MEZE - EMPYREAN
מה גורם לחברת אוזניות מרומניה, טובה ככל שתהיה, עם כמה וכמה סוגי אוזניות שנחלו הצלחה ללא ספק, בעלות תמורה פנומנאלית לכסף, אך בקצה התחתון של תחום האודיו הנייד- לקחת צעד קדימה, בעצם כמעט 100 צעדים קדימה ולהוציא אוזניית טוטאל שתתחרה בטובות בעולם, ובמחיר של 3000 יורו! וזאת ביחס לאוזנייה הטובה ביותר שעד היום בנו- שעלתה סה”כ 300…. (NEO\CLASSIC)
רצון? יכולת? ידע ונסיון?
אני מניח שכול התשובות לעיל נכונות.
חברת MEZE יחד עם מתכנן דרייברים מוכשר ומנוסה כבר 15 שנה בתחום, הוציאו לפני מספר חודשים למכירה את אחת האוזניות המדוברות כיום בעולם. ה EMPYREAN. ומעבר לסיפור המופלא של חברה מעולה אך שהייתה בשוליים עד לפני כמה שנים, שעלתה לגדולות בזכות לא מעט ההצלחות בשנים האחרונות, אך בעיקר בשל המוצר היקר ביותר שהוציאו,אחרי כמה שבועות שהן אצלי בבית תחת זכוכית מגדלת, אולי אחת הממוקדות ביותר בהן השתמשתי; אפשר להגיד גם הטוב ביותר של החברה.
אך אני שוב כהרגלי מתחיל מהסוף, בעיקר בשל ההתלהבות מאוזנייה שסוף סוף הצליחה לדחוף את ה-HD800 שלי לקצה החדר מבוישות. לא רק סונית, אלא סוף סוף גם בתחום הנוחות. משהו שבשנים האחרונות שום אוזניית טוטאל כזו או אחרת, תהיה טובה כמה שתהיה, לא הצליחה לצלוח האזנה מעבר לכמה דקות, בעיקר בגלל שכולן גדולות, מגושמות, כבדות ולוחצות וזה “ביג לא” מבחינתי כשאני בוחן אוזניות. נוחות זה ביג אישיו שזה נוגע לאוזניות עבור מוסיקה ועבורי בפרט.
חברת MEZE למי שעד היום חי תחת אבן, היא חברה שמגיעה מרומניה ובבעלות אנטוניו מזה. נכנסה לתחום האוזניות לפני כמה שנים עם כמה וכמה דגמים, פול קאנס - אוזניות גדולות להאזנה קריטית בבית, ודגמי IEM זולים יחסית, אך עם גימור מרשים וסאונד מגניב מאד.
מה שתפס את העין לעוברים והשבים, בעיקר בתערוכות בהן הציגו - (אני לראשונה ראיתי ושמעתי אותם בתערוכה בוארשה לפני כמה שנים), הם גימורי העץ והאלומיניום המרהיבים שהם בנו בעזרתם את המוצרים. ובהמשך לכך, גם המחיר הראלי והסביר מאוד לאור המחירים של המתחרים בתחום שרק טיפסו ומטפסים.
אחר מספר שנים של בחינת שוק, התמקצעות, מכירה, תערוכות וים של נסיון, התאחד אנטוניו מזה עם אחד רינארו. RINARO - מתכנן דרייברים מוכשר עם נסיון של 15 שנה ויותר בתחום, שעבד מאחורי הקלעים בכמה חברות נחשבות ובנה עבורם דרייברים כאלו ואחרים, ובמשך הזמן תכנן את הדרייבר שיוציא אותו מאחורי הקלעים אל הפרונט! למעשה הדרייבר שרינארו תכנן עבור האימפריאן הוא אחד ויחיד והראשון מסוגו.
הדרייבר הוא מסוג פלאנר מגנטיק בטכנלוגית איזו-דינמית.
הדרייבר שרינארו תכנן ובנה במשקל של 0.16 גרם בלבד לצד, בעצם מתנהג כמו רמקול TWO WAY, אך ללא קרוס. רינארו מצא דרך לסדר את הפויל הפלאנרי בשתי צורות שונות ובמיקומים שונים כך שישפיעו על האקוסטיקה שיוצרת צורת האוזן. הדרייבר מסודר בצורת נחש מתפתל בחלקו העליו ומתחתיו מן סידור מעגלי שאחראי לתדרים הגבוהים והוא נמצא בדיוק במרכז תעלת האוזן. כמובן שצורת הנחש אחראית על תדרי האמצע והנמוכים.
בעזרת הסידור וההפרדה הזו למעשה, רינארו הצליח להמנע מהדהודים והחזרים של תדרים שמאבכים את הפוקוס המוזיקאלי מאפרכסת האוזן. בתכנון המוקפד והנהדר הזה, הצליחו יחד מזה ורינארו ב”אמפריאין” ליצור תמונת סאונד לא רק מפוקסת מאד, אלא גם חיה מדויקת וטבעית למאזין. קצת אחרי שעה עם האימפריאן, אתה מרגיש שהמוסיקה פשוט עוטפת אותך ואתה רוצה רק לשקוע.
לפני הביצועים קצת על השאסי;
אוזניית האימפריאן מגיעה במזוודת אלומיניום קשיחה ומיוחדת, בה האוזנייה נחה בתוך ספוג חתוך בלייזר לפי מידה. בנוסף לאוזנייה עצמה, מקבלים כמה וכמה כרטיסיות עם תודות, מספרים סידוריים, ועלון קטן אך איכותי עם ספסיפיקציות, כמה מילים על התאמת האוזניה על הראש, החומרים ואזהרות תעשיתיות. כמו כן, מקבלים כבל איכותי מאד שניתן כמובן לשליפה מהאוזנייה והחלפתו בכבלים אחרים. ניתן להזמין או לחבר את האוזניה עם כבלי באלאנס ואפטרמארקט למי שזה מעניין ומשנה. החברה מאפשרת בהזמנת האימפריאן לבחור באיזה מתאם תרצו להשתמש, סינגל אנדד, באלאנס, באיזה גדלים ועוד ללא עלות.
כבר שמרימים את האוזניה מהאריזה, מרגישים שהיא אמנם קלה יחסית לגודלה, אך היא נראית ומרגישה מרשימה מכל זווית שרק מביטים עלייה. האוזנייה עצמה עשויה מאלומיניום שנחרט ב- CNC בדיוק מרשים, יחד עם קונסטרוקצית שלד עם לוגו החברה. קשת כפולה של קרבון ופס עור שנראה כמו פרבולה במבט ראשון -מעטרים את החלק העליון שמחזיק את אפרכסות האוזניה הגדולות אך המעוצבות. צורת הפרבולה המיוחדת יוצרה בתכנון מדוקדק לנוחות מקסימלית לחבישת האוזניה על הראש.
דבר שמפריע מאד בלא מעט אוזניות היום בשוק, בשל משקלן וגדולן הרב שכל מאסת האפרכסות נתלת על כמעט נקודה אחת בקודקוד הראש. באימפריאן רצועת העור מקיימת שתי נקודות צד שתומכות למעשה בנקודות משקל צדדיות, ובכך מקלה על לחץ האוזניה סביב קודקוד הראש בנקודה השלישית. זוהי עוד עדות לכמה תכנון, יכולת ורצון הזוג הרומני\אוקריאני הזה הכניסו בכל חלק וחלק באימפריאן.
קשת כפולה מעל רצועת העור עשוייה מקרבון קל וקשיח כאמור והיא זו שמחזקת ומגשרת את המרכב כולו.
עוד באריזה; האימפריאן מגיעה עם 2 סטים של פדים ולא אחד בלבד כמו בשאר האוזניות הנמכרות כיום.
זוג אחד מעור מתוח רך ונעים, והשני מבד אלקנטרה שחרחר ונעים לא פחות. הפדים ניתנים להחלפה מהירה והם נצמדים לאפרכסות האוזניה בעזרת סביבה מגנטית שהדרייבר עצמו מייצר בכל מקרה. דבר נוסף שהפדים הללו עושים הם “דוחפים” את השדה המגנטי אחורה אל הדרייבר ובכך משפרים את הנצילות שלו עוד יותר. אלו לא רק ספוגים מצופים בחומר, אלא אלמנט אקוסטי ותכנוני בשלמות סאונד האוזנייה הזו.
השוני בין הפדים מתבטא כמובן בנוחות קודם כל, יש כאלו שאוהבים יותר בד מאשר עור, בטמפרטורות שונות, הזעה וכדומה, אך גם בסאונד. כל חומר שעוטף את האוזן מקיים הדהוד ודמאפינג קצת שונה לתדרים שמסתובבים בין האוזן שלנו לאפרכסת האוזנייה והדרייבר.
סאונד…את האוזניות קיבלתי דרך היבואן (צור סחר) לבחינה לנוחיותי הפרטית. אך בעיקר בשל סקרנותי הרבה בעקבות שיחות עם חבר יקר חובב אוזניות מושבע, משהו שגם אני הייתי עד לפני שנים, אך לאחר הפסקה די ארוכה “איבדתי” קצת את הדופק של התחום הספציפי הזה. בנוסף לאוזניות האימפריאן, היבואן הוסיף גם מגבר אוזניות מיוחד ומשוכלל במיוחד מבית iFi הבריטית
ה - iFi Pro iDSD - שגם עליו אכתוב בהמשך בכתבה נוספת וספציפית, זאת מכיוון שהמכשיר הפתיע אותי כל כך ברמה הפונקציונאלית והסונית שזה יהיה פשוט עוול שלא לתת לו במה משלו כמו שצריך. ירון, חשב שאשמח לשמוע את הצמד יחד ואכן הוא צדק בהחלט. (ד"א לקרוא ל iFi PRO IDSD "מגבר אוזניות" זה כמו לקרוא לפרארי F40 כלי תחבורה...)
האוזניה שנשלחה אלי לבחינה, כבר עברה כמה וכמה שעות מוזיקה כך שידעתי שברייק-אין היא כבר עברה. זו האוזניה הפרטית של ירון (יבואן MEZE) והייתי יכול להתחיל להקשיב לה מבלי להמתין לשינויים כאלו ואחרים, משהו שדווקא שימח אותי מאד, גם מפאת חוסר הזמן שלי לשחק איתה מבלי לדעת שכך היא אמורה להשמע וגם של היבואן עצמו בעוד תור הקונים הפוטנציאלים מתארך לבדוק ולשמוע הכצעקתה. הפריבילגיה שנפלה בחלקי לשמוע אותה לזמן ארוך בביתי לא נלקחה כמובן מאליו.
את האימפריאן חיברתי לאייפון בתור התחלה, זאת מכיוון שקראתי שהתכנון שלהן מאד נציל ורציתי להבין עד כמה ואם אפשר להתחבר איתן למכשיר שאינו מתיימר להגביר אוזניות ברמות האלו.
הסאונד שבקע מהן היה סביר בהחלט, לא הרגשתי לפחות בסביבה ביתית שיש לי בעיית ווליום או שהיה חסר לי משהו, אך לאחר כמה דקות, מבינים שלא לכך התכוון המשורר, ואוזניות פלאנריות ב 3000 יורו, צריכות גם אלקטרוניקה- מקור והגברה נאותים כדי להפיח את הפוטנציאל הגלום בהן.
המעבר אל מגבר האוזניות שנשלח יחד עם האוזנייה, ה iFi PRO iDSD (מעכשיו iDSD ברשותכם) לא איחר לבוא, לא אספר לכם כרגע יותר מידי על המכשיר הנ”ל, אשמור את התאורים לאחר מכן, אך לפני שחיברתי את האימפריאן לקחתי את ה HD800 האהובות עלי ושמעתי כמה קטעים על ה iDSD זאת כדי להבין את חתימת הצליל הכללית של המגבר עם אוזניות שאני מכיר על בוריין. כך אזהה את השפעת האוזניות החדשות ולא את מה שהמגבר מנגן בעצמו. כמובן שלא ניתן להפריד אחד מהשני, אז לקוראים - קחו בחשבון תמיד הצמדות כאלו. כמו שלא ניתן להפריד סאונד של רמקול מבלי להתייחס לאלקטרוניקה שעומדת מאחוריו או לחדר שהוא מנגן בו.
ה iDSD הוא מגבר אוזניות משוכלל מאד עם הגברה טרנזיסטורית או שפופרתית על פי בחירה, DAC משובח במיוחד, עם מגוון רחב מאד של פילטרים DSP, ורימאסטר (אפ-סמפל) של DSD עד 1024, יכולת פענוח MQA ועוד רשימה שתוריד את הסקירה הזו ל 5000 מילים נוספות בקלות. אך בשורה התחתונה פרט לכל הפונקציות והאפשרויות שניתנו ע”י iFi, סאונד המגבר מאוזן להפליא, חלק, אוורירי מאוד ועל הצד המדוייק ולא החם של הסקאלה. ה HD 800 שלי נשמעו מפורטות מאד, בהירות (כמובן), חותכות ומהירות דרכו, גם בדרגת ה SS וגם בדרגות השפופרתיות שנתנו עוד קצת נפח אך עדיין לא במידה כזו שתנפח אוזניה רזה.
את ה HD800 אני משדך ביום יום אל מגבר אוזניות מבוסס שפופרות OTL שנותן המון צבע וגוף לאוזנייה שבעצם נשמעת יחסית מאוד מוניטורית, ובהשוואה לאימפריאן האופי המאוזן, הבהיר קצת, והחותך של ה 800 מורגש פי כמה וכמה.
האימפריאן יושבות על הראש בנוחות מרגשת ממש, בהמשך ל HD800 שמבחינתי הן האוזניות הנוחות בעולם ואולי עדיין, עם האימפריאן לא היה לי שום בעיה לשבת במשך שעות כל יום ולהקשיב למוסיקה. משהו שלא יכלתי לעשות או להגיד על שום אוזניה אחרת שניסיתי בשנים האחרונות מטובות החברות והדגמים. זה לכשעצמו כמעט חמישים אחוז הצלחה מבחינתי בבחינת אוזניות ברמות הללו, כי רעות, הן לא יצאו, זה כבר עיניין של טעם וניואנסים לחתימת הסאונד והגשת הסאונד מהאפרכסות לכל אחד ואחד.
האימפריאן הרבה יותר מלאות גוף בהשוואה, אך מאוזנות ללא פיקים מוזרים בתדרי המיד כמו שחלק מהחברות היום נוטות לייצר. אחד האלמנטים שמזהים מייד שמאזינים ל MEZE הוא הטבעיות והטימבר של כלים אקוסטים וחשמליים.
בלא מעט אוזניות גם ב HD800 לפעמים תופים למשל בהפקות רוק\מטאל נשמעים כמו מכונה, משהו סינטטי ולא מרגש, דרך האימפיריאן תוף נשמע תוף, סנר נשמע סנר ובייס דראם נשמע בדיוק איך שהוא אמור להשמע. ההגשה הטבעית של הכלים הללו כולל גם גיטרות אקוסטיות למשל- מרגשת במיוחד וקשה לשחזור מנסיון עתיר שנים.
הסאונד מאד אפורטלס וכאילו יוצא יש מאין… אך זה מאד מקובל כששומעים אוזניות פלאנריות או אלקטרוסטטיות ביחס לדינמיות. יש פה טכנולוגיה אחרת ומן הרגשה שונה של מוסיקאליות והמשכיות התדרים אל האוזן. אין ממש “מכות” אוויר ואולי בשל כך אמורים “לאבד” קצת פאנצ’ אך הדינמיקה פה היא פנומנאלית.
עם זאת, בל נטעה, באימפריאן יש מספיק פאנצ’…
באלבום החדש של
DREAM THEATER - DISTANCE OVER TIME סוללת התופים של מנג’יני מנגנת מצויין, רחב ובמרחק מרהיב מהאוזן, לא עוד תופים שחופרים בתוך הגולגולת אלא תמונת סאונד יפה מאד מקדימה ולצדדים. גם מעברי התופים עוברים מצד לצד ויוצרים במה ואימג’ מאד מוחשי. הגיטרות של פטרוצ’י מלאות קרמיות ועסיסיות (תחשבו על עוגת שוקולד רבת שכבות). קוהרנטיות הגיטרה האקוסטית מרגשת, שומעים אצבעות, מפרט, וכל מיתר נע בחלל האולפן וההפקה. בעצם זו הייתה אחת החוויות המהנות ביותר שהיו לי עם האימפריאן, ואת האלבום הזה שמעתי שוב בתקליט על המערכת הראשית כאשר חיברתי את האימפריאן בצורה שלה התכוון המשורר לטעמי. עם מקורות ברמות הגבוהות ביותר. דרך הטקדאס AF3P והפונו של CH ודרך האורנדר N10 עם קבצים באיכות הגבוהה ביותר דרך מטרונום C8… למרות עומס ההפקה והכפלות הכלים והערוצים במאסטרינג, האימפריאן יודעת להפריד ולהגיש תדרים בצורה נקייה ומאוזנת. השקיפות בה היא עושה זאת, מעצבנת ממש מצד אחד, מכיוון ששומעים את כל השינויים בין האלבומים והמאסטרינג, ומצד שני כך אנו רוצים את האוזניות והרמקולים שלנו. שיהיו שקופים דים כדי שיהוו צינור נקי למוסיקה המוקלטת. אך אל תחשבו שהן כמוניטור אולפני, רחוק מזה! הן מוסיקאליות אך בעלות יכולת טכנית כמעט מושלמת ופה כבר זה צימוד מפחיד של איכות אמיתית.
קטע מרגש נוסף היה כשניסיתי להזרים בטידאל קבצי מאסטר דרך המחשב, אל ה iDSD.
ונבחר אלבום מקסים אם כי קצת קיצ’י אבל מרשים בהפקתו של
Steve Dobrogosz, Radka Toneff בשם -Fairytales, הקטע הפותח של האלבום הוא the moon is a harsh mistress
סטיב פסנתרן מוכשר יחד עם זמרת נורווגית בשם מוזר מבצעים פה שירים מקסימים בהגשה מרגשת במיוחד ובהפקה קרובה ואודיופילית
. קולה של ראדקה ענוג חלק ומקסים ודרך האימפריאן שומעים תנועות שפתיים וגרון. אך הטונאליות היא זו ששובה את הלב. דרך האוזניה המיוחדת הזו - הקול כל כך מרגש קרוב ונכון, יחד עם קלידי פסנתר עגולים וארוכים. הפירוט פנומנאלי עם רקע שחור משחור. בעצם האוזנייה הזו - כמה שהיא נצילה (מעל 100 דיבי) שקטה באופן מפתיע. הסאונד יוצא מרקע כמעט אטום לגמרי מה שיוצר קונטרסט חזק מאד של קול ופסנתר. מעבר בין הפדים המסופקים כמו גם בין המגברים שהיו לי והפילטרים ב iDSD תפרו את קולה של הזמרת או הפירוט של הפסנתר עד כדי שיכלתי לשחק עם קול איוושת דוושת הססטיין בפסנתר ועד כמה רציתי שהיא תהייה מובחנת. שלא לדבר על משחק בקולה של דאקה באופן של כמעט אקולייזר עדין במיוחד.
כל המשחקים האלו כמעט ואינם מתאימים לי, אך מספרים סיפור על כמה רוחב פוטנציאל של פירוט קונטראס וטונאליות יש לאימפריאן.
אחרי לא מעט שעות של האזנה למגוון סגנונות שנעו בין רוק, הופעות חיות, ג’אז ועוד, הגיעה תורו של הקלאסי, ואי אפשר לעבור סקירה מבלי להעביד קשה את מושא הסקירה, אז השנייה של רחמנינוב בביצוע -
Daniil Trifonov, The Philadelphia Orchestra, Yannick Nézet-Séguin נבחרה לאלו שיסייעו לי בתחילת הבחינה להבין עד כמה האוזנייה הזו טובה ועד כמה היא יכולה להעביר את עומס התווים והטונים של הפסנתר ביצירה הזו וכמובן התזמורת המלווה שעושה כאן עבודה מופלאה ממש לצד טריפונוב.
פה המשימה הייתה כבר יותר בעייתית לטעמי בראשית הדרך אם כי בסופו של דבר הצלחתי להבין איך לטפל בה. בפעם הראשונה ששמעתי את היצירה היה נדמה לי שאני שומע קצת עומס וגושים של תדרים שהאוזנייה לא הצליחה לפרוט מספיק כדי שאוכל להנות עד הסוף מהארטיקולציה המוקלטת.
אך מעבר חד לפילטר שהגיע היישר ממתכנני AMR - ה GTO שנמצא בארסנל של ה iDSD סידר את הסיפור הזה באופן כמעט מוחלט. לא אלאה אתכם בפרטים, אך מספיק להגיד שאם מסטרימים מטידל קבצים ברמת דיסק, זה לא תמיד עובר דרך אלקטרוניקה כזו או אחרת באופן מספק, אם מאזינים באופן קריטי באוזניות כאלו רגישות וטובות. יש לבצע פילטור מסויים בדומיין דיגיטאלי כדי שהפרזנטציה הכללית תסתדר, במעבר לשנייה (לקונצרט) בביצוע אחר בתקליט דרך המערכת הראשית שלי לא היה לי צורך בשום פילטר או שינויים בשום דומיין. שמתי את ה iDSD על מוד של ביט פרפקט ללא שום טיפול כזה או אחר ובמוד הגברה SS, ופשוט נמעכתי בכורסה ל-30 דק מענגות. בלי פילטרים ובלי כלום. "מקור תחילה", כנראה שזו לא איזו קלישאה.
את האמפריאן השוואתי בתחילת הבחינה ל HD800 “הוותיקות” שלי, ובכל פעם חזרתי לMEZE כאשר אני כמעט “זורק” את ה 800 לצד… הן נשמעו ישרות מידי, חסרות חיים לפעמים, חדות ואנמיות ביחס לאימפריאן הגדולות והחיות יותר. אם כי פה ושם בסגנונות מסויימים היו דברים שה HD800 יודעות לבצע בצורה קצת שונה שאולי הייתי לוקח אל הצד השני, אך באובראול, העדפתי כמעט תמיד את האימפיריאן. חבר שהיה כאן לפני כמה חודשים לשמוע אצלי את ה HD800 במסגרת חיפוש אוזניות עבורו, אמר שהן חסרות קצת ב FUN FACTOR… ובשל העדר כמעט כל אוזנייה אחרת במשך השנים האחרונות להשוואה, היום אני מקבל את המסקנה הזו שלו באופן “סלחני יותר”.
הן מצוינות, מפורטות, מהירות מאד וטובות, אני עדיין אוהב אותן מאד, אך בהשוואה לאימפריאן, אין להן שום סיכוי, הן בכלל לא באותה הסקאלה מבחינתי (לא מעט אחרים לוקחים את ה HD800 להשוואות האלו למרות שמחירם נמוך יותר מאימפריאן… זו לא השואה שרק אני עשיתי כמובן) הן עדיין הנוחות ביותר שהיו לי אי פעם, וגם היום. בהמשך לזה - אני מניח שבעוד כמה ימים שהאימרפיאן לא יהיו כאן ואקשיב ל-HD800 שוב - עדיין אהנה מאד ביחד עם מגבר השפופרות שלי, אך אני מניח שלא אוכל להשתחרר מהמחשבה שהיה כאן סט אוזניות ששברו אותן לרסיסים והיו נוחות כמעט כמוהן.
בעקבות כל המחשבות האלו, התקשרתי לחבר וביקשתי ממנו להשאיל לי את האוזניות הפרטיות שלו להשוואה מול האימפראין, כך למעשה השגתי מתחרה במשקל כבד יותר. כזו שגם תג המחיר, גם הטכנולוגיה וגם כל העולם מחשיב לאחת האוזניות הטובות שישנן .. אז עכשיו יש “קרב”…
AUDEZE VS MEZE
LCD-4Z מול האימפריאן…
מראה ונוחות;
האודיזיי מגיעות גם כן במזוודה קשיחה אך מפלסטיק עבה עם ספוג חתוך למידת האוזניות בדומה למזה, בנוסף לכבל צמה איכותי מאד ונח יחסית. האוזנייה כבר בהרמה מהקייס מרגישה רובסטית וכבדה יותר מהאמפריאן כאשר האפרכסות עגולות עם קשת מעור ומרכב קארבון גם כן שמגשר על הכל מעל. הפדים העבים של האודיזיי עשויים אמנם מעור רך משובח ונעים אך הם עבים מאלו של הMEZE ועוטפים את האוזן לאטימה חזקה יותר. כמו באימפריאן ובשאר האוזניות בקליבר הזה הכבל ניתק וניתן להחלפה לבאלאנס, או לכבלי אפטרמרקט שונים. כך גם הפדים כמובן (אך באודיזיי מקבלים זוג אחד ויש צורך לרכוש זוג נוסף על פי הטעם והצורך… אם רוצים).
בהנכם על הראש והאוזניים אני כבר מרגיש שהן פחות נוחות מהאימפריאן בלא מעט נקודות, אך נוחות בהרבה ממה שזכרתי מדגמי אודזי או הייפי-מן למשל שניסיתי בעבר. האוזניה לוחצת הרבה יותר סביב האוזניים והנקודה העליונה בקשת העור שנחה על קודקוד הראש ואחרי מספר דקות זה מתחיל להציק וללחוץ.
שמעתי והשוואתי בין האוזניות הללו במשך שעות רבות על פני כמה ימים טובים, ולאחר הקשבה דרך האודיזיי הייתי חייב לקחת הפסקות ארוכות כל חצי שעה או שעה נגיד. עם האימפריאן זה לא קורה. אפשר וישבתי במשך שעות רבות איתן על הראש והקשבתי למוסיקה, הן נוחות כמעט כמו ה HD800 של סינהייזר כאמור בכמה מקומות בסקירה. כך שבהשוואה לעוד אוזנייה מאחת החברות המובילות בתחום היום עם אוזניית הדגל שלהן, בעניין הנוחות הנצחון מגיע ל MEZE…לפחות לטעמי ולגודל הראש וההרגלים שלי.
מראה האודיזיי LCD4Z נאה מאד עם צבעים שחורים וזהובים, אך למרות בנייה מאסיבית עם חומרים טובים מאד, כך מורגש, נראה שהתכנון המוצר טיפטיפה פחות מוקפד מהאימפריאן.
למשל, רואים ברגים מכל מיני מקומות, והתאמת גודל האוזנייה נעשה עם מן ציר שנתות ביחס לציר רציף ונוח יותר במזה למשל…
גם האלומיניום עצמו במרכב והעור מסביב, נראים עבים יותר ופחות “מעוצבים” באודיזיי מאשר באימפריאן, אך כל אלו משדרים יופי בצורה קצת אחרת, וזה עניין של טעם. אם צריך לתאר את ההבדלים ביניהן בכמה מילים, האודיזיי נראים שהגיעו מארה”ב ואילו האימפריאן נראים כאילו השוויצרים יצרו.
הלאה לסאונד… את האוזניות ניסיתי במקביל לכל המקורות והמגברים שהיו לי, אלו שבחנתי את האימפריאן במשך התקופה, כדי כמובן לתת לכל אחת מהן להתבטא בצורה הטובה ביותר והנכונה ביותר עבורן. ז”א אם כבר משווים, לוקחים את הטוב ביותר שכל אחת יכולה להשמע.
בסופו של דבר, חתימת הסאונד והשונה בינהן היו עקביים כמעט בכל קונסטלציה, וסה”כ היו תמיד ברמה מאד גבוהה.
אם זה דרך ה iDSD עם מחשב וטידאל, או דרך המערכת הראשית שלי עם פטיפון, וסטרימר יעודי.
כבר רשמתי שהאימפריאן מאד נקייה מאוזנת וטבעית. אין פה פיקים מיוחדים ולא שומעים כמעט שום תחום תדר שמאפיל על אחר או חזק במיוחד ביחס לאחרים. היא לא מוניטורית כמו ה HD800 אלא הרבה יותר חייה ובעלת גוף, אך עדיין ניתן לאפיין אותה כטבעית שקופה ומאוזנת מאד.
האודיזיי בהשוואה הייתה יותר גדולה בפרזנטציה, אך לא בבמה. הבמה של האימפראין רחבה ואוורירית יותר ומכסה הרבה יותר מרחב אם יש סדרות של כלים מימין לשמאל, אך הכלים הטימבר והפרזנטציה המוסיקלית ב LCD4Z היו עבים וכבדים יותר.
כמו כן, שני תדרים בלטו במיוחד בכמעט כל סגנון שהושווה ביניהן והם המיד בס - (לו אני מייחס את העובי היחסי בטימבר עם הLCD4Z), והמיד היי שזה אחד המאפיינים המייידים שהבחנתי בהחלפת האוזניות בהשוואה. החלק הימיני של הפסנתר, קולות אישה, מצילות וכלי נשיפה כמו חצוצרה מקבלים פעמוניות ופיק די חזק דרך האודיזיי בהשוואה לאימפריאן שבה הצלילים האלו הרבה יותר “קלילים” עם מן הילה של אוויר סביבם. בהאזנה ל LCD4Z לפעמים הדגשים האלו ממש מעניינים ונחמדים, כולל האוברטונים המתלווים לכך, אך לפעמים זה הציק לי ומצאתי את עצמי מוריד קצת את הווליום כדי שהעין לא תקפוץ לי.
האימג’ מעולה, מפוקס ונהדר בשתי האוזניות, היה לי מאד מאד קשה לבחור מנצחת בתחום הזה, האודיזיי עם פאנצ’יות במיד בס והמיד היי מרשימים מאד בסגנונות מסוימים ואפשר להגיד שיש לה קצת יותר FUN-FACTOR מהאימפריאן למי שמחפש נוכחות משכנעת בהאזנה קצרה יחסית, אך מי שרוצה להקשיב למוסיקה במשך שעות רבות בנוחות ומעדיף שהמוסיקה תוגש אפורטלס, עם מרחב קצת יותר אוורירי מהאוזן- האימפריאן לוקחת.
הפעם בהשוואה הזו בין שתי הענקיות, לא היה נוק אווט מוחץ כמו שהיה לצערי (כי היא שלי) מול ה HD800.
פה השוואתי תפוחים לתפוחים וכך תכלס אמורים להשוות את האימפריאן. בסופו של דבר הבחירה בין שתיהן תהיה עניין של טעם גרידא ובחירה באיזו פרזנטציה תדבר אליכם יותר, בנוחות לדעתי כמעט כולם יעדיפו את האימפריאן. אך לחבר שהשאיל את את האוזנייה להשוואה, האודיזיי נוחות והוא נרדם איתן בביתו בקלות בשעות הלילה המאוחרות... לי הן פשוט כבדות ומגושמות מידי. עניין של הרגל אני מניח.
בסאונד, אני אישית בחרתי באימפריאן גם כן, היא מתאימה יותר לצרכים שלי, לסגנונות המוסיקה שאני מאזין לה ולחבילה הכללית שאני אישית מחפש באוזניות בכלל ועל אחת כמה וכמה בתחום המחירים האלו!
את האימפריאן החזרתי ליבואן בלב כבד מאד לאחר שבועיים תמימים שבהן שמעתי מוסיקה כמעט אקסקלוסיבית בעזרת אוזניות,
עם האימפריאן כמובן ובהשוואות החוזרות ונישנות שהעברתי את עצמי ואת האוזניות בסשן הזה.
סגנונות המוסיקה שאני מאזין להם ביום יום די רחבים, ממוסיקה קלאסית עמוסה מאד, מטאל, רוק, ג'אז כזה ואחר ועד מוסיקה עדינה וארטיקולרית מכלי אחד בודד באמביאנט כנסייתי. האימפריאן היא אוזניית אול-ראונדר מושלמת לטעמי, וכל כך שמחתי על היכולת והפריבילגיה שנפלה בחיקי לבחון ולהאזין לה. לאחר שבועיים בבחינה די רצינית ורחבה עד מאד, אני יכול להבין מדוע היא שברה גג זכוכית שעד היום היה שייך לאחת או שתי חברות בעולם. היום אחרי שהאמפריאן מקבלת לא מעט שיווק ותודעה אודיופילית, השם הרומני MEZE כבר ידוע, נחשק ונלחש או נצעק לצד הגדולות ביותר בתחום, ולא בכדי. זוהי אולי האוזניה הטובה בעולם כיום לדעתי.
אך זו מן הסתם הצהרה נכונה בעוד מחברים אותה לציוד קצה, ולא "מחפפים" סביבה עם מוצרים גנרים.
אביעד
יבואן:
צור סחרמחיר - 13,900 ש"ח
סטאפ בחינה והשוואה:
אוזניות-
Meze EMPYREAN
Sennheiser HD800
Audeze LCD4Z
הגברת אוזניות-
IFI PRO IDSD
Bottle-head crack
מערכת:
הגברה:LUXMANN M900U
קדם:EAR 912
רמקול: MAGICO Q3
מקורות דיגיטאל:
Metronome Technologie C8+ELEKTRA
Aurender N10 streamer
מקורות אנלוג:
TechDAS Air force 3 Premium
Torqueo audio T34 Exclusive
CH Precision P1 phonostage
Thales Simplicity II
Dynavector 507mk2
Ikeda cr407
Ortofon anna
כבילה:
חשמל: Nordost Odin1, Furutech flux, Argento Flow master reference
סיגנל: Siltech Empress D.C - XLR & RCA
רמקולים: Siltech Empress D.C
אנלוג: Thales ,Siltech Empress D.C, Tara Labs
טיפול בחשמל: Ps Audio - P10 power regenerator
סטנד: TAOC REFERANCE