עכשיו 19/03/24 13:49

פורסם: 24/02/10 22:53 ע"י aloni


PS Audio Quintet Power Center



PS Audio Quintet Power Center


בשבוע שעבר הצגנו את סט ה- Red Wine 70.2 Signature & Isabella שבין מאפייניו הבולטים שימוש בסוללות כמקור המתח, בין היתר לשם הפרדה מרשת החשמל וביטול הרעש האצור בה.
אך מה אם אנו רוצים להמשיך להשתמש בציוד אותו רכשנו במיטב כספנו, ועם זאת להפטר ככל האפשר מרעשים ברשת החשמל ועל הדרך גם להגן על הציוד היקר מתופעות כמו קפיצות מתח ושאר מזיקים?

ובכן, אולי גם אתם כמוני מכירים את חברת PS Audio בזכות מגוון מוצרי החשמל שהיא מייצרת, החל מכבלים ועד רה-ג'נרטורים. תמיד השם PS Audio התחבר אצלי לתחום החשמל, ורק לאחרונה עם סקירותינו באתר את ה- PWD וה- GCPH התוודעתי אישית למוצרי האודיו של החברה אותם מאוד אהבתי.
[במאמר מוסגר נזכיר כי החברה, שהוקמה ב- 1974 ביססה את פעולתה על מוצרי אודיו, וספציפית בתחום הויניל, רק מאוחר נכנסה לתחום החשמל. עוד על החברה והמוצרים בסקירות הקודמות]

ובחזרה לנושא, כפתרון לבעיה שהצגתי, חברת PS Audio מציעה את ה- Quintet Power Center. מכשיר מקיף ומשוכלל המציע הגנה ופילטור ועל הדרך גם פיצול, כפי שנגלה מייד, אך קודם:

דעה קדומה


קיראו לי "פלצן אודיופילי" אם תרצו, אך אני מודה שבהנתן מחיר ה- Quintet סמכתי עליו שיתן שכבות הגנה ראויות לציוד, אך חששתי שיפגע בסאונד. אני רגיל שצריך לשלם הרבה עבור מוצרים טובים, וכאשר אני משלב רכיב זול בסטאפ, לרוב זה לא נגמר בטוב.
לכן, קיוויתי ששילוב ה- Quintet Power Center (מעתה גם QPC) לא יפגע באיכויות הסוניות של הסטאפ בזמן שהוא מעניק הגנה, למתן שיפור סוני לא ממש ציפיתי.

ה- Quintet Power Center



ה- QPC הוא מכשיר משוכלל ומקיף בהרבה ממה שציפיתי. מייד נמנה את תכונותיו הטכניות והפרקטיות אך נתחיל בצורה החיצונית.

עשוי מאלומיניום המחורץ בצידיו ושאר המארז ממתכת שחורה, ה- QPC הוא מוצר נאה לטעמי. אישית הייתי מוותר על הפסים הצבעוניים סביב שקעי החשמל המציינים את הפרדת ה- ZONEים, אך גם הם לא ממש מזיקים למראה היוקרתי.

פרופיל המכשיר טרפזי משהו, זה אומר שניתן להניחו בצורה הקונבנציונאלית כשגבו על הרצפה (או המדף), אך ניתן גם להעמידו בשיפוע. זאת ניתן לעשות גם כשהוא נשען על משהו (כמו פינת קיר) וגם בצורה חופשית בתנאי שהכבלים לא כבדים מידי.

PS Audio Quintet Power Center


דיברתי על מכשיר משוכלל, בטח שאלתם את עצמכם איזה שיכלולים כבר יכולים להיות בפילטר... שאלה לגיטימית.

ובכן, נתחיל בעובדה שה- QPC מחולק לחמישה ZONEים (אזורים) אשר מופרדים ככל שניתן (כך שמכשיר א' לא ייצר רעש שמשפיע על מכשיר ב'). לכל ZONE שני שקעים, בגירסה הנבחנת שקעים "אמריקאיים" למרות שמדובר כמובן בגירסת ה- 230 וולט.

ה- ZONE האחרון מסומן כ- POWER AMP, והמלצת החברה היא לחבר אליו את המגבר כמובן. מהתיעוד לא ממש ברור מה ההבדל הטכני בינו לשאר ה- ZONEים אך הוא אמור להגן על הציוד היותר רגיש ממשיכת הזרם של המגבר.
המלצה נוספת היא להפריד בין ציוד אנלוגי (מגברים למיניהם) לציוד דיגיטלי (נגן CD, DVD, DAC), והכוונה היא לא לשלב על אותו ZONE מכשירים מסוגים שונים. במערכת משולבת ק"ב גם את הוידאו (טלויזיה, מקרן) נפריד משאר הזנים.

PS Audio Quintet Power Center


המודול הנתיק מספק את שכבת ההגנה הראשונה, והוא מכיל את שקע ההזנה ואת כפתור ההדלקה הראשי. במקרה של קטסטרופה כגון פגיעת ברק מודול זה אמור לספק את ההגנה ואף עלול להפסיק לעבוד. במקרה זה ניתן לפרקו ולהחליפו די בקלות.

פנימה אל תוך המכשיר נמצא שלושה מפסקים ושני שקעי "בננה" אליהם מיד נגיע, אחריהם שני שקעי טלפון וארבעה קונקטורי אנטנה קואקסיאלית המסומנים IN ו OUT. קונקטורים אלו נועדו לספק הגנה לציוד גם מפני נחשולי מתח שעלולים להגיע מחיבור שונה מאשר קונקטור החשמל.
דוגמאות למכשירים כאלו הן טלויזיות, ממירים, DVD מקליט וכו'. במקרה שאנו רוצים להגן על הממיר לדוגמא מפני נחשול מתח שעלול להגיע מקו הטלפון או כבל האנטנה המגיע מהלווין או הכבלים נחבר את אלו לשקעי ה- IN ומשקעי ה- OUT נגיע חזרה לממיר.

אחרי שקעי ההגנה נמצא את חמשת האזורים, אלו משתמשים בטכנולוגית Nano Crystalline soft magnetic "לנקות" את זרם החשמל.

עוד פרטים טכניים והסבר על פעולת המוצר ניתן למצוא בוידאו הבא:


על פי PS Audio המכשיר יעזר בהצבה על ספייקים, קונוסים או סורבטונים. השתמשו או התעלמו מעצתם על פי צו מצפונכם. אני הנחתי את המכשיר על הרצפה (שטיח) לכל אורך הסקירה.

PS Audio Quintet Power Center


הבטחתי לתאר את תפקיד המפסקים ושקעי הבננה. ובכן נתחיל עם שלושת המפסקים בעלי שלושת המצבים, אלו מסומנים A עד C.
מתג A פועל על אזורים 1 ו 2, מתג B על 3 ו 4 ומתג C על Zone 5 כמובן. כאמור לכל מתג שלושה מצבים.
ON - האזורים הרלוונטיים יעבדו תמיד ללא קשר לכפתור ההדלקה הראשי.
Delayed - האזורים הרלוונטיים יכנסו למצב עבודה רק שלוש שניות לאחר ההדלקה.
Switched - מצב ברירת המחדל. האזורים הרלוונטיים יפעלו רק עם הדלקת כפתור ההדלקה הראשי או הטריגרים. הטריגרים הינם שני שקעי הבננה אשר יכולים לקבל מתח של 5 עד 15 וולט לשילוב בתרחישי בית חכם או שלטים חכמים כגון Pronto 9600 עם Extender RFX 9600.

משמאל לחבילת הקונקטורים נמצא את לוגו החברה שגם כאן משמש כמתג הדלקה/כיבוי ראשי (בהתאם לבוררים כפי שתואר לעיל).
מלבד היותו מתג ההפעלה, משמש הכפתור (עקב היותו מואר) כנורית סטטוס. במקרה של בעיה (לדוגמה מתח רשת גבוה או נמוך מידי) תהבהב הנורית במהירות שונה המצביעה על הבעיה.
לעיתים היא תהבהב למשך זמן מה גם בחיבור תקין.


לצפיה באתר vimeo


סטאפ ואופי הבחינה


לפני שאתאר את הבדיקה אתאר את מערכת החשמל הנורמאלית של הסטאפ שלי.

אנו מתחילים בארון החשמל התלת פאזי, ממנו מופרדת פאזה אחת לטובת המערכת ומשותפת רק לטובת המזגן המרכזי. לפאזה הזו ממסר פחת נפרד ופיוז של HiFiTuning (דגם קודם).
משם רצים שני כבלים לאזור המערכת - הראשון כבל "פשוט" של כ- 4 מ"מ לכל חוט חד גידי, והשני Virtual Dynamics Armored BX Cable.
באזור הסטאפ כל כבל מסתיים בדופלקס ו"בית" של Oyaide.
זה מעניק לי ארבעה שקעים שמספיקים לי בדיוק, CD, פרה ושניים למגבר.

כבלי החשמל שלי הם מתוצרת Elrod מסדרת EPS, סיגנצ'ור עבור ה- CD, הרגיל עבור הפרה.
אלו כבלים בעלי אופי עבה ובשרני מבלי לוותר על עדינות או כל סופרלטיב בתחום הגבוה.
עבור המגבר אני משתמש בשני כבלי חשמל של MBL.

לצורך הבחינה החלטתי להשתמש בכבלי חשמל של PS Audio על מנת לתת ל- QPC מקסימום סיכוי להתחבר למערכת עם כבלים שהוא "מכיר" ואלו גם היו יותר נוחים עבורי לניתוק וחיבור.
משום שהכבלים וגם ה- QPC הגיעו חדשים, חיברתי את כולם לסטאפ מבלי לנסות בכלל לבחון את פעולתם הסונית.

ל- PS Audio מגוון רחב של כבלי חשמל.
לצורך הבחינה השתמשתי בשלושה סוגים שונים.

ב- AC12 שהינו ספינת הדגל של החברה לנושא, השתמשתי ככבל הזנה ראשי ל- QPC.

PS Audio Quintet Power Center


ב- AC5 השתמשתי להזנת הפרה וה- CDP ואילו בשני ה- AC3 השתמשתי להזנת המגבר.

PS Audio Quintet Power Center


התוצאה לא השאירה לי ברירה, בשעה הראשונה התקבל סאונד פשוט מוזר ומלוכלך. הגבוהים צרמו, המיד היה חסר בלוּם ורק הבאס עוד נשמע בגדר הסביר. תוך כשעה הגבוהים השתפרו והיו ניתנים להאזנה. ביום למחרת כבר יכולתי להנות ממוזיקה, אך במשך כשבועיים הרגשתי טיפוס סוני איטי.

המבחן בוצע לאחר כחודש שהרכיבים מחוברים, ואני רגיל לסאונד שלהם, שכעת נשמע לי נהדר.

אך מטרתנו הרי לבחון את ה- QPC, הרעיון הוא לבדוק את התוצאה עם הכבלים מחוברים ישירות לדופלקסים אל מול כבלים מחוברים ל- QPC והוא מחובר לדופלקס הלבן המוזן מהכבל של Virtual Dynamics.

משום שבכל מקרה לא פשוט לעשות את המעבר, הוצאתי את הדופלקסים אל מחוץ לקונסטרוקציה לחיבור וניתוק נוחים יותר.

PS Audio Quintet Power Center


אני מודה, אני לא אוהב לחבר ולנתק את המערכת מהחשמל, לכן חיפשתי דרך לעשות את הבחינה במקסימום יעילות. לא התכוונתי לעבור בין המצבים אחרי כל דיסק כפי שאני עושה לעיתים בסקירות אחרות.
לכן החלטתי לבצע את סשן ההאזנה על דיסק אוסף בודד אך להקשיב כרגיל לדיסקים שונים בכל אחד מהמצבים ללא A/B.

בסשן ההאזנה (המקוצר הפעם) ארחיב על טרקים שונים ב A Jazz Romance - Believing הדיסק השלישי מתוך האוסף מרובע (4) הדיסקים של Verve מ-98.

סשן האזנה


כפי ששמו מרמז, האלבום מכיל ביצועי ג'אז/בלוז רגועים, רומנטיים או ישנוניים, בדיוק כמו שאני אוהב. את האלבום ממש הוצאתי מהנפתלין, לא שמעתי אותו שנים. אך את החומרים אני מכיר היטב, לא רק מההיסטוריה אלא משום שלאלבומים מהם נלקחו חלק מהטרקים אני מאזין מידי פעם.

אלבום האוסף מתחיל עם Some Other Time בביצוע קרול ווויטפילד (גיטרה).
הטרק הזה, כמו כל אלו שאחריו נשמעים פנטסטי על הסטאפ ללא ה- QPC. זאת עוד אחת מהסיבות מדוע הייתי כה סקפטי לגבי יכולת ה- QPC לשפר משהו.
אך בתוספת ה- QPC (למעשה גיליתי זאת עם הסרתו) חשתי כי נוסף תדר מעצבן לתחום הנמוך של הגיטרה. מן סוג של הפרעה או עירפול שאנחנו בדר"כ נפתור בקלות בטענה שמדובר בבעיה בהקלטה וממש לא נתרגש ממנה. היא גם לא ממש מציקה אפילו כששמים אליה לב.
אך כשהיא נעלמת נרגיש יותר קרובים למוזיקה, יותר קרובים למבצעים ובזכות החסך בעיוותים נרגיש יותר קרובים לביצוע אותנטי.

Ne Me Quite Pass של נינה סימון הוא כנראה הביצוע האהוב עלי של השיר ממנו נשפך רגש לא מלאכותי בגלונים.
עם ה- QPC התחום העליון יותר רגוע, בהאזנה חטופה זה עלול להשמע כמו חוסר או roll off מוקדם של התחום הגבוה, בהאזנה יותר מעמיקה נשמע ש-"הכל שם". אין שום חוסר בפירוט, ההיפך, הרגיעה מאפשרת לשמוע יותר, הגוונים הטונאליים נשמעים נכון ובכלל לא כהים. מה שנעלם זו מן הילת ברייטנס אותה אנו רגילים לשמוע, עוד לפני הפילטר ההילה הזאת היתה מופחתת אצלי משמעותית, איתו, עליה של עוד רמה בביצוע.
אם זה מרגיש לכם כמו "שידור חוזר" זה משום שתיארתי משהו דומה מאוד בסקירת ה- Red Wine. כנראה שיש דברים בגו.

ב- I should care של אבי לינקולן על הווקאל והנק ג'ונס על הפסנתר שתי התופעות לעיל היו מאוד מוחשיות.
קולה של לינקולן עם פחות הילה מלאכותית והפסנתר, בעיקר ברגיסטרים הנמוכים יותר, בעל פחות עירפול.
שיפור נוסף, שבלט למעשה כמעט בכל טרק בדיסק היה מאוד נוכח והוא "שקט" משופר. רקע יותר שחור למוזיקה שמעניק יותר דרמה, יותר דינמיקה/מיקרו דינמיקה והינו חלק בלתי נפרד ממוזיקליות.



PS Audio Quintet Power Center


סיכום סאונד


כאמור התחלתי עם רגשות מעורבים לגבי שילוב המוצר על הסטאפ שלי. בסופו של דבר חששותי התבדו, כפי שתיארתי בסשן ההאזנה ההבדלים התבטאו אך ורק בשיפורים ולא מצאתי שום נקודת חולשה. נתונים דומים הסקתי גם על סטאפ יקר משמעותית משלי, מה שאומר, מבחינתי, שמדובר במוצר המסייע לשיחזור מוזיקלי בוודאות גמורה.

השיפורים המשמעותיים היו בתחום ה- "שקט", ריסון הילה מלאכותית בתחום הגבוה ומניעת עירפול בתחום המיד הנמוך.
אחד החששות הגדולים שלי היו בתחום הדינמיות, חששתי שה- QPC עשוי לשמש כמעצור מסויים לכח ששואב המגבר ועל ידי כך לפגוע בדינמיות. לא רק שלא מצאתי שום בסיס לטענה כזאת, אלא אף הרגשתי דינמיות משופרת, אולי לא משום שיש יותר כח אלא משום שהרקע היה כעת יותר כהה.

סיכום


עם מחיר אטרקטיבי, שיפור סוני ודאי, נוחות שימוש של לא פחות מ- 10 שקעים, הגנה והמון אפשרויות תפעול אני מוצא את המכשיר הזה פשוט כ- Must Have.
אמנם לא יצא לי לבדוק מכשירים אחרים המיועדים למטרה זו, אך אני בספק שיש אחרים שיודעים לעשות מה שה- QPC עושה באותו המחיר.

אני לא משוכנע שעל כל סטאפ ניתן יהיה לשמוע את השיפורים הסוניים שהמכשיר מעניק, שכן למרות שהתמקדתי בהם בסקירה ואני רואה אותם כמדהימים ומפתיעים, יש לזכור שמדובר בניואנסים. זה לא מוצר שישנה את הסאונד מקצה לקצה.

משכבת ההגנה, מהפיצול ומהנוחות בטוח שניתן להנות בכל סטאפ.

סטאפ בחינה והשוואה


מקור: MBL 1531
הגברה: MBL 8011S, MBL 5011
כבילה - חשמל: ELROD & MBL
כבילה - סיגנל: Siltech SQ110, Crystal Cables Ultra/Dream
סטנד: Finite Elemente Pagode Master Reference
רמקול: WLM La-Scala


מחיר: 500$ + מע"מ
יבואן: Live Sound




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות