עכשיו 19/03/24 15:59

פורסם: 13/05/13 13:41 ע"י Byrdio


Karan Acoustics - KA I 180 MK2



Karan KA I 180 MK2


אתם יודעים, בדיוק חשבתי על זה בזמן האחרון שניסיתי לתאר לאודיופילית מתחילה את משמעות חלקי המערכת לדעתי ועבורי.
היא בדיוק סיימה את לימודי הרופאה והסטאג' שלה וחושבת לרכוש לעצמה את המערכת הרצינית הראשונה. היא כבר כמה שנים מתעניינת בתחום, אמנם מן הצד, יותר מקשיבה למוסיקה מאשר מדברת בעניין, אך עדיין...
בכל אופן, על משמעות ההגברה פירטתי קצת יותר, כך מסתבר. אולי מניסיון העבר ואולי כי זה היה קצת יותר "קשה" להעביר בע"פ מאשר את המובן מאליו שברמקול למשל. מדוע יש הבדלים בין הגברות, איך היתכנו אלמנטים אודיובילים שונים בין ברזלים עד כדי כך שיצדיקו אלפי, עשרות אלפי ואף הרבה יותר מזה בדולרים. כמובן שעל הבדלים בין טופולוגיות וכיוצא באלו היה לי קצת יותר קל כי יש עם מה לעבוד :) .
אך כל זה, קצת פחות נוגע לנו. "לנו" אני מתכוון לאלו שנמצאים עמוק יותר בתחום, שמעו מן הסתם בבית לא מעט מגברים, בתערוכות ואצל חברים ואף כנראה מבינים מניסיון שמיעתי - איך מגברים משנים במכלול המערכת. ועדיין, שאנו מנסים לתאר את יתרונו או את הטונאליות של מוצר אודיו שבחנו או שמענו ובפרט מגברים (כמו הפעם), אנו לפעמים מתקשים. גם במציאת טקסט שיעביר את מה ששמענו או הרגשנו וגם ביצירת טקסט שיובן ע"י אחרים בתחום, באופן כזה שיתחברו אליו.

זוהי כמובן פתיחה רלוונטית לניסיון נואש נוסף לסקור מגבר חדש אצלי במערכת. לא חדש מהמובן שרכשתי, אלא חדש ששמעתי, ניסיתי וסקרתי בעקבות יבוא ישיר מסרביה, ועכשיו גם אצלנו בארץ הקודש.

Karan KA I 180 MK2


חברת קאראן שמרה על פרופיל די נמוך ברחבי הרשת והעולם במשך 25 שנה מאז שהוקמה.
גם אלו שעמוק בתחום, לא תמיד יזהו את שמה בין רשימת היצרנים ההולכת וגדלה משנה לשנה ולכן, היחידים שאולי ראו\שמעו והכירו את החברה עוד לפני הבאתה לארץ, הם "יחידי סגולה" שאולי הסתובבו קצת בתערוכות סביב לעולם או בחדרי הדגמה מטורפים באירופה בעיקר וכן הלאה.
מאחורי חברת קאראן עומד מר. מילאן קאראן - שהוא היוצר, ההוגה וגם אחד הפועלים בסופו של דבר שעובדים במפעל קטנטן המונה 5-6 אנשים, בסרביה שבאירופה. חברת קאראן ידועה בכמה בסיסים עיקריים שעליהם היא מבססת את תוצרתה שכיום כוללת מגברים, קדם מגברים ואף קדם פונו יחיד. זוהי חברה שמתמחה בהגברה ולא ניסתה או התיימרה להתפשט למוצרים אחרים כפי שלא מעט חברות "HIGH END" עושות עם הזמן או לפחות בשנים האחרונות – כך נראה.
חברת קאראן כנראה מבינה שמה שהם יודעים לעשות, הם עושים היטב ואין צורך להתפזר – אני דווקא מאד מכבד את הקונספט הזה ולדעתי הוא הכי נכון, אלא אם יש גב עצום בכל המחלקות.
המגברים של מילאן קאראן מיוצרים ומהונדסים כך שכולם יפעלו בקלאס A, לכולם יש מעגלי בלאנס, בכולם בחירת הרכיבים קריטית והם משתדלים לבחור את הרכיבים הטובים ביותר שלדעתם יתנו את מיטב הסאונד, אך גם בשמירה לוחצת על אמינותם של מכשיריהם לאורך זמן. עיצובם של המכשירים משדר קווים נקיים ללא שום זיקוקי דינור או כפתורים מיוחדים. מינימליסטיות אודיופילית במיטבה!
האלומיניום העבה והמוברש מרגיש ונראה נהדר ויוקרתי וכן גם תפעול המכשיר מקדימה ומאחור. את כל זה למדתי אישית מהמגבר הראשון ברשימת המוצרים של קאראן אקוסטיק – הלו הוא ה -
KA I 180 MK2 שהובא לי אחר כבוד לסקירה ע"י היבואן – מישל, מ NSTUDIO.

Karan KA I 180 MK2


את המגבר קיבלתי בצהריי יום, באחד מסופי השבוע בחודש מרץ, לאחר שהמתנתי כחודש בערך עד שאותו מגבר שעבד (ועבר הרצה ארוכה) אצל אחד מלקוחותיו של מישל. מישל, כך נאמר לי על ידו- השאיר אצל הלקוח בתור שירות את מגבר ההדגמה שלו, בעוד החדש שעליו שילם הלקוח מיוצר ונשלח לארץ.. על כך, כל הכבוד על שירות מעולה.
את המגבר מישל העלה לביתי בצורה קצת פרטיזנית ללא ארגז העץ שהמגבר מגיע עמו וללא צלעות הקירור החותכות בבשר החי, לא הייתי מרחם עליו כל כך רק בגלל זה. למרות שהמגבר עובד בטופולוגית קלאס A ועל פי נתוניו מוציא 180 וואט ב 8 אום וכפול מכך כמעט
ב 4, הוא מרגיש די קל לעומת מגברים אחרים שעברו אצלי בחדר, כולל אלו האישיים שלי - שלנתקם מהרצפה זו משימה קשה מספיק, שלא לדבר על לעבור עימם לחדר אחר או לעלות איתם כמה קומות ברגל רחמנא ליצלן. אך קל זה עניין יחסי והקאראן אקוסטיק השחור הרגיש ונראה יוקרתי ומשובח מאד על אף מידותיו "הצנועות" כאמור.

Karan KA I 180 MK2


המגבר הונח באחד ממדפיי הסטנד שלי וחובר ישר לעבודה. בחזית המגבר ניתן לראות כבר בהדלקה את לוגו החברה באור יקרות אדמדם ולצידו זוג כפתורים עגולים, גדולים, שלמעשה מפעילים את כל פעולות המגבר. הימיני משמש כבורר ווליום המרגיש ביד מצוין עם רגישות כמעט מילימטרית על הווליום (יש למגבר שלט [ווליום בלבד], כך שלפוטנציומטר מבוסס "קפיצות" לא ציפיתי כאן)
והשמאלי כבורר כניסות, פשוט וקל. כפתור ההדלקה נמצא מעל לשקע כבל החשמל מאחורי המגבר.

Karan KA I 180 MK2


בעוד זה מגבר מבוסס טרנזיסטורים ואין שום כוונה לכבותו מאז שחובר לחשמל, לדעתי זהו מקומו המושלם...
החזית האחורית ממשיכה את קו המחשבה של הנדסתם ועיצובם של מכשירי קאראן ורואים זאת בבירור. ארבע כניסות מופרדות לימין ושמאל באופן אקטיבי למראה- כראייה לבנייה בתצורת דואל מונו. אחת הכניסות כאמור היא כניסה מאוזנת באופן אמיתי מתחילת הסיגנל ועד סופו. שקע החשמל נמצא בדיוק באמצע בין הכניסות ויחד עם מתג ההפעלה שנמצא מעליו כאמור, מסתיימת לה הסקירה הוויזואלית.
הערתי היחידה היא, שהתצורה המופרדת הזו, אמנם פיוריסטית ונכונה מבחינה אודיופילית, אך לאלו שיש כבלים שלא מנותקים אחד מן השני, תהיה בעיה.

Karan KA I 180 MK2


Karan KA I 180 MK2


למגבר התחלתי לשים לב כמה ימים טובים לאחר שחובר, כהרגלי בקודש. אך את ה-WOW הראשון קיבלתי ללא ספק ברגע שלחצתי על ה PLAY בקובץ שניגן מיד לאחר שחובר המגבר אל המערכת.
אחד הדברים שבלטו כבר מראשית האזנה ועד שנותק מהמערכת לאחר שבועות רבים היה; יכולת הדחיפה הבלתי נלאית שלו. אמנם זהו מגבר של 180 וואט "סה"כ" וכבר היו פה מגברים חזקים ממנו, אך השליטה שלו, המהירות בה הוא מוציא את התדרים הנמוכים בעיקר, היא פנומנאלית ועל כך כמובן בחלק המוסיקאלי.

בעוד חושך יחסי חולש על חדרי, בהעדר שפופרות דולקות על הסטנד במספרם הלא מבוטל כלל מהמגברים האישיים שלי, התחלתי לסקור ולהקשיב לקאראן בכובד ראש. בימים, בלילות, בסופי שבוע שלא הייתה נפש חיה בבית ובחגים שכל עם ישראל שרץ על הכבישים.
במגוון ז'אנרים ענק, אולי הרחב ביותר שאי פעם בחנתי מגבר או מוצר אודיו עמו,. מקלאסי על גווניו, ג'אז, רוק, מטאל, פיוז'ין, ישראלי ואפילו הביטלס (OMG!) ניגנו (זה מה שהעביר את הקונספט לשיא - כנראה).

המוסיקה הראשונה שעלתה ובאה בסקירתי, והדגימה את יכולות המגבר הייתה: בלוז רוק מביתו הבועט של גרי מור.
Bad for You Baby - Gary Moore
לא בהפתעה אולי הז'אנר המתאים ביותר שיכולתי לפתוח עם המגבר הזה. הקאראן מעביר את הדרייב האימתני שיש למור בהקלטותיו ובהופעות החיות. סאונד הגיטרה היה בשרני וחמים כמו גם חטיבת הקצב שמלווה אותו שפשוט נשמעה חיה וצבעונית למדי.
המתופף נשמע דרך הקאראן מהודק ויציב, ובכלל האימג' שמתקבל דרך ההגברה המיוחדת הזו היא של סכין! האופי מאד ניטרלי על גבול האנליטי לפעמים אך המוקד בפרזנטציה הוא ללא ספק הדחיפה החזקה שמרגישים בכל תו ובכל ביט. אנחנו עוד נחזור לאלמנט המוסיקאלי הזה.

משם המשכתי להריץ בשעות הבאות עוד ועוד מהז'אנר הכה מהנה הזה של בלוז, רוק וגם יחד - כדוגמת גרי מור, ג'ו בונומסה, סטיבי רי וואהן ואחרים. נשמע שהמגבר פשוט מאוהב באלו ואף תוכנן ליצור פרזנטציה משכנעת ביותר בעוד מנגנים דרכו מוסיקה חיה ותוססת.

גם במטאל הקאראן החזיק היטב ואת הפרזנטציה הריאליסטית (מאד) שלו.
Dark Roots of Earth - Testament
הוא המשיך להעביר כאן ובהפרדה מעולה, אולי אף מעולה מידי. על אף שבמטאל הקונספט של שליטה עילאית ברמקול מבורכת ועצירות פתאומיות כמו גם עומס בדיסטורשין עם הכפלות כפולות ומכופלות של ערוצי גיטרה עמוסים וכן גם מתופפי עתירי שרירים שנשמעו בצורה מהימנה מאין כמוה, לא יכולתי שלא לחשוב על היכולות הללו במוסיקה הרבה פחות עמוסה, רומנטית או אף אקוסטית.
בהפקה המיוחדת הזו יש נפח במה אדיר, אמנם מסונתז ע"י טכנאי הקלטות, אך עדיין. המגבר של קאראן, הצליח לפתוח את הרוחב
הזה ביד אמיצה וכמעט ללא מאמץ. בכלל, זה אלמנט שהתווסף למגוון הרחב ולרשימה שהלכה ותפחה ליתרונות האזנה דרכו.

מה שמעניין שלמרות הבמה הרחבה באופן וירטואלי שהמגבר פתח בהפקת המטאל קודם, הוא דווקא התגלה כצר יותר ממה שהורגלתי אצלי וממגברים אחרים שבחנתי בתקופה האחרונה.
Rachmaninov: Symphony No. 3 / Symphonic Dances - Charles Dutoit
בהקלטות קלאסיות גדולות, הבמה שהייתה רחבת ידיים באופן כמעט טבעי מהחלל שנתפס דרך המיקרופונים נשמעה הרבה יותר צרה דרך הקאראן. אמנם העומק המשיך להיות סביר ואף יותר מכך, אך ההרגשה שהקאראן קצת מצמצם רווחים הייתה די מוגדרת וקשה להבנה, לפחות בהתחלה. הריאליסטיות והטבעיות שהוא העביר את הכלים לחלל היו צמודי חיים, בדיוק כפי שהרגשתי גם קודם לכן ועל כך רשמתי V נוסף בעניין, שכבר הפתיע לטובה קודם ולכל אורך התקופה.

מנגנון הדחיפה של הקאראן המשיך ועבד גם במוסיקה קלאסית לשמחתי וגם לצערי.
לשמחתי מכיוון שביצירות בהן יש תפקידים רבים לטימפאני או לסקציית כלי נשיפה גרנדיוזיים, הקאראן מבצע את הדרמה הזו באופן מקסים. הוא דוחף אל המאזין המון מוסיקה ומערב במיוחד.
Dvorák: Symphony No. 9 "From The New World - Paavo Järvi
אך הבעיה מתחילה ברגע שהמוסיקה יורדת בווליום ובדינאמיקה. ברגעים בהם אני משווע לעדינות נפש, חמימות, או רומנטיות מסוימת,
יש הרגשה שהקאראן קצת קריר מידי ומפנה כתף קשה, אנליטית ויבשה יותר, מפעם לפעם.
אך למה רק מפעם לפעם אתם שואלים(?), מכיוון שלמגבר הזה כך למדתי יש חיים משלו. אם שמעתי יצירה ענקית בת 4 פרקים עם המון דינאמיות, פרקים חזקים לצד רגועים וקלאסיים, בסוף כל זה, הייתי מעדיף את המגבר ביכולות שלו כאמור עם החלקים החזקים ופחות עם הרגועים.
אך ברגע ששמתי יצירה שהיא רגועה, רומנטית וטבעית מתחילה ועד סופה, למשל את האלבום החדש של
Duo - Helene Grimaud ,Sol Gabetta
אזי המגבר הזה התגלה כמנומס, שקוף ורומנטי להפליא. אז מה קורה פה? כנראה שזו מערכת ציפיות וייחוס. כך לפחות פתרתי את הבלבול היחסי הזה עבורי. כמובן שכל ההגדרות והניסיונות להגדיר את הטונאליות והפרזנטציה של המגבר הזה הן על קצו של יוד ומתאימות יותר לעולם המושגים שלי וכן כמובן לשילובו של המגבר עם שאר המערכת והאקוסטיקה אצלי בחדר. אלו לחלוטין לא אקסיומות מוחלטות כן?!.

משם עברתי גם לג'אז עם גוונים רבים. הופעה חיה של כמה מהמוסיקאים הטובים באיטליה היא כזו שאני לאחרונה שומע די הרבה.
jazz italiano live 2006 paolo fresu
זהו אוסף רב אלבומים של הופעות חיות מפסטיבלים בשנים עוקבות של מיטב הג'זיסטים שמגיעים מאירופה ומאיטליה בפרט. חצוצרתו של פאולו פרסו, הפסנתר של בולאני וכל המלווים נשמעים נהדר דרך הקאראן, אך קצת חדים מידי פעם. עדיין, המגבר מערב מאד וזורק המון אינפורמציה "נכונה" אל המאזין. זו אחת הדרכים שמבחינתי מייצגות "מוסיקאליות" באופן כמעט טהור במוצרי אודיו.

Karan KA I 180 MK2


נדמה שבשבועות שהקאראן עבד אצלי, כמעט ולא חשבתי על המערכת. היא פשוט עבדה 24\7 וברגע שהתיישבתי - מוסיקה בקעה מהרמקולים ובמשך שעות בכל יום. ללא ספק מגבר שעושה את העבודה ועושה אותה ברמה גבוהה מאד.
אך עם זאת, חשתי לא פעם בהרגשה שלא הייתה אצלי בחדר מעולם וזו מן התאבכות בלתי מוסברת ועל מימדית של צלילים.
נשמע ומורגש שהקאראן פשוט משאיר הכול בחלל בכל זמן. הוא אמנם שולט ביד רמה באלמנטים של הרמקול, אך יש לו מן "יכולת" להשאיר את המוסיקה עומדת במשך זמן רב. קצת קשה להסביר וגם כאן אני מרגיש שאני מאבד אתכם... אבל צריך לשמוע אני מניח את המגבר הזה מנגן למשל רוק במשך 3 שעות. הראש מרגיש קצת "כבד" וזה אחד החסרונות היחידים שהצלחתי איכשהו למצוץ לטובת הסקירה – בעיקר כדי שלא הכול ישמע מושלם, למרות שזה מגבר שללא ספק יכול להישמע כך למישהו.

כשניסיתי לתאר לעצמי את המגבר ממש בתחילת תקופת הסקירה - לא ממש ידעתי לאן הוא מושך. בגדול זהו מגבר מדהים. אולי אחד ה-SS הטובים שהיו אצלי בחדר (יש אחד שבדקתי לפני כמה שנים שהיה לטעמי קצת יותר, אך הוא היחיד שבאמת הייתי מעדיף על הקאראן – שניהם יקרים) וללא ספק מפתיע ביכולות שלו – אותי לפחות, כשאת שמה של החברה הכרתי רק ממגזינים.

אם אצטרך להתייחס למגבר שלי ביחס לקאראן בהאנשה מסוימת (מן טריק קטן ששכללתי לאחרונה כדי לתאר קצת מוצרי אודיו) -
אזי סט ההגברה שלי היה מדומה לבסיסט ג'אז כשרוני ואינטיליגנטי במיוחד, עם סאונד מאד אישי ומובהק שמיד מזוהה ואף יכול להוביל הרכבים לרב עם המון לב. הקאראן מבחינתי היה יכול להיות מתופף פרוג בלי שום צל של ספק. המון אנרגיות. שליטה מושלמת וקורדינציה עילאית. סאונד ללא תווים אמנם, אך שקוף וריאליסטי עם יכולות גבוהות מאד. יש לו לב, אך ביחס למה שאני מכיר, הוא הרבה יותר "ריאלי" עם ביט כמו שעון. אותו "מתופף" = הקאראן – מסוגל פשוט לקחת כל מוסיקה ולירוק אותה החוצה דרך רמקולים לא קלים (שלי היו דוגמא מופלאה בעניין) וקלים כמובן מבלי להזיע בכלל. וזה משהו שלא מעט- אני בטוח, יאהבו מאד.
מי שמחפש סאונד עם צבע קצת יותר כתום, עם נפח, עם "כישרון", אני מניח שיצטרך להוציא את הכסף שלו במקום אחר, אבל מי שמחפש מגבר עם תווי פנים סולידים אך עם אנרגיות של מתאבק בושידו משכיל.. הקאראן יוצא וואחד עסקה מטורפת.
אני לא אתפלא שהוא ירים גבות לרב מי שיבחן אותו בבית, בעיקר אלו ששמעו דבר או שניים בחייהם. זהו לא מגבר טרנזיסטורי בסיסי או אפילו סטנדרטי, זה משהו אחר, למרות האלמנטים של שליטה, תדרים נמוכים בועטים ועוד. יש פה צבע, רק לא של שפופרות כאלו ואחרות. יש פה גרוב, יש פה ביט, יש פה מוסיקה אבל כל אלו מגיעים בפקטות מאד מסודרות שללא ספק יעירו המון מערכות משנתן.

אביעד.

Technical data:
* Completely balanced topology with no overall feedback
* Channel separated power supplies from a custom-moulded 680 VA toroidal power transformer, 80.000 µF filter bank and four stages of stabilization;
* Frequency response DC-300kHz +0, -3dB
* S/N ratio better than -112 dB;
* Intermodulation distortion less than 0.03% at rated power into 8 Ohms;
* Damping factor better than 1,800:1 into 8 Ohms, 20Hz…20kHz;
* Input sensitivities: RCA-line= 750mV/30k, XLR-line= 1,5V/30k
* Pink noise RMS power 180/300W into 8/4 Ohms;
* Dimensions 500x110x380 mm WxHxD
* Dimensions in box 640x230x470 mm WxHxD
* Net weight 20 kg
* Btto weight 28 kg



סטאפ בחינה והשוואה


הגברה: זוג מונו-בלוקים + קדם מגבר שפופרתיים (MBS).
רמקול: Audio Physic- Avanti V
מקורות: Bel Canto Dac + Teddy Pardo PS, PC based HFMC Music Server,M2Tech hiFace
Lenco L75 - DIY Base\Double Arm's, R1000 AIRY3S
Aqua - Phono Stage Battery\ Powred PS
כבילה- חשמל: PS Audio, Furutech, Isotek,Heavens Gate Audio
כבילה- סיגנל: Ctrl audio - XLR & RCA
כבילה – רמקולים: Ctrl Audio - Silver\Gold
חשמל: PS Audio - Quintet, Sine Outlet


מחיר: 7,200 יורו + מע"מ
יבואן - nstudio-hiend




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות