עכשיו 16/12/18 09:08

פורסם: 29/05/12 19:59 ע"י aloni


M2TECH hiFace Two



M2TECH hiFace Two


משום שכתבתי הפעם סשן האזנה מקוצר יחסית, אני מרשה לעצמי לפתוח את הסקירה ברטרוספקטיבה על תחום האודיו הממוחשב.
לפני שנתיים, במחצית הראשונה של 2010 נפל לי סופית האסימון לאן הולך להגיע האודיו הממוחשב. אם יש מוצר ספציפי לו מגיע הקרדיט להפנמת התובנה הזאת אצלי הרי הוא ה- hiFace המקורי (מעכשיו hiFace1 או ההייפייס הראשון).

ציטוט רלוונטי מהסקירה של ה- hiFace הראשון (מאי 2010):
ציטוט:
היום, לאחר מספר שבועות של בחינה, אני מוצא את ה- hiFace כמוצר המדהים ביותר בו נתקלתי לתחום המקורות הממוחשבים.


שנתיים אחרי, בתחום הכי חם כנראה באודיו (ואני מדבר על אודיו היפי דו-ערוצי לא על תחום ה- Consumer), הציטוט הזה עדיין נכון מבחינתי. ה- hiFace1 היה מבחינתי פורץ הדרך, מכשיר קטן וזול (יחסית) ששינה את תפיסתי לגבי היכולות והפוטנציאל של אודיו ממוחשב.
בגללו או בזכותו (תלוי איך מסתכלים על זה) השקעתי בשנתיים האחרונות המון בתחום האודיו הממוחשב, ומבחינתי ההשקעה הניבה פירות.

זאת הסיבה שכאשר יאיר מ- M2TECH סיפר לי עוד בשנה שעברה שהם מתכוונים להוציא גירסה חדשה של ה- hiFace עם מספר שינויים ביניהם היכולת לעבוד ללא דרייבר יעודי, לא בדיוק קפצתי משמחה אלא התעוררה בי חרדה מסויימת. האם ה- hiFace האהוב עלי יאבד את היחוד שלו ויהפוך ל-"עוד USB אסינכרוני"? אבל אנחנו מקדימים את המאוחר.

M2TECH hiFace Two


הקדמה "טכנית" למתקשים


טוב זה לא בדיוק סעיף טכני, אל דאגה. אולי אפילו ההיפך. מהסקירה הקודמת וממספר שירשורים בפורום אני מבין שיש לא מעט אנשים שלא מבינים מה ה- hiFace עושה לכן אנסה להסביר זאת שוב בקצרה.

אם לנסות להסביר זאת במשפט, אז: ה- hiFace הוא כרטיס קול חיצוני (כלומר מותקן מחוץ למחשב בממשק USB ולא בתוכו) בעל יציאת SPDIF (דיגיטלית) בלבד.

מה מיוחד ב- hiFace?
ה- hiFace היה בין ההתקנים הראשונים שעשו שימוש ב- USB אסינכרוני למימוש Audio בטח ברזולוציה של 24/192. נכון, היום זה כבר יותר נפוץ (אך עדיין רחוק מ- 100%).
אבל אני חושב שמה שבאמת ייחד את ה- hiFace המקורי, ובקרוב נגלה האם גם את ה- hiFace2 מושא סקירתנו, הוא האופי הסוני/מוזיקלי שלו. זהו המכשיר הראשון ששמעתי שהצליח להוציא ממחשב סאונד זורם, חלק, מרגש, ללא ארטיפקטים דיגיטליים מעצבנים.

למי מיועד ה- hiFace? או מה אני צריך בשביל לעשות שימוש ב- hiFace?
כדי להשתמש ב- hiFace המקורי יש צורך במחשב (עם מערכת הפעלה חלונות או מק) ובממיר (DAC) עם כניסת SPDIF קואקסלית (קיימות גירסאות לקונקטורי RCA ו- BNC).
כדי להשתמש ב- hiFace2 יש צורך במקור שיכול להיות מחשב (חלונות, מק או לינוקס) או סטרימר התומך ב- USB Audio Class וכמובן ממיר (DAC) מהסוג הנזכר לעיל.
אני מזכיר שוב שאם יש לכם כרטיס קול, בנוי על לוח האם או מחובר בממשק PCI לא יעשה בו שום שימוש כאשר אתם עובדים עם ה- hiFace והוא הופך אותם ללא רלוונטיים.

יש לי כניסת USB ב- DAC, האם אני זקוק ל- hiFace?
כאשר אתה משתמש בכניסת ה- USB של ה- DAC אתה לא יכול לעשות שימוש ב- hiFace.
אך משום שהוא כה מוצלח, אני בהחלט ממליץ לבצע השוואה פשוטה כדי לבדוק מי מביניהם נשמע יותר טוב.

M2TECH hiFace Two


M2TECH hiFace Two


זהו. הגענו סופסוף לדבר על ה- hiFace2. אני מקווה שכבר יש לכם מושג מה הוא עושה ולמי הוא מיועד.
את הסעיף הזה אני אקדיש להבדלים בין ה- hiFace1 ל- hiFace2.

מבחינה חיצונית ה- hiFace2 נראה זהה ל- hiFace1 למעט העובדה שהוא כעת שחור, וזה כמובן שינוי חשוב מאוד ומבורך ;)

אך השינויים ממשיכים גם מתחת לפלסטיק, עם לוח חדש שמממש יציאת SPDIF יותר תקנית, רגולטורים לינאריים במקום דיגיטליים לייצוב החשמל המגיע מהמחשב ואולי השינוי המורגש ביותר אצל המשתמש קשור לצורת ההתממשקות למחשב עצמה.

בניגוד ל- hiFace1 שדרש התקנת מנהל התקן (דרייבר) יעודי על המחשב, ה- hiFace2 תומך בפרוטוקול USB Audio Class 2.0 הסטנדרטי (אך הוא עדיין פועל בצורה אסינכרונית) כך שברוב מערכות ההפעלה (כלומר מק ולינוקס) אין צורך להתקין דבר, פשוט לחבר ולהשתמש (plug and play) וזאת הסיבה שב- hiFace2 ניתן להשתמש גם בחלק מהסטרימרים, ורק בחלונות יש צורך להתקין מנהל התקן.
אך בניגוד למנהל ההתקן של ה- hiFace1 כאן מדובר במנהל התקן ג'נרי שפשוט מאפשר לחלונות לעבוד בפרוטוקול הסטנדרטי של USB Audio Class 2.0 שלמרבה הפלא (והאכזבה) מיקרוסופט עוד לא מימשו בעצמם.

אך במסגרת השינוי האחרון קיבלנו בחלונות בונוס נהדר בדמות דרייבר ASIO שפותר אותנו מהצורך ב- ASIO4ALL למי שמעדיף ממשק ASIO. ולמעשה משלים סט מרשים של ממשקים יחד עם Direct Sound, Kernel Streaming ו WASAPI.
למעשה הסט הזה מאפשר לנו להשתמש בכל תוכנת ניגון שנרצה, כשברובן יהיו לנו מספר אופציות ונוכל לבחור את זו שנשמעת טוב יותר לאוזנינו.

את ה- hiFace 2 קיבלתי מ- M2TECH מספר שבועות לפני תערוכת מינכן, וכאמור הייתי מלא ציפיה אך גם חששות לגלות מה יודע לעשות הדונגל החדש.
אך בזמן שהוא הגיע היו מחוברים לי מיני מכשירים לבדיקה על המערכת הראשית, והכבל הדיגיטלי ממקום מושבו של המחשב הרגיל לא יכול היה להגיע לכן התחלתי בהרצה על המערכת המשנית בחדר העבודה. את הפרוייקט לחיבור ה- hiFace2 למערכת הראשית אתאר בסעיף הסטאפ.

סטאפ


כשתכננתי את הסטאפ לבחינת ה- hiFace2 היו בראשי מספר מטרות:
1. לספק לו סביבת עבודה איכותית כפי שאני נוהג לספק ל- EVO כשאני עושה בו שימוש (להאזנה ולסקירות)
2. לבצע השוואה הוגנת, אמינה ומהירה ככל שניתן מול ה- hiFace1

M2TECH hiFace Two


כדי לממש את הסעיף הראשון החלטתי לבנות מחשב חדש וקטן אותו אוכל לנייד לסביבת המערכת הראשית. לשם כך רכשתי מארז וספק חדשים ולהם הוספתי את לוח ה- ATOM D2700 של Asrock עליו "ליכלכתי" לא מזמן באחד השירשורים בפורום, אבל הפעם לא ויתרתי עד שהמחשב הזה נשמע פרפקט לאוזני עם שני ה- hiFaceים (שילוב עם ה- EVO עוד דורש בדיקה).

על מנת לממש את הסעיף השני הייתי צריך להרחיב את תוכנת ה- HFMC (שכידוע לחלקכם כבר הפכה לנגן עצמאי) לה אני מאזין אקסקלוסיבית כבר מספר חודשים כך שתתמוך בשינוי התקן האזנה במספר לחיצות על ה- iPad במקום גישה מרחוק למחשב.
צ'ק.



שני ההייפייסים חוברו במקביל ליציאות USB מאותו סוג (USB 2) עם כבלים דיגיטליים מאותו סוג לשתי כניסות באותו ממיר.
במשך ההשוואות החלפתי מידי פעם בין יציאות ה- USB, הכבלים והכניסות בממיר על מנת להוציא מהמשוואה כל הבדל שאינו קשור להייפייסים.

M2TECH hiFace Two


לצערי (או שלא) בזמן ההשוואה לא היה בידי hiFace1 "רגיל" אלא גירסא מיוחדת של חברת Mapleshade שבעצם לקחה hiFace1 ועטפה אותו במארז עצי יפה במקום הפלסטיק. מבדיקה שערכתי בעבר (הרחוק יש לומר) מכשיר זה בוודאי אינו נופל מה- hiFace1 ולכן אם ההשוואה אינה "פיירית" זה רק לרעת ה- hiFace2 וזה מבחינתי אפילו עדיף.

M2TECH hiFace Two


את שאר הסטאפ אתם מכירים, וכרגיל מפורט בסוף הסקירה.


סשן האזנה


טוב אחרי כל ההקדמות וההסברים הגיע הזמן להאזין. חבל שהחוויה הזאת מוגבלת רק עבורי ואתם תאלצו להסתפק בתיאורי שמן הסתם לא יכולים להעביר 100% מהתחושות. אולי גם לא 10.
יכולתי בעיקרון להתייחס ל- hiFace2 כמוצר חדש ולבחון אותו כפי שהייתי בוחן כל מוצר אודיו אחר. אולם אני מרגיש שבמקרה הזה השוואות ל- hiFace הראשון יתנו תמונה יותר מדוייקת על המציאות ויותר יעניינו את הלקוחות הפוטנציאליים של המכשיר לכן החלטתי להתרכז בכיוון הזה (הפירוט של התהליך בסעיף הסטאפ למי שדילג).

אך רגע לפני שמתחילים, אני מקווה שהפנמתם מההקדמה ומהסקירה של ההיפייס המקורי כמה אהבתי אותו. הבסיס היה מבחינתי טוב בצורה בלתי נתפסת ביחס למחיר (ובכלל), כל שיפור משם הרגיש לי תחילה כבלתי אפשרי.

אתחיל עם אלבום ווקאלי, אך כמובן שלא נתייחס רק לאספקט הווקאל שבביצועים.
טענתי את הטרק Fever מהאלבום Desire של Tierney Sutton וכיוונתי את HFMC להשתמש ב- hiFace1.
אומנם הקלטה אודיופילית אבל וואו, איזה סאונד חלק, שקט, מתגלגל וחסר ארטיפקטים דיגיטליים. כל פעם שאני שומע את הדונגל הזה אני מתפלא מחדש.
הבאס פה ממש עצום ומאוד "אקוסטי", סאטון מלטפת בקולה והמתופף מצידו מעניק את החיות לביצוע הזה.
עד לא מזמן בכלל לא הייתי מאמין שיהיה ניתן להוציא סאונד כזה ממחשב אי פעם.

נו, ל- hiFace2 יש נעליים גדולות למלא. נראה אותו מוסיף משהו על הביצוע היפה הזה.
אבל הוא יכול מסתבר.
ה- hiFace2 עדיין נשמע כמו hiFace. הוא לא נשמע כמו EVO ולא כמו USBים אסינכרוניים אחרים ששמעתי.
אבל הוא כן עשה צעד מהסאונד העגול והרך משהו של ההייפייס המקורי למקום יותר ניטראלי.
כאן לדוגמה הקונטרבס שומר על הגודל והמשקל שלו, אבל הוא איכשהו מצליח להיות יותר מוגדר ולייצר פחות "אומף". זה נשמע כאילו הקליטו אותו בחדר שיכול להתמודד יותר טוב עם הטונאליות של הכלי.

בקול של סאטון אני חש ביותר ארטיקולציה כך שניתן להבין את המילים יותר טוב, ומורגש שפרטים מסויימים בתחום הגבוה יותר של קולה קצת פחות מוסתרים כרגע ובזכות כך יש יותר תחושה של עידון. אבל כן, חשוב מאוד, העדינות לא נפגעה, ולא מורגשת שום בהירות ו"הילה דיגיטלית", שבדר"כ דוחפת את עצמה לביצועים עם יותר פירוט.

כעת מכות התוף כמו גם המצילות של המתופף זוכות ל- Decay יותר ריאליסטי ואולי אפילו יותר ארוך. לפחות כך זה מרגיש.

עכשיו כשאני קורא את התיאורים שכתבתי לפני רגע, אולי תתקבל אצלכם התחושה שה- hiFace2 עשה פה בית ספר לקודמו. אז לא, חשוב לי להגיד שזה לא המצב. כל מה שכתבתי ניתן להבחנה בקלות כשמשווים בין השניים (ועוד כמה תכונות שלא טרחתי להזכיר) אך זה לא הבדל של שמיים וארץ. ניגע בנושא הזה עוד בהמשך.

נעבור לאחד האלבומים האחרונים שאספתי מפרי פועלו של Abdullah Ibrahim בשם Sotho Blue (מומלץ בלי קשר אגב).
מלבד מבנה טריו הפסנתר הקלאסי (כלומר עם קונטרבס ותופים) יש לנו כאן רביעיית נשפנים שאחראית על רוב המלודיה.

שוב אני מתחיל עם ההייפייס הראשון, ושוב אני מופתע לטובה עד כמה הוא טוב. באלבום הזה כשאני עובר ל- hiFace2 אני מצליח לסדר לי הגדרה מסויימת בראש.
ההייפייס הראשון נותן לי יותר תחושה של הופעה חיה (מוגברת) בעוד הייפייס השני מרגיש לי יותר כמו הקלטת סטודיו.

בדר"כ הבדל כזה קשור מאוד לגודל הצליל, להופעות מוגברות יש לרוב צליל גדול. ויש משהו גם באספקט הזה בהבדל בין שני המוצרים, אומנם ההייפייס הראשון לא בדיוק נותן סאונד יותר גדול, אך הוא נותן סאונד יותר diffused שנותן תחושה של סאונד קצת יותר גדול.
אך את מירב התחושה אני מקבל בזכות העובדה שה- hiFace2 נשמע יותר צלול, נקי וארטיקולטי בעוד ה- hiFace הראשון נשמע (לעומתו) קצת יותר מעורפל, עם באס יותר רפה ו"סאבי" דבר שדי מזכיר לי הופעה מוגברת.

בטרק השלישי (Abide), כשאנו סופסוף זוכים לסולו פסנתר ניתן לחוש בניקיון והצלילות המשופרים של ה- hiFace2 ביתר קלות, אך בעוד העירפול קצת מתנקה והסאונד מזדקק, אין כאן תחושה של איבוד אוברטונים כלשהם, ההיפך את הערפל מחליפים אוברטונים שהיו קודם די מוסתרים. גם כאן קל לשים לב לשיפור כלשהו בתחום הגבוה שאולי היה עקב אכילס של ההייפייס הראשון, אם כי לא מגיע לרמת ה- EVO לדוגמה.

מתאורי עד כה אתם בוודאי יכולים לנחש בעצמכם כיצד יבוא לביטוי ההבדל בין שני המוצרים ביצירה תזמורתית (כולל מקהלות ווקאל במקרה הזה) כפי שאני הערכתי לפני שניסיתי זאת. אך אם לומר את האמת, ההבדל בפועל היה דרמטי משתארתי. ודרמה היא בדיוק מילת המפתח כאן.
אומנם זה לא בא לביטוי מלא בכל יצירה שניסיתי, אך ב- Te Deum של ברליוז (נלסון/פריז), אפילו מהתיפוף הבודד בתחילת הפרלוד ניתן להרגיש את האימפקט הדרמטי המשופר במידה לא מועטה בכלל דרך ה- hiFace2.
וכשמצטרפות סקציות הנשיפה והמיתר, יש לנו כאן גם הפרדה טובה יותר של הכלים והסקציות, וגם ניקיון שכאן בא לידי ביטוי בעיקר ברקע יותר דומם שנותן תחושה יותר ריאליסטית.
כאן ההייפייס הראשון נתן לי יותר תחושה של רדיו (שם אגב שמעתי את הביצוע הזה לראשונה) וההייפייס השני יותר תחושה של היפי. לא אוכל להגיד מניסיון מה דומה יותר למציאות כי לא שמעתי דבר כזה מעולם בחי, אך נראה לי שהימור על ה- hiface2 יהיה די בטוח.

כאשר קבוצות המקהלות שרות, דרך ה- hiFace2 ניתן לחוש ביתר קלות באקוסטיקה של מקום הארוע, אך בביצוע הספציפי ה- "אומפ" שנותן ה- hiFace1 דווקא התאים יותר לעוגב על הסטאפ שלי, מה שבא לביטוי יותר בטרק השלישי מאשר בראשון.

ניתוח סשן האזנה


הסיבה שקיצרתי הפעם את האלבומים בסשן היא שהתוצאות היו מאוד דומות (כולל הי-רז אגב) והרגשתי שאני ממש חוזר על עצמי.
השורה התחתונה היא שההייפייס החדש נשמע יותר נקי וצלול, בעל באס דומה במשקלו אך קצת יותר תפוס/מוגדר/ארטיקולטי, התחום הגבוה נשמע קצת יותר מפורט ופתוח אולם אני חש שזה לא מגיע בגלל הבדל טונאלי אלא יותר בשל הסרת מיסוך קל.
ברמת הפרזנטציה הם די דומים אולם ה- hiFace2 מעניק עוד קצת עומק והגדרה בכל המימדים.

אך כפי שכתבתי, ההבדלים אינם היסטריים, וההיפייס החדש עדיין בעל סאונד "הייפייסי", ועל כך אני לפחות מברך (מי שלא אהב את הקודם יתכן שלא יאהב גם את החדש אלא אם היו חסרים לו ניואנסים). חששתי שעם השינוי בממשק ה- USB ההייפייס יהפוך לעוד אחד מאותם USBים אסינכרוניים יבשים/אנליטיים וזה ממש לא המצב.

אני שומר לסיכום את המסקנות הסופיות.

M2TECH hiFace Two


סיכום


M2TECH עשו פה את מה שנראה כבלתי אפשרי. הם שיפרו את ההייפייס המקורי ברמת הפיצ'רים (ביטלו את הצורך בדרייבר ברוב מערכות ההפעלה, איפשרו עבודה עם סטרימרים מתאימים והוסיפו תמיכה ב- ASIO לחלונות), נירמלו את היציאה הדיגיטלית לקבלת תדר דגימה נכון בכל הממירים ושיפרו רבים מהאספקטים הסוניים מבלי לשנות את האופי המיוחד של ההייפייס.
וכל זאת באותה אריזה (אבל שחורה!) ובתוספת מחיר של כ- 20-30 יורו.

אני מניח שהשאלה שעולה בראש בעלי ההיפייס הראשון היא "האם כדאי לי לשדרג?"
לצערי אני לא יכול לקבוע דבר כזה שכן הוא תלוי מאוד בסטאפ ואוזן. מה שאני יודע זה שאם אני אישית הייתי עומד בפני קניה הייתי בוחר את ה- hiFace2 על פני הראשון.

עוד שאלה שאני מניח שעולה אצל חלקכם כעת היא כיצד מתמודד ה- hiFace2 מול ה- hiFace Evo.
ובכן, הם עדיין שונים מאוד. ה- Evo נשמע יותר "מודרני". הוא יותר פתוח בתחום הגבוה ויותר מדויק לאורך כל הקשת הטונאלית. ברמת הפרזנטציה, הבמה יותר גדולה בכל המימדים, אך הצליל הבודד יותר מפוקס ויתכן שקצת יותר קטן.
כפי שטענתי קודם, ה- hiFace2 עדיין נשמע כמו הייפייס, ולכן ההבדל הזה מול ה- Evo מתבקש והגיוני.

אבל אם לנסות לתקוף את השורה התחתונה מכיוון אחר. אחרי שסיימתי את הבחינה לא מיהרתי בכלל לחזור למחשב שלי עם ה- Evo. המשכתי לשמוע עם ה- hiFace Two ולא הרגשתי שאני מפסיד משהו זאת פשוט חווית אודיו שונה. עד כדי כך הוא טוב.
עכשיו אני מנסה לדמיין מה יעשה לי פה ה- Evo Two, אני במתח.

M2TECH hiFace Two



סטאפ בחינה והשוואה


מקור: MBL 1531, MBL 1611, PC based Music Server,M2Tech hiFace Evo, Lenco L70, Denon 103R
הגברה: MBL 8011S
כבילה - חשמל: Siltech Ruby Hill II, MBL, Elrod
כבילה - סיגנל: Siltech Compass Lake, Siltech Prince, Siltech i770, Furutech Formula2 USB
טיפול חשמל: Isotek Orion
סטנד: Finite Elemente Pagode Master Reference
רמקול: WLM La-Scala


נתונים טכניים:

תדרי דגימה נתמכים: 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4 ו 192 קילו הרץ
עומק דגימה: 16 עד 24 ביט
משקל: כ- 50 גרם


מחיר היכרות : 795 ש"ח
יבואן: Soundquest




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות