ראשית עלי להתנצל שאולי איבדנו את המומנט קצת.. מכיוון שזה נראה רחוק מאחור..
ואנחנו כבר מוכנים כמעט להגיע ביום חמישי
למפגש האודיו הראשון של האתר.
אך בכל זאת, אני תמיד סוקר את המפגשים שלנו, לא רק לאלו שלא היו, אלא גם לאלה
שכן טרחו, רצו ובאו בסוף.. בעיקר כדי לעשות אולי סדר בדיעבד, להציף דברים שאולי התפספסו
וכמובן לרשימת הקטעים המלאה לעיונכם ושימושכם האישי
.
אז מתחילים... (סליחה מראש אם ייצא לי ארוך
).
ביום שלישי האחרון התכנסנו שוב לאחד ממפגשי המוסיקה שלנו שהתחילו לפני כמה וכמה שבועות בטריגר מקדים
של חברנו עמיר (AK1) שמשם פשוט לקחנו את המושכות והתחלנו לדהור במלוא המרץ ולקיים מפגשים כאלו
כל כמה שבועות בתידרות די גבוה.
הפעם נפגשנו, שוב על תקן של "מתנסים".. (למי שלא זוכר, עוד בהתחלה, נהיה פילוג של אלו שכבר מנוסים ברזי המוסיקה הקלאסית ובין אלו שרוצים ללמוד עלייה ולהכיר יותר.. מפה לשם נוצרו שני מושגים כוללנים
"מתנסים" ו"מנוסים") והפעם באירוחו המדהים של אלון ובהנחייה של עבדכם הנאמן.
ההרשמה למפגש הנ"ל הייתה כנראה המהירה ביותר שהיתה אי פעם, למרות מספר האנשים הלא מבוטל
שאלון לקח על עצמו לארח..
כל אלו שנרשמו ולא הצליחו להכנס לרשימה, איתכם הסליחה ובתקווה שבעתיד הקרוב יהיה לנו מקום קצת יותר
'מסודר' שמספר האנשים שיהיה אפשר להכיל גדול יותר וכך נוכל לאפשר ליותר ממכם להגיע
.
תכנית המפגש הפעם הייתה בסימן - 'תקופות'.
התכנית כללה מעבר בין התקופות באומנות, עם דגש על המוסיקה הקלאסית כמובן. בליווי הסברים על
התקופות השונות, הארועים שקרו בעולם אשר שינו את ההסטוריה וכמובן בהדגמות של קטעים מוסיקאלים
ממלחינים המאפיינים את אותן התקופות ודיון על המאפינים המוסיקאליים באותה התקופה.
להלן רשימת המשתתפים שהיו במפגש המתנסים ביום שלישי האחרון..
* אייל (eyal 2991)
* אפי (efib)
* איציק (geblig) שבינתיים כפי שאנו רואים הוא כוב עולה בשמינו וחובב מוסיקה מושבע שלא מפסיד כלום..
* אריה (domnin) - הפעם הראשונה שאנו פוגשים פה פיזית ולא מאחורי היוזר שמוכר לי לפחות כבר די הרבה זמן..
* גבי (web) - ללא ספק קאמבק מטורף של אחד מהאנשים הנחמדים שהכרתי בנוף הפורומים,
מי יתן שיגיע ונראה אותו יותר מעכשיו.
* ירון (zy)
* יואל (yoly) – דמות חדשה לגמרי, גם בנוף הפורומים וגם אצלנו אשר לקח יוזמה וניסה לבקש לפנים משורת הדין להגיע ולהכיר את האנשים, חובב מוסיקה קלאסית מושבע (בעיקר תקופות מוקדמות) והתגלה כאיש לבב ויקר מאד, בתקווה שימשיך להראות את עצמו במפגשים הבאים
* ליאור (liorms)
* עומר (booboo)
* עמיר (AK1)
* מיכאל (michael123)
-----
* אביעד (byrdparis) אנוכי
* אלון (aloni) – אירח בביתו.
שניים נוספים היו צריכים להיות איתנו, אך לצערנו, נבצר מהם להגיע
המפגש התחיל ב 8 בערב.
התכנסנו, נפגשנו, שתינו קפה, "נשמנו" (סיגריה במרפסת)
והתחלנו להתיישב במערך הכסאות והכורסאות מול המערכת של אלון.
אך רגע לפני שהתחלנו את התכנית המוסיקאלית שלנו- כפי שהתחלתי לתאר בתחילת הפוסט,
החלטנו להדגים כמה שניות מטראקים שונים, מהמקור הממוחשב, שמעלה עניין רב בתקופה האחרונה
זאת הייתה מחווה, קטנה מאד אמנם - לכל אלה שרצו קצת "ציוד".
התכנית התחילה מייד לאחר מכן.
כאמור, התכנית המוסיקאלית הייתה בסימן 'תקופות' ומהתקופה העתיקה ביותר התחלנו.
התקופה העתיקה מ 700-1500 לספירה, מסעות הצלב.. הכנסייה בכח רב חולשת על האומנות והמוסיקה
היא אחת מהכלים האדירים שבאמצעותה הם עורכים פולחנים ומשדרים את דתם.
המוסיקה מונוטונית, נערכת בקול זמרים ללא כלי נגינה מלווים.. והמוסיקה הושרה ע"י גרגוריאנים..
הקטע הראשון ששמענו נלקח מהאלבום הזה:
Gregorian & Ambrosian Chantהקלטה מעולה, המון אמביאנט, כמובן שההקלטה נעשתה בכנסייה גדולה והטקסט הוא כמובן דתי.
הקטע הבא, הוא מאותה התקופה. אך קצת מאוחר יותר.. ויש בו כלי נגינה (למרות שלאו דווקא ניגנו איתם באותה התקופה וזאת יכולה להיות מאד אינטרפטציה מודרנית של אלו שמקליטים אותה כיום).
ונלקח מהאלבום הזה:
Musa Latina: l'Invention de l'Antiqueשמענו מתוכו את :musices septemque modos planetea
מהמלחין - franchino gaffurio
המשכנו הלאה, לתקופת הרנסאנס.. (1500-1650) כמובן בליווי הסברים כאלו ואחרים.
התחלת הפוליפוניה, המוסיקה כאמונות, אומנם ממש בחיתוליה אבל עדיין.
שמענו קטע אחד מתקופה זו מתוך האלבום הזה:
Palestrina: Missa Papae Marcelli; Allegri: Miserereוהקטע:
haec dies מהמלחין - giovanni bernardino nanino.
משם כמובן, קפצנו לבארוק.. 1650-1750 ...הבארוק הוא כבר תקופה מוסיקאלית ביותר (לא שאלו שקדמו לו לא היו)
אך כאן המוסיקה כבר נכתבה לא רק עבור הכנסייה או מתוכה, אלא כבר מלחינים רבים ראו במוסיקה אומנות
מורשית ונכונה..כתיבה לכלי נגינה שונים ולא רק לקולות אדם וכו.
שמענו כמה קטעים..
1 -
Bach: Cello Suites\anne gastinelמתוכו את הסוויטה מס 1 , הפרק הראשון.
2 -
Essential Bachשמתוכו שמענו את הטוקטה ופוגה של באך, בתזמור של לאפולד סטאקאוסקי.. (תזמור מדהים, ושונה מאד ממה שבדרך כלל מושמע. נכתב במקור לעוגב כנסייתי)
המנצח הוא סיג'י אוזוואה והתזמורת של בוסטון.
3 -
Judas Maccabæus, HWV 63: Act III, Chorus "See the conquering hero come"שמענו כמובן את שיר הנושא, היה גם נחמד מכיוון שאנו כמה ימים לפני חנוכה.
מפה קפצנו באופן "מקורי" במיוחד לתקופה הקלאסית שהייתה למעשה הקצרה ביותר. 1750-1820.
המוסיקה הייתה מוזמנת ע"י לורדים, עמידים, מלכים ונסיכים..
את רב המוסיקה ניגנו בסלונים, ארמונות ובתקופה זו גם התחילו למכור מוסיקה להוצאות לאור, ואף לקונצרטים
לקהל.
שמענו זוג קטעים מהתקופה הזו .. משני מלחינים מפורסמים מאד.
מוצארט והיידן.
1 -
Mozart: Piano Concertos Nos. 12 & 24שמענו קטע מתוך הקונצ'רטו מס 12..
2 -
Haydn: Symphonies No 44 & 45, Piano Concerto In D / Immerseelשמענו מתוך הסימפוניה מס 44.. את הפינאלה..
מחצית התכנית הסתיימה ופה החלטנו שאנו יוצאים להפסקה קצרה..
אוכל ושתייה מגוונת באדיבותו של אלון ושוב "נשימה" במרפסת היו מנת חלקנו..
ואפילו חלקנו עוגת יום הולדת שהבאנו כדי לחגוג לחברנו היקר, אייל (2991) יום הולדת.
אחרי כחצי שעה של מנוחה, בליסה, רעשים (
) ושרותים, חזרנו למקומות הקבועים
(איציק לא רצה בשום אופן לוותר על ה SS שלו
) והמשכנו בתוכנית..
כמובן היישר אל התקופה הרומנטית 1820-1900 לערך...
תקופה אמנותית טהורה, שבירת מוסכמויות עתיקות במוסיקה ובנייתן מחדש,
כתיבה לשם כתיבת אמנות מוסיקאלית, מכירת כרטיסים לקונצרטים ופעילות ענפה בכל מה שקשור לכלי נגינה,
בניה ווירטואוזיות כמובן מצד הביצוע.
התקופה מאופיינת בקווים מרגשים ובמוסיקה שנכתבה כדי לרגש ולהוציא אמוציות מהמאזינים ומהמבצעים כמובן.
שמענו איפא, כמה קטעים גם כן ..
1 -
Schubert: Arpeggione Sonataשמענו את הפתיחה לארפאג'יונה..
2 -
Beethoven: Complete Sonatas & Variations שמענו את ה Allegro מתוך הסונטה הראשונה.
3 -
Chopin: Nocturnes \ Maria-João Piresשמענו קטע קצר מתוך ה OP62-2 /
4 -
Tchaikovsky: Symphony No. 6\Gergievשמענו את ה Allegro con grazia.
התקופה הבאה שהצגתי היא תת תקופה.. בין הרומנטית למודרנית..
התקופה האימפרסיוניסטית. 1900-1920 .תקופה קצת יותר מאופקת מבחינה אמציונאלית ויותר רוחבית.. .
שמענו קטע קצר לפסנתר סולו של סאטי.. למרות שהוא לא מלחין תקופה מובהק אבל הוא כתב והושפע רבות ממנה..
הקטע ששמענו היה אימפרסיוניסטי טהור למרות זאת.
Erik Satie: Avent dernières penséesמפה גלשנו לתקופת מעבר רומנטית מודרנית.. עם קטע בודד אחד של מאהלר ידידי היקר
(כן כן הייתי חייב לדחוף אותו גם הפעם
)
שמענו כמה דק ראשונות מהפתיחה לסימפוניה השנייה שלו .. מתוך הביצוע הזה:
Mahler: Symphony No. 2, Resurrection \Paavo Jarviמתקופת המעבר הזו, המשכנו הישר לזרמים המודרנים השפויים שישנם לשמוע..
ובתקופה הזו שמשתרכת עד היום משנת 1900\1920 לערך.. שמענו שני קטעים בלבד..
1 -
Igor Stravinsky: The Firebird \ Gergievשמענו קטע קצר מתוך :danse infernal de tous les sujets de kaschei
2 -
Shostakovich: The Jazz Album\Riccardo Chaillyשמענו ממנו קטע מוכר ביותר- waltz2
אמנם הגענו לסיום התקופות והתכנית בכללותה הסתיימה בצלילי הוואלס של שוסטקוביץ.
אך בחרתי בקטע נוסף להשמיע -
אחרי מילות סיכום כאלו ואחרות ומעבר ספרינט, על כל מה ששמענו ודיברנו באותו הערב לפני החברים.
הקטע המוסיקאלי שסיים את הערב היה של המלחין smetana ושמענו מתוך הביצוע הזה:
Smetana: Má Vlast \ Rafael Kubelikאת ה Vltava (Moldau) שדומה באופן "מפתיע" לחלוטין להמנון היהודי (התקווה).
לסיכום, ארצה רק להגיד, שזאת הייתה חוויה מדהימה להיות עם כל אלו שבאו הקשיבו והאזינו.
היה לי כיף להעביר לכם את הערב, כפי שאני מקווה היה לכם כיף לשבת ולהקשיב לדברי וכמובן למוסיקה
שהכנתי לכם. בתקווה שזו רק ההתחלה כפי שכבר אמרתי בסקירות המפגשים האחרונות.. ושיהיו לנו כאלו כל עוד
נוכל לקיים
ותודה ענקית שוב! לאלון חברי היקר, על האירוח הנדיב והמדהים שפשוט עולה על כל דמיון.
נתראה עם כולכם ביום חמישי בעוד שבוע במפגש האודיו הראשון וכמובן
במפגש המוסיקה הבא, שכבר קורם עור וגידים.. (בקרוב הפרסום עליו גם כן)
אביעד