Jon Balke - Siwan
אקדים ואומר כי כשקראתי על יציאת האלבום בלייבל של ecm, בו יש שיתוף פעולה בין הפסנתרן Jon Balke, לזמרת Amima Alaoui, ואנסמבל קלאסי, היה לי קשה לנבא אם התוצאה תהיה מוצלחת. אולם, לאחר האזנה לאלבום
siwan, ניתן לומר כי הוא ללא ספק אחד המפתיעים מסוגו, ואחת הרכישות המוצלחות בתקופה האחרונה. פשוט פנינה מוזיקלית יוצאת דופן, שכל חובב מוזיקה אסור שיפספס לטעמי.
Jon Balke, מלחין ופסנתר נורבגי נולד ב1955 ,כשסגנונו המוזיקלי נע מג'אז למוזיקת עולם, ובנוסף הלחין יצירות בתחום המחול והתאטרון.
בשנת 1991 הוציא את אלבום הבכורה שלו on and on ,וב 1992 יצא ב ecm אלבומו הראשון nonesentration כשבמקביל היה חבר ב
Magnetic North Orchestra, איתם הוציא מספר אלבומים.
על הפרויקט siwan: בשנת 2006 הוזמן, Jon Balke ,להציע רעיון לרגל חגיגות 15 שנה של ה cosmopolite הבמה מספר אחת למוזיקת עולם וג'אז.
תחילה פנה באלק לזמרת והמוזיקולוגית המרוקאית Amima Alaoui שתחבור לאנסמבל הבארוק הקלאסי
Barokksolistene, המורכב מ 12 נגנים בראשותו של Bjarte Eike .כשלוש שנים ארך הפרויקט שהושלם השנה, כשהאלבום יצא בחודש יוני האחרון.
עוד בהרכב החצוצרן, John Hassel האחראי לצד האלקטרוני בפרויקט, Pedram Khavar Zamini, נגן הזאגרב הפרסי Kheir Edinne Mekachich, נגן הכינור האלג'יראי, ו - Helge Andreas Norbakken על כלי הקשה.
לפני שנתקדם לאלבום עצמו, קצת על משמעות המונח "siwan" , שם הפרוייקט והאלבום: המילה לקוחה משפה קדומה בשם Aljamiado שהיתה בשימוש באנדולסיה ומשמעותה: איזון.
באלבום יש שילוב של מוזיקה ותרבויות משלוש תקופות: Gharnati music ,אשר באה מספרד האנדולוסית, אליה מתחברת הזמרת עלאווי, מוזיקת הבארוק עם האנסמבל הקלאסי, והמוזיקה של באלק עם ההרכב שלו שמתאפיינת באילתור.
בדיסק 11 קטעים, מתוכם שניים אינסטרומנטלים, כשעלאווי שרה בספרדית, פורטוגזית, וערבית, והטקסטים מבוססים על שירים של משוררים מספרד המוסלמית אנדולוסית מימי הביניים, והלחנים הם של Jon Balke ,שמעבד ומנצח על הפרוייקט כולו בכישרון רב.
יצויין ש Amima Alaoui ביצעה מחקר בנושא וכתבה מספר מאמרים על השירה האנדולוסית. תרומתה לפרוייקט מתבטאת לא רק בשירתה המופלאה, אלא גם בעיבוד הטקסטים של השירים.
עלאווי בקולה המדהים, והקטיפתי, כובשת מהרגע הראשון בעוצמה, וברגש שמכים בך בתשעת הקטעים בהם היא שרה, כששיתוף הפעולה שלה עם הנגנים הוא מושלם.כמו כן, תזמורת כלי המיתר עם 12 הנגנים נותנת מימד מיוחד לשירים.
הקטע האינסטרומנטלי zahori עם החצוצרה של ג'ון האסל מרשים ביופיו, כשלצידו, הכנר Mekachich וכלי המיתר וההרפישורד.
גם הרצועה itimad בה עלאווי שרה עם כלי הקשה, כשהאסל על החצוצרה נהדרת.
אולם, הרצועה שסוגרת את הדיסק היא שיאו של האלבום, וגם ארוכה במיוחד: Tulâthiyat , בה עלאווי שרה כשהפעם הכנר Mekachich מוביל, כשלצידו כלי המיתר, והאסל מצטרף לקראת הסוף.
אמנם קשה לסווג את סגנונו המוזיקלי של האלבום, כשיש בו אלמנטים של מוזיקה מערבית עם מוזיקה אתנית, אך בשורה התחתונה צריך לשבח את באלק על התעוזה, העיבודים, המוזיקה, והניצוח הנפלא על ההרכב כולו. מדובר באלבום מצויין שמופק לעילא גם מבחינת הסאונד שלו, וזמרת מצויינת, אמינה עלאווי, עם ווקאליות מרשימה ביותר.
בניגוד להרבה אלבומים, ראויה לציון החוברת הדי מושקעת המצורפת לדיסק.
לצפיה באתר vimeo
יתר על כן, ההרכב מופיע בהצלחה בשנה האחרונה ברחבי אירופה.
אני מצטרף לפנייתו של מבקר המוזיקה בן שלו מהארץ, לפסטיבל ישראל ,להביא את "siwan", לירושלים בשנה הבאה.
זאת צריכה להיות חוויה מיוחדת במינה לראות ולשמוע את ההרכב בביצוע חי.
מומלץ