עכשיו 19/03/24 11:19

פורסם: 25/12/16 15:07 ע"י Byrdio


ORTOFON SPU#1 E




דיסקלמייר – את הראש שאני סוקר פה לאתר, רכשתי מהיבואן לסט אפ הפרטי שלי.
TAKE IT AS YOU LIKE...


חברת אורטופון (ORTOFON) הדנית היא אולי אחת מהחברות אודיו הוותיקות בתחום, עם נסיון ויכולות ששטות על פני מאות. זו החברה שהביאה לעולם בשנת 1958 את אחד מהראשים המפורסמים בהיסטוריה ה- SPU - אותו "לוויתן" שחור שהיה במשך המון שנים עמוד התווך לראשי סטריאו בתקופה של שנות ה 60 וגם לאחר מכן. השם SPU מתורגם ל: Stereo Pick Up. המושג שימש באותם שנים למה שאנחנו היום מכירים בתור cartridge.

תמונה


החברה הוציאה עם השנים דגמים חדשים ונוספים, טובים ומתקדמים יותר ל SPU הקלאסי שלה (וכמובן לעוד מגוון ראשים גדול שמתחדש בכל עת, גם היום) ככל שהחומרים של בית הראש, המגנטים ויכולת ליטוש היהלום השתכללו והתחדשו, בדיוק כפי שעשו ועושות כיום חברות אחרות על פני הגלובוס. אך בכל העת, שמרה על צביון, הגוון, האופי והמאפיינים העיקריים של סוג הראשים הללו –
מערכת מגנטית סימטרית עם כבילת נחושת\(כסף בחלק מהדגמים) דקה במיוחד מלופפת ב 4 פאות, מארז גדול וכבד שתוחם את כל האלקטרוניקה והמכניקה של הראש בשלל חומרים, חיבור "קלאסי" לזרועות עם שלה מתפרקת (SME STYLE) ואופי צליל אופייני שהגדיר למעשה מאז ועד היום את "סאונד הבית" של החברה הזו.

ראשי SPU מאופיינים בבס חם וגדול, מיד שקופץ קדימה וגבוהים שקופים עם פירוט שלפחות לפני 50 שנה, היה כמעט ללא מתחרים. כמובן שהיום שהתעשייה הזו למדה דבר או שניים, וגם לחברת אורטופון יש ראשים מודרניים הרבה יותר ויקרים מאד מן הסתם, קשה להגיד שראשי SPU התברכו בפירוט פנומנאלי, פשוט הכל יחסי לתקופה. אך הסאונד הטבעי והאנלוגי של הנישה הזו, פונה לויניליסטים בכל העולם, אספנים, חובבי מוסיקה מושבעים ומחבקי וינטאג' אול אובר :P

Ortofon SPU#1


בתערוכת מינכן האחרונה (2016), חברת אורטופון הודיעה שתוך זמן קצר, ייצאו זוג ראשי SPU חדשים לליין שלהם (ליין ה SPU הקודם של החברה מונה לא מעט דגמים, ממחיר שנע סביב 900 לערך ועד 2500 יורו לראש הדגל בליין הזה) כאשר לשמחתם (ולשמחתנו) הם הצליחו להוזיל מעט את העלויות ובכך גם את התמחור של תחילת הסדרה החדשה ולתת לחובבים בכל העולם "לטעום" מהסאונד סיגנצ'ר האלמותי של ראשי ה- SPU במחיר זול יותר.

החברה הוציאה את הראשים למכירה ברביעי לספטמבר –
שמם הוא : SPU #1 והם מגיעים בשתי ורסיות; אחת עם טיפ בליטוש ספרי, או קוני יש שמכנים (בסימון האות S)
ואחת בליטוש אליפטי (בסימון E). ההיגיון בלייצר שני סוגי ליטוש לראש הזה, הוא למעשה לתת לכל אחד להחליט לאיזה כיוון הוא מתחבר או רוצה "למשוך"-
כאשר ה S נחשב לליטוש קלאסי וותיק יותר, פחות מחייב, פחות "חופר" בגרוב ופחות מפורט, אך גם נוח יותר לעבודה עם תקליטים ישנים\מיקורופנים, פחות מפונק ויותר סלחן "לבעיות" בהדפסה או בלאי. הליטוש הזה עגול כמעט ולכן לא יורד עד לתחתית הגרוב. כך הוא למעשה כמעט ולא מושפע מלכלוך שחלחל ונתקע שם אך גם כאמור לא מוציא את כל המידע שמודפס על הויניל, אפילו לא קרוב לכך (הליטוש הזה היה בדרך כלל נחלת ראשי MONO טהורים).

תמונה


הגרסה השנייה היא מודרנית יותר, אשר מתאימה לתקליטי סטראו משנות ה 60 והילך, עם ליטוש הרבה יותר דק שכביכול התקדם בשחזור המוסיקה המוטבעת על התקליט. הראש עם סימן E יוציא הרבה יותר מידע, יהיה מפורט יותר, אך מצד שני פחות סלחן לסט אפ, כיוונים וכמובן לאיכות ההדפסה. בערך כמו כל MC נורמאלי אחר שאנו מכירים כיום. רק שמלבד לליטושים הללו אנו יכולים לראות ולשמוע היום בראשים הרבה יותר יקרים כמובן, גם ליטושים יותר "אודיופילים" כמו השיבטה המהולל, מיקרו פיין ליין ועוד. -שהם למעשה עוד יותר מפורטים ו"חופרים" את הגרוב ולכן גם הסאונד "האודיופילי", שמתקבל מראשים בליטושים הללו.

כאשר שמעתי סוף סוף על ההכרזה שהראשים מוכנים ויצאו לשיווק, הרמתי טלפון ליבואן אורטופון בארץ, ושאלתי האם יוכל להוסיף את SPU#1E אל ההזמנה הקרובה! כדי שגם אני אוכל לטעום את הסאונד הקלאסי של הראשים הללו, עכשיו שגם יש לי זרוע שמתאימה לקבל ראש כזה, כזרוע נוספת בסט אפ הראשי שלי, היכולת לבחון ולשמוע ראשים נוספים הפכה להיות קלה וכיפית הרבה יותר.

הגעתו של הראש לא הייתה מהירה כפי שצפיתי דרך היבואן המקומי שלנו, אך זו לא אשמתו. חברת אורטופון שבונה לבדה את הראשים בדנמרק (ולא שולחת ל OEM כמו המון המון חברות אחרות בעולם), עושה כמיטב יכולתה לעמוד בדרישה של שתי הגרסאות החדשות, עד אשר היא פשוט עיכבה את המשלוח ארצה לטובת (כך אני מניח) שווקים גדולים יותר. כך שלמעשה המתנו מעל חודש כדי לקבל ראש אחד ויחיד לטובת הקהל האודיופילי הישראלי. מה שגם חגי תשרי לא עזרו במיוחד :roll: .

את הראש הרכבתי כבר באותו היום על הזרוע השניה המורכבת אצלי בסט אפ (פרטי המערכת כולה מפורטת בסוף הסקירה) – SME M2-12R . כאשר ראשי SPU נמצאים כבר על שלה \מרכב שהוא עצמו מתחבר אל הזרוע ללא שום ברגים, לידים וכן הלאה. פשוט מוציאים את השלה המורכבת על הזרוע, מחברים במקומה את ראש ה-SPU ובהנחה שהכל מכוון, מנגנים.
אך למרות הפשטות לכאורה, הוצאתי את הפרוטרקטור האהוב שלי, ועשיתי ווידוי הריגה ליישור הראש ול over hang -
הטיפ, על פי הגאומטריה הנבחרת אצלי. הזזה קטנה של בסיס הזרוע על המסילה כלפי חוץ ואני פיקס במקום. (זרועות SME יושבות על מסילה בבסיס הזרוע, מה שמקל את היכולת ליישר ראשים על פי גאומטריה, מבלי להזיז אותם על השלה, מה שבמקרה של ה-SPU אינו אפשרי גם ככה).

הדבר השני וכנראה קריטי לא פחות, זו ההגברה לראשי SPU ופה רבותי; הקהל צריך להיות מעט קשוב יותר.
ראשי SPU לא התברכו בגיין גבוה היישר מהפיקאפ ורובם וזה שפה לפנינו גם כן, מוציאים (אתם יושבים?) סביב
0.18mv (זה נמוך מאד!).
מה שאומר שאם אין לכם פונו סטיג' ממש טוב (חזק, שקט ועם יכולות מגוונות של כיווני עכבות) או לחילופין SUT (שנאי סטפ אפ) שיודע להגביר ראשים עם עכבה פנימית של 2 אום (מה שאומר שהוא צריך להוציא סביב 20-40 כדי שהראש הזה ישמע ראוי) אתם "בבעיה קטנה". אז נכון, החברה הוציאה ראש במחיר "עממי" יותר, אך המציאות מחייבת גם ציוד משלים ואיכותי אם אפשר (כמו לכל ציוד אודיו בתחום שלנו אם כבר מדברים על זה). לכל אלו התוהים מה עושים, ואיך פותרים את זה מבלי להכנס להוצאה של פונו סטיג' באלפי דולרים, אז לאורטופון (ולחברות רבות נוספות) יש גם שנאי סט אפ שיעזרו לכם במשימה ובמחירים עממיים גם כן (כמובן שגם פה- השמיים הם הגבול). השנאי המומלץ ע"י אורטופון לעבודה עם הראשים הללו הוא ה ST-7 שגם אותו קיבלתי מהיבואן להתנסות, למרות שאצלי הוא לא ממש נחוץ. (עלותו בערך כמו הראש).

תמונה


שמסיימים את ההכנות:

מוסיקה -
ההתרשמות מהראש הייתה כמעט מיידית עם נחיתת היהלום על הויניל הראשון שהונח על הפטיפון. כבר מהקופסה הראש הזה אחרי הכיוונים (מהזרוע ו מהפונו סטיג') ניגן באופן מופלא ומעורר השראה. הראש באותו היום החליף "Myajima Takumi" שהיה מחובר לשלה של Oyade, שאת הסט אפ הזה אני אוהב במיוחד...
ועדיין ה- SPU העביר רטט בחדר שעדיין עוד לא שמעתי אצלי בסט. ראשי SPU שמעתי בעבר בתערוכות וכמה פעמים אצל חבר יקר שרכש את אחד הקלאסיים במעלה הסולם בחברה, שהיה מחובר לזרוע דומה לשלי (3012) על טורנס 124. אך גם אז לא הצלחתי להבין את גודל האימפקט שראשי SPU יכולים להנחית על סט אפ שכוון בכיוונים די מודרנים, אם כי בכלים מסורתיים אם אפשר לקרוא לזה (אנאלוג, שפופרות וכיוצ').

שמעתי צד שלם של קני דרו music matters) Undercurrent). ולאחר מכן פשוט התחלתי לשלוף תקליטי ג'אז ורוק נוספים מן הספרייה כדי לשמוע איך ה SPU מרנדר את המוסיקה דרכו. כמה מהסממנים המובהקים של הראשים הללו כאמור בתחילת הסקירה, הם הבס העמוק והגדול שלו, והמיד שיוצא החוצה, אך שנשמע כה טבעי, עגול וחי היו נחלתי על כל ויניל שהסתובב על הפלטה.
חיות הראש פנומנאלית, והכח האמיתי של הקלסיקות הללו הוא בוויברציות שהם מעבירים מן הגרוב אל הרמקול ואל אוזני המאזינים בחדר. ניתן בקלות להבחין בזאת, כאשר שומעים כלי נשיפה ממתכת למשל, ויברציית הכלי יוצאת בצורה חיה וברורה הרבה יותר מכמעט כל ראש מודרני, ללא שום קשר למחירו או לנחשבותו בתחום האודיו. הראשים הללו שבנויים כמו ה SPU, או כמו ש EMT בונים את ראשיהם (ניתן להוסיף גם את ראשי LONDON DECCA לרשימה הזו) יעלו על כל אחד אחר כאשר משווים את התכונה הזו ספציפית (ד"א, אלו EMT שהעתיקו מהדנים ולא להיפך).
אך מה שה SPU עושה במיוחד זה מנגן מוסיקה, ללא שום "תוספות" או תוספים מעובדים. אין פה ניצוצות באוויר, אין פה זיקוקי דינור או אקסטנשיין תהומי לכיוון תדרי בס אימתניים. אין פה חתירה לגבוהים אולטרסונים ואפילו לא ל "אוויר בין הכלים". יש אמנם מאפיינים אודיופילים שאפשר לנתח, כמו כל דבר אחר, אך הראשים הללו לא מביאים את המאזין לפרק את או לנתח את תכונותיו, אלא הוא שואב אותך אל הגרוב במן משיכת דרייב מיוחדת. כנראה שעיצובו המכני המיוחד, עצם העבודה שהוא מכוון ל 4g vtf (משקל עצום!)
וההסיטוריה של החברה, מביאה משהו אל השולחן (Pun intended) שקשה להביט לכיוון אחר.

יש פה ראש שמעביר את התקליט בזרימה מאד טבעית, חיה וקולחת, אך הכי חשוב – מרגשת. זה אחד הראשים המרגשים ששמעתי בחיי ואצלי במערכת בפרט. ואחד הדברים הראשונים שאמרתי לעצמי, זה: איך זה יכול להיות שראש של 600 יורו עושה את כל הדברים הללו ובצורה כה משמעותית. אין שום ראש גם בכפול ממחירו "בבנייה סטנדרטית" שבכלל מתקרב לזה, ושמעתי כמה וכמה ראשים בחיי- מזולים מאד ועד אולטרא יקרים!

Ortofon SPU#1


אז נכון, אם נשים את ה SPU מול ה- ZYX R1000 או ה Acoustical System שלי, במוסיקה עתירת משתתפים, נקבל במודרנים היקרים הללו, הפרדת כלים משוכללת, איזון טונאלי מוצלח ואף אקסטנשיין בקצוות לכדי אימפקט אודיופילי ושחזורי, אך בגזרת הרגש? שניהם נופלים במעט מהאורטופון הזה. הוא עייף יותר בקצב, וגם עמום יותר בתדרים הגבוהים, ז"א שהוא לא בעל פירוט מדהים... אך מוסיקה, גם קלאסית רבת משתתפים, כמו
(Mahler symphony no 2 - Solti (speakers corner מקבלת נפח ורינדור אחר.
בערך כמו לשמוע את הביצוע הזה דרך הגברת SS עתירת שרירים ורמקול קרמי מודרני גדול במיוחד ואז לעבור למערכת שפופרות איכותית עם ווסטימסטר של טנויי... גם זה וגם זה עושים צמרמורות, אך האחרונה מביאה רטט שבראשונה פשוט אין. ואני מניח שחייבים לשמוע על מה מדובר כדי להבין את מלוא הפוטנציאל (כמובן שההשוואה הדמיונית הזו הייתה שלי פרטית, שכל אחד יבחר לעצמו את שלו לאחר שישמע).
וכדברי הקלישאה, "אם זה הראש הראשון במעלה ועוד אחד כזה שהחברה "הוזילה" איתו עלויות, מה קורה הלאה במעלה הסולם?" אורטופון פשוט הצליחו להוריד קצת את מחירי היהלום בכך שהם הדביקו אותו לסטיילוס, ועוד קומבינות כאלו ואחרות שאולי נחשבות "לפחות אודיופיליות" אבל גם עזרו לחברה להגיע למחיר שוה לכל נפש. לפחות לאור המחירים שאנו רואים כיום.

הראש מחובר אצלי כבר כמה וכמה שבועות ועבד מעל 100 שעות עד לרגע כתיבת שורות אלו. תקליטים רבים ניגנו תחתיו בזמן הקצר יחסית מאז שהורכב אצלי וההשוואות למרות שאני משתדל שלא להגרר לכאלו במיוחד על המערכת שלי, לא איחרו לבוא כפי שאתם קוראים (גם לטובת הסקירה, אך גם לרפרנס הפרטי שלי).
מה שלא האמנתי שהראש הזה יעשה היטב במיוחד זה פסנתר סולו. כאשר בהנחה הבסיסית שלי מנסיון -
שראשים משובחים במיוחד הם לבדם יכולים על הכלי המסובך הזה. אך ה SPU גם אם קצת "מעוות" מעט את הקלריטי של סאונד הפסנתר למול ראשים של אלפי יורו שהשוואתי מולו, מצליח להעביר ניואנסים וחשוב מכך אוברטונים שכמעט משכנעים את המאזין שהפסנתר בחדר וצליליו קופצים ונפגשים עם הקירות ועם גוף המאזין.
תכונה ראוייה לציון עד כדי כך שאני כמעט אחוז דיבוק בלבחון כמעט כל תקליט פסנתרי שיש לי תחת המחת האליפטית הזו של ה SPU. לז'אנרים כמו רוק, בלוז וכן הלאה, הגעתי גם כן, אך לפרט את כוחו האדיר של הראש בהפגנת מוסיקאליות וסלאם בתקליטים הרבים שיש לי מאותם סגנונות, יהיה כמו להגיד את המובן מאליו. חבר טוב ציין שזה הלחם וחמאה שלו. הוא צודק.
אם אתם שומעים בעיקר רוק או ג'אז על תקליטים, SPU ב 600 יורו יכול להיות ללא ספק הראש היחיד וגם האחרון שלכם בחיים.
בתנאי שיש לכם זרוע מתאימה כמובן.

לסיכום

אורטופון מייצרת ראשים מתחילת המאה ה 20, ואת ה SPU הראשונים היא התחילה לייצר ולשווק מאז סוף שנות ה 50, מה שאומר שהראשים הללו על דגמיהם, עומדים איתן בתחום המטורף שלנו כבר עשרות שנים! בעוד שהם אף מתחדשים במאה ה-21 בדגם נוסף ואף זול יותר (ללא ספק זווית ראויה לשבח ומיוחדת שמגיעה מחברות HIGH END) שנשמע מצויין לא פחות!
סגנונות המוסיקה המועדפים על חובבי ה SPU הם כמובן ג'אז ורוק. סגנונות שעתירים במיד ובס, ולא מושכים את הסט אפ להפרדת כלים מופרעת שתזמורת בת 150 משתתפים "מבקשת". אך הפלא ופלא, גם במוסיקה קלאסית עתירת משתתפים, או פסנתר סולו שזה אולי הכלי הבעייתי והקשה ביותר לרינדור בויניל (לדעתי ולנסיוני) המצב טוב. כמות המוסיקה ששמעתי בשבועות הללו אדירה מבלי כמעט להחליף בראשים אחרים מלבד השוואות ספציפיות ונקודתיות. ה SPU ריגש אותי עד כדי כך שכמעט כל תקליט חדש או ישן ששלפתי מהספרייה, הייתי "חייב" קודם כל לשמוע איך הוא מנגן תחתיו ולאחר מכן, להחליט אם זו הייתה הבחירה הנכונה, או שהסט אפ הראשי המורכב במקביל לו, יניב תוצאה עדיפה בהרבה. אני כבר יכול להגיד לכם, שהיו כאלו וכאלו, ואם כן, זה היה בסגנונות קשים או על פי טעם. הרקוויאם של ורדי למשל (הרננקורט - RCA) היה די מחוייב המציאות לזרוע וראש מדוייקים הרבה יותר, עם הפרדה פנומנאלית ואקסטנשיין כדי שהמקהלות הגדולות לא יכנסו לדיסטורשיין מסוים. אך מלבד אורטוריות ענקיות, או תקליטים אחרים כבדים וקשים במיוחד, ה SPU אוכל די הכל.

Ortofon SPU#1


הערת אגב:
שתי מחשבות השתרשו ופעולות נעשו הלאה מאז שה-SPU חובר אצלי בסט אפ:
ה SPU #1 הוא ראש ברמת כניסה של החברה ומסקירות נוספות ברשת, בעיקר מאלו שיש להם רפרנס רחב ועתיר שנים במגוון הראשים הללו, יש לאן לטפס שם וזאת מבלי לאבד את "הקסם" המדובר. כך שאני ללא ספק בעתיד אקנה את אחד היקרים יותר בליין ה SPU של אורטופון. אך לעת עתה, ה #1 מספק את הסחורה בגדול.

דבר שני, החברה המקבילה לאורטופון ולראשי ה SPU, היא כמובן EMT המיוחדת והידועה, שהראשים שלה, שאמנם יצאו והועתקו ממש בתחילת הדרך מאורטופון הדנית... נהפכו לרפרנס עולמי, אם בתחנות שידור ואם אצל חובבים\אודיופילים בבית. כך שראש של החברה הזו בדרך אלי גם כן, בתקווה לסקור אותו ולהשוות ראש בראש עם האורטופון.

עד אז, :תקליט:

תכונות הראש (כפי שמופיע בדף המוצר):
Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec. - 0.18 mV
Channel balance at 1 kHz - 1.5 dB
Channel separation at 1 kHz - 20 dB
Channel separation at 15 kHz - 10 dB
Frequency response - 20-25.000 Hz - ± 3 dB
Tracking ability at 315Hz at recommended tracking force *) 65 µm
Compliance, dynamic, lateral - 10 µm/mN
Stylus type - Spherical / Elliptical
Stylus tip radius - R 18 µm / r/R 8/18 μm
Tracking force range - 3.0-5.0 g (30-50 mN)
Tracking force, recommended - 4.0 g (40 mN)
Tracking angle - 20°
*) Typical value

Internal impedance, DC resistance - 2 ohm
Recommended load impedance > 10 ohm
Cartridge body material - Ground wood and resin composite
Coilwire material - High Purity Copper (OFC)
Cartridge colour - Shiny black
Cartridge weight - 30 g


סטאפ בחינה והשוואה:
הגברה: זוג מונו-בלוקים (KT120) + קדם מגבר שפופרתיים (MBS).
רמקול: Avalon Eidolon SE
מקורות דיגיטאל:
Metronome Technologie C8+ELEKTRA
PC based HFMC Music Server
Luxman D-06U SACD\DSD
מקורות אנלוג:
Brinkmann Balance,Tube power supply RöNt II
Pass Labs XP-25 Phono Stage
ראשים: Myajima -takumi\Ortofon - SPU #1E\A.S "The Archon"\ ZYX - R1000 AIRY3S
כבילה:
חשמל: Furutech alpha, Argento Flow master reference
סיגנל: Siltech Empress Double Crown - XLR & RCA
רמקולים: Vovox Textura
אנלוג: Siltech Empress Double Crown, Siltech Classic 770 i, Tara Labs

טיפול בחשמל: Ps Audio -P10 power regenerator
סטנד: Solid-Tech Rack Of Silence - Reference

מחיר: 600 יורו + מע"מ
יבואן: kodo audio


Ortofon SPU#1


Ortofon SPU#1




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות