עכשיו 26/06/22 04:56

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 1   [ 10 הודעות ]
מחבר הודעה
 נושא ההודעה: MAHLER - SYMPHONY NO 1 (פרק ג')
הודעהפורסם: 26/07/10 09:43 
עוסק בתחום

עוסק בתחום
סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
26/09/08 21:35

הודעות: 17910

גוסטב מאהלר - פרק ג' - הסימפוניה הראשונה


Gustav_Mahler_1_2.png



זוהי הסימפוניה הראשונה באופן רשמי שכתב מאהלר, כאשר תהפוכות המוסיקה באותם השנים הביאו את היצירה הזו לגלגולים רבים.
כתיבתה של היצירה החלה ב 1884 ונמשכה כארבע שנים עד ל 1888 כאשר נכתבה במקור כפואמה סימפונית בת חמישה חלקים (2 חלקים בעצם).
הטייטל הזה השתנה לא מעט עם השנים. עיבודים וגרסאות שונות, בכל פעם החליפו גם את הכותרת וכן כמובן גם את הכתוב בפרטיטורה אם בידי מאהלר עצמו, ואם בידי אחרים ללא אישורו הרשמי.
לסימפוניה הזו היו בכורות רבות כפי שהיו לה גרסאות, כאשר הבכורה ליצירה כפי שאנו מכירים אותה היום..
הראשונה ברשימת הסימפוניות של מאהלר ובארבעה פרקים הנקראת "TITAN" נערכה ב 1893/4
בהמבורג/ווימאר כאשר היא יצאה לאור בכתב, רק ב 1899.

mahler11.jpg



במקור כאמור, מאהלר רשם את היצירה כפואמה סימפונית בת חמישה חלקים באופן מוגדר אך היצירה נוגנה כאילו הייתה בת שני חלקים למעשה.
הפרק שלא נכלל היום כמעט בכל הגרסאות המוקלטות היא BLUMINE .. שב 1899 יצאה כליל מהפרטיטורה, או שנכללה - אך בהמשך לפרק השני ולא כפרק באופן עצמאי.
כיום יש כ- 20 הקלטות שכוללות את הפרק השמוט, אך זוהי לכאורה אלטרנטיבה לא שכיחה.

מאהלר כתב את היצירה למאסה של 100 נגני תזמורת, אך הכוח הרב שאיגד סביבו לא פועל באופן כולל לאורך היצירה, אלא התזמור משתמש בכל פעם בסקשנים שונים כדי לנגן את הכתוב.

הסימפוניה בת ארבעה פרקים המחולקים באופן טבעי.
הפרק הראשון ב D Major, הוא אקספוזיציה על סונטה מאורגנת, כאשר המלודיה מתפתחת מטכניקה של "נפילה" ב 2 טונים אחורה.
מין תחושה של משיכה לאחור אך עם התפתחות מסתורית משהו.
מאהלר מתזמר את התווים בין כלי נשיפה מעץ ובין סקשנים אחרים ולא נותן לקשתנים להתבטא באופן רגיל כפי שמלחינים אחרים פותחים ביצירותיהם.
מוטיבים של חיקוי ציפורים ועומק בתזמור שונה מכלי נגינה רבים בתזמורת, כמו חצוצרה שמנגנת מחוץ לבמה (בגין רישום הערה של "צליל מרוחק") חוזרים על עצמם בפרק זה וגם בפרקים הבאים.

mahler111.jpg



המלודיה לאחר הפתיחה מנוגנת ע"י הצ'לים כאשר אחריהם כל סקציית הנשפנים (BRASS) מצטרפת ומגבירה את הדינאמיקה ואת האימפאקט המוסיקאלי.
מאהלר משתמש גם באחד הלידרים שלו בתור נושא לפרק הזה, ומשלב אותו במלודיות השונות ובנושא המרכזי שהוא פונה ויוצא ממנו.

בפרק השני מאהלר המשיך כרגיל לפי הכללים בפרק ריקודי משהו, אך במקום מינואט, או סוביקט קלאסי הלך דווקא על וואלס אוסטרי, (Landler) בקצב של שלושה רבעים.
בדיעבד מאהלר השתמש בכיוון הזה בלא מעט מיצירותיו עם השנים ואפשר למצוא את גרעין הרעיון בחלק מהסימפוניות הבאות שלו.

המלודיה והנושא המרכזי "רוקד" סביב אקורד A (לה).. שלמרות שהוא מאג'ורי, מאהלר מכין את המאזין כבר לפרק השלישי שבו הוא יצא אל הסולמות המינורים.. שמסולם A למעשה, הכי קל מבחינת המאזין לעשות את ה"קפיצה".

הפרק השלישי כולל השראות והשפעות רבות על מאהלר שמתבטאות באופן ייחודי וגם שקוף בתווים ותזמור היצירה.
מאהלר כתב את הנושא על שיר הפולק- פררה ג'אקה (“Frère Jacques”) כאשר הפרק השלישי הוא האיטי ביותר מבין הארבעה ביצירה שכולל אלמנטים של הלוויה (עצבות) וכליזמרים להדגיש את היותו יהודי.
הפרק השלישי למעשה נכתב כמעט כולו על סולם מינורי בכדי להדגיש את העצבות והרגש שמאהלר רצה להעביר פה.
הנושא מתחיל בסולו קונטרבס- דבר לא שכיח כלל וכלל שלאחריו מצטרפים אבוב, טובה וכן התזמורת כמעט כולה לאחר מכן.
המלחין משלב בפרק זה באופן של קאונרפונקט וקנוני את האלמנטים השונים, כך שישתלבו זה בזה ובכך יוצר עושר מוסיקאלי שנוגע בליבם של מאזינים רבים אך גם מרגיש מרחף ומרוחק.

כקונטראסט לפרק השלישי, הנינוח, העצוב והשקט משהו, מאהלר נכנס לרביעי עם מאסת כלים אדירה.
זהו הפרק העשיר והחזק ביותר מבין הארבעה ביצירה ומאהלר כותב לכלים רבים עוצמות היסטריות.
חלקים רבים בפרק כתובים ב F כך שכל הנשפנים יוכלו להגיע לשיאים גבוהים בווליום ובדינאמיקה.
גם בפרק זה מאהלר שילב נושא מאחד הלידרים שלו ובסיום הפרק שילב נושאים מן הפרק הראשון
לסגירת מעגל מוסיקאלי.

mahlerS5_1_horn1f.gif



הרגשת המאזין בסימפוניה הזו שהיא קלילה עם נושאים מלודיים חצי עצובים, חצי מהשפעות שונות שמאהלר החדיר פנימה עוד בימיו הראשונים בתור מלחין.
לידרים רבים מעברו של מאהלר השתרבבו פנימה והם נוסעים עימם נושאים רבים מהפרקים ביצירה.
התחושות האישיות שלי לראשונה של מאהלר היו תמיד אמביוולנטיות
היו תקופות שלא אהבתי את הריחוק, או את ערבוב הנושאים השונים למרות שהיו מלודיים, זאת היצירה המלודית ביותר ממכלול הסימפוניות שלו כנראה.. אך עדיין.
ויש תקופות שהיצירה הזו דווקא התאימה לי מאד למצב הרוח הספציפי ששמעתי אותה או בצירוף עם יצירות אחרות שהתאימו אחת לשנייה ברצף ההאזנה.

לגבי הביצועים השונים, היא ללא ספק אחת המנוגנות והמוקלטות שישנן, כך שיש ממנה עשרות רבות טובות וטובות פחות.
קונצנזוסים לביצועי מאהלר יהיה קשה למצוא, גם בין שניים שחולקים טעם דומה ובטח על אחת כמה מכלל חובבי מוסיקה, או מאהלר בפרט.
אך בסופו של יום, כמה וכמה ביצועים מצליחים להסתנן לפסגת הפירמידה ובראשונה הנ"ל..
יש ביצוע שנחשב ע"י רבים (טובים וטובים פחות) הטוב ביותר, או המתאים ביותר:

Gustav Mahler: Symphony No. 1 Bavarian Radio Symphony Orchestra / Rafael Kubelik

mahler1.jpg



רפאל קובליק נחשב לאחד המנצחים המאוזנים והמחושבים ביותר שישנם והוא אחד המפורסמים שהקליטו את הסייקל המלא של מאהלר עוד לפני שנים.
קובליק יודע איך לגרום למאזין לשבת על קצה הכורסה ולהמתין לשיאים שהוא מחשב את צעדיהם באופן הרמוני וחכם ביותר.
הוא אומנם חסר מול ברנשטיין למשל בכוחניות ובאקסטזה המועברת אל הקהל, אך בראשונה כל זה אינו חשוב באופן היסטרי.
התזמור של הנשפנים עץ ומתכת באיזון מושלם של עומק צליל, כניסות ויציאות בפרטיטורה.
כמו כן, הרגש הליניארי בשילוב הסקשנים האחרים בתזמורת, יחד עם בניית הרבדים המוסיקאלים בכל פרק ופרק מביאים את הביצוע הזה לאחד היפים אם לא היפים ביותר שישנם לראשונה.

הראשונה אמנם מבחינתי אינה מדד ליכולותיו של מאהלר ולא ממש "מספרת" מה יהיה לאחר מכן בכל היצירות (סימפוניות) הבאות שלו.
היא מבחינתי קצת "מיוחדת", או "אחרת" מאחיותיה מסיבות כאלו ואחרות.
אך אם אקח אותה בתור יצירה תלושה מהסייקל, היא תעמוד בפני עצמה בגאון רב.


אביעד (F)

_________________
אביעד בריד - Byrdio
יבוא:
CH Precision \ Boenicke \ Odeon Audio \ Jadis audio \ Allnic \ J.Sikora \ SubBase \ DS Audio \ Koetsu \ Etsuro Urushi \ Top Wing \ SAEC \ Csport \ Torqueo-Audio

טל - 052-6161-497
Gמייל - byrdparis@gmail.com


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 1 (פרק ג')
הודעהפורסם: 26/07/10 15:49 
--- מושעה ---

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
02/03/10 12:33

הודעות: 3367
היי אביעד,

תודה על הסקירה!
נהניתי מאוד לקרוא.

עדיין לא שמעתי את הביצוע של קובליק...
הביצוע שאני הכי אהבתי בינתיים הוא של ברנשטיין בסייקל הראשון שלו עם התזמורת של ניו-יורק.

ולגבי מלודיה,
גם אני חושב שזאת הסימפוניה הכי מלודית שלו באופן כללי.
למרות שפה ושם ניתן למצוא קטעים מלודיים מאוד בתוך פרקים בסימפוניות מסויימות (כמו הפרק הרביעי של הסימפוניה השביעית והפרק האחרון של הסימפוניה התשיעית) ולפעמים רק כפתיחה איטית ומלודית שהופכת באמצע הקטע תוך שתי שניות ל-ffff (כמו הפרק הפותח של הסימפוניה העשירית)

_________________
"אולי אהבנו בתמימות, יותר מדי שירים
והאמנו שנמות, על מה שהם אומרים"


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 1 (פרק ג')
הודעהפורסם: 26/07/10 16:30 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
02/10/08 16:54

הודעות: 9699
מכל הסקירות שלך נהיה לי כבר חשק לשבת ולהאזין,
כלומר, אני חובב מוזיקה קלאסית, אבל 'חובב' קל, ובטח לא אוסף או מתמחה במשהו.

הפענוח וההעמקה שלך מעניינים ברמה של לשבת להאזין ולתור
אחר מה שהופיע בסקירה, קצת כמו ללכת למסעדה לפי ביקורת
ולחפש את המנה שהסעירה את המבקר.

במילה אחת :

מגניב !

:)

_________________
אַל תְּהִי בָז לְכָל אָדָם, וְאַל תְּהִי מַפְלִיג לְכָל דָּבָר, שֶׁאֵין לְךָ אָדָם שֶׁאֵין לוֹ שָׁעָה וְאֵין לְךָ דָבָר שֶׁאֵין לוֹ מָקוֹם


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 1 (פרק ג')
הודעהפורסם: 26/07/10 17:31 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
01/09/08 15:14

הודעות: 32981
וואו, מדהים אביעד. הבעת פה בדיוק את מה שאני מחפש לסקירת מוזיקה קלאסית שאיני מכיר.

המון תודה, נהנתי מאוד (F)

_________________
ביוגרפיות , עם קלאסי ואלגנטי , פשוט לא הולכים לעבוד.
I have been supported from the bottom of my heart
בוכה דה פלורסנט


חזור למעלה
 מחובר פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 1 (פרק ג')
הודעהפורסם: 27/07/10 01:48 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
07/02/09 23:22

הודעות: 2521
הראשונה היא אמנם חריגה במכלול יצירותיו של הגוסטאב ...... מלודית יותר - קצת פחות יומרנית ? ודווקא משום כך עם איכויות "קלאסיות" שגורמות לי לחזור אליה שוב ושוב.

האמת שלא ממש הכרתי את יצירותיו מלבד הראשונה. רק לפני פחות משנה קניתי את ה"קופסה" של 18 דיסקים והתוודעתי למכלול היצירות באופן שיטתי. בימים אלה אני עובר שוב על כל הבוקס - עדיין מתקשה לעכל חלק מהחומר, לא בטוח שמתחבר לכל דבר. רק להאזין לכולן ברצף במשך ימים זה כבר פרויקט פרויקט.

בקיצור - כרגיל - סקירה מעולה !

האם אנחנו נקבל פה את כל (!) היצירות אחת אחר השנייה ? אם כן גם זהו פרויקט כביר מימדים נועז ומרשים ביותר.

_________________
הכל טוב ויפה
אבל ברקץ -
יש רק אחד ....


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 1 (פרק ג')
הודעהפורסם: 27/07/10 08:53 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
06/10/08 19:46

הודעות: 3499
סקירה מעולה ליצירה נפלאה.
הפרק השלישי מהפנט בעיני. משהו באיטיות ובחזרתיות שלו מחזיק ולא מרפה. פשוט גאוני.

איל

_________________
תנו לייק, בחייאת:
http://www.youtube.com/watch?v=n5fpamNooIo
האיש הכי חרמן על סקרצואים בעולם!!


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 1 (פרק ג')
הודעהפורסם: 27/07/10 18:46 
חבר האתר


הצטרף:
24/07/10 13:19

הודעות: 103
סקירה נהדרת. מאין הידע הרב?


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 1 (פרק ג')
הודעהפורסם: 28/07/10 07:28 
עוסק בתחום

עוסק בתחום
סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
26/09/08 21:35

הודעות: 17910
AVIAHLUSH כתב:
סקירה נהדרת. מאין הידע הרב?


הי לך שוב,
תודה. (F)
הידע מפה ומשם ;)

בכל מקרה, רציתי להזמין אותך לקרוא את הסקירות השונות שישנן באתר, אבל ראיתי כבר שהגעת אליהן (F)

_________________
אביעד בריד - Byrdio
יבוא:
CH Precision \ Boenicke \ Odeon Audio \ Jadis audio \ Allnic \ J.Sikora \ SubBase \ DS Audio \ Koetsu \ Etsuro Urushi \ Top Wing \ SAEC \ Csport \ Torqueo-Audio

טל - 052-6161-497
Gמייל - byrdparis@gmail.com


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 1 (פרק ג')
הודעהפורסם: 28/07/10 18:59 
חבר האתר


הצטרף:
24/07/10 13:19

הודעות: 103
מפה ושם זה מאד מדויק
בכל אופן?

הסקירות שלך מאד מעמיקות ממה שהספקתי לקרוא עד כה
כבר רשמתי לי רשימת קניות קטנה. תודה.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: MAHLER - SYMPHONY NO 1 (פרק ג')
הודעהפורסם: 30/11/10 00:11 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
23/09/08 08:37

הודעות: 2067
מכיוון שקיבלתי לפני כמה ימים את ה People's Edition סוף סוף שמעתי את הביצוע של קובליק והוא נהדר בעייני. בכוונה לא קראתי את הסקירה בטרם שמעתי את הדיסק הראשון 5-6 פעמים ולאחר ששמעתיו אני חייב לציין שהיטבת לתאר את המוסיקה (המבריקה) של מאהלר.

בדרך כלל קשה לי עם תשמורים כל כך בומבסטיים אבל אחרי ששמעתי כמה פעמים את הסייקלים של בטהובן החלטתי לתת הזדמנות שווה גם למאהלר ואני משתדל לשמוע את הקופסא לפי הסדר לאט לאט והראשונה בהחלט השאירה טעם של עוד.

תודה על הסקירה (בעצם על הסקירות) המושקעות
יאיר

_________________
Just the facts and pass the bucket
The SideMan - ג'אז

סוף סוף פתחתי גם פייסבוק... לא תעשו לייק ?


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 1   [ 10 הודעות ]
עבור ל:  

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  



חפש:

hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות