עכשיו 28/03/24 11:12

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 4   [ 35 הודעות ]
עבור לעמוד 1, 2, 3, 4  הבא
מחבר הודעה
 נושא ההודעה: Mahler - Symphony no 5 (פרק ז')
הודעהפורסם: 13/09/10 09:55 
עוסק בתחום

עוסק בתחום
סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
26/09/08 20:35

הודעות: 18206

גוסטב מאהלר - פרק ז' - הסימפוניה החמישית



תמונה


החמישית של מאהלר, היא תחילת הפרק השני בחייו של המלחין. כאשר הרביעייה הראשונה נכתבה
כשגוסטב היה בשנות ה 20-30 לחייו. ארבע הסימפוניות הללו היו ה"ילדותיות" והמזומרות שלו.
הוא כלל וביסס בשלוש מהן גם טקסטים ושירים מלידרים שכתב לפני כן.
את שלוש הסימפוניות הבאות, החמישית השישית והשביעית כתב מתחילת 1901 ועד ל 1907
שהיה בשנות ה 40 לחייו והן אינסטרומנטליות לחלוטין.

הסימפוניה החמישית נכתבה בקיץ שבין 1901 ל 1902 שחייו השתנו לטובה באופן ניכר.
מאהלר באותם השנים היה הדירקטור והמנצח על שתי התזמורות החשובות אולי בעולם:
הפילהרמונית של וינה והאופרה הוינאית. ללא ספק משרות רמות מעלה ומהחשובות
אם לא החשובות ביותר בתחום דאז ועד היום. כמו כן המלחין בזמנו לא האמין למזלו הרב
כאשר נכנס בשנת 1902 לווילה החדשה שרכש לעצמו במערב וינה, ליד האגם וחבריו העידו
על צניעותו לאור חייו הקשים לפני כן ועלייתו לפרסום ולגדולה באותם השנים.
וכמובן גם לממונו הרב שהתחיל להתגבש בנכסים רבים ויקרי ערך.
תפקידו כמנצח הביא לו פרסום והשפעה רבה ויצירותיו התחילו להתפרסם ולהתנגן באופן אינטנסיבי יותר
ע"י שלל התזמורות שהופיעו באותם הזמנים.

תמונה


אחד מהמאורעות המשפיעים ובעלי ההשראה הגדולים ביותר בחייו היה -
ב 1901 כשמאהלר פגש באלמה שינדלר, שהפכה לאישתו ובאה להתגורר איתו בווילה האוסטרית החדשה
וכבר בשנה שלאחר מכן כבר ציפו יחד לילדם המשותף.
על רקע מאורעות ורגשות אלו, מאהלר כתב את החמישית שלו שהיא למעשה נחשבת לסימפוניה ה"קלאסית"
ביותר וה"סימפונית" ביותר שכתב בחייו.
אך מעצם היותו מלחין שונה בהווייתו, אפשר לצפות גם בזו שנחשבת ל"רגילה" ביותר, להיות עדיין מבוססת
ע"י מאפיינים ואלמנטים מאהלריסטים מובהקים.

ליצירה חמישה פרקים, כאשר אפשר לחלק אותה גם לשלושה חלקים.
הפרק הראשון והשני שכמעט מתמזגים מעצמם, מהווים את החלק הראשון.
היצירה פותחת באווירה מלנכולית שבה הוא למעשה נפרד מחייו הצעירים
ובסולו של חצוצרה בודדת אשר מעבירה כבר בתחילת הדרך צמרמורת למאזין
ומבשרת על התקווה שמגיעה ובכלל על אופי החמישית כולה.
"מארש הלוויה", שמאהלר כה אוהב לקרוא לפרקים ביצירותיו, פותח את היצירה
על אף השמחה והאושר שסובבים את חייו באותה התקופה.
הקונפליקט שמתואר כאן עם כניסה חזקה, כבדה, בודדה ועכורה, המשלבת מלנכוליות
וזעם רב שמתאימים דווקא לבנים צעירים אשר לומדים על עצמם ונלחמים בטחנות רוח,
כך הוא למעשה, מתאר את היפוך התקופות בחייו.

הפרק השלישי, הסקרצו, הוא גם הארוך ביותר ועל כך קיבל חלק שלם לכבודו כמובן.
ביצירה זו, מוצגת עבודת קונטרפונקט מופלאה.
מאהלר היה מעריץ נלהב של מוסיקה שכתב באך, שהיה אולי מכותבי הקונטרפונקט הטובים בכל הזמנים.
הגוונים, התזמור והכניסות המרובות של סקציות שונות אחת בשנייה היא סימן היכר מובהק של מאהלר ושל יצירותיו.

קונטרפונקט – הסבר:
קונטרפונקט הוא סוג כתיבה במוסיקה, אשר משלב שני קווים מלודיים או יותר, יחד.
ויוצר מרקם הרמוני חדש מהם. ישנם סוגים רבים של קונטרפונקט, אך הנפוץ ביותר שהגיע לשיא שלו במאה
ה 18 ע"י באך, הוא ה"קונטרפונקט החופשי".
החיקויים הנפוצים ביותר לקונטרפונקט הטבעי המקורי הם; הפוגה או הקנון,
אך "בחופשי" ישנן פחות כללים, או חוקים ברורים ולמלחין יש מרווח תמרון רחב ורב יותר להתפתחות.

ובמלים פשוטות יותר;
נושאים מלודיים שונים אשר מנוגנים כמעט במקביל ע"י כלי נגינה שונים לפי תזמור המלחין אשר
יוצרים יחד הילה מוסיקלית אחת שלמה ומורכבת. מלחין שיודע את מלאכת הקונטרפונקט היטב,
יוכל להציג את המוסיקה הזו באופן בהיר וכמו כן להיכנס ולצאת מהקווים הדומיננטיים הללו
כך שהמאזין ירגיש נוח עימם באופן מוסיקאלי.
אחת מהיצירות הידועות שמציגה יכולת קונטרפונקט באופן מובהק היא של יואהן סבסטיאן באך
"אומנות הפוגה" (THE ART OF FUGE) אשר מדגים כמה ואריאציות ניתנות לכתיבה בכל רגע בזמן
ואת סוגי הקונטרפונקט השונים.


כאמור זוהי הסימפוניה שפותחת ערך חדש ביצירותיו של מאהלר, הכוחניות, המסה
והקונפליקטים המוסיקליים שנשמעים בה- מכניסים את המאזין ללחץ מתמיד
ולמצב של דריכות שאוחזת לכל אורך הדרך ביצירה.

הפרק הרביעי ה Adagietto הוא כנראה פיסת המוסיקה המפורסמת ביותר של מאהלר.
ברנשטיין ניצח עליה ביום קבורתו של רוברט קנדי ואפילו השתמשו בו בסרט האיטלקי הנודע,
"מוות בונציה", בשנות ה 70, של הבמאי, לוקינו ויסקונטי.
רבות מהאסכולות סבורים שהפרק הזה נכתב כשיר אהבה לאישתו אלמה שינדלר,
שרק הכיר ונשא לאישה באותם הזמנים והיא זו שהשפיעה לא מעט על היצירה, הזו ואחרות ללא ספק.

הפרק אורך כ 10 דק' ומאהלר שהקפיד להשאיר הערות למנצחים ולמבצעים,
השאיר גם כאן בתחילת הפרק; ( sehr langsam" (very slow" וכך הוא גם מנוגן.
זה פרק ענוג ורך, שרוב המנצחים לקחו את ההערה קצת רחוק מידי לפעמים
ומשכו את הפרק על 12-13 דק' לפעמים, מה שאולי לעיתים נשמע קצת מרוח מידי.
מאהלר כתב את הפרק לנבל וסקציית הקשתנים והיא מרגשת מאד.
הפינאלה (הפרק החמישי) שבדרך כלל מוצמד לאדגי'אטו, מכניס את המאזין למצב נפשי מתוח
שכמעט מצריך מהמאזין להפסיק את נשימתו מהדרמה והמוסיקה הסוחפת שכתובה ומנוגנת ממנו.

הסימפוניה החמישית לטעמי היא התחלת ההתהוות האופינית ביצירותיו של מאהלר, כפי שאנו תופסים אותו כיום.
השילוש הגרמני\אוסטרי של וואגנר, ברוקנר ומאהלר הוא אחד החשובים במוסיקה הקלאסית של המאות האחרונות,
הם בעלי השפעה אדירה והמוסיקה שלהם מבוצעת ומוקלטת במאסות אדירות.

הסימפוניה החמישית מחלקת מתודית את יצירותיו של גוסטב וכן גם באופן אמיתי סימטרי
את מכלול הסימפוניות שלו (למרות שהעשירית לא הושלמה ונחשבת רק לחצי יצירה).
למרות המסה והכוחניות שיש בחמישית היא עדיין אינטואיטיבית, ובעיקר ה אדג'יאטו היפיפה
שידבר לליבו של כל חובב מוסיקה באשר הוא, לכל אלה הנרתעים עדיין מהבלאגן המאהלריסטי,
גם בחמישית קווים מלודים גרעיניים ויפים המשוכים באין סוף גוונים.
יש ביצירה זו חומה קטנה שיש לעבור כדי להאזין למכלול השלם, אך ברגע שהיא נפרצת, יופי מהמם נגלה.

ביצועים.
כמו תמיד אני נכנס לקונפליקט על מי ואיזו להמליץ בתור הטובה ביותר.
אך במאהלר הדבר לא פשוט כאמור. גם בגלל שיש לא מעט שמנגנים את החמישית באופן נהדר
וגם בגלל מסת הביצועים שיש לי למלחין הזה בכלל, מה שגורם לי לבלבול עוד יותר במי לבחור.

אז כפי שעשיתי בסקירותיי האחרות, אתן כמה וכמה שלדעתי הם בחוד החנית, לטעמי לפחות.

הראשון, יהיה Abaddo יקירי עם התזמורת הברלינאית. (יש מכלול חדש יותר מדוייטשה גם כן).
למרות שזו יצירה שאמורה להביא כוחניות מסוימת ומסת כלים אדירה בעלת קונפליקטים מוסיקליים,
דווקא המנצח האיטלקי הרגוע בדרך כלל והמרגש - הצליח להוציא ממנה הרבה יותר מהאחרים.
בעוד קאראיאן למשל טועה פה ושם בהשוואה עם הפרטיטורה, עם זווית תזזיתית יותר ואדירת משמעת-
אבאדו מקסים בדרכו ואת האדאג'יו למשל עושה בזריזות (קצת מתחת ל 10דק') ובחן מקסים ביותר.
התזמורת הברלינאית וירטואוזית ומדויקת ובנוסף לניצוח השימני והענוג של אבאדו מצליחה לבצע את
החמישית כמו שאף אחד לא הצליח מעולם!.

להמלצה השנייה מגיע כמובן ברנשטיין
(לדעתי הוא המנצח האולטימטיבי למאהלר וכמעט בכל יצירה הוא הסתנן לאחד המקומות הראשונים
אם לא לראש הפודיום!)
הפעם עם וינה, הוצאה מתחילת שנות ה 90, בדוייטשה שוב. ברנשטיין כבר הקליט את החמישית
בשנות השישים עם הפילהרמונית ניו יורק והפעם עם וינה בתקופה מאוחרת יותר.
הפעם, יותר בוגר, מדויק, מנצנץ ומבריק. התזמורת הוינאית ידועה בסאונד החם והמלא שלה
והחמישית של מאהלר יכולה רק להרוויח מכך. סקציית הקשתנים פה מתעלה על עצמה
וברנשטיין מביא אותם לקצה המעטפת.
ההקלטה חיה ולא אולפנית, כאשר וינה ניגנה בפרנקפורט ב ALTE OPERA במקום במשכנה הקבוע.
האווירה מקסימה והאימג' בין מסת הכלים מאוזן מאד.הבס טיפה רפוי אך הדינמיקה
שבהופעה החיה נשמר לכל אורך הדרך. משהו שללא ספק מכניס הרבה יותר אווירה ודריכות כלפי המאזין.
ביצוע אדיר ויפה.

להמלצה השלישית אני בדרך כלל מנסה להשחיל הקלטה חדשה,
למרות שלא תמיד היא עומדת בקנה אחד עם תור הזהב, או המנצחים עטורי הפרסים

והחשיבות של כל הזמנים.הפעם גוסטבו דודאמל המבריק מגיח ונוגח באחרים שהיו פה הרבה לפניו.
שוב דוייטשה גרמופון מהנדסת לנו את היצירה וזו הוצאה חדשה לגמרי (מלפני כשנתיים לערך).
מייד לאחר הצלחתו האדירה של אלבום בטהובן של דודאמל מדוייטשה (5 ו 7) יוצאת החמישית של מאהלר.
דודאמל יליד ונצואלה מנצח כאן על התזמורת "סימון בוליבר ונצואלה הצעירה" ועושה עבודה משובבת לב.
ב 2006 באיטליה אבאדו הזמין את דודאמל ואת התזמורת שלו לבצע את החמישית במקומו (בסדרה)
והם הרימו את הקהל על רגליו בסופה של היצירה.
דודאמל הוא אחד המנצחים המטאורים שראינו בשנים האחרונות וכיום הוא המנצח הראשי על תזמורת
לוס אנג'לס (החליף את אקא פקה סאלון ב 2009)

ביצועים ליצירה יש כמובן אין סוף, החמישית בוצעה והוקלטה עשרות רבות של פעמים
ואין שום בעיה להיכנס לכל חנות אם באינטרנט, או פיסית ולמצוא לפחות ביצוע אחד, או יותר על המדפים.
זו הכניסה האמיתית לעולמו של מאהלר ופה מתחיל "הבלאגן" האמיתי.

אביעד. (F)

_________________
אביעד בריד - Byrdio
V.Y.G.E.R - CH Precision - Aries Cerat - Kharma - Clarisys audio - Boenicke - J.Sikora
VYDA - Pink Faun - SubBase - DS Audio - Aidas - Etsuro - SAEC - SOtM - CSport - Fono Acustica

טל - 052-6161-497
Gמייל - byrdparis@gmail.com


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: Mahler - Symphony no 5 (פרק ז')
הודעהפורסם: 13/09/10 10:10 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
07/02/09 22:22

הודעות: 2521
!


.......

_________________
הכל טוב ויפה
אבל ברקץ -
יש רק אחד ....


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: Mahler - Symphony no 5 (פרק ז')
הודעהפורסם: 13/09/10 11:43 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
04/09/08 13:27

הודעות: 9287
סקירה מצוינת, תודה (Y)

יש לי את הביצוע של ריקרדו שאי, בלייבל של דקה. מעולה!

_________________
Jazz washes away the dust of everyday life.” - Art Blakey"
"הכל סופר ונשמר תויק ודווח"


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: Mahler - Symphony no 5 (פרק ז')
הודעהפורסם: 14/09/10 03:24 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
01/09/08 14:14

הודעות: 33098
בראבו well done (F)

אהבתי את ההסברים להדיוטות :)

_________________
ביוגרפיות , עם קלאסי ואלגנטי , פשוט לא הולכים לעבוד.
I have been supported from the bottom of my heart
בוכה דה פלורסנט


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: Mahler - Symphony no 5 (פרק ז')
הודעהפורסם: 14/09/10 20:30 
חבר האתר


הצטרף:
24/07/10 12:19

הודעות: 103
תודה על הסקירה המחכימה
הכרתי את היצירה היפהיפיה הזו
ואין ספק שההמלצה הראשונה לביצוע תופסת את המקום הראשון לביצועים
אבל לא ידעתי כה רבות אודות מאהלר והסימפוניה החמישית
אז שוב תודה
גם על שהזכרת לי שלא שמעתי את היצירה מזמן... (F)


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: Mahler - Symphony no 5 (פרק ז')
הודעהפורסם: 14/09/10 21:18 
--- מושעה ---

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
12/08/09 21:58

הודעות: 1297
האהבה הברורה למאהלר זורמת כאן מכל מילה!

עמיר

_________________
ה"אמת" אינה אצלי בכיס. כל מה שאני כותב הן מחשבותי האישיות בלבד, לא יותר, אבל גם לא פחות


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: Mahler - Symphony no 5 (פרק ז')
הודעהפורסם: 14/09/10 21:59 
--- מושעה ---

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
12/08/09 21:58

הודעות: 1297
שאלת הטמפו של הפרק הרביעי -- האדאג'טו -- עוררה לא מעט ויכוחים.

מצד אחד, יש כאלה שטוענים שזהו הבעת אהבה לאשתו, אלמה מאהלר, ולפיכך יש לנגן את הפרק בטמפו זורם, לא מאוד איטי, כפי שרומזת הכותרת: Adagietto, שמשמעותו "פחות איטי מ-Adagio" ו-Adagio משמעותו "איטי מאוד" (יותר איטי מ-Andante למשל, שמשמעותו "בקצב הליכה איטית), וכך אבאדו די מזרים את הפרק, ב-9 דקות ו-2 שניות.

מצד שני, יש הטוענים ש-Adagietto אינו אלא כותרת. וכפי שאפשר לראות ב-http://imslp.info/files/imglnks/usimg/0/04/IMSLP13083-Mahler-Symphony_No.5_IV.pdf, וגם בגירסה שייש לי (Dover), ההוראה הראשונה היא Sehr langsam - לאט מאוד, וכבר בתיבה השלישית, אחרי ההאטה (rit., קיצור ל-ritardando, להאט), הוא כותב "a tempo" (לחזור לקצב) ו-molto adagio (מולטו = מאוד) לנבל, ו-sehr langsam (לאט מאוד, כמו ההוראה הראשונה) לכינורות הראשונים. אחר כך, בתיבה 10, יש הוראה "Nicht schleppen, etwas flussiger als zu Anfang", משהו כמו "לא להיסחב, במידה מסויימת זורם יותר מאשר בהתחלה", עד תיבה 21, שבה כתוב להאט (rit) ו-morendo -- הולך ומת (dying away), ואח"כ מייד Wieder ausserst lagsam -- "שוב לאט באופן קיצוני".

התרגומים לעברית הם שלי מתוך התרגומים של Dover לאנגלית, וייתכן שאינם מדוייקים בתכלית הדיוק, אבל נראה לי שאפשר לקלוט את רוח הדברים -- לאט מאוד, באופן קיצוני. וכך קאראיאן, למשל, מזחיל את הפרק ב-11 דקות ו-53 שניות, מעל 30% תוספת יחסית לאבאדו, אם כי לרגע הוא לא נשמע זוחל או נסחב, אלא מלא יגון ודראמה ואצילות, בנגינה סופרלאטיבית של מיתרי ברלין.

מי "צודק"? הכל נתון לפרשנויות, אם כי, לפי המעט שאני מבין מהוראות הביצוע, קאראיאן יותר "בכיוון".
לאחר ששמעתי אותו בלי פארטיטורה, חשבתי שהוא "מתפנק" במין האטה קטנטונת בחלק הראשון של הנושא בכינורות, אבל כשבדקתי בפארטיטורה, ממש רואים "פסיק" לנשימה במקום הזה בתיבה השלישית.

זה מזכיר לי שלמרות שטוסקאניני הייה ידוע בדקדקנותו ובהקפדתו על דיוק וציות מוחלט לפארטיטורה, כשהבחנתי בהבדלים ניכרים בינו לבין קאראיאן בתשיעית של בטהובן, בכל המקומות דווקא קאראיאן דייק יותר.

לפיכך, לא הבנתי למה אביעד התכוון ב"קאראיאן למשל טועה פה ושם בהשוואה עם הפרטיטורה". היכן ובמה?

אביעד?

עמיר

_________________
ה"אמת" אינה אצלי בכיס. כל מה שאני כותב הן מחשבותי האישיות בלבד, לא יותר, אבל גם לא פחות


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: Mahler - Symphony no 5 (פרק ז')
הודעהפורסם: 15/09/10 07:46 
עוסק בתחום

עוסק בתחום
סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
26/09/08 20:35

הודעות: 18206
אביגייל, תודה.
חשבתי שכבר איבדנו אותך :).


עמיר, תודה גם לך - מאהלר תמיד בדמי, מקווה שזה מעניין אנשים נוספים חוץ מקומץ מצומצם.
(שוב אני והבאסה מכמות התגובות)

לגבי "ההבהרות שלך" -
למרות שהתייחסתי לזה בסקירה עצמה, בחרת לחזור על העניין.. נו שויין.
אתחיל בהערה על "טעויות" קאריאין שהזכרתי.
הרעיון לא היה בקשר לחלק הרביעי ספציפית אלא במקומות נוספים לאורך היצירה, כמובן שאינטרפטצייה יכולה להיות שלו ושונה ואין לי שום
התיימרות לבוא ולבטל את אחד מהמנצחים הטובים בכל הזמנים, ההיפך.
זאת סתם הייתה הערה בהשוואה לאיטרפטציות "נחשבות" אחרות.

הבעיה כפי שאני רואה אותה, שאין שום אינידיקציה לקצב טמפי (קצב מטרונום) מובהק כדי שנוכל לחשב את זמן הפרק, תיבות וכדומה.
רק "הערה" שגם אני וגם אתה ציינת בשנית.

הערות נוספות שנמצאות בין התיבות בפרק האיטי הזה, לא אומרות כלום אלא רק מייחסות את הקצבים אל זו שבהתחלה.
לדעת איך ומה חשב מאהלר בכתיבת הפרק, או התייחסותו האמיתית לזמנים קצובים היא בהנחה בלבד.
אבאדו עושה זאת ב 9 דק', קאריאן עושה בכמעט 12.. מי צודק?
אמרת שלדעתך קאריאן צודק יותר כי זה איטי יותר, ואם יבוא מנצח שלישי שיעשה את זה ב 16 דק'? אז הוא טוב משניהם ?
הרי כתוב "להאט באופן קיצוני" (רק שזה רק בחלק מאד מצומצם מהפרק) :)
בכל מקרה, לא הבנתי איך לקחת ממה שאתה לבד תרגמת שהקצב הכללי הוא לאט יותר מהלאט שמאהלר כתב בהתחלה.. ;)
הרי רובם של התרגומים אומר, "להזדרז מההערה הראשונה", "לא להסחב" וכו למרות האיטי וה- להאט באופן קיצוני.

מרב הלאט הזה, נעשיתי עייף ;).

בסופו של דבר, ההתעמקות ברמה שאנו עושים כנראה מעניינת קומץ עוד יותר קטן ממי שקורא ומעניין אותו גם ככה.
אז נשאיר את זה לפגישות האישיות שלנו. (F)

_________________
אביעד בריד - Byrdio
V.Y.G.E.R - CH Precision - Aries Cerat - Kharma - Clarisys audio - Boenicke - J.Sikora
VYDA - Pink Faun - SubBase - DS Audio - Aidas - Etsuro - SAEC - SOtM - CSport - Fono Acustica

טל - 052-6161-497
Gמייל - byrdparis@gmail.com


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: Mahler - Symphony no 5 (פרק ז')
הודעהפורסם: 15/09/10 11:11 
--- מושעה ---

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
12/08/09 21:58

הודעות: 1297
byrdparis כתב:
... לגבי "ההבהרות שלך" -
למרות שהתייחסתי לזה בסקירה עצמה, בחרת לחזור על העניין.. נו שויין.

אתחיל בהערה על "טעויות" קאריאין שהזכרתי.
הרעיון לא היה בקשר לחלק הרביעי ספציפית אלא במקומות נוספים לאורך היצירה, כמובן שאינטרפטצייה יכולה להיות שלו ושונה ואין לי שום התיימרות לבוא ולבטל את אחד מהמנצחים הטובים בכל הזמנים, ההיפך. זאת סתם הייתה הערה בהשוואה לאיטרפטציות "נחשבות" אחרות.
הערות נוספות שנמצאות בין התיבות בפרק האיטי הזה, לא אומרות כלום אלא רק מייחסות את הקצבים אל זו שבהתחלה.
לדעת איך ומה חשב מאהלר בכתיבת הפרק, או התייחסותו האמיתית לזמנים קצובים היא בהנחה בלבד.

אמרת שלדעתך קאריאן צודק יותר כי זה איטי יותר, ואם יבוא מנצח שלישי שיעשה את זה ב 16 דק'? אז הוא טוב משניהם ?
הרי כתוב "להאט באופן קיצוני" (רק שזה רק בחלק מאד מצומצם מהפרק) :

בסופו של דבר, ההתעמקות ברמה שאנו עושים כנראה מעניינת קומץ עוד יותר קטן ממי שקורא ומעניין אותו גם ככה.
אז נשאיר את זה לפגישות האישיות שלנו. (F)

ראשית, אלו לא היו "הבהרות" אלא רקע לשאלה שבאה בסוף.
שנית, זו לא תחרות של מי גומר יותר לאט :)
שלישית, אין טמפו אבסולוטי, אבל כתוב שוב ושוב "לאט מאוד"
רביעית, ההתייחסות ל"במידה מסויימת זורם יותר מאשר בהתחלה" פירושו שינוי מההתחלה, אבל אח"כ שוב חוזרים ללאט הקיצוני.

כל הפואנטה בכל הפירוט הזה הייתה שההוראות לביצוע הן "לאט מאוד", בניגוד לדיעה שאומרת שזה צריך להיות לא מאוד לאט.

למען הסר ספק, אני אוהב גם את הביצוע של אבאדו.

מה שצרם לי בעניין הזה היתה האמירה שהייקה-פוץ הזה, קאראיאן, "טועה" בהשוואה לפארטיטורה.
הייתי דווקא שמח "לתפוס אותו על חם" בטעות משמעותית -- אם תוכל להראות לי כזו יהייה מאוד מעניין.

אני זוכר שעקבתי בתשומת לב אחרי כל הפרק הראשון, ואפשר הייה לנחש את הוראות הביצוע מתוך הנגינה, פרט לקרשנדו אחד שהתחיל 4 תיבות לפני הכתוב. נו, שויין, לא הייתי קורא לזה "טעות", ובלי לבדוק, אני בטוח שברנשטיין, ואולי אפילו אבאדו, לוקחים לעצמם חופשים אינטרפרטאטיביים גדולים מזה בלי שתקרא לזה "טעות".

עמיר

_________________
ה"אמת" אינה אצלי בכיס. כל מה שאני כותב הן מחשבותי האישיות בלבד, לא יותר, אבל גם לא פחות


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: Mahler - Symphony no 5 (פרק ז')
הודעהפורסם: 15/09/10 11:19 
עוסק בתחום

עוסק בתחום
סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
26/09/08 20:35

הודעות: 18206
AK1 כתב:
byrdparis כתב:
... לגבי "ההבהרות שלך" -
למרות שהתייחסתי לזה בסקירה עצמה, בחרת לחזור על העניין.. נו שויין.

אתחיל בהערה על "טעויות" קאריאין שהזכרתי.
הרעיון לא היה בקשר לחלק הרביעי ספציפית אלא במקומות נוספים לאורך היצירה, כמובן שאינטרפטצייה יכולה להיות שלו ושונה ואין לי שום התיימרות לבוא ולבטל את אחד מהמנצחים הטובים בכל הזמנים, ההיפך. זאת סתם הייתה הערה בהשוואה לאיטרפטציות "נחשבות" אחרות.
הערות נוספות שנמצאות בין התיבות בפרק האיטי הזה, לא אומרות כלום אלא רק מייחסות את הקצבים אל זו שבהתחלה.
לדעת איך ומה חשב מאהלר בכתיבת הפרק, או התייחסותו האמיתית לזמנים קצובים היא בהנחה בלבד.

אמרת שלדעתך קאריאן צודק יותר כי זה איטי יותר, ואם יבוא מנצח שלישי שיעשה את זה ב 16 דק'? אז הוא טוב משניהם ?
הרי כתוב "להאט באופן קיצוני" (רק שזה רק בחלק מאד מצומצם מהפרק) :

בסופו של דבר, ההתעמקות ברמה שאנו עושים כנראה מעניינת קומץ עוד יותר קטן ממי שקורא ומעניין אותו גם ככה.
אז נשאיר את זה לפגישות האישיות שלנו. (F)

ראשית, אלו לא היו "הבהרות" אלא רקע לשאלה שבאה בסוף.
שנית, זו לא תחרות של מי גומר יותר לאט :)
שלישית, אין טמפו אבסולוטי, אבל כתוב שוב ושוב "לאט מאוד"
רביעית, ההתייחסות ל"במידה מסויימת זורם יותר מאשר בהתחלה" פירושו שינוי מההתחלה, אבל אח"כ שוב חוזרים ללאט הקיצוני.

כל הפואנטה בכל הפירוט הזה הייתה שההוראות לביצוע הן "לאט מאוד", בניגוד לדיעה שאומרת שזה צריך להיות לא מאוד לאט.

למען הסר ספק, אני אוהב גם את הביצוע של אבאדו.

מה שצרם לי בעניין הזה היתה האמירה שהייקה-פוץ הזה, קאראיאן, "טועה" בהשוואה לפארטיטורה.
הייתי דווקא שמח "לתפוס אותו על חם" בטעות משמעותית -- אם תוכל להראות לי כזו יהייה מאוד מעניין.

אני זוכר שעקבתי בתשומת לב אחרי כל הפרק הראשון, ואפשר הייה לנחש את הוראות הביצוע מתוך הנגינה, פרט לקרשנדו אחד שהתחיל 4 תיבות לפני הכתוב. נו, שויין, לא הייתי קורא לזה "טעות", ובלי לבדוק, אני בטוח שברנשטיין, ואולי אפילו אבאדו, לוקחים לעצמם חופשים אינטרפרטאטיביים גדולים מזה בלי שתקרא לזה "טעות".

עמיר


ידעתי שהמילה "טעות" הייתה טעות מצידי, בטח אם אתה מגיע להתפלסף עלי :D
בכל מקרה, כמו שאמרתי, אני לא מתיימר לבוא ולתת "בראש" לשום מנצח, קטונתי!
בכל מקרה, להכנס בקרשנדו 4 תיבות לפני הזמן זה וואחד טעות ;) :P

_________________
אביעד בריד - Byrdio
V.Y.G.E.R - CH Precision - Aries Cerat - Kharma - Clarisys audio - Boenicke - J.Sikora
VYDA - Pink Faun - SubBase - DS Audio - Aidas - Etsuro - SAEC - SOtM - CSport - Fono Acustica

טל - 052-6161-497
Gמייל - byrdparis@gmail.com


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 4   [ 35 הודעות ]
עבור ל:  
עבור לעמוד 1, 2, 3, 4  הבא

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  



חפש:

hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות