עכשיו 04/10/24 01:41

פורסם: 28/10/10 01:05 ע"י aloni


Mark & Daniel Aragorn Monitor +



Mark & Daniel Aragorn Monitor +


עד מועד סקירה זו ההיכרות שלי עם מוצריה של חברת Mark & Daniel (מעכשיו M&D בקיצור) היתה מוגבלת ביותר וכללה קריאה של רבע סקירה ב- 6Moons, חצי ההאזנה לאחד הדגמים באודיו דרימס (אפילו לא זוכר איזה מהם) וכמובן התעמקות בסקירתו של אביעד את המקסימוס מוניטור לפני כחודש (סתם, האמת שקראתי לפני, אבל הבנתם את הפואנטה) שגרמה לי לרצות לשמוע בעצמי, פה במגרש הביתי.

סודרי כהרגלו לא השאיר אותי עם תאוותי בידי ושלח אלי את ה- Aragorn Monitor + (יודעים מה מקור השם כן?) כולל שני שדרוגים שהופכים אותו להרבה יותר ממוניטור סטנדרטי, אך מיד נגיע גם אליהם.

Aragorn Monitor



כקונפיגורצית Two Way ה- Aragorn מציג שני דרייברים (אחד לכל יציאה של הקרוס).

הדרייבר הראשון קצת יותר אקזוטי. מדובר בסדרת ה- Dreams של M&D וספציפית ב- Dm-1a הרי הוא דרייבר בסגנון AMT (ר"ת של Air Motion Transformer, דרייבר הבנוי מסרט גלי השוהה בשדה מגנטי ורוטט או נע עם העברת זרם וכך מזיז אויר קדימה ואחורה) עם שיפורים מיוחדים של חברת M&D המאפשרים דיאפרגמה פולימידית דקה במיוחד (0.5 מ"מ) שבשילוב סרט אלומיניום בעובי 15 מיקרון מהווים בסיס לדרייבר בעל טווח תדרים רחב ביותר, 700hz עד 25khz במקרה שלנו.

דרייבר שכזה מהווה למעשה שילוב של טוויטר ודרייבר מיד ביחידה אחת, אין צורך לציין שדרייבר בודד המשחזר תחום תדרים רחב ישמע בדר"כ יותר קוהרנטי ומתואם, אך יהיה לו יתרון אמיתי רק במידה ויצליח להתמודד עם קשיים אחרים של דרייבר רחב טווח.

Mark & Daniel Aragorn Monitor +


תמונה


על שאר טווח התדרים אחראי וופר 8" מסדרת ה- SX של M&D.
לא נראה לכם כמו 8 אינצ'? טוב, זה לפחות הקוטר החיצוני. הקונוס אומנם קטן יחסית לדרייבר 8" כשסביבו גומי סראונד רחב במיוחד המאפשר את תנועתו.
סדרת ה- SX (סופר Xmax) מתגאה בטווח תנועה לינארי גדול במיוחד. 36 מ"מ (18 לכל כיוון!) בגירסת ה- SX8.0-1.4 המצויה כאן, מונעת על ידי שדה מגנטי חזק וארוך.

Mark & Daniel Aragorn Monitor +


תמונה


הקרוס כאמור בתצורת two way עם חיתוך ב- 700 הרץ בין היחידות אך גם מוצעת גירסת מיוחדת (Dir) ללא קרוס פנימי ומיועדת לקרוס אקטיבי חיצוני, DSP וכו'.

תיבת המוניטור עשויה מהחומר המזוהה עם M&D (תרכובת שיש) המייצר תיבה כבדה (כ- 26 קילו) וקשיחה שתוכל להתמודד עם הלחץ שמייצר הוופר.

הפעם אהבתי את עיצוב הרמקול (לפחות עם הרגל המקורית, קשה לי לדמיין אותו על סטנד אחר), במיוחד עם שילוב הלבן והשחור. הלבן אלגנטי, השחור מקטין קצת את המימדים.
למרות שהצורה קצת Darth Vaderית הוא לא עושה לי רושם עתידני מידי, מיושן מידי או קשוח מידי, רק מיוחד.

לתיבה שני סוגי פורטים. האחד קונבנציונאלי במעלה הצד האחורי, השני תחתון וגדול אך מגיע סגור ומיועד להפתח רק בשימוש הסטנד המקורי שבעצם מגדיל את התיבה ולא מוציא אויר החוצה כמו בפורט סטנדרטי.

Mark & Daniel Aragorn Monitor +


באחורי הרמקול נמצא שלושה זוגות טרמינלים.
התחתון מיועד לוופר האמצעי לדרייבר ה- AMT והעליון מגושר פנימית עם האמצעי ומיועד לחיבור ההרמונייזר אליו מייד נגיע.

Mark & Daniel Aragorn Monitor +


הגריל מוצמד מגנטית על ידי זיזים מתברגים הניתנים להסרה.

Mark & Daniel Aragorn Monitor +


Bass Extender


גירסת הרמקול שהתייצבה אצלי כללה גם את ה- Bass Extender הרי הוא סטנד יעודי ל- Aragorn Monitor שלא רק ממקם אותו בגובה הנכון עם יציבות מרשימה (שוקל כ- 25 קילו בעצמו) אלא גם מגדיל את נפח התיבה ומאפשר למוניטור להתנהג כרמקול רצפתי.

החיבור בין המוניטור לסטנד מבוצע כאמור על ידי פתח תחתון עגול וגדול המגיע חסום ואותו יש לפתוח לפני החיבור ל- Bass Extender. במרכז הסטנד ישנו פתח בקוטר זהה עם הגבהה קלה ליצירת אטימה בעת החיבור.

גירסת הבסיס של ה- Aragorn יורדת ל- 36 הרץ מרשימים למוניטור. בשילוב ה- Bass Extender אנו מגיעים עד 28 הרץ מרשימים אפילו לרמקול רצפתי בגודל הזה (ללא ספק הרבה בזכות יחידת ה- SX).

Mark & Daniel Aragorn Monitor +


Omni Harmonizer


תוספת שניה למוניטור הבסיסי היא האומני-הרמונייזר.

Mark & Daniel Aragorn Monitor +


ההרמונייזר הינו תיבה ריבועית (שוב תרכובת שיש) המכילה דרייבר Dreams קצת אחר (DM-2a המשמש כסופר טוויטר) הפונה כלפי מעלה.

מעל הדרייבר מניחים מן חופה בעלת קונוס מחודד בתחתיתה כאשר השפיץ ממורכז מול הטוויטר ובעצם מייצר פיזור של 360 מעלות בחלל החדר.

ההרמונייזר פועל בטווח תדרים של 7khz עד 35khz ובעצם חופף את יחידת ה- AMT הראשית עד 25khz (אך כמובן בפיזור שונה, במקור זו יחידה כיוונית של כ- 30 מעלות בכיוון האופקי) ומרחיב אותה מעלה.

באחורי התיבה הקטנה נמצא זוג טרמינלים אותם נג'מפר עם ה- Aragorn Monitor מול זוג הטרמינלים העליונים של הרמקול, וכפתור Attenuator המאפשר להחליש את הסיגנל ב- 0 עד 6db.

מטרתו העיקרית של ההרמונייזר היא לעזור בפרזנטציה המרחבית של ה- Aragorn על ידי פיזור סירקולארי שאמור לדמות יותר טוב כלי או קול אמיתי.

אני דווקא מצאתי בו יתרונות קצת שונים (וגם חסרונות) אך עוד על כך בסעיף הבא ובסשן ההאזנה.

Mark & Daniel Aragorn Monitor +


Mark & Daniel Aragorn Monitor +


סטאפ


מלבד ה- WLM שלי, ה- Aragorn יהיו כנראה הרמקולים היחידים שנבדקו בקונפיגורצית החדר הישנה וגם החדשה (כמה פרטים כאן, אולי גם אפרט בהמשך על מהות השינוי מבחינת סאונד).
יש לי כאן דילמה לא פשוטה. מחד, החדר במצבו הקודם אולי דומה יותר לחדרים קונבנציונליים ויהיה יותר קל להזדהות עם ממצאיי. מאידך, אני מאוד מאוד מרוצה מהתוצאה ולא בא לי לוותר על הסאונד לטובת "נירמול". כשאני חושב על זה שוב אני נזכר שאני בעצם מאמין ביצירת תנאים אופטימליים ככל שניתן לכל רכיב שנסקר אז למה שאקוסטיקה תהיה שונה?
טוב, שכחו את הדילמה. ממשיכים.

ה- Aragorn שודכו לסט ה- MBL (פרטים בסוף הסקירה) ובאופן טבעי הצבתי אותם במיקום השמור דרך קבע ל- WLM.
לא אהבתי את המיקום הזה. הפרזנטציה קטנה, הגבוהים די מוגזמים.
הפעולה שסידרה את שתי הבעיות היתה לקרב מעט את הרמקולים האחד לשני ולהקטין את ה- Toe in לכזה מינימאלי ביותר.

פאף, כבמטה קסם הפרזנטציה שונה לחלוטין. התדרים הגבוהים הרבה יותר חלקים וזורמים (ולמעשה גם חושפים יותר פרטים כך משום שניואנסים פחות מסתתרים מאחורי תדר בולט) וקולות בכלל קיבלו יותר גוף.

בעיה נוספת בה הייתי צריך לטפל קשורה בבאס. לרמקול הזה יש באס נפלא כפי שנגלה בסשן ההאזנה, אבל לא הסתדר לי שבאלבומים מסויימים חלק מהתדרים די מרוחים בעוד השאר מושלמים (אך הכל במסגרת התחום הנמוך כן?).

לסודרי יש משהו נגד ספייקים לכן לא סיפק לי כאלו. סתם, אני מבין אותו, כשצריך להזיז רמקולים הרבה ספייקים זה כאב ראש לא קטן. הוא טוען שאצלו לא היה צורך בכאלו, אחלה, אצלי יש שתי שכבות של שטיח מקיר לקיר וממש הרגשתי את חוסר היציבות של הרמקול כשהוא נשען בעיקר על מרכז תושבת הברזל בתחתית הסטנד במקום על קצותיה.

הפתרון - מוזר אך אפקטיבי. ברשותי תחתיות ספייקים ממתכת בצורת קונוסים קטנים. הנחתי אחד כזה הפוך בכל אחת מארבע הפינות של התושבות התחתונות. אלו הורמו קצת בזכות אותם קונוסים וכעת כשמרכז התושבת לא נוגע בשטיח הרמקול עומד יציב מאוד תחת משקלו המשמעותי (כולל הסטנד).

בעיית הבאס? נעלמה כלא היתה.
אני עדיין תוהה האם הספייקים המקוריים היו נותנים שיפור כלשהו... אני מעריך שכן, ולא בהכרח רק בבאס, אבל אני יכול לבדוק רק מה שקיבלתי.

Mark & Daniel Aragorn Monitor +


משום שאין ברשותי סטנד איכותי למוניטוריים נמנעתי מלבחון את ה- Aragorn ללא ה- Bass Extender.
אך את התוספת השניה, ההרמונייזר, הסרתי והחזרתי פעמים אין ספור.

הסיבה היא שמבחינתי המוצר הזה משנה את הרמקול ללא היכר כמעט.
בניגוד להצהרה של "שיפור התפיסה המרחבית" אני מרגיש שההרמונייזר משנה את הטונאליות של הרמקול. בערך כל הטווח הטונאלי בו הוא עובד מקבל חיזוק (7khz ומעלה) מה שאומר טונאליות יותר בהירה.
כפי שנראה בסשן ההאזנה ישנם מצבים בהם מאוד אהבתי את זה, במצבים אחרים לא.
זאת הסיבה שסשן ההאזנה הפעם בנוי בצורת מעבר חציה, אלבום אחד שאהבתי עם הרמונייזר, אלבום אחד שהעדפתי בלי, וכך הלאה. האלבומים השלישי והרביעי הם הדוגמאות המייצגות לטוב ביותר שמצאתי בכל קונפיגורציה.

Mark & Daniel Aragorn Monitor +


סשן ההאזנה


Anat Fort – And If
עוד אחד האלבומים שעקף את תור הממתינים להפתח הוא החדש של ענת פורט. הסיבה היא זיקתי העמוקה ל- ECMי הקודם (A Long Story) שבטוח הופיע פה מתישהו.
הפעם בטריו, והפעם Motian מופיע ברוחו (ושמו על שני טייטלים) ולא בנגינתו.

האופי המוזיקלי די שונה מהאלבום הקודם. בקודם משהו בקשר המוזיקלי בין הטרקים היה יותר אינטואיטיבי.

האלבום הזה מתחיל כ- ECMי טיפוסי הן מבחינת סאונד והן מוזיקלית (אתם יודעים, מהורהר אפל כזה), אז הוא פונה 90 מעלות (לפחות) לכיוון יותר משוחרר, לא, לא חופשי ווירדי, עדיין מלודי, ובטרק השלישי עיבוד חופשי משהו ל- Rain and tears של Aphrodite's Child או למקור הקאנון של פצ'לבל אם כי יותר מזכיר לי את הראשון, האמת חמוד לאללה ומוטיב שעוד יחזור באלבום רק לא הבנתי את בחירת השם “En If” (מי שיודע מוזמן לעדכן) ההמשך אקלקטי משהו, אך ניתן לכם לגלות את זה לבד.

כמו בכל אלבום שיופיע בסשן הייתי צריך לבצע את ההחלטה האם להאזין לו עם ההרמונייזר או בלעדיו. אלבום מבוסס פסנתר יוביל אותי בדר"כ לבחור בשילוב ההרמונייזר, אך אני לא שולל שבחדר יותר "חי" הוא יהיה יותר מידי, סה"כ יש לו השפעה מאוד עמוקה על הסאונד ובחדר חשוף זה עלול להיות Too much (כך גם היה אצלי לפני השינוי האחרון).

ולמרות שהפסנתר הוא זה שגרם לי לבחור בהרמונייזר לא נתרכז כרגע בשחזורו (המצויין) ונשמור זאת לסולו באחד האלבומים בהמשך.

נותרנו אם כך עם הקונטרהבס של וואנג, בעל משקל טוב, מפורט, לא פאנצ'י (וטוב שכך, זה הרי לא כלי שכזה) ולא נפוח, בעל גודל מאוד ריאליסטי לכלי עצמו אך נותן פחות אפקט לחדר מאשר ה- Bright Sun נאמר.
החדר שלי לא פשוט למילוי על ידי מוניטור, אך ה- Aragorn עושה זאת בקלות לא אופיינית.

התופים של שניידר, בעצם כל כלי ההקשה מספקים רושם לא פחות חזק משני הכלים האחרים. המצילות בשרניות ועדיין מיידיות ונזרקות קדימה והחוצה במהירות וקוהרנטיות מרשימות. קצרות כשצריך ומתמשכות כשצריך.
גם כשתיפוף מתחבא לו ברקע יקשה עלינו לפספס אותו, מיידי גם הוא, אך גם קל לזהות את הטונאליות האוטנטית והבלתי צבועה.

אני אוהב את הפרזנטציה שה- Aragorn מעניק לאלבום הזה, שילוב של טונאליות אקוסטית עם balance של הופעה מוגברת (מחמאה גדולה אני חושב), גודל הסאונד ממש לא קטן אך גם לא מוגזם מה שתורם רבות לריאליסטיות.


Kate Earl – Fate Is The Hunter
אני מרגיש שקצת הזנחתי בזמן האחרון את חובבי הפופ/אלטרנטיבי לכן אקדיש להם את האלבום הבא וה- Aragorn מהווה פלטפורמה מצויינת לעשות זאת.
קייט הצעירה כאן (האלבום מ- 2005 ולדעתי הינו אלבום הבכורה שלה) מגישה אלבום singer/songwriter קליל אבל לא הייתי מגדיר אותו טיפשי בכלל. הצליח להפתיע אותי ואפילו להצחיק לא פעם אם במילים (לדוגמה ב- officer) ואם בשילוב הסאונדטרק ב- Sweet Sixteen או ב- When You’re Older.

לקייט קול נעים עם יכולות, אך לא קול ענק, מתקתק כזה, מתחנחן משהו אך לא בכוון רע (לפחות עבורי).
מבחינת כלים האלבום מבוסס על פסנתר, תופים, גיטרות, באס ומגוון הפתעות (מליווי כינורות, דרך הרמוניום ועד טמבורה ועוּד).

כדי לשחזר את האלבום כראוי על הרמקול להתמודד עם שני נושאים עיקריים. קולה של קייט כמובן, ושחזור הבאס/תופים.

עם ההרמונייזר מחובר לא הצלחתי להתחבר לקולה של קייט. הוא קיבל הסטה כלפי מעלה והיה עבורי מעט קטן ומשעמם אם כי לא "מנסר" (בחדר החשוף אולי כן).

אך בניתוק ההרמונייזר המצב משתפר. לא, בעצם מסתדר.
הוא גדל למימדים טבעיים, מקבל גוון אנושי ולא טרנזיסטורי (המוצר, זה שיש בו רק טוויטר לא הטכנולוגיה), טיפה מתרכך ומתמלא אבל לא הייתי אומר שנשמע חם. לא. זה לא הקטע של הרמקול הזה.
במקום חמימות הוא מציע שפע של קוהרנטיות, של פירוט (די טבעי ולא מאולץ), של מיידיות ושל אחידות.

ברמת הבאס והתופים אין ל- Aragorn במה להתבייש. ההיפך.
יחסית לגודלו הצנוע (ואני מחשיב את הסטנד היעודי בספירה) ה- Aragorn מספק באס של גדולים, לא, ממש לא כמו של ה- Bright Sun, לא בגודל ולא בסגנון, אבל בהחלט בעל עוצמה ויכולת לרדת נמוך.
התופים מספקים אימפקט בכל מכה עם יופי של הפרדה כפי שניתן להבחין בקלות בטרק השלישי, לא משנה מי עוד מנגן ברקע. כנ"ל גיטרת הבאס, ניתן לעקוב אחרי הנגן בכל ריף וכל ניואנס לא משנה איזו מהומה מתחוללת על הבמה (טוב, האמת שבדיסק הזה אין ממש מהומות).

בשני האלבומים האחרונים לא היה ל- Aragorn במה להתבייש, ההיפך, באמת שהוא נשמע נפלא. אך שני האלבומים הבאים מדגימים לטעמי את החוזקות העיקריות של הרמקול, עם ובלי ההרמונייזר.

Zimerman/Chopin – Ballades,Barcarolle,Fantasy
כן, שוב אני מציג כאן את צימרמן בשופן. רציתי פסנתר סולו בהקלטה ניטראלית וזה האלבום הטוב ביותר שעלה בראשי.

כאמור פסנתר = עבודה עם ההרמונייזר בשבילי.

זה לא שללא ההרמונייזר פסנתר נשמע לא טוב, הוא נשמע בסדר גמור, אך בשילוב ההרמונייזר אתה פתאום מקבל אוברטונים שבכלל לא ידעת שקיימים בהקלטה. ואלו לא רק סממני אוירה ב- 20khz אלא הרבה הרבה יותר נמוך מזה.

אני יכול לחזור כעת על אותם סופרלטיבים... ניטראליות טונאליות, קוהרנטיות, מיידיות, פירוט נוסיף להם decay שיודע בדיוק מתי להפסיק, יכולת התקפה של התו או האקורד כשהאמן מעוניין בכך ויכולת להציג סאונד יותר עדין ורך כשהוא מעוניין אחרת.

זאת אחת התוצאות הכי קרובות ששמעתי לפסנתר מנגן אצלי בחדר כשהדבר היחיד שפוגם בריאליסטיות הוא שהחדר שלי נשמע כעת כמו האולם בו הוקלטו היצירות ולא כמו החדר שלי. "פגיעה" שאנחנו מוכנים לקבל בשימחה הרי...

שמחתי לגלות שהניטראליות הטונאלית לא גורמת לרמקול לייבש את המוזיקליות, נשארתי מרותק לביצוע כל זמן שיכולתי להקדיש בלי לכתוב כלום.

זה לא כל כך פייר אבל אני אעשה את זה בכל מקרה. אני בטוח שנתתי מחמאות לרמקולים בשחזור פסנתר שסיפקו תוצאה פחות טובה מזו, ועדיין בגלל שזה שמיע אני חייב לציין את הנקודה הבאה אך קחו אותה בפרופורציה.

האמינות הרבה שמקבל כאן הפסנתר מתקבלת בזכות ה- AMT וההרמונייזר. כאשר מרבית הצליל בוקע מהוופר (כלומר תוים נמוכים) האופי שונה מעט טונאלית ומבחינת מיידיות ומהירות.
סה"כ אני חושב שעשו כאן עבודה טובה מאוד במסגרת האפשרות לשלב בין שתי הטכנולוגיות השונות כל כך, אך לא הייתי אומר שזה בלתי שמיע (לפחות אם מחפשים את זה. אני חיפשתי).

נקמת הטרקטור – מטבח אקוסטי
הבטחתי דוגמה לאלבום שהתנגן מצויין דווקא ללא ההרמונייזר. פה אבחר משהו עם "ביצים", אלבום שאני בדר"כ לא כל כך מתחבר אליו כפי שציין חברנו אפי בשירשור היעודי אך הפעם היה קשה להשאר אליו אדיש.

ה- Aragorn הצליח להעביר את הקלאסיקות של חברנו הנקמנים בצורה אמינה עם באס מלא וממלא לגיטרת הבאס ופאנצ'י לתופים, כשכלי ההקשה בעלי התחום הגבוה יותר נזרקים אליך במהירות עם ניקיון וצלילות שמזכירים את הדבר האמיתי.
האפקטים כמו מיני כלי ההקשה הפעמוניים מגיחים פתאום משום מקום במיקום פיזי שלא היית מצפה.
כן, ה- Aragorn יודע לעשות גם אימג'ינג טוב, יודע להפריד שכבות עומק ומציג במה די גדולה, אך יותר חשוב ריאליסטית להקלטה הזאת.

קולו של בללי אומנם מלא טקסטורה, בעל גודל טוב וטונאליות מתאימה לאלבום, אך אם אני ממש ממש מתעקש אני יכול להגיד שחסר לי קצת מהחום המובנה בקול האנושי. לא מדבר איתכם עכשיו על רומנטיות, לא מצפה ולא צריך את זה כאן, אבל בכל זאת הקול האנושי מקבל קירור מסויים דרך ה- Aragorn למרות שהרבה פחות ללא ההרמונייזר.

אם הייתי צריך לבחור טרק ספציפי בשביל להדליק מישהו על הרמקול הזה הייתי בוחר ב- "מתנתקת", מגביר את הווליום לרמה אדירה ונותן לו לעשות את העבודה.
לא, זה לא קשור לדידג'רידו שאומנם נשמע מעולה ומצמרר, זה קשור למשחקי הדינמיקה בווליום, לתופים הגדולים, לכלי ההקשה, ולשילוב של הכל יחד, בווליום עצום, כששום דבר לא קורס, לא נמרח, וחשוב לא פחות – לא מציק באוזן!

חוויה אדירה לכל אחד, גם למי שלא מתחבר תמיד לז'אנר.

Herbie Hancock - River the joni letters
אני מקווה שכולם כבר מכירים את הפרוייקט הזה, אני בטוח שהופיע פה לא פעם.

אך הפעם הוא מככב בגירסת ההי-רז שלו. ואתם בטח יודעים שזה לא אופייני לי לשים אלבום הי-רז בסקירת רמקול נכון?

הסיבה שבכל זאת אני מציב כאן אלבום שכזה היא שה- Aragorn הצטיין במיוחד בניגון חומרי הי-רז (ולא רק זה הספציפי). הרזולוציה המשופרת שלו לאורך טווח תדרים רחב הוציאה יותר מהפורמט הזה לעומת הרמקול שלי לדוגמה.

ההבדלים בין פורמט CD להי-רז מעט יותר התחדדו, הי-רז נשמע קצת יותר רגוע מה- CD, צלילים גבוהים של הפסנתר של הנקוק הפכו קצת יותר שלמים ופחות מחודדים (שניהם מנוגנים מהמחשב כמובן), יש גם מעט יותר תחושה של שקט.
עם הרמקול שלי (ה- WLM) ההבדל קטן יותר, הם קצת יותר מרוככים בגירסת ה- CD וקצת פחות בגירסת ההי-רז.

אך לא אגיד שגם על ה- Aragorn ההבדל הוא תהומי, סביר שאם לא הייתי מחפש את ההבדל לא הייתי שם לב איזו גירסה ניגנתי, אם כי גם סביר שהייתי נהנה מעט יותר מגירסת ההי-רז.


Mark & Daniel Aragorn Monitor +


סיכום


בתום תקופת הסקירה נותרתי עם הערכה בלתי צפויה לחברת Mark & Daniel ולפרי יצירתה ה- Aragorn.
בניגוד לרושם ראשוני זהו רמקול די ניטראלי באופיו, אולם יכולותיו הבלתי קונבנציונאליות בשני הקצוות הטונאליים עלולים להפוך אותו להפך הגמור. כלומר שימו אותו בחדר מדגיש באס או ציוד מנפח ותקבלו חתיכת overkill שתוציא אותו מאיזון, שימו אותו בחדר "חי" או חשוף מידי ויכולותיו בתחום הגבוה עלולות להתיש אתכם (בטח עם ההרמונייזר).

תנו לו את התנאים להם הוא זקוק ותקבלו חוויה מאוד מיוחדת.
תחום ענק (700 הרץ ומעלה) מאוד קוהרנטי, אחיד, צלול, מקרין סאונד במהירות ודיוק שלא שומעים כל יום.
תחום תחתון עם יכולות בהם לא נתקלתי במוניטורי, והאמת שגם לא ברצפתי בסדר גודל פיזי שכזה (פלוס).

אך האם החוויה הזאת מתאימה לכל אחד? אני מניח שלא.
צריך להבין שזה נשמע שונה משחזור של רמקולים סטנדרטיים, באופן אישי התחברתי מאוד לצורה שהרמקול משחזר מוזיקה שצריכה כח. פופ, רוק, רוק כבד, אלקטרוני... (ההימור שלי שגם בחומרים שלא נכנסים אלי הביתה הוא ישחה בשקט) באלו לא הרגשתי שום ויתור על שום דבר.
בכלים אקוסטיים הוא הפליא בשחזור ממש מפתיע בזכות יחידת ה- Dreams לכלים כמו פסנתר, או כלי נשיפה, בעיקר עם ההרמונייזר ובעיקר בסולואים זה יכול להיות ממש מצמרר.
יחידת ה- SX הרשימה בשחזור שיודע להיות פאנצ'י כשצריך (תוף) וגדול ובעל גוף כשצריך (קונטרהבס) ללא ויתור על פירוט וטקסטורה.

התחום שהיה עבורי פחות חזק היה תחום הווקאל האנושי. זה לא שהוא נשמע מעוות, אולי אפילו ההיפך, נשמע יותר מידי לינארי עד כדי מלאכותי משהו לפעמים. היה חסר לי את החום המובנה בקול האנושי (ושוב, אני לא מדבר על חום מלאכותי משיחזור אודיו מכוון שכזה, חפשו את זה פעם כשאתם מדברים עם מישהו מקרוב ותבינו על מה אני מדבר).
האם אפשר לפתור את זה בעזרת ציוד אחר? אולי, אבל זה יבוא על חשבון דברים אחרים. למצוא מגבר שפופרתי שיזיז את הרמקול הזה כמו שצריך לא יהיה קל, אבל אולי פרה שפופרתי, רק הזהרו לא לקחת משהו שמנפח באס.

עבורי ועבור החומרים שאני אוהב לשמוע הרמקול הזה פחות מתאים. הייתי רוצה באס כמו של ה- Bright Sun (יותר גדול ורך מאשר עמוק ומהיר) עם מיד וטרבל בעלי טונאליות של ה- WLM (כמובן שתוספת צלילות תתקבל בברכה).
אבל באמת שהתרשמתי מאוד מהיצירה הזאת.

Mark & Daniel Aragorn Monitor +


נתונים טכניים


מוניטור בסיסי:
טווח תדרים: 36 הרץ עד 25 קילו הרץ
נקודת חיתוך קרוס: 700 הרץ
עכבה נומינאלית: 3.2 אוהם
נצילות: 85db
מידות: גובה 42 ס"מ רוחב 26.6 ס"מ עומק 34.8 ס"מ
משקל: 26 קילו (ליחידה)

אומני הרמונייזר:
טווח תדרים: 7 קילו הרץ עד 35 קילו הרץ
עכבה נומינאלית: 13 אוהם ומעלה (ב- 10 קילוהרץ)
מידות: גובה 13.8 ס"מ רוחב 14 ס"מ עומק 14 ס"מ
משקל: 2.5 קילו (ליחידה)

Bass Extender - סטנד מקורי:
טווח תדרים בשילוב המוניטור: 28 הרץ עד 22 קילו הרץ
מידות: גובה 70 ס"מ רוחב 32 ס"מ עומק 41 ס"מ
משקל: 25 קילו (ליחידה)


סטאפ בחינה והשוואה


מקור: MBL 1531, PC based Music Server, Simaudio i3.3
הגברה: MBL 8011S, MBL 5011
כבילה - חשמל: Siltech Ruby Hill II, MBL, Elrod
כבילה - סיגנל: Siltech Compass Lake, Siltech Prince, Siltech Princess
סטנד: Finite Elemente Pagode Master Reference
רמקול: WLM La-Scala

מחיר:
Aragorn מוניטור: 19,990 ש"ח (זוג)
Bass Extension (סטנד מקורי): 5,990 ש"ח (זוג)
אומני-הרמונייזר: 3,490 ש"ח (זוג)

יבואן: אודיו דרימס




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות