לפעמים אפשר לתהות האם ההייפ שנוצר סביב אלבום או אמן מסוים, הוא אופנה סוחפת, טרנד של 'הנה מגיע הדבר האמיתי' וכיו"ב, או שאכן מדובר באירוע שראוי לכל הסופרלטיבים, ושיוותר ככזה גם בראיה היסטורית.
האלבום השלישי של קנדריק לאמאר, To Pimp a Butterfly , להלן TPAB, זוכה לקבלת פנים כזו ותרועות מקיר לקיר. לאחר מס' האזנות, נראה שאפשר לומר שיש להן בסיס מוצק.
ללאמאר, 28 , יליד Compton לוס אנג'לס, זהו האלבום השלישי, לאחר שהקודם- Good Kid m A.A. d City ,זכה להצלחה וביקורות מצוינות, ומיקם אותו מידית בחזית הראפרים המובילים כיום.
הטקסטים נעים סביב כמה תמות מרכזיות. האחת- המאבק הבין גזעי. אי אפשר להתעלם מהעטיפה הפרובוקטיבית, כמעט אלימה- קבוצת שחורים, חשופי פלג גוף עליון, על רקע הבית הלבן עליו מונף דגל שחור, בתרועת ניצחון, כשתחתם שוכב גבר לבן. לאמאר מסביר שזה גם סוג של לקחת את החבר'ה מהשכונה לסיור ומפגש עם מקומות שהם לא מכירים, לצאת מהגטו..
שם האלבום הוא מזכיר את שם ספרה של הארפר לי- To Kill A Mockingbird , (בעברית 'מות הזמיר' או 'אל תיגע בזמיר') שהתייחס ישירות לבעיה הגזעית בארה"ב של שנות השלושים. לאמאר אומר שלא כיוון דווקא לספר של לי, ושהרעיון הראשוני היה - To Pimp A Caterpillar , שראשי התיבות שלו הקבילו בצליל ל- Tupac . הוא העדיף את הפרפר על הזחל, כמי שחופשי יותר ומבטא את הבהירות, הצבעוניות והיופי בחיים.
התמה השנייה מתייחסת למתח שבין שחורים לבין עצמם, כאשר במקביל לטענות כלפי הממסד והאדם הלבן, פוגעים אחד בשני שוב ושוב. השלישית- מתייחסת למחירי ההצלחה, בעיקר בנטייה להתרכזות עצמית והפניית גב לזולת ולחלש. לאמאר אינו חוסך את הטענה גם מעצמו. בכיוון הנגדי, מזהיר לאמאר מפני שימוש לרעה שעושה תעשיית המוזיקה בהצלחות מסחריות. לכאן הוא מכוון בין השאר בשימוש במונח pimp .
ולמוזיקה. אמנם ד"ר דרה חתום כמפיק ראשי, אבל את מירב ההפקה עושה Terrace Martin , שגם מנגן על סקסופון וקלידים. האלבום נשען לאורכו על ג'אז, ג'אז חופשי, פיוז'ן וסול. בחלק גדול מן השירים התופים, הקלידים, הגיטרות, כלי הנשיפה מבוצעים בנגינה חיה, שפחות מאפיינת הפקות ראפ. התיפוף בולט לעתים בפרונטאליות, בדומה למה שראינו לאחרונה ב- Birdman .
אנסמבל השותפים רחב מאוד. באגף הג'אז- Robert Glasper בקלידים, על הסקסופונים Terrace Martin עצמו, ,Kamasi Washington ועוד. בתופים- Ronald Bruner .
אמברוס אקינמוזיר (חצוצרה) מסיים את האלבום כשהוא מלווה את הקטע החותם- 'Mortal man' .
על הקולות לצד לאמאר- Snoop Dogg, Bilal, , Lalah Hathaway , Anna wise , Rapsody. בבאס בחלק מהקטעים- Stephen Bruner (Thundercat) .בגיטרה- Marlon Williams .
אם TPAB נפתח בסימפול של בוריס גארדינר שר- Every Nigger Is A star, הוא מסתיים בכביכול ראיון שעורך לאמאר עם טופאק שאקור ב- Mortal Man . הוא משתמש בראיונות שהוקלטו עם טופאק, ועורך בהתאם. את השיחה מלווים הסקסופונים, החצוצרה של אקינמוזיר, קלידים וקולות רקע. בסיום הראיון מבקש לאמאר את התייחסותו של טופאק למשהו שחברו כתב, המתאר את עולמו. לאמאר מגיע במשל הקצר אל הזחל והפרפר, ומתאר תהליך השתחררות של האדם אל מול עצמו, סביבתו, ואל מול הכוחות המנסים להשתמש בו לצרכיהם. הוא נאבק בנטייה הראשונית לפגוע באלו שמעליו, או באלו שמנסים להשתמש בו, ומתפתח, וצומח ומשתחרר בדרכים שאינן הרסניות.
לאמאר מחכה לתגובתו של טופאק, אבל אין מענה. הוא יאלץ לעמוד על דרכו בלא אישור של אב רוחני כלשהו, ולהפוך למוביל. אין ספק שב- TPAB הוא סולל ויוצר דרכים חדשות.