שלום רבותי, מורות ואורחים.
הנה עברה לה עוד שנה, בה אנו מסיימים את.... אוי שיט.

. זה לא זה. מהתחלה..
עברו כבר תשעה מפגשי מוסיקה קלאסית והיד עוד נטויה.
כולי שמחה כאשר אנו יוצאים בעוד מפגש ובעוד אחד ונראה שהענות נשארת בעינה ואף גדלה מפעם לפעם.
בזה למשל היו לא מעט אנשים שקיבלו סטאטוס "סטנד בי" ולצערי לא יכולנו לאשר אותם בגין מקום "קטן מידי" עבורנו
כיום (אולי בעתיד נחשוב על למצוא מקום גדול יותר, אם נראה שבאמת הענות תשארנה. למרות שאי אפשר לפתוח את
זה לאירוע רב משתתפים, בכל זאת התוכניות לפעמים אינטראקטיביות).
אז לאחר ההקדמה וללא תוספות מיותרות; להלן הסקירה לאלו שהיו (לתזכורת) ולאלו שלא, כדי שירגישו קצת- כאילו
נוכחו.
הערב כהרגלנו התחיל בשעה 19:30, שכל מי שנכנס בדלת חשב שהוא הקדים את כולם וגילה שכולם כבר שם,
מחכים.. (קצת סותר, אבל מי שהיה הבין

) כיבוד משמין ורווי מרגרינה, לחמים, עוגות מעשה ידיה של זוגתו (שתחיה
עד 120 טפו!) של יולי ואף קופסת הפתעות שהביא לנו zy. סיגריות ושתייה. דיבורים על הא ועל דא.. (כדורגל, איך להזיז
בתים, הי רז מול RB והמון אמארה ומק!) ואוטוטו מתחילים.
בשעה 20:00 הואלנו בטובנו להניח את המאפים החמים ולסור לחדר האזנה כדי להתחיל את הערב הגדוש.
כאמור בפוסט המציג את המפגש התשיעי, התחלנו בתכנית שכבר עשינו כמה וכמה פעמים במפגשים האחרונים –
האזנה לקטע מוסיקאלי, תוך כדי קריאה בפרטיטורה, או במקרה של הפעם, מתוך חוברת התווים של כלי סולו בודד.
בחרתי הפעם את אחד הנוקטורנים של שופן לפסנתר סולו (op 55 no 1) שהיא יצירה מופלאה, מרגשת וסוחפת
במיוחד. מעקב אחר דפי התווים היית הפעם (נראה כך לפחות) קצת יותר קלה לאלו הקבועים שנמנים עם הקבוצה
והרגיש לי כאילו אנו זורמים הרבה יותר בקלות בנבכי הסימנים, הטעמים והעיגולים השחורים. אחרי שיולי הצהיר
שהביצוע הראשון שעבדנו איתו היה "סיני" מידי. וכדי לא לקפח את האיש המקסים הזה, שמענו ביצוע נוסף שבמקרה
הבאתי גם כן.
עמדנו על השוני בין יד ימין ליד שמאל. גם מבחינה מוסיקאלית וגם מבחינה תיאורטית על התווים. עמדנו על סימנים
מעניינים בין החמשות\תיבות ועל הצורך להבין דינאמיקה, הרמוניה ואת ייחודיות חלקי הנושאים ביצירה.
כמובן שקריאת התווים הייתה כמו תמיד על מסך ענק ובעזרת המקרן בחדר כדי שכולם יהיו "באותו הדף"

.
כך חתמנו את החלק הראשון של הערב ויצאנו להפסקה קצרה (שהתארכה קצת כמדומני) לפני הכניסה לחלק השני
והגדוש אף יותר.
החלק השני היה גם כן, העתק של תכנית שעשינו במפגש הקודם והתבסס על השוואת ביצועים (עיוורת)
ועל מן משחק דירוגים. לדעתי זו תכנית שיכולה ללוות אותנו קדימה בעוד המון מפגשים ואף לקיים אותה באופן תדיר
בכולן. זו אחת הדרכים הטובות והיפות להכיר מוסיקה, מבצעים, מנצחים, קולות וצלילים.
התכנית הזו מורידה את החומות, את הדעות הקדומות וגורמת ללא מעט מאיתנו "לאכול כובעים" ולאלו שלא מכירים את
המבצעים, או היצירות- להכיר באופן "חלק" ונקי מבלי להיגרר אחר כתבות, ממליצים, או עטיפות תקליטים מגניבות.
עם בחורות חמודות ויפות שמחזיקות צ'לו בין הרגלים.
בהמשך לכך שהמפגש אתמול היה "בסימן פסנתר" המשכתי כמובן עם יצירה לפסנתר.
את ההשוואה העיוורת ביצענו על קטע קצר בן 3 דק' וקצת, מתוך הפרק השני של הקונצ'קטו מס 2 לפסנתר של סרגיי
רחמנינוף. היצירה הזו גדושה במוסיקה, במלודיה, בעבודת פסנתרנות מרהיבה וקשה מאד.
הפרק השני מרשים במיוחד (למרות שהמוכר הוא כמובן הראשון) והקטע ששמענו והשוונו על בסיסו
מהורהר מצד אחד ומשלב לא מעט טכניקה, רגש, נגינה איטית ומהירה. דינאמיקה חזקה וחלשה.
כך היינו יכולים לתהות על קנקנו של הפסנתרן בלא מעט אלמנטים ועל הסינרגיה שלו כמובן עם התזמורת שליוותה אותו.
להלן רשימת הביצועים לפי סדר השמעתם.
רק כדי להבהיר, אחרי כל ביצוע ששמענו, שוחחנו ודנו מעט על מה ששמענו מאנשים שונים במפגש, כך גם למדנו איך
כל אחד מאיתנו שמע את הביצוע ויכולנו להשוות גם את הסמנטיקה ואת הטעמים של כל אחד ואחד מאיתנו לגבי איזה
ביצוע "עושה לא את זה"
Rachmaninov: Piano Concerto No. 2
ביצוע 1 –
Lang Lang\ Gergiev\ Mariinskyביצוע 2 -
Van Cliburn\ Fritz Reiner\ Chicagoביצוע 3 -
Rachmaninoff\ Stokowski\ Philadelphiaביצוע 4 -
Kissin\ gergiev\ LSOביצוע 5 -
Byron Janis\ Antal Dorati\ minnesotaביצוע 6 -
Yuja Wang\ Abbado\ Mahler chamberביצוע 7 -
Zimerman\ Ozawa\ Bostonביצוע 8 -
Simon Trpceski\ Petrenko\ Liverpoolביצוע 9 -
Boris Berezovsky/ Dmitri Liss/ Uralאחרי ששמענו את כל הקטעים ודנו על הביצועים השונים מנקודות כאלו ואחרות, כל אחד מהמשתתפים העביר פתק
שעליו הוא כתב 2 ביצועים בלבד.
אחד שהוא בחר כהטוב ביותר מכל התשעה ואחד שהוא בחר כ הכי פחות טוב מבין התשעה.
לאחר סיכום הבחירות זה מה שיצא –
במקום האחרון: נבחר על ידי 7 אנשים מתוך כלל המשתתפים כ הביצוע הכי פחות טובף ביצוע מס 4 של יבגני קיסין/ עם
ולרי גרגייב בעמדת המנצח. הקלטה משנת 1993.
{יש כמובן לציין שזה ביצוע לא רע בכלל, אך נבחר מאלו שהושמעו אתמול כפחות טוב לדעתם של המאזינים.}
במקום השני זכה אתמול: ביצוע מס 7, קריסטיאן צימרמן עם סיג'י אוזוואה בעמדת המנצח. הקלטה משנת 2004.
ובמקום הראשון, כהרגלנו שניים הגיעו לתיקו מוחלט (ז"א שבחרו בהם מספר שווה של קולות וללא שום דחייה מאף
אחד אחר) ביצועים 3 ו 5. ביצוע שלוש הוא כמובן רחמנינוף מנגן את היצירה שכתב לעצמו. למרות שההקלטה ישנה
מאד המשתתפים יכלו לשמוע מבעד ל HISS המטורף את המוסקאליות, הרגש והנגינה המדהימה של המלחין.
הביצוע השני שזכה במקום הראשון, מספר 5, הוא של ביירון ג'ניס כאמור למעלה, יחד עם אנטאל דוראטי בעמדת
המנצח. זו הקלטה גם ישנה יחסית ועדיין.
אפשר כמובן לדסקס על העניין לא מעט ואף עשינו זאת באותו הערב ואפילו בחוץ לפני שנסענו הביתה.
על היכולת להקשיב לביצועים כאשר איכות ההקלטה גרועה או פחות טובה ממה שאנחנו אוהבים וכדומה.
אולי בפעם אחרת אכתוב כמה מילים על העניין, למרות שדנו על זה לא מעט במשך השנים בפורומים שונים.
במילים אלו אסיים את סקירת הערב. אני כמובן לא יכול להעביר כל ניואנס, צחוק, או דרמה שהתרחשה אתמול,
בשביל זה, תצטרכו להיות נוכחים במפגשים הבאים

.ברכות.
אך לא נסיים באמת עד שנעבור על כל הברכות לכל אלו שהושיטו יד, רגל וקילו סוכר לעניין.
כהרגלנו בקודש אנו מודים ל"אודיו דרים" המקסימים ולאילן סודרי הגדול מכולם, שמשאיל לנו את אולמות התצוגה של
החברה וללא שום תמורה what so ever!!. (אתה חבר יקר ואיש מקסים מאין כמוהו – תודה מקרב לב).
לאלון כמובן שמנהל הכול מאחורי הקלעים, דואג, קונה את הכיבוד מכיסו בכל פעם, מכין את המצגות, ועוד מליון דברים
קטנים- שאף אחד לא יודע כדי שהכול יתנהל חלק ונכון. לאשתו של יולי ששולחת בכל פעם ממטעמיה ול zy כמובן
שהגיע גם כן עם כיבוד מעשה ביתו להתפאר.
ואחרונים חביבים לכם, שמגיעים שומעים משתתפים ורוצים ללמוד ולספוג עוד ועוד.
תודה,
אביעד.
