי הקשה רבים וכלי הנגינה הקונבנציונאליים בלהקה ועוד ועוד) שנוגנו ע"י עזרים פנאומטים וממוחשבים כאמור.
מת'ני יכול בעקרון לנגן על כל כלי נגינה, או אלמנט כל שהו באולפן בעזרת הגיטרה שלו- המחוברת למחשב היוצר פולסים חשמליים לאביזרים המקישים, פורטים, או נוגעים באלמנטים השונים ובכך ייצר מרבד מוסיקאלי שבא לאחר קומפוזיציה כתובה על ידו.
על מרבד זה, מת'ני כאמור אילתר מוסיקאלית, בעזרת הגיטרה שלו את התנועה המלודית של המוסיקה.
בסרטון הבא, מת'ני מסביר בעצמו קצת על הקונספט ומאין שאב אותו.



באלבום חמישה קטעים, כאשר הראשון הוא קטע הנושא באלבום.
המוסיקה מזכירה מאד את אלבומיו הישנים של מת'ני ולאו דווקא את החדשים יותר עם מלדאו או בניסיונות שלו לחדש למשל.
דווקא אלו שמכירים את מת'ני משנות השמונים המוקדמות וחלק מהתשעים יאהבו מאד את הקונספט ואת הרעיונות המוסיקאליים, הכתובים והמאולתרים.
למרות מערך כלי הנגינה העצום שיש כאן והתחכום הקונספטואלי, דווקא האלבום הזה מוסיקאלי וקרוב יותר למת'ני המוכר והאהוב (לפחות מבחינתי).
למי שאוהב את הגיטרה שלו, יקבל פה בשפע ממנה וכמובן כאמור, על רקע שטיח אדיר של מוסיקה שנכתבה ונוגנה ע"י מת'ני לבדו.. טוב נו עם עזרתם של צוות מתכנתים וממציאים אדיר, שאיפשר לו "להזיז" כל כך הרבה כלים באולפן.

היופי הגולמי שניתז מהאלבום בהאזנות הראשונות, מביא את המאזין לחשוב על מת'ני של פעם. ללא שום יכולת להבדיל שזהו אדם אחד- אשר הפעיל בעזרת אביזרים ממוחשבים בעיקר, את כלי הנגינה הרבים שמנגנים באלבום.
יש כמובן להאזין עוד ועוד כדי להפריד ולגלות את הצלילים והניואנסים הרבים שיש בכל שנייה ושנייה ביצירה האדירה הזו של מת'ני.
בהאזנה לרוחב שביצעתי בתחילה, חשבתי לעצמי שזהו אלבום טוב וטיפוסי של מת'ני, אך רק לאחר למידה לעומק על מה עמד מאחוריו (בעקבות תחושה מסויימת וכמובן הררי המילים שמת'ני בעצמו שפך ברשת על הפרויקט) הביאו אותי להאזין לו כמה וכמה פעמים נוספות ועל כך אני שמח.

יש שאוהבים את מת'ני, ויש אלו שלא מתחברים לסאונד שלו, אך כמו שמיילס דיוייס (להבדיל) המציא את עצמו בכל תקופה, גם מת'ני עשה כך.. יכול להיות שאחת התקופות, או חלק מהאלבומים ידברו אליכם יותר מהאחרים.
אין להכליל תחת שמו לשום כיוון..

מומלץ ביותר ואילו רק כדי ללמוד, עד כמה אדם כשרוני יכול ליצור מוסיקה מדהימה.
למרות המחשבים, התחכום והטכנולוגיה שעומדת מאחורי האלבום, הוא לא היה נוצר אילו ידיו וכישרונו של מת'ני לא היו יוצרים אותו מוסיקאלית.

א.




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות