עכשיו 28/03/24 13:12

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 2   [ 11 הודעות ]
עבור לעמוד 1, 2  הבא
מחבר הודעה
 נושא ההודעה: MAHLER - SYMPHONY NO 4 (פרק ו')
הודעהפורסם: 23/08/10 17:47 
עוסק בתחום

עוסק בתחום
סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
26/09/08 20:35

הודעות: 18206

גוסטב מאהלר - פרק ו' - הסימפוניה הרביעית



תמונה


לאחר השלישית המסובכת, הארוכה ביותר שלו, המפולפלת ומלאת העוצמה מגיע זמנה של הרביעית.
בקיץ 1899 ישב גוסטב לכתוב את הסימפוניה הרביעית, העדינה, המלאכית והמלודית.

לכל אלה שמפחדים מאורך, גודל, מסת כלים אדירה, וכל מה שמייצג את מאהלר בדרך כלל
(אבל לא רק) יוכלו להתחבר לזו קצת יותר בנקל.
הסימפוניה הרביעית של מאהלר היא המפורסמת, או המנוגנת ביותר של המלחין.
היא הקצרה ביותר וכנראה גם העדינה ביותר מכיוונים שונים שהמלחין ייצר בחייו.

מאהלר סיים את כתיבת הסימפוניה הזו עד שנת 1901 ובבסיסה של היצירה, שיר שכתב ב 1892
כיצירה בפני עצמה (("Das himmlische Leben", שלאחר מכן חשב להוסיף לסימפוניה השלישית שלו בתור הפרק השביעי!
אך בסופו של דבר נמלך בדעתו (לשמחתנו!) וכתב סימפוניה נוספת שעיקרה השיר הענוג הזה.
ארבעהסימפוניות הראשונות של מאהלר נקראות גם סימפוניות ה ""Wunderhorn.
מכיוון שכולן מושתתות על שירים ממכלול השירים ""The Youth's Magic Horn
וברובן (מלבד הראשונה) כלולים גם טקסטים מושרים כחלק בלתי נפרד מהרוח המרכזית בהן.

מאהלר חילק את הרביעית, לארבעה חלקים סטנדרטים, כאשר בזו כבר זנח לגמרי את הכיוון
"התוכניתי" שחשב כבר בשלישית לעשות (אך בסוף נתן כותרות לפרקים בכל מקרה).
זו הסימפוניה הראשונה של מאהלר שאין לה לא שם ולא כותרות לפרקים עצמם.
המוסיקה מדברת בפני עצמה וכמובן שחותרים פנימה מקבלים עולם ומלואו שמאהלר כתב בגינו.
הטבע מסביב, החיים שלאחר המוות, גן עדן, גיהינום, מלאכים ושדים..
זוהי לדעתי היצירה המלודית ביותר (יחד עם הראשונה) של המלחין
וכאמור היא המבוצעת ביותר מכל יצירותיו בכל הזמנים
(בשנים האחרונות, הראשונה תופסת תאוצה, שוב בגין המלודיות וקלות העיכול).

תמונה


כלי הנגינה שנקראו ביצירה הזו – מעטים יחסית לשאר יצירותיו הגדולות והעמוסות.
אין פה טרומבונים ולא טובה למשל, אך את שאר הסקשנים האחרים הוא איגד כמובן, כולל כלי הקשה רבים.
התזמור ביצירה הזו הרבה פחות מפוזר, מורכב, או דורשני.. הפרקים נעימים מאד וסאונד כלי הנגינה משוכים
וענוגים כמעט לכל אורך היציאה.

כאמור, היצירה הזו נכתבה סביב שיר שמאהלר כתב שנים לפני כן וייעד אותו רק שנה לאחר שנכתב להיות
חלק מהסימפוניה השלישית, בגין התאמתו לחלק מהמוטיבים ביצירה – הילדים.
בסופו של דבר ייצר סביבו יצירה נוספת, כאשר בשלושת הפרקים הראשונים מאהלר באופן אינסטרומנטאלי,
יוצר מתאר וירטואלי, ציורי ממש, של הרגש והמוטיבים שנמצאים בשיר.
Das himmlische Leben – הוא שיר שמתאר פרספקטיבה של ילד על גן העדן.
בפרק הרביעי המסכם מושר הטקסט בליווי התזמורת כמובן, זוהי שירה מדהימה, מלאכית כמעט
("קול ילד תמים") שנכתב לקול "סופרן".
אך אני מקדים את המאוחר. היצירה נפתחת כמובן -
בפרק הראשון, חלילים יחד עם פעמונים מסקציית כלי ההקשה, פוצחים בתווים הראשונים
והמאזין כבר נכנס למצב של חיוך עדין ופנים רגועות.
אין פה את האגרסיביות הפותחת את השישית למשל, אלא התחלה עדינה, של קולות "טבע",
חיקוי של פעמונים ויצורי שדה ויער.
בתיבות הראשונות מאהלר מכניס את הקשתנים, כינורות וויולות ומייד לאחר מכן את הצ'לים והקונטרבסים
שמייצרים המשך טבעי לנושא. קרן צרפתית, כלי נשיפה ממתכת מצטרפים וכולם יחד משרים אווירה נינוחה, מלודית וקסומה.
הפתיחה של הסימפוניה מייצגת את הנעימות השוררת ביצירה כולה והמאזין מתרווח בכיסאו
ונשאב פנימה לתוך עולם יפיפה של עצים, מלאכים, שמיים כחולים ואושר.

הפרק השני הוא קצת יותר קודר, אך באופן מסתורי ולא גלוי כל כך. כבר בתחילת הפרק
ועד לסופו יש מיקוד רב בכינור ראשון שמנגן "מעל" התזמורת עצמה.
מאהלר כותב בהערותיו לתזמורת, שעל הכינור להיות מכוון טון שלם מעל התזמורת
ובכך "להוציא" אותו מהשגרה ומההרמוניה הכללית.
מאהלר כתב את תווי הכינור שבראשו אגדת פולקלור גרמנית על Freund Hein ,
"פראונד היין" הוא שלד המנגן על כינור את ה TOTENTAZ - "ריקוד המוות".
בכך הוא מציג גם את הצד השני, המראה והפרספקטיבה הנכונה לחיים.
שעל אף גן העדן והמבט התמים של הילדים על עולם נאיבי, אוי לנו אם נשכח שגם החושך והמוות אורבים לנו.
הפרק קצר יחסית, כ 10 דק' לערך ולמרות שהכינור מכוון שונה משאר התזמורת, הצליח המלחין להטמיע אותו
באופן כזה שישמע כחלק מהותי ברפרודוקציה ולא יהיה דיס-הרמוני.
כך המוסיקה זורמת עדיין ולא א-סימטרית. כתיבתו של מאהלר יעילה, וגאונות התזמור שלו מתגלה
במלוא עוצמתה בכל רגע ורגע גם ביצירה "קלילה" יחסית שכזו.

הפרק השלישי הוא המתח וההכנה לשיר בפרק הרביעי ולפינאלה.
אך כמו שאנו כבר מכירים את מאהלר, הכנות אצלו אורכות זמן רב, זהו הפרק הארוך ביותר ביצירה..
פה מאהלר מסכם את ראייתו על המוטיבים החוזרים, נושאים מוסיקאלים נתקלים זה בזה, תזמור מורכב יותר,
כלי הקשה לצד חלילים ופעמונים המחקים את שלל החיות, ואירועי החיים.
חלקים מהשנייה והשלישית (סימפוניות) מגיחים מכל עבר אך גם אחרי כל זה, מאהלר שומר על איפוק יחסי.
הרביעית כאמור היא מלודית לכל אורכה, עדינה ולא תזזיתית כפי שכתב את יצירותיו האחרות.
המלחין מצליח ליצור באמצעות ואריאציות רבות מהלכי מארש, אשר מבוססים על שירים עדינים.
הוא מפליג למחוזות חדשים וחוזר בחזרה בכל רגע לאדמה ולשמיים. מה שביניהם, כבר תוזמר
וכלי נגינה רבים מצליחים לשחזר תחת מנצחים טובים את מה שמאהלר חושב, חש, או רצה להקרין החוצה.

הפרק הרביעי שמסכם את היצירה המופלאה הזו, הוא כאמור השיר עצמו.
קול מלאכי, של ילד המדבר, מספר וחושב על גן העדן ועל אושר עילאי.
מאהלר כתב ביצירה הזו את הפרק לתפקיד סופרן (שיתאים למוטיב הילד) וזה כנראה השיר האהוב עלי ביותר מאת מאהלר.
זו שירה ענוגה, עם קול חלק ומשיי ויחד עם היצירה כולה מאחור וההתרגשות הרבה שהיא יוצרת,
השיר נשמע תמיד מעולה מכפי שישמע תלוש באופן עצמאי.

ליצירה ביצועים רבים, כאמור – זוהי היצירה המבוצעת ביותר של המלחין וכנראה גם המוקלטת ביותר שישנה,
יהיה קשה מאד לבחור אחד מעל כולם, או אפילו שלושה.
בכל זאת, הנה כמה המלצות, ישנות וחדשות לרביעית של מאהלר.
למרות השוני הרב שכל מנצח מנגן אותה, אני בספק אם בחירת אחד מהם תהיה "טעות".
לרביעית (וגם לאחרות כמובן) יש אסכולות רבות שדנות מהו הביצוע הקרוב ביותר למקור, שמאהלר רצה להעביר..
יהיה מאד קשה לדעת כמובן, למרות שיש ניסיונות לקבוע בעניין (אולי פעם אכתוב על כך).

1 - Mahler: Symphony No. 4 Fritz Reiner, Chicago Symphony Orchestra, and Lisa della Casa
2 - Mahler: Symphony No. 4 claudio abbado , Berliner philharmonic orchestra , renee fleming
3 - Mahler: Symphony No. 4 bruno walter , NY philharmonic orchestra , desi halban

יש כמובן עוד עשרות ביצועים מעולים, ברנשטיין, מייקל טילסון טומאס, סנדרלינג, שולטי, בולז ועוד.
אך היריעה קצרה מלהכריע, או לכלול את כולם לצערי.
זוהי ללא ספק היצירה שאפשר להתחיל איתה במסע אל נבכי המוסיקה המאהלריסטית.
היא עדינה, מלודית וקצרה יחסית ביחס ליצירותיו האחרות.

אביעד.

_________________
אביעד בריד - Byrdio
V.Y.G.E.R - CH Precision - Aries Cerat - Kharma - Clarisys audio - Boenicke - J.Sikora
VYDA - Pink Faun - SubBase - DS Audio - Aidas - Etsuro - SAEC - SOtM - CSport - Fono Acustica

טל - 052-6161-497
Gמייל - byrdparis@gmail.com


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 4 (פרק ו')
הודעהפורסם: 23/08/10 18:09 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
04/09/08 13:27

הודעות: 9287
סקירה מצויינת, תודה (Y)

איך הביצוע של פישר, לעומת היתר שהוזכרו?

_________________
Jazz washes away the dust of everyday life.” - Art Blakey"
"הכל סופר ונשמר תויק ודווח"


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 4 (פרק ו')
הודעהפורסם: 24/08/10 08:38 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
07/02/09 22:22

הודעות: 2521
הכי מבוצעת - ודווקא אותה אני הכי פחות מכיר ..... יש לי שיעורי בית.

כרגיל - סקירה מרתקת. עוד יהיה פה חומר להוציא ספר בנושא.

_________________
הכל טוב ויפה
אבל ברקץ -
יש רק אחד ....


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 4 (פרק ו')
הודעהפורסם: 24/08/10 08:59 
עוסק בתחום

עוסק בתחום
סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
26/09/08 20:35

הודעות: 18206
offirs כתב:
סקירה מצויינת, תודה (Y)

איך הביצוע של פישר, לעומת היתר שהוזכרו?

אופיר, הפישר מעולה לטעמי. היא חדשה ומוקלטת מעולה.
בכלל הביצועים של פישר מומלצים.

_________________
אביעד בריד - Byrdio
V.Y.G.E.R - CH Precision - Aries Cerat - Kharma - Clarisys audio - Boenicke - J.Sikora
VYDA - Pink Faun - SubBase - DS Audio - Aidas - Etsuro - SAEC - SOtM - CSport - Fono Acustica

טל - 052-6161-497
Gמייל - byrdparis@gmail.com


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 4 (פרק ו')
הודעהפורסם: 24/08/10 19:32 
חבר האתר


הצטרף:
24/07/10 12:19

הודעות: 103
סקירה מצוינת, תודה!
כרגיל, אתה מצליח לעורר את סקרנותי....


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 4 (פרק ו')
הודעהפורסם: 24/08/10 21:01 
--- מושעה ---

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
02/03/10 11:33

הודעות: 3367
הסקירות שלך רק הולכות ומשתבחות.
סחתיין עלייכום (Y)

לדעתי יש איזשהו "קטע" עם מאהלר.
(ולעניות דעתי זה כמו עם ליסט בפסנתר)

או שאוהבים אותם מאוד או שלא סובלים אותם בכלל.
או שכל הרעש והצילצולים והמתח והצליל ה"גדול מהחיים" מרומם את הנפש, או שכמעט אי אפשר להאזין לזה.
לדעתי זה פשוט ענין של אופי. זה הכל.

לכן הרביעית של מאהלר לדעתי קצת שונה מסימפוניות האחרות שלו.
היא סימפוניה של מאהלר שמתאימה למי שלא אוהב את מאהלר.
מצד שני, בשביל מי שמאוד אוהב את מאהלר לדעתי היא קצת פרווה יחסית לכל השאר (חוץ באמת מהראשונה)
ואני אישית מעדיף את האחרות (ומחכה כבר לסקירה של הפייבוריטית שלי - החמישית).

_________________
"אולי אהבנו בתמימות, יותר מדי שירים
והאמנו שנמות, על מה שהם אומרים"


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 4 (פרק ו')
הודעהפורסם: 24/08/10 21:41 
חבר האתר


הצטרף:
24/07/10 12:19

הודעות: 103
BooBoo כתב:
הסקירות שלך רק הולכות ומשתבחות.
סחתיין עלייכום (Y)

לדעתי יש איזשהו "קטע" עם מאהלר.
(ולעניות דעתי זה כמו עם ליסט בפסנתר)

או שאוהבים אותם מאוד או שלא סובלים אותם בכלל.
או שכל הרעש והצילצולים והמתח והצליל ה"גדול מהחיים" מרומם את הנפש, או שכמעט אי אפשר להאזין לזה.
לדעתי זה פשוט ענין של אופי. זה הכל.

לכן הרביעית של מאהלר לדעתי קצת שונה מסימפוניות האחרות שלו.
היא סימפוניה של מאהלר שמתאימה למי שלא אוהב את מאהלר.
מצד שני, בשביל מי שמאוד אוהב את מאהלר לדעתי היא קצת פרווה יחסית לכל השאר (חוץ באמת מהראשונה)
ואני אישית מעדיף את האחרות (ומחכה כבר לסקירה של הפייבוריטית שלי - החמישית).


אתה צודק, אני לא מאוד אוהבת את מאהלר חוץ מהלידרים כמובן, כוונתי שקשה לי להתחבר לסימפוניות שלו באופן כללי, ולכן הסימפוניה הרביעית מאד יפה בעיני וקלה לעיכול לחיבור ולשמיעה....


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 4 (פרק ו')
הודעהפורסם: 29/09/10 18:37 
חבר האתר


הצטרף:
22/09/08 18:42

הודעות: 22
שלום אביעד
אני חייב לציין שזמן רב לא כתבתי בפורום הזה .
מפעם לפעם אני קורא את הסקירות שלך ומאוד נהנה.
כמו שכתבת, הרביעית של מהלר היא סימפוניה שבהחלט "קלה" לעיכול יחסית לשאר הסימפוניות.
אני מאוד אוהב את הפרק הראשון והשלישי השקט.
היה לי לפני הרבה שנים את הביצוע של אבאדו וטה קנאווה על קלטת, מאוד אהבתי את הביצוע הזה.
לאחרונה קניתי את הביצוע של ריינר עם שיקגו, בעיקר בשל העובדה שאיכות הסאונד חשובה לי
לא פחות מהביצוע.
אתה עושה עבודה נפלאה, המשך כך.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 4 (פרק ו')
הודעהפורסם: 29/09/10 19:56 
עוסק בתחום

עוסק בתחום
סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
26/09/08 20:35

הודעות: 18206
שלום ידידי - נעים לשמוע.
מקווה לראותך יותר ביננו (F)

_________________
אביעד בריד - Byrdio
V.Y.G.E.R - CH Precision - Aries Cerat - Kharma - Clarisys audio - Boenicke - J.Sikora
VYDA - Pink Faun - SubBase - DS Audio - Aidas - Etsuro - SAEC - SOtM - CSport - Fono Acustica

טל - 052-6161-497
Gמייל - byrdparis@gmail.com


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 4 (פרק ו')
הודעהפורסם: 29/09/10 21:55 
--- מושעה ---

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
12/08/09 21:58

הודעות: 1297
יעקב ח כתב:
אני קורא את הסקירות שלך ומאוד נהנה.
אתה עושה עבודה נפלאה, המשך כך.

רק מגיע, וכבר גונב לי את המילים מהפה?! :)

ברוך הבא!
עמיר

_________________
ה"אמת" אינה אצלי בכיס. כל מה שאני כותב הן מחשבותי האישיות בלבד, לא יותר, אבל גם לא פחות


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 2   [ 11 הודעות ]
עבור ל:  
עבור לעמוד 1, 2  הבא

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  



חפש:

hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות